Ja, bra gjort! Och klokt att gå in här och skriva en stund och resonera kring suget. Jag tror att för varje gång vi står emot så blir det lite lättare nästa gång. Till slut har man vant om sig helt, och alkohol känns inte längre lockande.

Varje morgon när jag vaknar utsövd och fräsch är jag så nöjd med att jag inte drack kvällen före. Det känns nästan som att det vore värt att avstå från alkohol resten av livet. Att inte bryta denna positiva trend genom att förgifta sin kropp och sitt sinne.
Men sen stiger jag upp och dagen kommer igång. Då kommer suget efter alkohol ändå. Inget akut och inte särskilt påtagligt men det ligger därunder som ett lager. Ständigt närvarande.
Det känns så trist och tråkigt. Långtråkigt. Jag vill dricka några öl och omfamnas av berusningen. Jag tänker att det kanske är värt det ändå. Varför ska jag späka mig själv? Nu är det vardag men snart är det helg igen. Ska jag inte dricka så? Det känns som en tröstlös ökenvandring att inte få dricka lite grand på helgen.
Jag googlar och läser artiklar om att helnykterister lever kortare liv än de som dricker. Hur kan det vara så? Är helnykteristerna socialt marginaliserade? Har de lägre inkomster än drinkarna? Är helnykteristerna före detta alkoholister som förstört sin kropp och därmed lever kortare liv? Statistiken gör mig nedslagen.
Samtidigt vill jag vara nykter halva året och dricka lite grand på andra halvan. Det finns något attraktivt med det. En självkontroll. Någon man gör för hälsans skull.
Nåväl. Nu är det som det är. Jag gilla tältet och väntar med att dricka. Jag tänker att jag överkonsumerat så länge så mina nyktra helger nu är bara ett sätt att betala tillbaka för min överkonsumtion sen tidigare. De måttfulla och lyckade vindrickarna har druckit mindre än vad jag har gjort sammantaget även om de nu får unna sig vinet på fredagen medan jag förblir nykter.
Det hjälper mig verkligen att tänka så.

Ja, sådär tänker jag också, att jag redan druckit mer än vad en måttlig person gör under en livstid. Och så vill jag inte ge alkohol monopol på att kunna sätta guldkant på tillvaron. Så känns det bara så länge som det mentala beroendet sitter i. Numera känner jag att alkohol är som tårta - festligt kanske, men bara ett av många sätt att fira, det finns så mycket annat jag gillar. Som jag ser det är nedstämdheten ett abstinenssymptom. Vi försöker undermedvetet hitta skäl till att vi ska få dricka, för hjärnan vill ha tillbaka sin drog. Att minnas att det är vi själva som väljer tycker jag ger styrka också. Ingen annan kan tvinga oss att vara nyktra.

@Rustning Att sluta dricka är ju en stor livsomställning. För mig var det större än jag kunnat ana. Jag ser att du skriver att livet känns tråkigt. Kan det finnas något annat än alkohol som kan göra livet lite roligare?
Du skriver på två ställen "dricka lite grann". Det är ju precis det vi inte grejade, annars hade vi ju inte signat in på forum? Vi kunde ju inte städat koppla av med lite oskyldig vinkonsumtion på fredagskvällen och vara nöjda så.
Jag har tänkt för mig själv, att så länge det finns en längtan att dricka "som alla andra" så kommer jag inte att klara det. Några gånger kanske, men sen kommer jag att dricka för mycket och bli full.

Kan det vara lättare om du inte tänker så mycket på att räkna helger tills du äntligen "får dricka" igen? Du får ju dricka när helst det faller dig in. Nykterhet är ett val, inte en uthållighetstävling mot sig själv. Som jag ser det.

Jag önskar dig lättnad och att du finner någon sorts ro. Hur det ska gå till kan jag inte ge några råd om.
Ta hand om dig!

Ännu en fredag och det känns tungt som vanligt. Men vad göra? Vad har man för val annat än att gilla läget? Läget är som det är och jag vet att inget blir bättre av att jag häller i mig en massa alkohol.
Jag ser med lite avundsjuka på kollegor och andra som ska ut och ta några fredagsöl. Men jag tänker att jag redan har fyllt min alkoholkvot för lång tid framåt och att jag nu betalar tillbaka det jag är skyldig.
Det är egentligen konstigt att jag ser det som en uppoffring. Jag mår ju bättre nu än någonsin. Inga baksmällor. Klartänkt. Sover som en bäbis. Men men men så fruktansvärt trist. Tråkigt. Grått.
Det måste vara en sådan befrielse den dagen man inte längre känner sig efter alkohol. Kommer den dagen eller är det en livslång kamp jag har att vänta?

@Rustning Så många positiva effekter du har fått av att vara nykter. Låter verkligen härligt! Tänker att du behöver fylla din tillvaro med annat som ersätter fredagsdrickat annars blir det lätt trist och tråkigt. Göra det lite festligt kring alkoholfria alternativ tex, mysa till det liksom😁. Träna eller gå en promenad innan. Se en film och äta något gott. Det handlar mycket om vilket mindset man har till att vara nykter. Tråkiga tankar föder tråkiga känslor o roliga tankar föder positiva känslor. Sen tar det lite tid innan alkoholdjävulen slutar poppa upp och går i dvala.

Ha en fin fredagskväll och tänk vad härligt att vakna nykter, pigg och fräsch imorgon!🌺

Har en hel del problem just nu relaterade till barnen och familjen. Dessa problem har inget med alkohol att göra. Vaknade imorse och tankarna snurrade kring detta. Så otroligt skönt att jag inte drack något igår. Jag vaknade åtminstone utan bakfylla. Problemen och oron kändes hanterbar.
Der känns som om jag kan klara av livets problem och motgångar bättre när jag inte dricker. Hade jag druckit igår hade jag vaknat med en mycket starkare oro. Det vet jag för jag har vaknat så många gånger.

Att vara nykter en längre period är verkligen nyttigt. Man tvingas hantera sin tillvaro utan alkoholen som den ständiga kryckan och följeslagaren. Man tvingas arbeta igenolmsin skit och jag tror därför man lägger grunden för ett bättre mående på sikt.

Det är alltid samma visa samma helg. På fredagen känner jag ett sug efter alkohol. Jag fantiserar om hur det vore att få dricka. Jag känner att jag går miste om livets goda. Med avundsjuka ser jag på andra som dricker och hur de njuter och har skoj. Jag står emot impulsen att köpa alkohol. Tänker att jag ska gilla läget och att jag redan har druckit så mycket i mitt liv att jag gått kan vara utan denna fredagskväll. Kvällen går och suget minskar radikalt när jag har ätit middag.
Men sen på lördagsmorgonen när jag vaknar utvilad och fräsch är jag så tacksam för min nyktra fredag. Jag ångrar aldrig att jag inte drack. Jag är som två personer. En som vill dricka på kvällen och en annan som är tacksam över att jag inte drack.

@Rustning När det finns problem med barnen och familjen så blir man påverkad. När det finns skav hemma så påverkar det mig i det mesta, det finns där i bakhuvudet på jobbet och det känns lite olustigt i kroppen. För mig är det viktigt att försöka reda ut det för att jag ska må bra och fungera bättre. Det är lätt att vilja ta till alkohol för att slippa olustkänslan.

Annie Grace skriver om kognitiv dissonans i sin bok ”Tänka klart”. Det handlar om kluvet tänkande, två motsträviga värderingar eller idéer som skapar en inre konflikt. Det sker oftast i det omedvetna tänkandet. Tex som du tänker på fredagar, ena tanken om hur du fantiserar om att få dricka och är avundsjuk på det som får dricka och ha skoj, gå miste om livets goda. Den andra tanken om att gilla läget, du vet hur det blir och avstår från att dricka. Det blir bättre efter middagen. Det blir en inre konflikt inom dig. Som att du är två personer, en på kvällen och en annan som sedan är tacksam för att du inte drack. Det är här lätt att motivationen sviktar och viljestyrkan att vara nykter mattas av pga den jobbiga inre konflikten.

När man har denna kamp är tiden en viktig komponent, hjärnan återhämtar sig och kampen mot alkoholen mattas av. Hon skriver också att när man fullständigt ändrar sitt mentala, medvetna och omedvetnas perspektiv på alkohol, skönjer man sanningen om drickandet. Det krävs ingen viljekraft och det blir en fröjd att inte dricka. Det innebär att man har jämkat ihop den inre konflikten, behovet av att sluta dricka och det finns inte en rädsla för att man missar något när man avstår.

Om du inte läst boken, kan jag rekommendera den. Den ger mycket kunskap och aha upplevelser. Kämpa på, du gör det så bra!💪

Hej. Det flyter på. Varje helg känns lättare och lättare. Samtidigt har nyhetens behag av att vara nykter avklingat något. Börjar helt enkelt vänja mig vid att vakna fräsch om morgnarna.

Är på en liten resa nu med min sambo. Fritidsresa. Inget märkvärdigt men ändå. Märker rätt snabbt nu att det är en helt annan utmaning än när man bara är hemma och arbetar. Resor för mig har varit så oerhört förknippat med alkohol. Inte så att jag supit mig redlös eller så men några öl har jag alltid tagit när bilen har parkerats, flyget landar eller tåget anlänt. Nu börjar rösterna mala i huvudet. Jag börjar förhandla med mig själv.

Drick nu.

Man lever bara en gång.

Tänk vad gott det skulle vara.

Det känns som om jag går miste om något. Vad är det för mening att resa om man inte får dricka. Slösar jag pengar nu när jag reser och lägger pengar på det utan att få njuta av alkoholens underbara bedövning? Ska man inte njuta av livet. Dagarna går. Passa på och njut och drick alkohol. Du mår ju så bra då. Det är ju s mysigt. Unna dig!

Jag har mitt datum där i framtiden. Halva året nykter. Det känns som en ökenvandring dit. Men samtidigt måste jag ha ett datum. Kan inte tänka att jag aldrig mer ska dricka i hela mitt liv. Den tanken blir så outhärdlig att jag måste ha ett datum. Annars kan jag lika gärna öppna en öl. Periodiska uppehåll för att hålla beroendet borta och låta kroppen och hjärnan vila. För hälsans skull.

Mitt framtida datum gör att jag inte förhandlar med mig själv. Eller jo det gör jag ju ändå men inte lika lätt. Det är redan förhandlat. Inget ikväll. Jag har redan druckit så mkt tidigare så jag kan gott vara utan ikväll.

Skönt att få skriva av sig här lite grand så jag inte går ner till baren och beställer en stor öl.

@Rustning Roligt att du skrev och berättar hur du har det! Låter verkligen som en utmaning att åka iväg på resa och förstår att "förhandlingarna" går igång i en situation som tidigare inneburit alkoholkonsumtion. Men visst blir det en vana att vara nykter, och ganska snabbt ett normaltillstånd. Tur är väl det.

Hoppas resan blir fin och att ni har det trevligt!

@Denlillamänniskan Tack. Vi tog en promenad. Gick förbi en mataffär och jag motstod frestelsen att köpa ett gäng kylda öl (vi är inte i Sverige). Det var tufft. Sen åt vi en enkel middag. Nu tillbaka till hotellrummet. Känns väldigt bra att jag inte föll till föga utan lyckades kontrollera mig. Suget efter alkohol har nu försvunnit. Det brukar bli så när jag väl har fått i mig kvällsmaten. Suget är alltid värst på tidiga kvällen före maten.

Att resa utan alkohol. Det är svårt. Men jag motstår impulsen att köpa alkohol ändå.
Jag inser hur mycket resandet egentligen handlar om alkohol. När man reser är man inte hemma. Andra regler gäller. Man får dricka lite hur man vill.
Jag har varit på så många resor och druckit alkohol. I alla möjliga länder. I de flesta länder, alla fall här i Europa, är ju alkoholen så mycket mer lättillgänglig än i Sverige. Det går att köpa den överallt och ofta med den mycket billigare också.
Men men. Det är väl nyttigt att göra sker utan alkohol.
Helgerna hemma för bra. Har fått nya rutiner och mer tid. Otroligt mycket mer tid. Helgen liksom släpar sig fram. Man får mer gjort. Man blir mer kreativ. Har dock inte gått på någon middag än med andra som dricker. Men resa utan att dricka - det gör jag nu.

@Rustning Heja dig! Precis så får man göra - ta sig an allt man brukar göra på ett nyktert sätt. Nästa resa du gör tänker du inte alls på alkohol så mycket. Fokusera på alla fördelar med nykterheten!

Trevlighelgkram 🐘

@Andrahalvlek Det finns så många fördelar. Tankarna blir så mycket klarare. För att inte tala om att slippa baksmällorna. Samtidigt kan jag inte förneka att jag saknar ruset. Saknar euforin man känner efter några glas. Saknar att sitta utomlands som nu och bara dra i mig alkohol och leva k nuet för en stund.
Det händer alltid något med mig känslomässigt när jag reser. Efter någon dag får jag alltid någon slags konstig melankolisk känsla. Jag känner mig inte hemma. Hemlängtan kanske. Samtidigt älskar jag att resa. Känner igen den där känslan som jag dock alltid kunnat döva med alkohol. Nu drack jag inte utan lät känslan vara bara hela kvällen.
Vi pratar mycket om lever och hjärnan och övriga organ i kroppen. Det är såklart bra för dessa med en paus från alkoholen. Men jag tror egentligen det mest nyttiga med att vara nykter är att man inte kan fly från sig själv. Man tvingas hantera sig själv och sin emotionella verklighet. Det är lärorikt och jag är övertygad om att det är väldigt sunt inte bara för stunden utan även långsiktigt.

Närmar mig nu tre månader helt utan alkohol. De första veckorna var tuffa, särskilt på lördagarna. Tristess. En massa konstiga gamla känslor som bubblade upp. Ilska och frustration.
Sen kom en period där detta planades ut något. Nya tankar dök upp i stället. Det kändes som om jag gick mist om något. Missade livets goda. Allt var grått och trist. Samtidigt märkte jag ganska snabbt de uppenbara fördelarna. Man vaknar pigg och fräsch. Man sover bättre. Man tänker bättre. Man får tid över och helgerna känns betydligt längre.
Nu flyter veckorna på och de senaste helgerna har jag inte haft något besvärligt sug efter alkohol. Det blir nån glimt då och då när jag känner att det vore gott med öl men det går över rätt fort. Ibland kommer jag på mig själv att jag faktiskt inte tänkt på alkohol på flera timmar. Känslan av tröstlöshet och att man inte har något att se fram emot på fredagen och lördagen har så gott som försvunnit. Igår var jag trött efter jobbet och märkte faktiskt att jag inte var sugen på alkohol. Att inte var sugen på alkohol en fredag har nog inte hänt mig på många många år. Det är väl nu jag får skörda frukten av att jag höll ut de där första veckorna. Det känns bra. Hjärnan får vila och kroppen får vila. En välförtjänt paus efter alla år.
Men som jag skrivit många gånger har jag svårt att tänka mig ett liv helt utan alkohol. Jag tänker inte så. Jag tar en dag i taget i stället.
Trevlig helg alla ni som kämpar därute. Ni är inte ensam.

Jahapp snart är det påsk. Några dagar ledigt. Det kommer att bli tufft att vara ledig utan alkohol. Påsken. Har alltid druckit en hel del under denna högtid men icke detta år. Känns verkligen som att jag missar något om jag inte dricker nu på ledigheten. Det känns som inte kommer att kunna slappna av ordentligt. Men jag ska inte börja förhandla med mig själv. Det är färdigförhandlat. Jag har mitt datum där i framtiden och det gäller. Det står jag fast vid. Samtidig som jag alltså tycker att jag missar något när jag inte dricker vet ja ju att alkoholen skulle stressa mig och att den i sig skapar ångest osv. Det är verkligen dubbelt detta. Man vill dricka men samtidigt vill man inte dricka.
Veckorna flyter annars på utan några större bekymmer. Inte ens helgerna är särskilt bekymmersamma numera. Man vänjer sig helt enkelt med att vara nykter. Senaste gången som det var lite utmanade var när jag var på resa med min sambo för någon månad sedan. Men jag tog mig igenom resan nykter trots allt..det var bra att jag inte föll till föga då. Så kommer det inte bli nu heller.
Glad påsk 🐣