jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

@Onkel F ja man e fan lite avig ett tag. blev så sjukt klar i skallen senast ja va nykter 2 mån. tror ja glömt hur det känns o klarna till. återhämtningsprocessen e ju ganska lång me sånt här. ja brukar ju känna mig ganska bra efter 2 veckor men även där så äre inte optimalt. kommer blir ännu bättre. just nu har ja rätt svårt o känna mig nöjd rent allmänt. ser de här som cleanse. min egna rehab. ska köra på nu .

efterssom jag lätt blir besatt av saker , olika projekt osv… så har ja inlett en ny livsstil. ja skulle tom kalla mitt drickande för ett slags projekt. jag gör ofta alltid saker till MAX . alltid till max. när ja träna förut växte ja satan o blev riktigt tränad me liten fettmängd. när ja börja plugga , maxade de oxo. när ja rökte maxade de oxo. när ja efter plugget började jobba maxade ja de oxo o har ett riktigt dunder jobb. löste helt enkelt biten med pengar. en mindre sak o oroa sig över. varje gång ja bestämmer mig för nåt så maxar ja alltid de. de är som ja blir beroende av målsättningar . senaste åren har väl målen stannat av lite . för man fick så bra jobb o man ba kör sin grej o jobbar hårt . visst har fortfarande mål o köttar mkt inom jobbet . men de är saker man gör åt en arbetsgivare de blir annat. nu kommer ja maxa kosten o träna på o jobba på. har skapat målsättningar inom varje del. ska gå ner iaf 15 kg tkr ja. nej ja är inte fet . men ja tänker minimera fettmängden mycket tror ja o träna på som ja gör. har kastat ut de mesta från kylen o fyllt på med enbart torr tråkig nyttig mat. som ja har ätit nu 2 ggr om dagen. öl är förbjudet. sås e förbjudet allt skit är förbjudet. och träningen ska utföras luncher som vanligt när ja jobbar på. och på kvällen övningar oxo. nu har ja ett mål med kroppen o kör en riktig cleanse. efter en tid så kmr ja gå till doktorn . kanske om 3-4 veckor o kolla läget . nu kör ja stenhårt pårehär . känner mig gladare faktiskt . verkar som hjärnverksamheten börjar komma tillbaka från en dimma av drickande. ja ska försöka hålla i detta denna gång. har inget sug på alkohol just nu heller. kanske kommer sen men de brukar ha kommit redan. men ja har så fullt upp med mitt nya nu så ja har inte ens hunnit tänka på om ja är sugen eller ej. jag drivs av sånt här och ja tror ja måste drivas av något för o hålla mig ifrån alkohol. visst kanske låter stressigt . men känner mig rättt lugn o motiverad. ja tror den större stressen ja haft har uppkommit just pga Alkohol. o sen dricker man igen för i bli lugn. har inte gett chansen riktigt. va ju förra året där ja va nykter ett tag o de gick ju bara uppåt. ja vet de finns många där alkohol sitter även djupare då de kan gå månader utan att dom blir gladare osv eller känner mening. där är jag inte än tack o lov. de brukar gå rätt fort för mig tills ja mår bra . peoblemet har bara varit ja aldrig stannar i att må bra. tex i sommras så vare ju en period ja inte drack heller o de va ju för målsättningen där var ju dra på semester me familjen, ha de trevligt , inget dåligt mående osv som ja får. så ja höll mig där ett tag oxo. för ja ville vara på topp på semestern. dock när ja kom hem igen o åkte till min lägenhet så började ju supandet igen. nä men fan ska köra på dessa mål nu. har väl egentligen ingenting kvar förutom snus som e gott 🤣 men de skiter ja i för flesta maten som säljs i butiker e vi ändå inte gjorda för . o vill inte bli halvfet o gammal med skruttig lever . som går o hostar och rättar till skrovliga halsen vart 3 min. ne asso. är inne påre här spåret nu och ja tror de kan funka. iaf ett tag. iaf en tid då kroppen får vila upp sig. ja kan inte säga ja aldrig mer kmr dricka eller hur de kmr gå. men de här ser jag som en cleanse. en rening . av själ o kropp. pch de får bli hur jobbigt de vill. ja ska ner i fett och ja ska prestera jobb så ja får mer bonusar, och min lever ska vila. och mage. o den enda dryck som åker igenom min kropp är vatten , vatten o pressade citrober. eller celsius. har kört i 10 dagar imorgon o de ska bli minst en månad eller 2 elller 3. ska göra annat i livet när ja känner ja vill dricka.

@aldro Roligt att höra att det går bra nu. Men du kanske skall ta det lite lugnt med förändringarna.
Att lägga av med alkohol är ett stort jobb i sig, att ge sig på ett projekt där man skall bli en renlevnadsmänniska samtidigt kanske kan bli övermäktigt. Om du inte matar hjärnans belöningssystem med alkohol kommer den att vilja ha något annat.
Att bara hålla sig till "torr, tråkig och nyttig mat" tror jag blir svårt i längden. Man behöver tillåta sig lite njutning, annars blir allt bara grått och trist efter ett tag, ett bra recept för att ta ett återfall.
Men det är naturligtvis aldrig fel att äta nyttigt, och träning är alltid bra! Låt det bara inte bli en kamp att hålla dig nykter, det håller inte i längden.

Hur som helst, bra gjort så här långt! Håll i över den här helgen också!

Hej! @aldro, Det låter kanon att du fokuserar på att må naturligt bra utan en massa onödig skit så som öl och sprit. Det är helt rätt för man ska använda sina krafter, talang, kunskap och tillgångar på bästa sätt och inte bara sitta och förgifta sig själv med en massa onyttigheter. Blev faktiskt riktigt inspirerad av din tydliga målmedvetenhet i alkoholfrågan. Har själv sakteliga börjat att se kampen för nykterhet som en tävling mot mig själv. Har mycket att jobba på, men har av starköl blivit svag det märkte jag då jag försökte byta cykeldäck på hojen idag. Men jag ger mig inte för det där däcket precis som alkoholsug ska då faen inte få vinna över mig. Styrka är inte bara att kunna lyfta en tung skivstång vilket dock är bra för att bygga ordentliga muskler. Styrkan att klart kunna säga nej till onyttigheter och gå emot skadligt begär till sånt som alkohol visar på en sann inre styrka.
Lycka till med ditt nya projekt, jag hejar på dig.
Kämpa på kompis!

@aldro . Jag tycker det låter urbra med en redig cleanse!! Jag tror du får rätt mycket bonus på ditt mående om du gör det här, jämfört med om du bara är nykter. Har gjort likadant som du, men kanske tagit förändringarna lite mer steg för steg. Jag känner hur som helst igen mig själv i det du skriver. Och nikotinet kan ju få vara kvar så länge.

Tycker du skrev riktigt roligt om att du inte ville bli en som "hostar och rättar till skrovliga halsen vart 3dje minut". Jag tror på dig! Fortsätt berätta hur det går för dig, så att jag har fler att känna igen mig i.

Jag önskar dig en bra dag med kost och träning :)

@Onkel F ja har ju varje gång ja testat va nykter att ta de lugnt med förändringarna och de har inte funkat på 5 år. så testa detta för ej rejäl cleanse var väldigt länge sen ja gjorde. men när ja gjorde de förr pushade de mig mer . testar de som ja ej testat på länge liksom. men ja du kanske har rätt. men får testa lite olika vägar. så den här vägen kan vara något då min besatthet i hjärnan kan va rätt stark. den kanske kan driva mig igenom en längre nykter period. vi får se!

@Denlillamänniskan de har ju vart hårt såhär i början men börjar vänja mig. asso min kropp genomgår liksom inte bara byte av lite mat den genomgår en hel del samtidigt nu 🤣 men ja klarar av allt osv o går bra. men kan väl erkänna kroppen e lite på högvarv o lite hjärtklappningar i annat. den får ju sig en rejäl chock 🤣 men ja e redo o kämpar på

dag 12 imorgon. kroppen har stramats åt. magen sjunker in mer o mer . kroppen känns lättare. inget ont i högersida. pigg som satan. mycket energi . glad . allt e topp. läkare blir nog om 2 veckor . tränat hela veckan. kosten hålls fortfarande . kroppen reagerar på kosten. märks av.

@aldro Inte undra på att du redan känner stor effekt av din livsstilsförändring, så intensivt som du kör.
Bra att kolla upp spökandet i högersidan. Ibland hittar man ingenting som kan förklara det du känner. Skulle ju kunna vara gallstenar som rör på sig. Syns varken på UL eller på blodprover. Men du ska vara observant på symptom från högra sidan, högre upp på buken, under revbensbågen. Ligger ju lite känsliga organ där.

Ha en fin dag!

@Denlillamänniskan aaah absolut . doktor så fort ja e redo mentalt . kanske en lr 2 veckor till. dag 13 imorrn 14 tisdag. kosten hålls oxo. varierar me lite fisk grönsaker osv oxo. kyckling fisk grönsaker o sånt. köpte en airfryer . airfryar allt ba . sover bättre allt bättre. bra humör. att suget inte är starkt som de brukar vara efter 2 veckor beror nog på att den mentala inställningen är starkare annorlunda denna gång. bestämt mig liksom för en paus eller cleanse eller va man nu ska kalla de . kan inte tala för all framtid. men de här är iaf bra period för kroppen

@aldro Ja, rätt var det är, så känns det lättare och annorlunda när man gör förändringar och håller upp med alkoholen. Så är det för mig. Svårt att säga vad det beror på. Jag gör som du; Inga stora ställningstaganden till framtiden. Nu känns det rätt och bra. Det är nog och det räcker.

Jag önskar dig en bra dag!

@Denlillamänniskan exakt. jag tror de på nåt sätt skapas en panik i sin lille beroende hjärna när man får upp tanken att : "Jag ska aldrig mer" "slut för evigt" ja tror man omedvetet på nåt sätt tar emot då. Därför små steg fram hjälper mest. o itne tänka så långt fram.

kroppen har redan visat tecken på slimmare . går fort med så hårda regler. har vart innne på boka doktor föera dagar men slutar alltid med att ja kryssar rutan. ska försöka ikväll igen:.. bråk me tjejen oxo. i dessa stunder brukar de brinna i skallen o ja går super. men denna gång håller ja emot. första gången på 5 år ja håller emot

@aldro Kul att höra att du känner resultat av cleansen! Bråk med tjejen låter ju inte så kul. Bra att du har kraft att hålla emot. Har märkt själv att jag varit närmare min känslor på gott och ont, sen jag slutat dricka alkohol. Kanske tjejen inte heller är van att ta en konflikt med en nykter aldro?

@aldro Starkt gjort att hålla en så strikt regim, men det sporrar väl att se att det ger resultat.
Trist med bråk med din tjejen, men man kan inte alltid vara överens om allt. Som @Denlillamänniskan skriver, hon kanske inte är van vid den nyktre aldro (inte bara när det gäller konflikter).
Att inte falla tillbaka i gamla mönster när det blir tufft är bra gjort! Man hanterar den typen av situationer bättre ju längre man varit nykter. Man blir mindre "avig i skallen" med tiden.

Du är nykter = du går inte ut och super skallen av dig vid motgångar = du slipper få fan för att du supit = mer harmoni i förhållandet = mer pluttinutt 💕💕💕 med tjejen. Framgångsrecept, eller hur?

Fortsätt på den inslagna vägen, du är på väg mot något bättre!

@Onkel F @Denlillamänniskan hahaha näää ja har ju mina nyktra veckor osv . dricker inte varje dag. så nykter är ju de enda hon ser av mig egentligen. ja dricker ju ensam . vi bor isär.