Idag pratade jag med en väninna i telefon. Vi pratade om mående i största allmänhet och hon sa att jag lät så himla pigg och glad. Och det är jag! Jag har under några veckor märkt det, att jag har fått så mycket energi tillbaks. Så som jag mår nu har jag inte mått på säkert 6-8 år! Under de senaste säg tre åren har jag varit lite "sur" på mig själv för att jag inte haft någon energi. Jag mindes ju hur jag var förr, när barnen var små. Trots kolikkvällar och vaknätter så hade jag sån ork. Jag hade så många projekt. Sån livslust! Och nu känner jag det igen! 🤩

Jag har försökt bena lite i varför jag nu fått tillbaks min energi. Jag tror att det finns många pusselbitar i det. Visst är det enkelt att tillskriva det till alkoholstoppet. Att inte dricka gör att jag mår bättre. Men under dessa tio veckor har jag ju också börjat springa regelbundet. Jag har börjat dejta igen. Jag har slutat snusa. Fått en tydlig bekräftelse på att min son har en fungerande skolgång. Fått bonus på jobbet vilket var en trevlig överraskning. Jag äter bättre. Jag har börjat vara utomhus mer. Jag är mer intresserad av en djup kontakt med mina vänner. Jag har börjat intressera mig för dokumentärer. Ljuset har återvänt. Men jag är övertygad om att många av dessa pusselbitar inte hade kommit om jag inte sett över mina dryckesvanor. För mig är det viktigt att pränta in att jag mår bra nu. Att inte dricka stup i kvarten ger ringar på vattnet. När jag dricker en flaska vin så beställer jag pizza via Foodora. Jag äter också chips för snacks måste man ju ha till vinet. Jag sträckkollar iq badboll-serier. Jag rör mig knappt, att springa efter vin känns som en kass idé och innan? Nej, det blir ju inte av. Jag skulle definitivt börja snusa igen (det kanske jag gör ändå, långt ifrån säker på den biten). Jag gör överlag dåliga val, långt ifrån kvinnan jag vill vara. Och det är viktigt för mig att påminna mig själv om det.

Ikväll tänkte jag laga en vegetarisk paj, ta en dusch och göra hårinpackning och fuktmask. Tänkte kolla på nån dokumentär följt av nåt avsnitt Lyckolandet. Plocka undan disken och se över så att barnens ipads är laddade. Lägga mig i tid. Det låter ju faktiskt som en typisk söndagskväll för kvinnan jag vill vara! 🤩

@Friluftstok 💛
Blir glad över att läsa att livet ler mot dig nu! Att saker faller på sin plats och att det är ljust i tanken. Det gör mig glad. Det är bara att hålla fast vid det, göra det som gör livet lättare.
Å helt rätt att ge kortisen en chans till! Han har säkert andra bra kvaliteter! Du kan kanske ge honom ett par platådojjor framöver (du vet såna som ABBA hade). 😉
Kram

@Friluftstok Vad skön tillvaro du har nu, på alla plan och så tillfreds med dig själv. Härligt att höra! Att stanna upp, lyssna på sig själv och fundera på hur man vill vara och leva sitt liv.

Ha en riktigt fin måndag🌷💕

Matlagning är för mig förknippat med vindrickande. Både vardagsmat och mer avancerad mat till helgen. I grund och botten avskyr jag att laga mat, har alltid gjort. Jag kan laga mat men det är ju så förbaskat tråkigt! Så jag har livat upp det med vin. Trots över 70 vita dagar så slår tanken mig vid nästan varje matlagning och det stör mig. När jag är barnfri har jag löst problemet genom att laga mat sällan och leva på yougurt och mackor 😅 Men när jag har barnen är det ju annorlunda, då måste jag ju laga mat. Men! Som sista människa på jorden så har jag upptäckt detta med poddar! Jag har alltid haft lite halvtaskig koncentrationsförmåga så när jag testat ljudböcker och poddar har tankarna seglat iväg och jag har hört noll och inget av vad som sagts. Men så fick jag tips om P3 Dokumentär. Och det är ju så gripande att jag inte kan sluta lyssna 😅 Dessutom kan jag inte tänka på vin och jag blir allmänbildad på kuppen. Win-win-win med andra ord! ⭐

@Friluftstok P3 dokumentär är en av mina favoritpoddar. Det finns även P1 dokumentär som jag ibland lyssnar på. Radio har mycket att erbjuda om man letar lite. Bra knep du hittat på för att få bort tankarna på vin👍💕

Dag 73, båda barn hemma och semla i magen. Bra dag liksom. Märker att jag tappat motivationen till forumet, dock inte till projektet att förändra mina vanor. Är dock inte särskilt förvånad. När jag får ett nytt intresse så går jag in för det till 110%. Min första tid som medlem här så läste jag allt, kommenterade mycket och gick hela tiden och formulerade inlägg i huvudet. Att läsa gav mig kunskap och hopp, att skriva gav mig bekräftelse och pepp. Jag tänker inte ropa hej än eller säga att jag är någon supermänniska, senast idag så funderade jag på att slänga in ett par öl i frysen. Satt till och med på huk och tittade vilka sorter jag har. Men jag reste mig och satte det där strecket på kuvertet. Men. Dit jag vill komma är att jag börjar ändå känna en viss trygghet i detta. Det börjar bli vardag och jag börjar lära mig hur jag ska hantera många av fallgroparna. Det känns bra. Och istället ägnar jag tid åt dokumentärer, det är mitt senaste intresse för stunden. Dokumentär i poddformat till matlagningen och i videoformat på kvällen. Ingen röd tråd i insupandet av kunskap, plöjt allt från Unga Alkisar till adhd till dykare i Nordsjön, raggare och fartygsolyckor. Och en massa mer. Men har en så stor lust att lära mig mer, bli mer allmänbildad, ha lite udda kunskaper att "skryta" med. Äh, nu svävar jag iväg så sätter punkt här och önskar et en fin kväll! ⭐

Hej,
Härligt att höra att tryggheten börjar komma, och nya intressen ta plats. Forumet för man ju verkligen som man vill med- så bra. För mig, med dryga två nyktra år i ett mycket lätt bagage- har forumet varit en påminnelse om vad jag tampas med. Och att det tar tid att hitta tryggheten i det nyktra livet- och inte minst- att komma underfund med alla fördelar. Så har det varit för mig, upp och ner under första året- sedan en lite mindre brant kurva uppåt.
Allt gott till dig!

@Friluftstok
Jag är periodare här. Vissa dagar glider jag bara in och scannar av listan med nya inlägg men orkar inte läsa. Jag har mina favoriter (du är en av dom) som jag vill ha koll på, men förövrigt har jag blivit sämre på att kommentera tyvärr. Gillar ju att få hejarop själv så jag tycker att jag borde anstränga mig mer, men har tyvärr även jag tappat lite motivationen.
Vill gärna fortsätta läsa dina inlägg och tankar!
Jag tänker fortsätta skriva, men har tyvärr varken orken eller att jag tar mig tiden att vara så engagerad i allas inlägg här som i början av nykterheten. Tyvärr.
Jag ser och lyssnar oxå mycket på dokumentärer, finner det mycket intressant! ❤️
Ha en fin dag ☀️

majken_r

@Rehacer @Friluftstok känner igen mig. Ibland har jag inte tid eller ork att vara aktiv, skulle vilja ha en gilla-knapp. Tar det lite lugnt här ibland, och ibland behöver jag mer. Men har märkt att dagboksskrivandet här ger mer än jag trott, hålla lite fokus och inte glömma.

@Friluftstok Kan förstå dig. Forumet tog mer plats i början och om man har ett jobb på dagarna kan det även bli svårt att hinna med. Jag är rätt aktiv och försöker välkomna alla nya och hålla koll på dem jag pratar mest med lite mer noga. Tycker det är stimulerande att följa dem och utbyta tankar. Sen tänker jag att jag ska försöka skriva, för att inte glömma och hålla min linje, ett år kanske. Jag älskar dokumentärer på både radio och playtv, det är intressant och givande. Skriv när du orkar och vill och vad skönt att du känner dig så grundad i ditt liv med alkoholen👍🌷💕

@Rehacer @majken_r skönt att det finns igenkänning även i detta 😅 En gillaknapp saknar jag med! Då kan man ju skicka en snabb hälsning/pepp plus att dom man följer ser att man ändå finns kvar hos dom.

@vår2022 ja, mycket handlar nog om tiden. I början behövde jag lägga mycket tid på nykterheten, nu har jag hittat andra intressen och tiden vid skärm blir begränsad. Tycker också det är givande att läsa om människor i liknande situation och älskar stämningen här inne ❤️

Ännu en bra dag i ekorrhjulet Svensson som snurrat förbi. Hade ett bra samtal med min kurator, träffar henne som en del i min sons problematik. Föräldrastöd kallas det. Har haft en känsla som skavt mycket senaste veckorna och med hennes hjälp kunde vi bena ut vad det var, sätta bättre ord på det och dessutom formulera något som jag kommer kunna acceptera. Det var en lättnad.

Pratade med en kund som tjoade över att det var lillördag idag, att kall pilsner väntade på honom hemma. Spelade med i samtalet samtidigt som jag själv faktiskt mest såg fram emot en joggingrunda. Blev fyra kilometer längs med havet och det var magiskt vackert med sol och så många blå nyanser på himmel och hav. Jag kommer aldrig bli någon träningsfanatiker, kommer aldrig bli någon långdistanslöpare. Men just nu är jag tacksam över att jag känner glädje över löpningen och att det blivit något att se fram emot. Har valt att lägga fokus på upplevelsen, inte tiden. Så slog mig ner i skräddarställning på en brygga en stund och bara andades 🧘‍♀️

Imorgon är det dag 75 i detta projekt. Det är rätt stort. Om man tänker sig det som en tårta så är det en väldigt stor bit tårta 😅

@Friluftstok
Blev det någon tårta idag på 75-dagarsdagen? Du är bra, så bäst! 75 dagar är jättemånga dagar! Hurra för dig! ❤️
Så härligt det låter med dina vändor längs havet, fint med rörelse och motion! Jag har börjat tänka träning igen, det om nåt är ett friskhetstecken för mig. Har inte tränat sen innan pandemin, bara gått långa promenader och yogat. Men nu känner jag mig redo för Zumba, Salsation och boxpass igen! Ska kolla upp det och försöka komma igång iallafall med något av det. Det ena leder till det andra, positiv utveckling!
Imorgon är det fredag, underbart!!
Sov gott! 🤗

@Friluftstok Grattis till 75 dagar!🥳💐🌟. Så grymt bra! Upplevelsen slår alla gånger tiden, det är att njuta och vara i nuet. Det är så skönt när träning blir en del av livet och man inte vill vara utan. Det ger så mycket måbra hormoner och gör livet roligare. Träning har för mig blivit en vana och är jag lite låg mår jag alltid bättre efter ett pass.

Ha en fin fredag och fira dina 75 dagar med en stor kram från dig själv och en från mig🌷💕

@Friluftstok
Grattis till dina dagar, då är det dag 76 idag 👍
Blev det någon tårta eller firade du på något annat sätt?
🤗 Kram

Vi traskar på -.ny dag o solen skiner 🥰

@Rehacer @vår2022 @majsan_nu tack för era hejarop och hurra! Dag 75 och 76 passerade, dock utan tårta. Firar ni när ni når vissa mål? Hur firar ni? Jag har inte firat något alls vare sig gällande alkohol eller snus mer än en imaginär high five eller klapp på axeln ibland 😅 Tycker firande är svårt. Eller det är väl snarare min syn på firande. Att firande betyder bubbel 🤷‍♀️ Där har jag nåt att försöka programmera om hjärnan med!

Då var det lördag igen. Veckan har bara susat förbi. Som jag skrivit förr så är jag på ett bra ställe just nu. Saker och ting rullar på. Jag mår bra. Det är någon form av balans i livet. En vän ringde igår. I vanlig ordning inleddes samtalet med "hur är läget" och jag sa att det var bra, riktigt jäkla bra till och med. Känns så skönt att kunna svara ärligt på den frågan och dessutom känna att jag måste förtydliga hur bra det är 😅

Idag ska jag åka på utflykt med mina barn. Vi ska åka till ett naturreservat en halvtimme från där vi bor. Finns en fin led på cirka 4 km längs med havet. Ska ta med gårdagens pizzarester och hitta nån bra plats i lä att äta lunch på. Trots 11 nyktra veckor nu så är jag fortfarande fascinerad över att jag är körduglig direkt på morgonen! Vissa helgmorgnar har det faktiskt blivit ett "problem" 😅 Vi har ätit frukost, jag har packat ryggsäcken, vi har åkt och varit framme vid vårt mål för dagen typ innan 10 och det blir lite "va, redan? Vi kan ju inte äta lunch nu" 🤣

Idag tänkte jag testa ett träningspass innan jag packar grejerna. Såg ett rätt allmänt kettblebellpass på Instagram som intresserade mig. Köpte ett par kettlebells när pandemin var "ny". Hade en ambition om att köra lite övningar hemma men de enda övningar jag fick till var farmers walk från bilen med en BiB i varje hand 🙈 Min kropp är egentligen bättre "anpassad" för att vara stark än snabb och jag har en väldigt bra grundatyrka om man får skryta lite. Så ser fram emot att testa lite övningar med kettlebells, kan bli ett bra komplement till joggandet. Tänk, vem kunde tro att jag 0820 en lördag skulle ligga och kolla på träningsvideos och dessutom antagligen vara ombytt och redo inom en halvtimme? 😅

Ska läsa ikapp lite här inne under helgen tänkte jag 😊 Till dess önskar jag er en magisk lördag! Lev livet som personen ni vill vara 🤩

@Friluftstok Jag firar med ett ”hurra vad jag är bra!” Och känner mig glad och stolt över min prestation. Har inte tänkt på det men så är det ju, att fira på något sätt innebär bubbel eller vin. Firade min mans födelsedag med alkoholfritt bubbel, det blir ju att det ska firas med bubbel…att typ, ja då får vi fira i alkoholfritt nu. Det känns lite mer festligt att fira med bubbel, något man lärt sig och som alla gör. Det var lite festligt att fira med bubbel, fast det var alkoholfritt. Mina dagar som nykter firas inte på något speciellt sätt men kanske blir det bubbel dag 365?

Ha en fin lördag!🌷💕