jag har varit cannabismissbrukare i 5 år förr och slutade med det men blev istället utbytt till alkohol efter en tid. innan alkoholen tog ja hand om mig själv, tränade. gick ner 30 kg för ja hade blivit överviktig. sen en sommar 2019 slog det till och de blev fest o ja träffade lite fel folk som drog ut mig på fest efter fest. de kunde vara i 6-7 dagar me mkt drickande. 12 öl per kväll . vila hemma 2 dagar o sen ut igen i en vecka. allt spårade ur. efter detta kom ja hem o blåste 3 promille. jag mådde dåligt i 8 dagar o krälade mig fram till kylskåpet. de va olidligt. jag trodde ja skulle dö och att ja skadat något. därefter drog ja till sjukhuset och fick nervöst ta blodprover. inga leverskador. o fick tillsagt till mig att levern pallar mkt. de gjorde att ja om vardagarna ibland va ute efter jobbet o drack o drack. vilade någon vecka sen ut igen. de här pågick fram tills januari 2020. med lite pauser emellan åt men ändå en förbrukning några dagar i veckan. sedan började jag med 10-14 dagars pauser. de började eskalera igen och kunde supa 10 7.2 öl om dagen i 5 dagar. sen 10-14 dagars paus igen. sen har de hållt i sig så tills nu. har märkt på senaste tiden att de känns svullet på höger sidan av magen. ja vet ej om de är magen tarmarna lr levern. ja brukar återhämta mig efter ungefär 5 dagar nu för tiden och dessa 5 dagar är olidliga. jag orkar inte mer o har bestämt mig för o sluta. nu har ja varit utan i 4 dagar o börjar må bättre. men denna gång var bakisheten olidlig. har inga symptom riktigt. förutom se känns svullet under bakisdagarna. känner mig lite halvt hjärnskadad dessa dagar.. torr som fan i munnen o allmänt helt slut. yrsel. så denna gång är jag rädd något gått riktigt snett. ja skulle vilja vara nykter i 6 månader innan ja vågar gå o testa mig hos doktorn. jag är rädd att ja har en död lever i kroppen. som ej ja kan återhämta mig ifrån... ja får panikångest och rädd för o dö. ja har inga blodiga kräkningar eller gråvitt skit osv men levern kan ju spöka.. hur mkt tål den? är jätte rädd o vill inte leva mer. de känns kört bara. de känns som det är för sent. ja tänkte ja kunde skriva av mig här för o höra om andras historier eller något. hur rädd bör ja va? ja har rätt hög tolerans o kan dra i mig mkt utan o spy o ja är rädd för att min höga tolerans skadat mig... vill ej dö. men ja får skylla mig själv. och inom några dagar nu kmr snart min nyfödda son.. och ja är så besviken på mig själv att ja kanske råkat skada mej själv så mkt att ja kanske inte kan finnas i hans liv så länge. kanske har en totalförstörd lever lr något eller ingen lever alls kvar.

@aldro @Onkel F ja har ju på nåt sätt separerat drickandet till ett annat liv vid sidan av. något ja flyr till. de är ju bra på ett sätt de vet ja . men skulle vilja ha nåt annat ja flyr till istället när de blir jobbigt . gymmet funkar ju där också . men effekten av de varar bara några timmar . ne men förändrad känner ja mig. de va nära idag och suget va högt men ja stod emot . ja fick brinna lite inombords o bara ta det . sen gick de över . nu är ja inte sugen längre. hade ja druckit mår ja ändå bara sämre. ja har ingen som helst variation i maten. allting är väldigt tråkigt enformigt . träningen körs o jobbet . men första gången på länge känner ja att ja hittat nåt som funkar. dvs en målsättning. ja blir galen av o nå mål. då kickar ja igång. så ja befinner mog i nåt slags tillstånd….. på nån slags jämn nivå som ja ba grindar. lite som o gräva en grop men gropen ska bli klar. så är det. men man kör ba samma rörelser. samma samma . o det fungerar liksom. de enda som kan förstöra är just bråk eller nån som provocerar eller att fel sak händer . men nu har ja gått emot en händelse. och klarade den . ska försöka klara nästkommande. jag bokade istället tid hos doktor idag för prover och undersökning. jag som vart så rädd o dragit ut på de. jag är lite konstig. när jag blev arg och ledsen tänkte jag; ”kan lika gärna boka tid hos doktorn o ta alla prover o all skit för spelar ju ändå ingen roll längre . bryr mig inte om resultaten . vill ha min dödsdom nu” så nu är en tid bokad märkligt nog.

@aldro Ånej du! Du skall inte skita i allt! Det är bara alkoholdjävulen som har hittat en möjlig anledning för dig att ge upp! Bit ihop och använd din vilja, ditt förstånd eller vad det är som har fått dig så här långt. Du är och nosar på tre veckor! Bra gjort! 👍
Ibland är det lite som en dragkamp, sätt ner klackarna i backen och dra som om det gällde livet. För det är faktiskt vad det handlar om, DITT liv.

@aldro Kom igen, skit inte i allt! Läs i min tråd hur du mår om du väljer ta ett återfall. Alkoholdjävulen är en vidrig, lömsk jäkel! Du liksom jag mår egentligen så mycket bättre utan den skiten även om det känns tufft just nu. Håll ut och kämpa så hjälps vi åt! Kram

@aldro Bra att du fått en läkartid. Du kommer att bli förbannad och frustrerad många gånger till i ditt liv. Hur du hanterar det bestämmer du bäst själv. Kan du prova hantera känslorna på ett nytt sätt? Jag kanske är ute och far i tassemarken, för jag känner ju inte dig. Men jag har förstått att du kan driva dig själv väldigt hårt. Skulle det hjälpa dig om jag föreslår att du bara tar känslorna, låter dem storma över dig och inte gör någonting? Svår sak för en handlingsinriktad person, men de bästa besluten tar man när man är lugn och stabil. Stå bara still, låt det storma som fan, utan att du agerar på det. Behöver du röra på kroppen medans du gör detta, så gör det. Men skit i att ta några beslut om alkohol.

@Denlillamänniskan @Ny dag @Onkel F dag 19 söndag. 20 på måndag. ja humöret blir ju upp o ner men jag har bara låtit de storma på. så blir de bättre efter ett tag . går lite upp o ner . inga planer på dricka varken imorgon eller veckan. de svåra blir när de blir fredag lr lördag. brukar lugna ner sig när helgen e slut. kör fortf nyktert och diet. gått ner i vikt redan osv

Hej! @aldro, ser att du kämpar på och kör vidare som nykter, tycker att du gör det bra kompis.
Det går alltid lite upp och ner med det mesta, det är väl det som är grejen med livet kanske.
Ha en fin söndag!

@Flarran ja de rullar på. dag 20 imorrn alltså måndag . högersidan som ja alltid klagat om spökar inte ens längre och är knäpptyst. allt känns bra nu. all alkoholdjävulssymptom borta

känner mig lite krasslig . halsen svullen o sen i armhålan svullen lymfkörtel som gör ont … så tankarna spinner som fan …. o läkare får man ej tag på … e rädd kroppen typ e körd lr nåt. aldrig fått svullen lymfkörtel förut liksom. vet ej va som sker.

Hej! @aldro, läste just att du känner dig krasslig. Vet att du har gjort många förändringar i din livsstil på rätt kort tid, med vad du har beskrivit som stor kostförändring. Till en vad du beskrivit som en rätt ensidig och trist kost. Detta tillsammans med alkoholstopp som det ändå är viktigt att du fortsätter att hålla fast vid. Då alkohol inte ger din kropp något av värde, utan bara ökar på inre stress som kan ge många olika sjukdomssymptom. Kanske har även en hård träning, bristande vila och en snabb viktnedgång på grund av vätskebrist kanske skapat negativ stress eller nån infektion i din kropp. Så det självklara som du säkert förstår, är att du nu tar dig vila från hård träning ett par veckor i alla fall. Samt unnar dig kanske lite variation i kosten, och inte kanske slarvar med naturlig alkoholfri vätska, som du vet att du mått bra av tidigare. Kort sagt var lite snällare mot dig själv i några dagar. Sedan finns det ju alltid akutmottagning om du känner dig väldigt orolig för svullen hals och lymfkörtlar. Men allt sånt där vet du säkert redan tidigare. Kämpa alkoholfritt på, men ta i övrigt inte ut dig helt så att du mår dåligt i onödan kompis!

@aldro 👍👍
@aldro skrev: "känner mig lite krasslig" . Håller med @Flarran, du har gjort en sjuhelvetes förändring på ganska kort tid. Du kanske behöver lyssna lite på kroppen.
Sen är det ju så att när du slutar bedöva dig med alkohol känner du av krämpor på ett annat sätt. Både mentala och fysiska.
Du ska naturligtvis kolla upp det som inte känns bra, men stressa inte upp dig. Din kropp tål oerhört mycket stryk!
Framför allt återhämtar den sig om du skippar alkoholen.
Ta det lugnt och ta hand om dig!

@Onkel F @Flarran ja började variera kosten till slut men de är grönsaksblandningar liksom. och kycklingfile och fisk tofu, pendlar ja emellan., olika grönsaker till , spenat, svamp, selleri, paprika tomat sallad jaru allt möjligt . dock är de ganska kolhydratsfattigt. näringsrikt o så äre ju väldigt mkt . men kolhydraterna blir ju väldigt låga. ganska extremt låga egentligen. men ja de är ju en u sväng liksom… har bara haft de här me halsen o lymfkörteln idag hitills så ja börjar väl överdramatisera lite men ja gör ju de för ja kopplar allt till missbruket . och när man inte vet ens status i kroppen. alltid sagt ja alltid velat ha en spegel i badrummet som visar all status på sin kropp, alla värden allt helt enkelt. som en datorskärm. röntgen även. ai som ger feedback. 🤣 sen ställer man sig där varje morgon liksom. hade vart najjs. får panik när ja inte vet bara. vårdguiden tyckte ja skulle kolla upp. men finns ju inga tider på min vårdcentral. men dom sa de här skulle va högre prio än mitt andra besök. pff.. fyfan. men ah vårdguiden säger ju alltid man ska kollla saker oxo. för dom vill ej ta risker o ge fel råd tror ja . får ringa kolla imorrn. får se hur de här utvecklar sig

men är fortf allmänt sjukdomskänsla. magen verkar hålla på me nåt ja vete fan vad …. känns som den typ läker sig sj lr nåt o ja har inflammation. vem vet o därför sjuk men ja spekulerar ju alltid på egen hand