Tillbaks till vardagen igen efter en ledig dag med barnen igår. Barnfri vecka. Har faktiskt inte alls tänkt på att jag vill dricka idag. Barnfria veckor är ju annars starkt förknippade med vin i överflöd och chips till middag för min del. Rena rama hälsokuren 🙈

Imorgon ska jag till stan med en kompis och äta middag, fira våra födelsedagar. Det var den kompisen jag berättade för om min vita period på ett ärligt sätt så jag har precis messat och sagt att jag kan hämta henne, att vi tar min bil istället för buss. Iom att hon vet så känns det inte som någon big deal. Hon messade tidigare idag om att det skulle bli trevligt med lite bubbel och mat. Jag stelnade till en stund och tänkte "shit, bara hon inte förväntar sig att jag ska dricka" 😅 Varför i hela fridens namn skulle hon förvänta sig att JAG ska dricka liksom? Jag kommer ju också skåla in våra födelsedagar med något gott i glaset, en annan sort bara. Ser fram emot att sitta och snacka en kväll och tror jag kommer berätta lite mer om den alkoholfria perioden so far. Här inne kan jag skriva om fördelarna och ni är flera som upplevt samma. I verkligheten är det svårt att göra samma sak. Vi snackade ju lite om det här om veckan, att man vill skrika ut att man minsann varit nykter si och så många dagar men det gör man ju inte. Men kommer samtalsämnet upp imorgon, eller att jag kan styra det dit, så vill jag nog ändå lite försiktigt och i förbifarten berätta att jag faktiskt mår bättre. Hon och jag har diskuterat mycket kring psykisk hälsa och min grundångest och mina katastroftankar har faktiskt blivit bättre. Den senare delen är nog en del av mig och det kan jag acceptera men det är på en behagligare, till och med acceptabel, nivå nu.

Nä, nu ska jag ta och koka mig några ägg och äta det och sill till middag. Utan nubbe 😉 Började kolla på en norsk serie igår på SVT, Lyckolandet, så får bli några avsnitt av den och chatta lite med mitt senaste Tinderfynd. Vi ska ses på lördag är planen så förbered er på ett inlägg i slutet av veckan där jag freakar ur fullständigt 🤣 Borde nästan författa ett eget inlägg om hur jag hanterat dejting i kombination med vin 🙈

@Friluftstok vad trevligt att fira med din kompis och bra att berätta om din vita period. Hoppas ni får spännande och givande samtal. Och vad spännande med tinderfyndet och att ni ska ses. Ser fram emot ett freakar inlägg🤪. Ska också se lite serie och dricka te. Ha det gott!💕🌷

@Friluftstok
Vill veta allt om Tinder-dejten. Å hur man hanterar Tinder-kontakterna med vin kontra utan!
Jag personligen har inte varit lika lättflörtad och framåt på Tinder de senaste 54 dagarna.. vet inte varför 🤣

@vår2022 @majken_r @Rehacer jag ska hålla er uppdaterade om Tinderfyndet! I skrift verkar han lovande men den har man ju gått på några gånger nu 🤣 Å andra sidan så har jag ibland druckit en liten mängd vin innan dejten, så att man ska bli lite lagom avslappnad 🙈 Sen har jag alltid druckit en stor mängd vin efter dejten, oavsett hur den gått.

@Rehacer detta blir faktiskt min första Tinderdejt sen jag slutade dricka 🙈 Innan hade jag en tendens att dricka vin och spela Tinder och vakna med massa nya matchningar med män jag definitivt inte ville matcha med, än mindre skriva med eller träffa 😱 Sen jag och barnens pappa separerade har jag haft en förkärlek för relationer med bäst före-datum, gärna med yngre män som är på helt annat ställe i livet. Har varit på massor med förstadejter med stabila, vuxna män men dissat alla direkt av olika anledningar. "Han var jättefin men..." är mitt klassiska citat när jag pratat med vänner efter en dejt. Efter att ha strulat runt med ännu en oseriös relation i vinter börjar jag dock känna att jag skulle vilja ha något riktigt. Så nu spelar jag Tinder igen och ska förhoppningsvis träffa denna snubbe på lördag. Nykter. Hepp! Det känns lite läskigt. Och spännande. Har inga förhoppningar, dom la jag ner sen länge i Tinderspelandets värld. Men jag är rätt nyfiken på honom. Och mig själv faktiskt. Framför allt på hur jag hanterar det efter dejten 😅

@Friluftstok skrev:"Men jag är rätt nyfiken på honom. Och mig själv faktiskt. Framför allt på hur jag hanterar det efter dejten 😅"
Vilka härligt positiva inlägg du skriver @Friluftstok och kan inte låta bli att kommentera den här nyfikenheten på sig själv. En av de bästa effekterna för mig med att sluta dricka har varit att få tillgång till hela känsloregister. Främst glädjen då, jag var rätt ilsken på sambon i början också sist jag slutade och det var kanske inte lika angenämt. Men glädjen, närvaron i stunden, det är det jag fullkomligt älskar ibland och kanske också ibland det jag vill dricka på när jag inte orkar med riktigt. Men det går utmärkt att klara sig utan alkohol då med. Ska bli riktigt spännande att höra hur du upplever din date.

@Sisyfos tack, vilken fin feedback! 💚 När jag började läsa här inne, långt innan jag blev medlem, så tog jag till mig detta med nyfikenhet. Vara nyfiken på hur man gör saker nykter, hur det känns. Det var ord som fastnade och försöker tänka på det när det är något som känns nytt, ovant, läskigt, skrämmande och så vidare 😊

@Friluftstok
Vad kul att läsa om dina erfarenheter av Tinder, vi är i samma läge där. När man druckit några glas vin så var det inte alltid supercoola snubbar man swipade höger på, en del rätt otrevliga och väldigt på direkt. Men med avtrubbad hjärna så chattade man ändå vidare för att sen vakna upp morgonen efter och genast städa bort felmatchningarna. Usch!
Kul att du ska träffa någon nykter, det är spännande och du är modig! 💛 Går säkert superbra, kanske ännu bättre än när du hade ett glas vin i varje knäskål?
Jag var på en dejt nykter för några veckor sen och jag gillade det, det kommer du oxå göra. Å med nyfikenhet i livet kommer man långt!
Men var rädd om dig ute i dejting, finns många knäppskallar där ute!
Kram 🤗

Det finns en första gång för allt och idag satte jag check på nykter AW på stan! Ni är ju många som vittnat om att man har lika roligt när man inte dricker, om inte roligare, och det känns bra att få tillhöra den skaran. Haft en rolig kväll med god mat och dryck, djupa samtal om relationer, personligheter, karlar, diagnoser, alkohol. Och massor med skratt. Får erkänna att jag kände en form av "berusning" trots Easy Rider i glaset, hela stämningen på stället gör ju att man beter sig på ett visst sätt efter ett tag. Det är invant liksom. Vet inte om någon förstår vad jag menar 😅 Inte en enda gång var jag avundsjuk på väninnans cava i glaset och spontant känner jag att detta är en typisk situation som jag i framtiden kan fundera kring om jag vill dricka eller inte. Att inte dricka två glas gav mig exakt samma effekt som att dricka två glas. Alltså kan jag likväl avstå i framtiden. Skillnaden är att jag antagligen druckit ett glas hemma innan och även ett glas när jag kommit hem, för att varva ner. Blev även ett bra samtal om alkohol. Vi enades om att det är lurigt och väninnan berättade att hon försökte ändra sina vanor men på ett annat sätt än vad jag gör. Det kändes skönt att faktiskt få berätta för en person, fysiskt och irl, att jag mår väldigt bra efter snart 10 veckor utan alkohol. Att inte göra så stor grej av det men ändå kunna sträcka på ryggen, att känna en stolthet över att jag faktiskt förändrar en dålig vana.

Nu är det hög tid att stupa i säng. Hade egentligen velat se nåt serieavsnitt, tycker det är svårt att komma från ett sammanhang och sen lägga sig pang bom. Men precis som med vin så blir mina "ett avsnitt" snabbt fyra och den tiden finns inte idag 😅 Hoppas ni alla haft en bra dag 🌷

@Friluftstok Vilken lyckad Nykter AW! Du visar att man kan ha roligt även utan alkohol🥳. Det är precis det som det handlar om, att praktisera nykterhet, övning ger färdighet😁.

Ha en fin torsdag och var stolt över dig själv!🌷💕

@Friluftstok
Säger också stort Grattis till ett a-fritt AW 🥰
Det ger hopp, har inte varit ute på lokal ännu men är bra sugen...
Vilka drycker fanns att välja på? Nyfiken bara...
Ha en fin dag 🤗

@Torn @Rehacer @vår2022 @majsan_nu @NyavanorNyttliv tack för hejarop! Funderat lite på det idag, det var en skön insikt att se att ett sådant tillfälle inte var några som helst problem. Gillar begreppet "praktisera nykterhet" @vår2022. Är ju precis det som det handlar om, att utsätta sig för nya situationer. Vardagen går bra nu så dags att utöka radien 😅

@majsan_nu vi var på en streetfoodbar och i alkoholfri väg hade dom bubbel (det var tyvärr slut), fyra sorters alkoholfri öl, en alkoholfri cider och läsk. Dessutom är det stället duktiga på cocktails så fanns ju flera olika virgindrinkar om man föredrar det 😊 Tyckte det var ett bra utbud, kanske lite fattigt om man inte dricker öl/cider. För mig är det inga problem så jag var nöjd 🤩

@Friluftstok
Det var ju ett ganska bra utbud, inte så kul om det bara finns läsk att välja på 😭
Bubblet kanske var det mest populära eftersom det var slut...
Ha en fin kväll o här kommer en kram
🤗 Kram kram!

Precis som alla andra så vaknade jag upp till nyheten om Ukraina. Jag dras med katastroftankar och huvudet gick ju i spinn direkt. Jag hoppar liksom över en miljon steg och landar direkt på att jag kommer dö, att mina barn kommer tas ifrån mig och liknande. Tog en promenad för att försöka få ut en del av det men varit ur gängorna hela dagen. Dock inga tankar alls på att dricka. Alla små baby steps börjar faktiskt bli något som kan kallas framsteg!

Annars har jag inte så mycket att uppdatera om idag. En sån där dag som varit transportsträcka. Imorgon är det fredag. Var och handlade förut och köpte färska blåbär och dessertkvarg, det känns som en bra grej att äta. Imorgon eftermiddag ska jag nämligen vara en sån där människa som inte har något liv och ut och springa på fredag kväll 🤣 Ser faktiskt fram emot det och vad som är ännu skönare är att jag vet att det kommer bli av. När vinet spelade en stor roll i mitt liv tänkte jag ofta att jag skulle springa men hann ju inte mer än innanför dörren förrän jag hade glaset, omedvetet, i handen. Jag börjar få något förtroende för mig själv, det är fint.

@Friluftstok så kul att det går så bra för dig med dina nya vanor 🙌. Ja Putins invasion av Ukraina har verkligen påverkat, har precis som du mer eller mindre katastroftankar. I och med det som händer känns det som vi går en skakig framtid till mötes. Just när man började se en ljusning och ett möjligt slut på pandemin så är det någon dumjävel som tänker nä nu startar jag ett krig så att vi säkerställer att vi får några skitår till. Ha en fortsatt bra kväll :)

@Friluftstok
Förtroende för dig själv, fint sagt och tänkt! ❤️
Heja dig, fredagsjogg låter som en perfekt start på helgen! Förr tränade jag alltid ett fyspass på fredagen efter jobbet och jag älskade att börja helgen så (men det var innan jag blev obscessed av vinet). 🥴
Sov gott! 🤗