jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

@aldro Ps Kan vara bra att ta det lugnt och kanske ta tag i nykterheten. Man får tid att tänka i alla fall. Jag blev faktiskt också förkyld när jag bestämt mig för att bli nykter och tyckte det var bra på det viset. Gick igenom flera steg i alkohol programmet också och ja…tänkte helt enkelt…

jag var nykter tills dag 12 tills ja fick adhd idag o bara kände jag behöver glömma bort sjukdomen. så drack sprit. men ja fick dålig reaktion som förra gången. denna gång drack ja bara en halv flaska sprit . dvs en halv 0.75. mådde illa och spydde. ja vet inte vad som hänt på senaste. på nåt sätt stör de mig att ” förr kunde ja dricka en liter utan problem???” och de får mina tankar o gå= varför kan ja inte de nu? de är de senaste två gångerna. ja har haft längre regelbundna pauser emellan och ja har bytt kost , går på en diet. men ändå… varför. stör de mig ens? de borde inte störa mig? de är bara positivt de blir mindre??? men på nåt sätt kopplar ja de till att ja är döende. ja vet inte . på måndag ska ja lämna in bilen så måste va nykter imorrn och söndag ändå. på automatik minskar ja alkoholintaget extremt… de är konstigt de här. senaste gången drack ja 2 dar. denna gång antagligen 1 dag. me paus på 12 dagar. verkar som att min kropp automatiskt tar avstånd från A . som att den själv hittat en ny väg sen ja bytte kost och kört hård regelbunden träning. de är väl egentligen de enda ja ändrat på på senaste . mer träning o rotfrukter o kött, eller broccoli grönsaker. Alkohol tål ja fan inte iaf med den kombinationen. ja vet att ni inte brukar svara på inlägg som såna här. men skulle ändå uppskatta svar. varje svar och input hjälper.

@aldro Jag tänker att du ska lyssna på kroppen. Det sista innan jag slutade dricka helt kaskadkräktes jag upp allt vin jag hinkat i mig en kväll. En gång hann jag knappt in på toaletten och kräktes rakt ut i badkaret. En gång kräktes jag i sängen utan att jag märkte det förrän nästa morgon. Den skammen! Det var som om min kropp skrek åt mig: ”Du förgiftar mig!” Kort tid efter det slutade jag dricka helt. Jag har druckit så det räcker och blir över i mitt liv - aldrig mer. Det finns ingenting jag saknar med det livet.

Kram 🐘

@aldro jag har IBS-mage, så ständigt kaos. Men när den är extra eländig äter jag gärna gröt av olika slag, på havre, risgryn, eller mannagryn med havremjölk eller fil till (snällare än komjölk).
Macka med ost brukar funka till. du kan ju pröva några dagar, att äta det till frukost och kanske även en gång till per dag. Även kokta morötter, palsternacka och potatis i lökfri buljong är snällt. Du kan ju pröva...

@Amanda L jag äter väl kanske lite knasigt. kött, böngroddar broccoli. thats it. mycket kaffe om dagarna oxo… magen klagar rätt mkt på de ja äter. men e väl lite orolig ja har nån sjukdom pga alkohol. imorrn ere en vecka sen ja drack. får hoppas de blir bättre snart. ska nog prova havregryn iaf,

@aldro Kaffe är nog inte så bra. Dra ner på det just nu, en kopp på morgonen är max för ibs-magar exvis.
Jag blev alltid dålig i magen av alkohol, men det behöver ju inte vara dödligt, bara att magen behöver återställas. Nu efter 60 dagar är jag betydligt bättre.... Så var lite snäll mot den så kanske den börjar funka igen. :)

Hej @aldro. Som du säkert minns har jag ju skrivit till dig ett antal gånger tidigare. Jag tycker att det är bra att du lyckas hålla dig nykter i perioder emellanåt också, men jag är ändå lite bekymrad av de symptom du får. Vi har ju gått igenom det här några gånger tidigare som du vet, men på något sätt har du ju någon slags hälsoångest för dina symptom, men som du sedan inte kan använda för att låta bli att dricka när det är dags igen.

Jag skulle önska att du kunde vända på hälsoångesten på något sätt. När du är nykter på veckorna och tränar och jobbar och allt vad du företar dig, ha inte den ångesten då. Jag vet, lättare sagt än gjort. Men då gör du ju redan allt vad du kan göra för dig själv och för din egen hälsa. Men när det blir fredag igen och du känner ett sug, ta fram den ångesten då. Så fort du känner suget, tänk på de symptomen du har haft och de funderingar du har kring vad drickandet gör med dig.

Det här har vi ju sagt innan också att det går ju inte att diagnosticera dig enkom på basis av några symptom som du beskriver. Men samtidigt så låter de ju inte särskilt bra. Problemet är ju att du ändå förmodligen har en chans att vända på det fortfarande och sluta dricka och din kropp har säkert fullgoda chanser att läka med tiden. Men du vet ju inte hur länge till det är så. Det vet man aldrig i förväg. Det är lite som att spela rysk roulette varje gång extra som du dricker. Kanske du klarar dig tills du blir gammal, eller så hamnar kulan i mynningen någon gång. Är det verkligen värt det? Försök att lägga undan dina orostankar och fokusera på ditt dagliga liv och att må bra, men ta fram dem så fort du känner suget.

Ibland talar vi ju om hur kroppen ändå är så tålig och hur mycket alkohol många har druckit och till synes har klarat sig. Inte alla är så lyckligt lottade dock och rent statistiskt sett så kommer ju flertalet av oss som skriver här på forumet att avlida i sviterna av vårt missbruk. Jag är bekant med en kvinna vars man precis gick bort i leversvikt 34 år gammal av sitt drickande och som lämnar efter sig 3 barn. Hur mycket drack han, undrar många säkert. Jag vet faktiskt inte. Men han hade ett heltidsjobb som han har skött tills han blev sjuk i alla fall.

@TappadIgen aah försöker. senaste tiden föll ja dit rätt hårt 2 ggr. var inga roliga symptom alls. va en del jobbiga saker som hände som ledde till att ja drack. nu e ja på dag 14 nykter o försöker en gång för alla hålla igen. iaf ett tag. men försöker o inte tänka på hur länge osv, jag tar en dag i taget. ska på semester snart , blir mycket bilande. jag som kör. de kmr hålla mig borta från A vet ja. gillar bilar o distraherar hjärnan på nåt sätt av ba köra o allt sånt. plus stor respekt för lagen. efter semester vet ja inte va som kan ske, men vet att de blir 43 nyktra dagar totalt iaf som är garanterade. känner rätt bra skillnad av bara två veckor. o minns att efter en månad vare ännu bättre. men ja fysiska symptomen har försvunnit iaf. kan ju spöka till lite ibland i området kanske 2 ggr om dagen men de lägger sig ba mer o mer. senaste gångerna ja föll dit hårt så märkte ja de gjorde ondare än förr osv i höger sida osv. börjat spy mer oxo bakis. extrema mängder . fattar inte. så ja de utvecklas ju åt de sänre på något sätt ju mer ja fortsätter. drömmer på nätterna nu för tiden att ja dricker. vaknar av hjärtklappning o stress över de. sen blir ja lugn när de bara va en dröm. idag hade ja en aqua nor bubbelvatten i kylen som ja tänkte dricka medan ja jobbar. ( har haft dom som groggvirke). fick en panikattack ba ja kände smaken. hjärnan verkar koppla. ja du mycket konstigt som händer nu. men ja har inget extremt sug dock. så de är skönt. blev lite mer avskräckt på nåt konstigt sätt oxo efter senast när alla symptomen va värre. försöker o inte stressa så mkt heller. kan ba ta en timme i taget o göra de ja hinner. kan inte springa igenom livet o pusha hela tiden. tanken kommer väl upp ibland om dagarna me dricka, men senaste upplevelsen kommer upp i huvudet direkt o då backar ja tankarna på nåt sätt. börjat dra ut o kvällsköra bil oxo me öppna rutor för för o andas in luft o koncentrera mig på nåt o ba va ute oxo. blir trött av o köra. får mej oxo o backa på nåt sätt. samma med träning. så ja provar väl lite annat nu än förut för att inte meningslöst börja dricka o skit. tjejen tycker ja förändrats till de mer positivare av bara den här korta tiden. hon tkr ja e helt annorlunda. ska försöka hålla de såhär. alimemazin hjälper som fan mot ångest o sömn. så kör på den oxo. gillar inte mediciner , börjar tänka på att levern e pressad lr nåt för o ta de. men försöker slå bort de. är pigg om dagarna nu för tiden o mår bra. måste ju betyda iaf att kulan inte avfyrades senast i rysk roulette kanske. vem vet. ska kämpa vidare. skriver nog en gång igen sen när ja lyckats hålla mig nykter ännu längre. tack för allas inlägg . alltid grymt o läsa. känner mig i övrigt rätt ensam i dom här problemen. ingen frisk heller kan ju riktigt relatera eller förstå va man genomgår. de är som deras värld e annorlunda. o har en del polare som är mer extrem än mig oxo. men dom lever i en grov förnekelse . extrem förnekelse. ja har inte pratat me nån av dom riktigt på senaste . känner lite att vi har olika mål fan…

@aldro Fy så kämpigt du har det. Mitt råd: Tänk inte för stort och för mycket. Du behöver egentligen bara komma ihåg en enda sak: Ta aldrig första glaset. Det första glaset bestämmer du, sen bestämmer alkoholen.

Det som har varit kan du inte göra något åt, och framtiden kan du inte sia om. Det du kan göra här och nu är att ge fan i första glaset. Vad som än händer. Distrahera dig, spring runt huset, gör 20 armhävningar - vad som helst som distraherar dig. Det kommer att lätta med tiden, för varje nykter dag blir det lite lättare.

Ge dig själv den här gåvan - återta makten över ditt liv.

Kram 🐘

jag bytte ju från öl till sprit för ett halvår sen. för jag försökte tydligen tänka på vikten. så sprit kändes bättre än flytande bröd. så de är ju de ja druckit i ett halvår då o då när ja haft mina dagar. de ja dock märker är att det istället gjort den nyktra perioden väldigt mycket jobbigare o intensivare än de va förr . sprit e ju ganska starkt.

dag 18 ja drack bira.ja tänkte att ba kan ej må såhär hela sommarn , ja måste småmata. systemet. de går inte annars. huvdusaken är att de inte går 5 dar i rad med sprit. ja vet att den här hemsidan är till för totalt nykterhet. men ja tror ja måste trappa ner i en normal svensk milljö. då talar vi middagar, lite kort barhäng. med pauser. idag drack ja inte så myclet som ja brukar. ja känner mig värdelös. misslyckad. allt negstivt, ni behöver inte berätta vaf jag är. hur som helst ja har minskat ner enormt och ja har skippat spriten helt. idag var bara en bra kväll. ikväll dricker ja vatten o försöker mest komma ur alkoholhjälpens ångest. för ja vet att så fort ja druckit så finns ingen här till hands. ni svarar bara när man lyckats hålla sig nykter

@aldro Nejdå, så är det inte alls! Du är inte ensam och inte ensam om att misslyckas heller. Jag har ägnat hundratals? Dagar åt att vara bakis…
Att sluta dricka är en process. För mig tog det ett helt liv innan jag verkligen inså att jag inte kan dricka, att alkohol är en drog och ett gift. Inget bra med den egentligen.
Jag säger inte alls nej till middagar, fester eller uteserveringar. Jag dricker bara alkoholfria drinkar/öl/ bubbel. Mår bra och har trevligt🤗😎
Med det sagt. Det tog tid att komma dit. Men om jag klarar det så kan du också göra det. Nu blev du lurad av beroendehjärnan : ”en öl kan väl inte skada, eller två…😈”….
Nästa gång kanske du minns hur det blev egentligen… att det inte blev kul… att det inte funkar så.
I början av trådarna här kan du påminna dig om varför folk kommit hit. Att missbruk leder till beroende.
Och att det tar tid att slippa ur beroendet.
Du har tagit ett stort och viktigt steg genom att komma hit. En jättebra början! Fortsätt kämpa, du är värd ett bra liv. Sköt om dig!🙏🏻❤️🙏🏻

Aldro, hur skulle du känna inför att börja en nykter period direkt nu igen? Jag har förståelse för att det är lätt att halka när hjärnan blir så överbelastad (du kallar det adhd,) så att det känns som en bra idé (eller enda utväg) att dricka.
Du skriver under förändra sitt drickande och det är ok med funderingar kring dricka eller inte dricka. Du skriver att du behöver ”mata systemet” och jag förstår känslan, men om jag ska vara helt ärlig så tror jag att det är det allra, allra sämsta du kan göra. Jag har också försökt tysta hjärnan med alkohol, men det slutar ju precis som för dig i en jäkla ångest. Särskilt de få gånger när jag drack sprit. Det är ohållbart och jag förstår känslan av att vilja medicinera, men alkohol som medicin är så kass. Jag tror den spär på allt negativt.
Jag fattar att du inte har bestämt dig och att det heller inte är så lätt att göra det i det sammanhang där du befinner dig, men jag är rätt säker på att alkohol inte funkar alls för dig. En katastrof för hjärnan helt enkelt. Så skulle du kunna tänka dig att ta en ny nykter period direkt? Jag tror en längre avgiftning är bra. Sen tror jag att du behöver jobba med kost, lugn och motion - och kanske sluta även med kaffe (i alla fall i de mängder du beskriver). Allt för att ge hjärnan bästa förutsättningar.jag tycker inte att du ska sparka på dig själv och känna dig värdelös. Det är ju omöjligt att sätta sig in i nån annans känslor, men jag har också upplevt den där känslan av att se alkohol som den enda lösningen trots att man egentligen VET att det inte funkar i längden. Jag tror att man måste jobba på att inte hamna i den situationen. Förut fanns en fantastisk tråd här med ”periodarna” eller”adhd-gänget”, minns inte vad de kallade sig, men de beskrev just det här när hjärnan går på högvarv och vad det får för konsekvenser. De beskrev sina strategier för att inte hamna där. En del i det är att hålla sig så nykter som möjligt.
Se på dina bedrifter 17 dagar är mycket bra. 👏👏👏 Om du kör på igen var det ett litet gupp på vägen.

såhär har det sett ut hitills. 18 dagar nykter, drack 3 (färre mängd än vanligt) 10 dagar nykter drack 5 öl en enda kväll. nykter igen 8 dagar drack 3 dagar dock ungefär hälften i mängd än vanligt. ej varit så bakis av dessa gånger och har inte fått någon grov ångest. ja antar de här är en typ av förändring som e positiv. men nästa mål blir nog att försöka o inte dricka flera dagar på raken om ja ska dricka. mängd har ja lyckats med o minska och pauser emellan. nu gäller de bara o dra ner antal tillfällen.

träningen har hållts varje vecka. de är väl egentligen den enda hälsoförändringen ja gjort , plus maten, vitaminer mineraler osv, just den regelbundna träningen me bättre mat verkar ha gjirt att vid dricktillfällen vill ja inte ha överkonsumotion längre. vet inte om de beror på de . men någonting har förändrats på den biten iaf. har lite lättare för sluta dricka oxo när ja väl börjat.