Appselut.Man får mycket tid över när man inte dricker alkohol/bakfull & ångest.Gäller att planera in enkla,trevliga saker att göra på sin fritid samt ta sig tid att tex.promenera,slappna av och må så gott det går.Inte ha ett fullspäckat schema med enbart vardagssaker att fixa.Jag stupar på det & det leder till stress, ångest & kan leda till återfall.

Det var kloka tankar & insikter.Den ska jag ta med mig.Att upplevelsen av tristess egentligen är kopplad till beroendet som skriker att man ska dricka.Det är nog klokt att vara noga med att planera in enkla men trevliga alkoholfria aktiviteter åxå.@Kennie

Det var kloka tankar & insikter.Den ska jag ta med mig.Att upplevelsen av tristess egentligen är kopplad till beroendet som skriker att man ska dricka.Det är nog klokt att vara noga med att planera in enkla men trevliga alkoholfria aktiviteter åxå.@Kennie

Hm. Nu när jag varit nykter i stort sett en månad har det hänt mycket. Framförallt känslomässigt. Man har gjort en resa som det så vackert heter.
Fördelarna har jag beskrivit många gånger.
En sak jag dock tycker mig märka är att jag har något kortare stubin än tidigare. Blir lättare arg helt enkelt. Lite mer irritabel tex när barnen krånglar och inte gör som jag säger. Det är som att jag inte har samma filter till ilskan som tidigare.
Någon som känner igen sig? Går det över? Är det hjärnan som ännu inte kommit i balans kanske? Eller är det min verkliga personlighet som nu framträder.

@Rustning När vi inte längre häller alkohol på våra starka känslor så måste vi lära oss hantera dem på annat sätt. Ilska var den känslansom kom starkast hos mig i början av nykterheten. Jag skällde ut folk på jobbet. Ett gnälligt mail kunde göra mig så arg att jag knappt kunde jobba.

Jag lärde mig dock att hia mig, gå undan och djupandas en stund, och sova på saken om det funkade. Svarade på det gnälliga mailet nästa morgon istället, på ett mer sansat sätt. Och efter ett tag lugnade ilskan ner sig. Den fick märkas/kännas, tas på allvar, och då lugnade den ner sig lite.

På samma sätt blev glädjen starkare. Jag kunde skratta så jag kiknade åt en rolig film. ”Sunes sommar” och ”Jönssonligan”, som jag sett tusen gånger ihop med barnen, blev plötsligt hysteriskt roliga. Barnen tittade på mig, ”vad fan hände?”

Så starka känslor är helt normalt i början av nykterheten, det planar ut efter ett tag.

Kram 🐘

@Rustning Du är bara lite ovan med dig själv, tror jag. Att du inte har något tålamod med massa krångel är inget att bli bekymrad över. Det enda du behöver träna på är hur du agerar på känslan. Stanna upp, ta ett steg tillbaka och sansa dig, men tro aldrig att det är något fel på dig och dina känslor!!

Själv ser jag det som den största vinsten med nykterheten. Att ha ett friskt och hälsosamt känsloliv. Det drar iväg så man blir förvånad i början, men jag trivs allt bättre med mig själv. Tycker att jag är mycket snabbare på att hantera jobbiga situationer/människor utan att tveka och älta. Det är som att självkänslan vuxit och därigenom har jag blivit tydligare både för omgivningen och mig själv.

Varma tankar till dig!

Fredagarna är värst. Jättejobbigt. Är jättesugen på alkohol för att kunna koppla av en stund. Otroligt jobbigt att inte svänga förbi bolaget och köpa ett par flaskor och hälla i mig.
Det känns som att det är en uppoffring just nu. Att jag missar någonting och att livet blir tråkigare och gråare. Det spelar ingen roll att jag listar fördelarna med nykterhet och att jag intellektuellt förstår att mitt mående sammantaget blir sämre med alkohol. Ändå är jag sugen. Nu är det bara ren vilja att inte dricka igen.

Fredagarna var jobbiga för mig också. I början får man gå på ren vilja. Förmodligen är du kort och gott trött efter arbetsveckan och behöver äta. När du sen går och lägger dig i kväll kommer du förmodligen vara helnöjd med att du inte drack något i dag heller. Jag kunde få starkt sug under de första 6 månaderna, mer och mer sällan, men ändå. Du fixar det!
Kram!

@Charlie70 Tack för dina uppmuntrande ord.
Alkoholen är lurig. Jag mår betydligt bättre utan alkohol. Det är så uppenbart. Sömnen och tankeverksamhet fungerar bra mycket bättre och jag har mindre ångest. Men ändå längtar jag efter det där konstgjorda dopaminpåslaget som alkoholen medför. Man är ju på topp efter 3-4 enheter men då tappar man omdömet och dricker mer.
Tänk att det på riktigt finns folk som kan dricka ett eller två glas vin en fredagskväll och vara nöjda med det. Personer som inte har alkoholproblem tycker att den som avstår bör kunna dricka en öl alla fall. De förstår inte. För mig är det meningslöst att att dricka en öl. Det är betydligt lättare att inte dricka någonting alls än att dricka en öl. Efter en öl skulle det krävas väldigt mycket ansträngning för att inte ta en till och en till och ytterligare en.
Jag tror inte jag skulle klara detta mentalt om jag inte hade ett konkret datum i framtiden en målsättning. Gör här en GW Persson och avstår fram till midsommar. Med ett konkret datum är det lättare att inte börja förhandla med sig själv. Det är redan förhandlat. Min förhoppning är att jag efter halva året nykter ska ha kommit ur alkoholcykeln och kanske ta det lite lugnare framöver med alkoholen. Tror nog att jag klarar det ändå eftersom mina problem ändå inte är alltför allvarliga.
Men vi får se.

@Rustning Det är den trista sidan med att ha blivit beroende, hjärnans belöningssystem har förändras i grunden. Det känns då lätt trist, grått och tråkigt när man inte får sin dopaminkick av alkohol. Det som behövs är tid för att bli återhämtad och balanserad i hjärnan så låter som en bra plan att ha ett konkret datum och 6 månader. Sedan tror jag att man inte ska haka på för mycket i tankarna om att det är trist och fredag, negativa tankar ger låga känslor. Man får fylla tiden med något annat, ett korsord kanske😁. Man får liksom gilla läget och bara göra utan att tänka så mycket.

Ha det gott!❤️

Godmorgon. Nu vaknar jag utsövd och fräsch. Ingen bakfylla. Ingen konstig ångest eller onaturlig törst osv. Kan köra bil utan att oroa jag för att ha alkohol i blodet.
Nu är jag nöjd att man inte drack igår. Men ikväll kommer jag vilja ha alkohol igen.
Tänk om jag någon gång skulle kunna tänka på dessa stunder när alkoholsuget kommer men så verkar det inte funka.
Och tänk att alkoholsuget alltid kommer före middagen. Sen eftermiddag. Sen mildras det rejält när man har ätit och sen senare på kvällen försvinner det helt.
Det är alltså två tre kritiska timmar då man har lust att dricka. Klarar man bara att stå emot så klarar man sig.

@Rustning Jag tror att med lite träning så kan man påverka sina tankar, det har jag erfarit. Redan att du tänkt att du kommer att vilja ha alkohol ikväll har påverkat dig. En förväntan av att du kommer att känna så. Det jag tränat på är att fokusera mina tankar på tex hur skönt det ska bli att vara nykter på en lördagskväll och sedan vakna nykter. Tankar påverkar känslor och förväntningar. Att försöka slå bort tankar, att man inte får tänka på något ger istället motsatt effekt. Det klassisk, du får tänka på vad som helst men inte en rosa elefant, man tänker då endast på den rosa elefanten. Det jag menar är att flytta tankar och fokusera på något annat. Jag har mottot ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt”. Att ju mer du uppmärksammar och fokuserar på något, desto mer ökar tillväxten på det. Ju mer man fokuserar och uppmärksammar tex att det är trist att inte få dricka, desto mer sug och negativa känslor. Om man istället fokuserar och uppmärksammar något positiv som tex skönt med en nykter lördag, desto mer sköna och positiva känslor och mindre sug. Så tankar påverkar mycket mer än man tror och som man säger ”tankens kraft är stor” stämmer verkligen.

Ha en fin nykter lördag!😁

Härligt att du får njuta av en morgon utan bakfylla! Ett tips som du säkert redan fått är att äta lite när suget sätter in. En alkoholfri fördrink och lite nötter innan middagen, till exempel. Om inte, så testa det. Finns jättemycket gott alkoholfritt numera. För mig har det blivit att det är det jag längtar efter nu. Det tar ett tag att ställa om, men ha tålamod, efter en tid saknar man inte alkohol längre.

@Kennie Jag var länge lite skeptisk till alkoholfria drycker som inte s a s är alkoholfria som grundidé, som tex Cocacola. Alltså tex alkoholfritt vin. En stor del av dessa alkoholdrycker är ju själva alkoholen som smakförhöjare.
Har nu hittat en alkoholfri IPA som faktiskt smakar helt ok. Det enda som stör mig är att dessa små flaskor är lika dyra eller t.o.m. ännu dyrare än det man köper på bolaget.

Nu börjar det sedvanliga suget efter alkohol. Infinner sig alltid på lördagseftermiddagen. Den underbara känslan jag har imorse när jag vaknade pigg och fräsch och utan ångest och skamkänslor efter en vit fredagskväll och kände att det var en god idé att hålla sig nykter är som bortblåst. Jag kan inte frammana den känslomässigt och därmed förstå att det även är värt att vara nykter denna kväll. Jag förstår det rent intellektuellt men ändå vill jag ha alkohol nu. Så primitiv och kortsiktig är jag.
Tur att bolaget har stängt nu. Haha nu är det klippt. Det bidde ingen öl ikväll heller. Köra ner till Ica och köpa folköl kommer jag inte att göra. Det är detta som gör att jag stödjer alkoholmonopolet. De som säger att Systembolaget inte avhåller alkoholister från att konsumera har fel. Systembolaget gör det betydligt enklare att sluta dricka jämfört med om vi hade haft massor av alkohol i mataffären som i normala länder. Hade det varit så hade det nog slunkit ner några öl när jag ändå handlar mat.
Har förstått att suget ofta kommer när man är lite hungrig eller trött. Det får bli en lite tupplur nu. Sen senare ikväll när jag ska lägga mig kommer jag vara glad att jag höll mig nykter. Och imorgon när jag vaknar. Men nu är det ett par timmars sug att bemästra.

Bra att du inte köpte... Styrka. Det kemiska suget försvinner med tiden. Det viktigaste man kanske kan göra är när man stiger upp på morgonen, ser sig själv i spegeln och bara konstaterar att jag duger och idag ska det bli ytterligare en nykter dag. Tänk så skönt ikväll och imorgon är du klar i skalen. Kan ta bilen 06.00 om du vill det utan att känna rädsla för att bli stoppad.
Sanningen behöver man aldrig köpslå med.