jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

@aldro Det låter som du är på rätt spår. Många klarar inte bryta helt på en gång. Men huvudsaken att det går pt det bättre hållet! Fortsätt kämpa och träna, heja! ☺️👍🤗💪🏻

@aldro Det låter ändå som du är på rätt väg MEN vet inte riktigt hur många gånger jag tänkt för mig själv att nu ska jag bara/nu är jag värd/den här gången ska jag bara dricka 2 öl. Sen har det slutat med avsevärt mycket mer 😔 Ibland tycker jag att alkoholfri öl tar åtminstone udden av suget. Bara ett tips och absolut inget facit, hänger ju fortfarande kvar här... 😕

@Nsr-rider ska ska ja va ärlig så lutar ja nog mer åt att förändra drickandet. mindre mängder längre pauser , försöka ha de goda mot kroppen 80% o de dåliga 20%. om du förstår vad ja menar? förr var de lite mer 70% dåligt 30% bra. ja ser ändå hitills som en slags vinst. för förr… oj oj när ja börja skriva här var de flera gånger i veckan. nu har ja ändå mina pauser emellan. mindre mängd , men nu gäller de bara att vid varje tillfälle kanske de räcker med en dag o inte mer . så ska fokusera på minska antalet dagar nu.

Fint att höra att det går bättre. Träning och bra mat tror jag är jättebra, det ger motivation att ta hand om kroppen och inte förgifta den. Också bra idé att inte dricka flera dagar i rad. Tror också det är viktigt att det går lång tid mellan gångerna. Blir det en dag varje vecka är det lätt att drickandet trappas upp igen... Ser fram emot att höra om hur de goda procenten ökar!

drickandet är just nu samma gällande pauser emellan, dock har ja hållt mig till 2 dagar per gång istället för tex 4 lr 5 . också färre mängd per gång. veckodagar har varit förbjudet. de har ja hållt mig till. så är pigg o jobbar varfagar o tränar. så det är ännu bättre nu. hållt detta. sen senast ja skrev. känner inget behov av o ha mer. livet är enklare bara jag förändrat det på de här sättet. mindre stress mindre ångest , inte ont i högersida osv. har gått bra o hålla den här balansen hitills ska dock försöka dra ner till 1 dag per gång

under september nu höll jag mindre mängd och max 2 ggr men började istället bli varje helg. så de ökade igen på annat sätt. vilket resulterade till högersidan igen, brännande känsla där. allt de gamla vanliga tramset. o nu senast tappa minnet från kvällen innan. så nja nu börjar de väl gå i fel riktning igen. dag 2. högersidan måste vila o vet fortfarande inte riktigt vad de är men verkar ju va magen för känns när ja äter oxo o sånt. kaffe osv. måste lyssna på magen. o låta den va. kroppen säger ifrån så. ska ta mig igenom de här igen nu o får hoppas de blir bättre. trött blir man. aja . får hoppas ja mår bättre för varje dag nu o inte e döende godnatt

jag skulle beskriva de som att det svartnar när ja väl går o köper alkohol , på samma gång som att ja faktiskt är medveten. lite som ärr vara besatt av något. jag har väl ganska oförändrade alkoholvanor egentligen men jag har mycket bättre vanor än från när jag började skriva här. det finns kvar , fast mildare, inte lika illa inte lika ofta inte lika många. jag antar att jag kommit någonstans iaf. men jag är fortfarande besviken på att de sker . inte just för att ja tkr de är fel o dricka nån droppe. för min del handlar de mer om o förändra sitt drickande. men det är fel just för ja dricker ganska mycket per gång och de kan hända de sker dagen efter osv. idag drack jag. nykter 14 dagar tex. men ska hämta däck osv , beställt nya vinter dubbdäck. så måste lida ut imorrn tex och hämta däcken på onsdag. missbruket finns där på nåt sätt samtdidigt som att de blitt bättre. men äveb fast de blitt bättre så känns de olagligt på nåt sätt. de känns dåligt. de känns inte okej. varje gång ja ska dricka oavsett hur länge ja haft paus så känns de som en synd. de har blitt lite konstigt tkr jag

En ganska bra beskrivning tror jag om vad som händer när du vill dricka. Det svartnar och du blir besatt. Jag tänker att om du vill undvika det där så behöver du fundera över vad som händer innan. På nåt sätt tror jag att enklaste vägen ut är att inte dricka alls, för då finns inte möjligheten på samma sätt, men du skriver att du inte vill det. Du kan begränsa inköpet, så att det inte blir så mycket. Du har kommit rätt långt i din kamp ändå, men jag undrar lite om vad du får ut av att dricka? Är det vana? Längtan efter en kick? Tröst? Det finns så många orsaker men det gäller att bli lite medveten. Av det du har skrivit tidigare så verkar det vara väldigt vanligt med alkohol runt dig,och jag tänker att det därför är väldigt normaliserat, men det har så många negativa effekter som är värt att reflektera över.

@Sisyfos kick ere väl, alltid varit kickar ja sökt efter. blir rätt mkt koffein tex. kick där med, förut tog ja kosttillskott osv som gjorde mig galet pigg. slutat med det dock. fastnade ju för cannabis förut. men drack ej då. slutade cannabis. sen mer alkohol. alltid varit stimulanter liksom.

har ju minskat ner jämfört med förut som ja beskrivit. men mår ändå sämre o sämre efter varje gång ja haft dricktillfälle. idag tex är de dag 5 o ja känner lite att ja e mer på botten denna gång. mår allmänt fysiskt dåligt ba . som vanligt rädd nåt är extremt fel. cancer eller något. känner mig ganska darrig, lite yrsel ibland, avig liksom. yrsel mest när ja stressar o tror ja är döende. molande värken har kommit tillbaka , försvinner lite långsammare än förr. allmänt avig, dålig. som att nåt e extremt fel. tror ja e döende o de här är slutet. rädd för doktor, vågar ej söka vård än . senast va ett år sen o då va allt bra, men tror inte de är de denna gång. vete fan. allt e svårt. man borde inte må såhär avigt 5 dar efter. tror de här e slutet

har ju minskat ner jämfört med förut som ja beskrivit. men mår ändå sämre o sämre efter varje gång ja haft dricktillfälle. idag tex är de dag 5 o ja känner lite att ja e mer på botten denna gång. mår allmänt fysiskt dåligt ba . som vanligt rädd nåt är extremt fel. cancer eller något. känner mig ganska darrig, lite yrsel ibland, avig liksom. yrsel mest när ja stressar o tror ja är döende. molande värken har kommit tillbaka , försvinner lite långsammare än förr. allmänt avig, dålig. som att nåt e extremt fel. tror ja e döende o de här är slutet. rädd för doktor, vågar ej söka vård än . senast va ett år sen o då va allt bra, men tror inte de är de denna gång. vete fan. allt e svårt. man borde inte må såhär avigt 5 dar efter. tror de här e slutet

Hej @aldro!

Det att gå och oroa sig för olika prylar skapar bara en inre stress och ångest och till sist blir man bara utmattad och det är då som alkoholsuget kan få en att verkligen kasta sig i fara för att bli sjuk kroppsligt sett på riktigt. Tror att du kroppsligt sett är frisk som en nötkärna så att säga.

Men vet av egen erfarenhet att man ibland vill ha papper eller nån läkares ord på att allt är okej ändå. Men försök att inte tänka på att du har en känsla om att du eventuellt kanske kan vara döende i någon hemsk sjukdom. Det ger dig bara inre stress i onödan tror jag.

För så har då jag ofta fungerat. Har bara gått till läkare när jag har haft värk eller andra problem som varit så svåra att jag inte har stått ut liksom. Men tror att du kan känna dig lugn så länge du tar timme för timme och dag efter dag som nykter, för då tänker man till sist på annat, detta då speciellt om man vid oro kanske tar sig en stund och pysslar med något som man gillar för att skingra inre störande tankar.

Men har du akut hemsk ihållande ångest, depression eller onormalt ovanligt stark värk som du inte känner igen så kan du ju alltid akut ringa till sjukvården.

Kämpa på!

@Flarran dag 6 idag, de vart riktigt illa där ett tag men allt vände plötsligt idag. har lite småkänningar i höger sida fortf som vanligt. men inte mkt. de försvinner oftasts efter några dagar nykter. humöret och oro o allt vände helt iaf till slut. ja vet inte vad som händer när ja mår sådär. de är yrsel stress ont o allt möjligt. kanske abstinens ingen aning. det är ju en extrem skillnad alltså. som två personer. går från kalabalik till normal. ja ja vet ja borde kolla hos doktorn. men måste försöka va nykter ett tag. vågar inte annars. men de är nåt på högersidan iaf som blir riktigt riktigt rasande när ja super. hade ju de förra året oxo o kollade blodvärden osv men allt va ju bra . dock maggrejer måste man nog göra andra typer av undersökningar. vet inte riktigt va som finns men en 10 meter lång slang me kamera i röven har man ju ingen lust med direkt… får kolla va de finns för alternativ om ja kyckas hålla mig ifrån ett tag. men tkr de är allmänt svårt då ja oftasts blir pushad av andra . tex jul nyår nu så kmr de ju garanterat förväntas av en på nåt sätt . ja vete fan. födelsedag o fira innan oxo.

de känns som ja försökt förklara till nära osv hur illa de blir osv för mig o dricka men verkar inte förstå helt. känns ibland som många tkr de bara e dramatik. men d e ju påriktigt för mig alltså. blir verkligen ofunktionell en hel vecka efter ja druckit. kaputt totalt. blir långa perioder o lida . känner inte folk som får som jag riktigt. många e bakis en dag o mår lite otrevligt o sen är allt helt normalt. ja får en himlans madsa konstiga saker. kroppen är liksom rasande o straffar mej med symptom. de krävs heller inte så mycket alkohol för mig längre för att ja ska tappa minnet . förr så kanske man festade extremt hårt en kväll o hade minnesluckor. men de va sällan. nu känns de som att ja får minnesluckor varje gång . även om ja dragit ner styrka mängd o antal gånger. de är som att hjärnan ändrat sig med åren. nu är liksom minnesluckor standard. även om de bara är vanliga öl o inte lika många. har med tiden blivit omprogrammerad nästan. värre abstinens osv. allmänt svagare, känsligare kropp. blev precis 31. reagerar oxo konstigare på alkohol än tidigare. inget negativt alltid. ibland kan de bli negativt men ganska sällan. o när de är negativt ere inte super illa heller. lite som att man med åren fått en NY alkoholperspnlighet jämfört me förr. hjärnan kanske programmerat om sig efter alkoholproblematiken ja haft på senare år. 10 -12 dagar efter alkohol är ja ju oftasts en stel sten utan glädje. sen släpper de dock. som att alla endorfiner o ämnen man hade i kroppen kramats ur totalt. o de tar 10 dar för kroppen o skapa nytt. börjar om liksom. ja gillar inte riktigt att de blivit en sämre utveckling. känner mig ganska onormal. va ett år sen ja va nykter 2 månader. har ingen aning hur ja ens skulle känna efter en månad nu. abstinensen kanske är värre . vi får se hur allt går. eller så dör ja av brudtet magsår i tarmen lr nåt ingen aning . ja får kämpa på

Hej igen! @aldro,

Tycker att du kämpar på bra. Det är jobbigt med depression, ångest, oro och stress och tror att det är sånt som gör att man dricker en massa som man ändå vet bara gör att man mår än sämre av liksom. Man vill sluta dricka, men samtidigt ändå inte riktigt, vill väl vara fri att kunna dricka som man vill när man känner bara liksom. För det är väl ens egen ensak liksom. Man tänker inte normalt när man varit berusad mer eller mindre konstant tillräckligt länge. Hjärnan förändras av långvarig alkoholförgiftning. Men brukar ofta rätta till sig efter några nyktra månader.

Varför ska det vara så märkvärdigt att ta sig en fylla när man vill kan man känna. Men när kroppen konstrar blir man förbannad på att det ska vara så. Minns för nåt år sen när jag vari riktigt nere i skiten och drack 10 procents öl samt en massa vin i ofantliga fria mängder som bara den, och magen var i uppror mest varje dag, kunde knappt gå utanför dörren av rädsla för att skita på mig.

Hände ibland en sommar att man vissa dagar fick sätta sig i någon skogsdunge i kvarteret efter nåra starköl och skita som en gris, det bara spruta, ren diarré' alltså, jävligt jobbigt då det hade kunnat komma nån förbipasserande med en hund eller nåt, jäkligt jobbigt och pinsamt kändes det. Såg då sen till att ha en massa sprit öl och vin hemma för fri ”medicinering” i ensamhet vid behov.

Det blev bara mer och mer och som du säger så kom det också konstiga kroppsliga symptom. Nervryckningar i benen och jobbigt ryck i ena ögat, konstigt ryggskott som kunde hålla i sig i flera dar samt feberkänsla fast tempen var helt normal. Nån underlig form av lättare lunginflammation med konstig hosta som jag fick nån penicillin mot i flera veckor. Kollade blodtryck med egen mätare och då värdet var onormalt högt, och man oroade sig för stroke eller nåt, så blev det att man då bara tog en till blodtryckstablett och några lugnade piller extra för att kunna fortsätta dricka fritt som man ville och kände var behov till mot ofta mörk eskalerande depression och svår ångest.

Man fattade ju att det var idioti att hålla på som man gjorde och då blev det nån alkoholfri dag bara för att få ordning på kroppen igen ett tag. Detta så att man kunde fortsätta som vanligt igen så snart man bara kunde och kände behov av att slippa känna sig allmänt nere och värdelös. En ond spiral eller korkad loop liksom.

Jag har i över 35 år missbrukat alkohol som självmedicinering i varierade mängder och styrka mot det mesta som stress, oro för framtiden, och oro för hälsa, kort sagt druckit som en svamp tills jag till sist söp upp varenda krona och det stod mellan att sälja sitt eget guldhalssmycke som var ett av det sista av värd man hade tänkt använda för att kunna köpa ett nåra helor sprit och ett gäng starköl och bara gå och dränka sig i nån närbelägen sjö en mörk kväll.

Men samtidigt då ville man ju att det skulle vara fint väder och varmt i vattnet den dagen också, att man slapp att frysa när man till sist kanske vågade göra slut på skiten och bara då skulle simma rakt ut i natten tills man väl av utmattning sjönk som en sten. För kunde inte då se nån mening med nåt alls. Under den tidsperioden försökte man till och med hänga sig i badrummet, och detta trots att man den dagen då varit helt nykter i några dar innan liksom.

Tyckte att inget spelade nån roll liksom. Minns att man väl var på väg att glida in i dödens rike, drömde en jäkligt konstig dröm och såg ljusblixtar och vaknade med ett ryck med världens värsta sprängvärk i huvet. Kunde inte stå på benen eller ställa mig upp alls, blev stående på knäna som i en darrig chock och drog efter luft en fyra timmar minst. Hade ett rött skavsår på halsen i flera dar.

Var den dagen mest förbannad på att repet inte hade gjort sitt job. Sedan gick man ut i köket och fortsatte att dricka det som var kvar på bänken i form av starkvin och öl. Lärde man sig något av detta då... Kanske att man skulle göra sitt eget vin och ha en egen hembränningsmaskin – visst kan man vara smart... Sedan i somras satte kroppen igång att konstra igen med ryggvärk och det gick inte ens att pissa som en normal människa, blev tvungen att uppsöka vårdcentral som tömde urinblåsan manuellt.

Men berättade man hur man mådde egentligen. Nej, skyllde så klart detta symptom bara på mitt höga blodtryck, för vem vill väl frivilligt stämplas som som nån jäkla alkis och kanske bli av med sitt körkort. Bestämde mig ändå för att försöka att vara nykter så länge som bara möjligt.

Har nu varit nykterkvist i över 1 månad, och två veckor nu och mår psykiskt och fysiskt rätt så skapligt, inget konstigt levervärde eller blodtryck med rätt medicinering. Men mitt psykiska nedstämda mående och låga energinivå jag haft sedan tidiga ungdomsår innan alkoholdebut är detsamma.

Det är nog något som jag får leva med då ingen sorts medicin mot ångest och depression som sjukvården har låtit mig prova har hjälpt mig det minsta. Jag tar nu en dag i taget och undviker allt vad negativ stress heter. Varje dag som helt nykter ser jag som en liten seger liksom.

Det här med julhelger och sånt känns verkligen som en utmaning, men ska försöka att stå över känslan som då och då finns för att köpa alkohol av alla de slag inför helgerna. Detta för att bevisa för mig själv att jag kan klara av att ta mig nykter in i år 2024 vilket blir en hård prövning även om jag nu i skrivande stund inte känner något alkoholsug.

Vill självklart vara herre över mig själv när det kommer till drickande. Vill inte gå som i nån slags jävla trans till bolaget för att sen på närmsta offentliga toalett supa mig till den grad packad att jag knappt kanske kan ta mig hem för egen maskin. Har gjort sånt så det räcker tidigare tycker jag.

Håller på dig och tycker du ska försöka att vara alkoholfri så länge det bara är möjligt. Varför inte testa alkoholfrihet året ut. Ta det hela timme för timme om det så krävs, för du är värd att få må bra eller åtminstone slippa att må så jäklig dåligt som du verkar må efter att läst din historia här på detta eminenta forum.

Tänker som så här om du skulle bli bjuden på fest med starka drycker, då kan du ju alltid skylla på att du är dålig eller sur i magen på grund av lite för mycket kaffedrickande den senaste tiden och då står över festande med alkoholhaltiga drycker. Hur som helst, önskar dig ett nyktert och fint liv.

Kämpa på!

@Flarran tack för du delar med dig din historia. tkr sånt är givande på nåt sätt . dag 8 för mig imorrn. brukar väl ske vid 11-14 dar som ja dricker igen . blir födelsedagsfirande i helgen . kan bli svårt. vi får se hur allt går. d e egentligen mest maggrejen som oroar o stressar, i högersidan. hade ja inte haft de hade ja väl kanske kännt mig lugnare o dricka vart andra vecka. men de är ju nåt kroppen ej gillar iaf. får försöka ta tag i o gå till doktor. mentalt jobbigt o tänka saker.

börjar må bättre . men vid de här laget ere egentligen svårt o avgöra. kanske kan va biverkningar av alimemazin oxo som ja tar en gång innan läggdags. men ja brukar inte få såhär av den. får prova mindre dos inatt.