majken_r

@Friluftstok Delar fascinationen av att vara så igång så tidigt?! Vem kunde tro😅 Låter som du kommer få en riktigt bra dag!

@Friluftstok Morgonstund har guld i mund. Älskar att vakna tidigt och morna mig med kaffe och planera dagen, vilka aktiviteter som ska göras. Kettlebell har jag provat på och körde efter ett program på youtube förra våren. Ledsnade och slutade. Har tänkt att ta upp det igen nu när jag är mer fokuserad på träning, skulle bli ett bra komplement till övrig träning.

Ha en jättefin dag med boysen!🌷💕

@Friluftstok
Hahaha ja vad har vi blivit för människor egentligen?! Som vaknar tidigt och är pigga och nyfikna på vad en ny nykter dag kan innehålla! Kan känna igen mig i det där att starta dagens aktiviteter tidigt. Mina vänner kommer redan till kl 10 idag, det hade jag nog velat skjuta fram till iallafall elva i mitt tidigare liv. 🥴 Men nu gör det ingenting, blir bara mer tid att umgås! ❤️
Ha en fin dag med dina killar. Låter som en trevlig dag med vandring längs havet och pizzarester! Njut av att du är kvinnan/mamman du vill vara!
Kram 💕

@Friluftstok
Hahaha ja vad har vi blivit för människor egentligen?! Som vaknar tidigt och är pigga och nyfikna på vad en ny nykter dag kan innehålla! Kan känna igen mig i det där att starta dagens aktiviteter tidigt. Mina vänner kommer redan till kl 10 idag, det hade jag nog velat skjuta fram till iallafall elva i mitt tidigare liv. 🥴 Men nu gör det ingenting, blir bara mer tid att umgås! ❤️
Ha en fin dag med dina killar. Låter som en trevlig dag med vandring längs havet och pizzarester! Njut av att du är kvinnan/mamman du vill vara!
Kram 💕

@Friluftstok
Nej, jag har inte firat på något speciellt vis. Har inte riktigt kommit igång med a-fria drycker typ öl o vin... Det kanske börjar bli dags nu, har tyckt att det känts lite läskigt o för nära det gamla drickandet!
Tror att nu är dags att samla lite tips... Får nog skriva upp era tips på papper, det försvinner i flödet av alla kommentarer !
🤗 Önskar alla en fin lördag!

Jag städar. Sjukt sugen på öl. Öl och städning hänger ihop för mig. Som tonåring började jag i en bransch där det nästintill är synonymt. Vi drack öl och lyssnade på Imperiet. Imperiet är fortfarande min städmusik och fram tills för några veckor sedan drack jag även öl. Jag har seriöst övervägt ungefär sjuttioelva gånger att slänga in ett par burkar i frysen. Ingen skulle få veta något. Och vad skulle två burkar öl på hundra dagar spela för roll? Piss i Misisippi liksom. Det finns så många situationer som öl och vin varit en trogen följeslagare. Vet egentligen inte ens om det är ett sug jag känner, mer en känsla av att något saknas. Men ölburkarna får väl stå kvar i skafferiet, fisljumna. För jag vet vad två burkar idag skulle spela för roll. Det skulle bli en enorm besvikelse. Så jag får väl sätta det 78e strecket och acceptera att det är skittråkigt att städa utan pilsner.

@Friluftstok Det är bara den gamla vanan som sitter i. Öva på bara, efter ett tag har du blivit van vid att inte dricka öl när du städar. Det går hur bra som helst utan öl, bättre t.o.m. Det blir snyggare städat.😀
Förresten, varför har du öl liggandes hemma? Det gör ju bara saken värre. Häll ut skiten!

Bra jobbat förresten! Snart 100 dagar, då bör det värsta vara över snart. 🤗

@Torn hade handlat en hel del inför jul och nyår, att ta ett längre uppehåll var inte planerat. Så det står där i skafferiet 🤷‍♀️ Total avhållsamhet har aldrig varit min tanke, får se hur jag känner efter detta längre uppehåll 😊

Jag överlevde städningen utan pilsner. Alltid nåt. I övrigt så är huvudet som en karusell idag. Inget särskilt som hänt, inget grubblande eller så. Utan bara svårigheter att hålla fast vid en tanke. Jag hoppar vidare hela tiden. Jag skulle skriva upp äpplen på handlingslistan. Kom och tänka på mormors äppelsylt. Var tvungen att googla vad kyrkan heter där hon och morfar är begravda. Kom att tänka på en jaktgård i närheten. Googlade jägarexamen. Från äpple till vapenlicens inom loppet av några sekunder. Jag är nog alltid sån till viss del men i perioder så blir det värre. Att det håller på hela tiden liksom 🤯

Haft en fin helg med barnen och jag gillar verkligen de nyktra helgerna men saknar guldkantsglasen. Jag har börjat fundera rätt mycket kring vad som händer när de 100 dagarna passerat och en plan börjar utformas. Om den funkar eller inte återstår att se. Ska skriva mer om det när jag formulerat det lite bättre för mig själv.

Nu väntar sängen och jag är rätt övertygad om att jag inte kommer somna ikväll, inte när skallen är som ett flipperspel. Till skillnad från många andra så har jag inte sovit särskilt bra sen jag slutade dricka. Jag somnar oftast som jag ska men vaknar efter 1-2 timmar. Ibland är jag klarvaken, ibland är jag yr av trötthet men kan inte somna om. Har aldrig någonsin haft sömnproblem tidigare i livet så det här är lite ovant. Tycker tyvärr det börjar kännas som en vana, uppvak flera gånger i veckan. Hoppas det ger med sig nån gång! Och att jag slipper det inatt för i samma sekund som jag lägger huvudet på kudden kommer jag börja tänka på typ surfare vilket tar mig till Kap Verde och vidare till bilbåten som brann här om veckan till Scandinavian Star till asbest till andningsskydd till en saneringsfirma i stan som har förjäkla snyggt stripeade bilar till att komma ihåg att boka däckbyte och så vidare i all oändlighet. Eller ja, tills hjärnkontoret blir överhettat och går i viloläge 😅 Godnatt!

majken_r

@Friluftstok Igenkänning på hjärnaktiviteten.. Men min har lugnat sig faktiskt.. Har minskat mobiltiden och ökat tystnaden. Andas/mediterar ibland bara två minuter men det hjälper lite. Varit svårt men det har satt sig nu, en rutin. Nyfiken på att höra om din plan efter 100, funderar en del själv. Hoppas du fått sova gott!

@Friluftstok Känner igen det där med att den ena tanken ger en annan osv. Det sker ofta när jag ska lägga mig och sova, tusen tankar. Ibland har min man svårt att hänga med i mina tanketrådar. Vi börjar prata om en sak, medans han pratar har mina tankar farit iväg till massa annat. Det kan tex vara worst case scenario, alltså så har det skett massor av händelser i min hjärna, långt ifrån där den verkliga händelsen befinner sig. När jag ska sova väver jag ett spindelnät av tankar och kan befinna mig var som helst. Det blir svårt att somna.

När jag drack tvärsomnade jag på kvällen men vaknade med ångest och kände mig trött. Som nykter hade jag jobbigt med sömnen i början och drömde massor. När jag drack kändes det som att jag aldrig drömde. Efter ett tag började jag sova bättre och inte så mycket drömmar. Nuförtiden vaknar jag ofta efter ca 2 timmar då jag måste gå på toaletten, dricker så mycket bubbelvatten. Somnar om snabbt. När jag börjar mina tankesnurror vid läggdags kan jag ofta sluta tänka på saker, säger till mig själv att nu ska jag sova och det jag tänker på ska jag tänka på imorgon för nu ska jag sova. Det som hjälpt mig är mindfulness, att tänka att tankar är bara tankar och jag fokuserar på andningen när jag ska sova. Att läsa innan jag ska sova hjälper också, blir riktigt trött. En annan sak är att jag bearbetar saker som trycker mig, löser upp knutar och hur jag ska hantera dem. Jag kan tex inte påverka hur vissa människor tänker eller beter sig men jag kan påverka mig själv i hur jag ska tänka om detta och hur jag kan hantera detta så det blir bra för mig själv. Det ger mig ett inre lugn. Det tror jag påverkar min sömn så att det inte kommer upp i det undermedvetna på natten. Min sömn just nu är good enough och jag har förhoppningar om att den kommer att bli ännu bättre ju bättre balans jag får i mitt fysiska och psykiska mående. Den fysiska träningen är också en viktig bidragande orsak till bättre balans och tillförsel av måbra hormoner.

Ha en fin måndag!🌷💕

@Friluftstok
Mitt ex sa alltid att jag hade en ”kaninhjärna” för att jag alltid studsade så snabbt mellan tankar. Det har lagt sig mer och mer, känner att jag numera inte har 100 bollar i luften som man hade som småbarnsförälder och logistikansvarig. Jag kan stänga av tankar vid sänggåendet om de snurrar runt för mycket i skallen. Jag har några fåniga knep för mig som är heeelt ologiska men de funkar för mig.
Jag är precis som @majken_r nyfiken på dina tankar efter dag 100. Jag har inte börjat tänka på det än, men snart närmar det sig. Vet iallafall att jag inte vill gå tillbaka till det jag hade innan.
Ha en fin måndag goa ni! 🤗

@vår2022 Hej! Tack att du kollar in här hos mig. Allt är under hyfsad kontroll 😊 Har varit en lång vecka med huvudvärk, svårt att sova, mycket oro. Ur balans skulle man kunna säga. Inget särskilt som hänt men många småsaker blir mycket till slut det med. Hoppas allt är bra med dig! 🌷🤗

@Friluftstok Ja, livet går upp och ned. Även små saker kan vara signaler om att något inte riktigt känns bra. När jag känner oro med många saker i huvudet brukar jag skriva ned dem på ett papper. Då finns de på pränt och flyter inte omkring i huvudet. Sedan tittar jag på vad jag skrivit och funderar kring vad som oroar mig. Oftast hitta jag ett mönster och en gemensam nämnare. Då det finns nedskrivet på pappret brukar jag tänka att, det försvinner inte någonstans och just nu orkar jag inte tänka på detta. Det ger lite utrymme till att få vila ifrån det lite. Sedan brukar jag också tänka, ok nu mår jag så här, då får jag väl göra det, det är ok. Jag ger mig acceptans att må precis som jag gör och försöker inte få mig att tjoa. Jag spar på energi liksom. Att ta en promenad fast jag kanske inte har lust hjälper också.

Låt det ta den tid det tar att vara ut balans, plötsligt händer det och du är i balans igen. Massor av kramar❤️🌞

@Friluftstok
Håller med @vår2022, många kloka råd o jag har kanske inte så mycket att tillägga. Tror iallafall att det är jätteviktigt att ta sig igenom de dystra delarna, man kan inte fuska sig fram o tro att det ska vara toppen hela tiden!
Men det kommer bättre stunder vartefter... Det där vet du ju redan, skriver det ändå!
🤗 Skickar en snart mår du bättre Kram

@Friluftstok
Livet är upp och ner och när flera saker hopar sig så är det inte alltid jättekul. Jag vet.
Hoppas att oron & huvudvärken släpper och att du får vila i helgen❣️
Kram

Legat här och stirrat ett tag på skrivfältet och inte riktigt vetat vad jag ska göra. Men kommit fram till att det finns två alternativ. Alternativ ett är att logga ut härifrån och stoppa huvudet i sanden. Alternativ två är att vara ärlig även om det inte är så glatt och peppigt som det brukar. Jag väljer alternativ två. Och kan väl börja med elefanten i rummet, jag drack igår. På 83e dagen snubblade jag. Eller snubblade, nu ska jag vara ärlig här. Jag snubblade inte, det råkade inte bli så. Jag gjorde ett mycket aktivt och medvetet val. Och nu ligger jag här i sängen, bakfull som så många morgnar förr...

Detta har varit en riktig skitvecka vilket jag hintade om i en kommentar här ovan. Jag har inte haft ork till att skriva eller läsa här. Faktiskt totalignorerat denna plats där jag spenderat så mycket tid senaste veckorna. Egentligen är det inget särskilt som har hänt men jag har varit på ett dåligt ställe. Tycker dom uttrycker det så bra i Greys Anatomy, dark and twisty. Så igår när jag kom hem från jobbet slängde jag in några burkar i frysen. Efter det körde jag ett träningspass och blev sen sittande på golvet och lyssnade på Hardcore Superstars första låtar. Och efter det så öppnade jag första ölen. Det var det jag menade ovan, att det var väldigt medvetet. Det var inget sug, ingen impuls. Jag visste vad jag gjorde och valde att göra det.

Hade jag bara stannat vid ölen så vore det på något sätt mer okej. För att ta tre 33 cl öl på en fredag kväll anser jag ändå vara okej. Men med dom issues jag har så öppnade jag ju även en flaska vin. Rött, för det behövde inte kylas. Ska jag vara ärlig så tyckte jag inte att rödvinet var särskilt gott. Men drack två glas likförbaskat och bestämde sen att det fick vara nog. Blev påmind om hur helgerna de senaste veckorna varit, hur glad jag varit, hur bra jag mått. Och då blev jag lite arg på mig själv.

Så, vad händer nu då? Jag vet inte. Jag får sätta ett horisontellt streck för första gången och acceptera det. Är lite sur på mig själv över att jag är bakis en sån här fin solig morgon. Jag tänker också att det på något sätt var bra med en tydlig påminnelse. Vindimman har känts långt bort det sista, lite "hur farligt var det egentligen". Idag är det rätt tydligt att ensamdrickandet inte ger mig ett skvatt. Så för att sammanfatta så väljer jag en rätt förlåtande approach till mig själv. Jag snubblade ner i diket. Eller nej, jag valde att hoppa ner i diket. Men nu är jag tillbaks på vägen och ska försöka hålla mig där. Resterna av gårdagens vinflaska är redan uthällda vilket kändes som ett viktigt statement. Nu ska jag masa mig upp ur sängen och se till att denna dag inte blir helt förgäves trots att den började kasst.

Hoppas ni har en fin lördag 🌷 Ska försöka ta mig i kragen och läsa ikapp lite under helgen 🤗