@Wind
Du har svaret inom dig, du vet egentligen allt, frågan är om du vill acceptera?
En del av att må bättre består i att vara sann mot sig själv.
Vill du må bra själv och är villig att göra förändringar som kanske är jobbiga?
Som att ta bort människor i ditt liv som du vet får dig att må dåligt.

@Snödroppen
Hej
Menar du att acceptera att han är sjuk och jag inte kan göra nåt?

Jag pratade med han inatt och han sa han är sjuk och han mår inte bra med att leva så här. Jag sa att det finns hjälp och jag är inte någon som han tror stoppar hans alkoholintag. Han säger hela tiden att jag är den enda som får han att inte dricka när jag är hemma och han är med mig. Jag sa att det är inte ok att lägga sånt ansvar på mig och att även om jag inte finns i närheten så behöver han få annat att göra än att dricka sig full.

Jag har sagt att jag kan inte vara hans flickvän för han lever i en värld med alkoholproblem och han säger att han förstår det men jag är osäker på om han förstår.

Jag har även sagt att går det ut över mig ändå fast vi bara är vänner/ ex så behöver jag blocka han överallt

Ja, det fortsätter egentligen som innan på det här viset.
Han dricker oavsett om du är där eller inte, det blir bara ord.
Även om du hoppas på annat, vilket inte är konstigt.
Det är jättesvårt men sanningen är att du har ett val också.
Om du vet att det gör dig illa så kommer det fortsätta så länge du tillåter det, det är inte orden som är viktiga längre utan handlingar.
Om något för dig illa så är det din fulla rätt att klippa helt, du har bara ansvar för dig själv.
Han har ansvar för sig själv, han är vuxen och blir hjälpt på bästa sätt att behandla honom som vuxen genom att han själv får ta ansvar för sig.
Det är den sanningen som var så svår för mig att acceptera och som gjorde att jag höll kvar i något som jag visste bröt ner mig, tillslut var jag tvungen att fly.
Så jag säger som en klok person sa till mig när jag bröt.
"Vad är det DU vill egentligen" och "är du villig att göra allt som krävs för att nå det "
Jag ville må bra och vara fri och då visste jag att jag var tvungen att lämna det som jag visste inte var bra för mig.

@Snödroppen
Jag vet att tar jag hand om honom så kommer jag bli jätte dålig och inte ha nåt liv alls.

Bara det att jag hörde han gråta och säga att jag är den enda som får han att må bra. Det känns inte nåt bra alls att höra det. Jag säger åt han att han behöver se sig om och se till att skaffa hobbys eller annat än alkohol och inte lägga det på mig bara.

@Wind
Jag kanske är hård och det är inte alls min mening, jag dömer inte för jag har själv blivit sjuk av att tro att jag hjälper och stannar kvar.
Han är sjuk och behöver hjälp men inte av dig. Den bästa hjälpen du kan ge honom är att vara ärlig om hur du känner och var sin gräns går och sedan hålla den gränsen.
Det här handlar om DIG nu och det försvinner när du går upp i hans.
Ni båda faller djupare och djupare ner om det fortsätter.
Var rädd om dig fina Wind. Jag säger inte det för att vara hård, jag säger det för att jag bryr mig och jag tycker det är tufft att läsa om ditt lidande, jag är du och har gjort samma.
Stor kram

@Snödroppen
Du är inte hård alls
Jag är helt införstådd och håller med dig till 100%

Det är bara så svårt att släppa och inte hjälpa någon som mår så dåligt och är beroende av mig.känns så hårt och hjärtlös

Stor kram till dig ❤️

Är så arg
Han hade svårt med andning och känt sig dålig igen. Allt är ju för att han dricker o knappt sover. Som vanligt tyckte jag synd om han o la ner energi och gav han råd mm. Sen inatt nu har han legat vaken till ca 05 på morgonen 😡😤
Han skjuter ju sig själv i foten. Han hjälper ju inte ens sig själv. Jag är skit arg och kanske lika bra det. Varför ska jag tycka synd om han.

@Wind
Du hjälper ju inte honom kära Wind.
Du hjälper i te dig själv heller.
Det finns hjälp för honom att få om han vill, för dig också.
Ni fortsätter bara i samma destruktiva mönster, du också.
Du behöver ta ett beslut för dig själv.

@Snödroppen
Det här är jätte bra att jag blir arg. Det gör att jag släpper att tycka synd om han
Det var det jag ville få fram i inlägget. Att få nog, inte tycka synd o stanna i det
Kram till dig 🌹

Så här är det

Sanningen är att jag kommer må dåligt hur jag än gör.
Inget kommer kännas bra.
Men det som är rätt är att inte ha nära kontakt med mitt ex. Jag gör allt sämre med att va med han trots vi inte är ihop.

Nya tag
Allt gick tillbaka till gamla mönster av fylla,jaga han efter en tur igen av sårande.

Kanske jag lär mig mer den här gången.ser att det är ett ont upprepade mönster. Han kommer aldrig sluta kontakta mig utan allt hänger på mig.

Det där med att umgås bara som vänner har jag iallafall insett att det kommer inte fungera.och ha kontakt just nu fungerar inte heller för känslorna för honom går inte över då.

Jag vet vad jag bör göra och det är att helt bryta med allt.inte svara,ringa,umgås så länge känslorna finns där

Jag tänker så det knakar.
Jag ser hur allt i mitt liv blir dåligt vid han. Det är som en ond energi. Finns inget som ger mig nåt utan det är han som får.

Jag ska försöka inte kontakta. Det är bra att jag känner så här. Trodde för ett tag att kunna ha kontakt och bara va vänner men det känns ändå inte bra. Tror det är tid för att bryta ännu mer. Jag ser hur han påverkar andra med. Han ställer till det för andra och tar noll ansvar.

Jag gör allt sämre ju mer han får va kvar

Skriver av mig i ilska

Jag har nämt att jag ser hur allt bara fortsätter. Han dricker och springer ute på krogen som han sagt flera gånger att sluta med och hållt en strimma hopp vid liv i mig men släckt den varenda gång.

Och nu har jag sagt att det håller inte mer.
O vad säger han!!!!!
Ge inte upp hoppet på oss!!!!!! Jag älskar dig

Hur fan kan han kräva det!!?? Saboterar och saboterat och ber mig stanna!!!!???

Jag vart väldigt arg och kvävd av det.så sjukt orättvist och själviskt.

Då skrev jag ( för vi hade sms kontakt)

Det är DU som ger upp hoppet.
Jag har gett dig hopp i 1 år 😡

Då är han så fräck så han skriver.
Jag vill byta jobb, vanor och liv med dig.

Jag höll på att smälla av. Hur kan man hålla fast så som han gör. Halar in, försöka tända hopp i nåt han bara fortsätter med vad jag kan säga till 100 %
Han har sagt i 1 år att Nej nu är det nog, jag ska bättra mig l sen kort därefter fortsätter han. Bara tomma ord löften och ser hur ledsen och besviken jag blir och ändå fortsätter dessa löften och nu till högre löften om att byta jobb och vanor. Hur jävla egoistisk är inte det

Jag skrev kort

Jag vill inte.

Det spelar ingen roll längre vad han försöker med. Inget av det där år nåt jag ska lyssna på

Jag har sagt att vi ska inte höras alls nu på 1 månad.
Det innebär noll kontakt. Inga sms,samtal,mötas upp osv. Helt utan kontakt.
Det är för jag måste vila och få mig tillbaka. Han är jätte ledsen och pratar om att han bör förändras osv.

Jag sa att vi ser vart vi står efter 1 månad.
Jag är nästan säker på att han är kvar i samma problem.
Jag sa att ser allt likadant ut för han då, då finns det inte nån plats för att ses alls