@Amanda L Lördagens middag avlöpte på utan problem, nöjd med mina A-fria drycker som jag erbjöds 👍.
Tiden som nykter rusar iväg och jag har nästan tappat räkningen på dagar (= 41) för det är ju så här jag vill må, alltid. Vara skärpt på jobbet utan större ansträngning, sömnen är inte 100 men ändå helt ok. Dock har veckan inneburit mycket ångest och oro och en stor del i den är bla rädslan för att det där första glaset men jag försöker tänka en dag i taget och att jag varje morgon är värd att ta ett nyktert beslut. Denna valborgshelg siktar jag på att vara nykter, bäst och stärka mig för att vi är bortbjudna i dagarna två.
@Helahea Och då med lätthet i rösten när man säger att jag inte mår bra av det så är det ju sant. Och ingen mår ju eg bra av att dricka ett gift….

Vaknat nykter till dag 42🙏. Sovit oroligt, men ligger i sängen och dricker mitt kaffe efter frukost. Lite trädgårdsarbete står på agendan, sedan bortbjudna på middag men det blir en tidig hemgång och ingen a.

@Ny dag Så väldigt bra att du investerar i dig själv med hjälp av psykologen❤️
Har du provat mindfulnes/meditera och yoga? Det tycker jag hjälper en del. Jag har haft en liknande resa som dig med anorexi och bullemi. Jag försöker fortfarande förstå hur jag som du i så tidig ålder tog till det och hur konstigt det är att det går över i alkoholberoende. Jag skulle vilja lära mig mer om hur det blir så.

Jag får en stark känsla av att du kommer klara det den här gången❤️

@Ny dag Grattis t dina 42 dagar🥳🌸
Det är stort👏🏻Ta det lugnt..andas🙏🏻 Tänker också att meditation/yoga kunde vara hjälpsamt? Jag försöker meditera några minuter varje dag …det blir iaf ngt.

Önskar dig en trevlig middag och fin lördag🤗Kram 🥰

@Himmelellerhelvette Tänkte på vad du skrev om anorexia, bullemi och hur det kunde leda t alkoholberoende. Jag har inte ngt svar på det, har inte den kunskapen. Fast jag tänker på hen som jag mött på möte. Som både har ätstörning och drogberoende (inom NA kallar man allt för droger oavsett om det är alkohol el narkotika). Jag tror att det är ätstörningen som föder drogberoendet för hen.

Kram🥰

@Varafrisk Jag tänker också så, att ätstörningen födde mitt alkoholberoende. Jag minns nämligen när jag kom på att ett glas vin minskade kvällssuget och då hjälpte mig att slippa äta, tänkte aldrig då att det var ingången men har tänkt på det nu i efterhand. Ett glas på kvällen blev 2 och sedan vet vi vad som hände…

Kram🥰

Idag början våren och jag har nått ett delmål dvs att möta våren nykter. Nästa delmål är att våren fram till sommaren ska fortsätta i samma anda. Idag är jag nykter, liksom igår.
@Himmelellerhelvette @Varafrisk 🥰🙏Ätstörningen, i mitt fall till största delen bulimi, var ett sätt att försvinna, få ett lugn i kroppen/hjärnan. På ett vis samma lugn som alkoholen gav fast ändå inte dvs ingen kontrollförlust. Missbruket med a är dock lättare att dölja för den nära omgivningen och är inte lika äckligt som att äta massor för att sedan kräka upp allt. Hmm, svårt eftersom alkoholen också förstör hjärnbanorna. En läkare sa till mig i 20-års åldern att det i princip var svårare att bli kvitt ätstörningar och kanske har jag inte blivit kvitt mina eftersom jag bytt till ett annat beroende. 🥰

Nyss hemkommen från ett alkoholstinnt Valborgsmässofirande! Imorgon kommer det att vara åtminstone några som inte kommer kunna njuta av 1a maj OCH jag är så glad 🙏😎att inte tillhöra den skaran, även om maken kommer nog ansluta sig till skaran. Men det gör mig inget! Det fanns gott om alkoholfria alternativ så mig gick det ingen nöd på. Hade inte ens koll på hur mycket andra drack utan hade bara trevligt. Dock är jag i grunden blyg och har ibland svårt att mingla runt vilket jag trott alkoholen hjälpt mig med… och då slog det mig där i minglet att jag behöver ju jobba på min självkänsla som ett led i nykterheten. Känner nu en lättnad i hela kroppen och jag saknade inte alkoholen en sekund. Tittade på ett flertal Youtube-klipp i eftermiddags för att förstärka mitt mindset inför kvällen👍 och flera gånger under kvällen fick jag flashbacks som bara stärkte mig än mer.
Nu dags och sova, maken snarkar nu väldigt högt🤣, men det gör som sagt inget då han stöttar mig och dricker bara alkoholfritt när vi är hemma och är faktiskt väldigt nöjd med det och känner att han numera får mer ut av helgen. Önskar en fin, nykter 1:a maj. Kram 🌱
@vår2022 🙏❤️ Funderar på min värderande riktning, jag tror jag måsten sätta upp en affärsplan för Ny dag. Göra SWOT-analys etc. Det räcker liksom inte att bara nykter för att det ska bli hållbart i längden. För jag vill ju verkligen bli hon som inte dricker för hon inte ser någonsomhelst mening med det och det måste verkligen komma inifrån varenda cell i kroppen. 🙏 dina kommentarer som alltid❤️❤️❤️

@Ny dag Tänk vad härligt det ska vara för dig att idag vakna upp nykter😁.

Ja, en plan för din värderade riktning tror jag är jättebra. Den värderade riktningen är en slags vision för hur jag önskar att mitt liv ska se ut. Det är en slags affärsplan, en vision och en strategi för hur jag ska komma dit. Jag har många gånger använt mig av min värderade riktning i svåra situationer för att få hjälp att komma vidare i hur jag ska hantera situationen genom frågorna Var är jag? Vart vill jag? Vad behöver jag göra och inte göra och prioritera för att nå dit?

I början när jag startade min nykterhetsprocess var min värderade riktning att vara sann, att stå upp för mig själv, att komma i kontakt med mina äkta känslor och behov, att vara tillgänglig för min omgivning och att må bra. Och det som jag först och främst behövde göra var att sluta dricka för att kunna gå mot min värderade riktning. Jag har sedan allteftersom kommit fram till olika värden som är viktiga för mig och funderat på vad jag behöver göra för att gå mot den riktningen. Det är inget slutmål jag strävar mot, det är ett skönt liv i samklang med mina värderingar jag strävar mot och vill ha och det kan ändra sig beroende på hur livet ändrar sig.

Senast när jag ”fastnade” och inte riktigt visste hur jag skulle hantera situationen, var på jobbet och med min kollega som på olika subtila sätt utövar kränkande särbehandling mot mig. Då har jag gått tillbaka till min värderade riktning, vad är viktigt för mig? Hur vill jag vara? Jo, sann, ärlig och stå på mig själv. Fokusera på mitt uppdrag och inte på hens person. Det skulle förvilla bort mig. Sätta hen i en ”kub” och gå mot min värderade riktning, inte låta hens beteende och handlingar påverka mig i fel riktning. Stå på mig och hålla mig till saken, objektivt. Det skulle kunna jämföras med alkoholdjävulen som försöker påverka och dra en i fel riktning, få en att börja tveka på sig sig själv. Att påverka en att ta den lättaste utvägen, att dricka, fast det egentligen är vägen till helvetet. I mitt fall med kollegan, skulle det innebära att jag skulle börja snacka skit om hen, göra allt personligt och fokusera på varför hen gör som hen gör, inte på mitt uppdrag. Det skulle leda mig fel, få mig att tveka på mig själv, göra mig till ett offer och jag skulle gå i försvar med offerkoftan på. Min värderade riktning är att stå på mig själv, med huvudet högt och hålla mig till saken objektivt. Då kommer hen inte åt mig och stupar själv i fallet, utan mig. Även om min arbetsplats inte skulle se hur hen beter sig, då det sker rätt fördolt, kommer jag att hålla mig till min värderade riktning för jag tänker inte förlora min värdighet. Nu är det dock skönt för mig, för allt fler börjar se vad som sker. Vi får se hur det kommer att bli framöver.

För mig blir livet mer intressant med min värderade riktning. Det handlar inte längre om att inte ta första glaset, för min blick är så långt borta, där framme. Det nyktra sinnet är basen för allt. För välmåendet, för livet❤️

Det blev lite långt inlägg😁 Ha en riktigt fin 1 maj❤️

@Ny dag Wow 🤩 Heja dig! Du jobbar på så himla bra. För det är ett jobb att göra bannemej. Den första tiden råpluggade jag nyktra fakta. Böcker, Youtube-klipp, poddar - all ledig tid på dygnet. Och jag fick också efter en tid medvetet utsätta mig för sammanhang som var lite risky, som din fest igår.

Och när jag klarade av en sådan utmaning, med gott resultat, stärkte det mig att fortsätta samla på mig nya nyktra erfarenheter. ”Hmm, nu ska vi se hur man utför det här helt nykter!” Ett nyfiket, vetgirigt sinne gjorde att jag samlade på mig alla dessa erfarenheter, varsamt som när man trär smultron på ett grässtrå. Och stråt med smultron blev bara mer och mer vackert efterhand - inte sjutton ville jag äta upp dem? Dem ville jag spara och njuta av - lukta och titta.

Kram 🐘

@vår2022 @Andrahalvlek Tack för långa inlägg❤️. Jag tror mig själv vara hyfsat smart men när det kommer till detta med alkoholen tar det tid för mig innan poletten trillar ner i rätt rör (tänk gammaldags godismaskin). Mina polletter har nog bara hamnat delvis rätt hittills - kanske därför jag tagit återfall. Jag är inget offer, ingen offerkofta utan det är jag, bara jag som kan förändra mitt liv. Hjälp kommer jag behöva och det har jag hittat. Ska berätta om nattens insikt när vi träffas nästa gång och kommer använda dagens skrift som utgångspunkt. Det står så klart nu som det aldrig gjort tidigare - att ”bara” sluta dricka är inte nog om jag vill ha det liv jag eftersträvar. @vår2022 värderad riktning = tror poletten fallit ned och känner mig smått euforisk nu. Dock jag ska precis som jag för i mitt jobb gå metodiskt till väga och inte som i det privata där det bara liksom flyter på eller så blir det tvärstopp. Denna resa kommer inte att bli lätt men det ska tamejtusan gå. Jag har en klar målbild eller slutmål som innefattar flera saker men behöver processa lite till. Jag tänker att så som du beskrev vad som är var viktigt i början av din process
@vår2022 skrev:"början när jag startade min nykterhetsprocess var min värderade riktning att vara sann, att stå upp för mig själv, att komma i kontakt med mina äkta känslor och behov, att vara tillgänglig för min omgivning och att må bra.
1. Dessa rader är mitt företags värdegrund och som alla beslut som kommer att fattas i AB Ny dag ska utgå ifrån.
Strategi för att komma igång med AB Ny dag
1. Nykterhet är både ett mål och en förutsättning @Andrahalvlek Råplugga nyktra fakta hela tiden dvs din faktametod som ett led i kunskapsinhämtning för att överkomma såväl yttre som inte hot 👿😈 (definierar alkoholdjävulen minst tueggad då hen uppträder när hen känner för det).
2. Tror att min alkoholism ”bara” varit ett sätt för att hantera mina inre skav/ångest etc. Detta ”vet” jag eftersom jag mått dåligt redan innan jag ens smakat alkohol. Utvecklade då anorexi som sedermera övergick i ren bulimi. Hetsåt sedan i över tjugo år. Normalviktig/smal hela tiden dvs pendlade aldrig i vikt. (När jag var 12 och fick anorexi var jag en sportig, poppis och söt tjej utan ett grams övervikt så denna sjukdom var för mig bara ett hjärnspöke). Alltså - jag måste bottna i varför jag faktiskt utvecklade anorexi dvs göra en rotorsaksanalys med många varför varför. Detta tillsamman med min psykolog som är dyr men billigare än a. Står också i kö (långt framme nu) för djupare utredning inom landstinget. Men landstinget är så trubbigt att jag ibland blir galen varför jag varit tvungen att hitta psykolog i privat regi. Landstinget förskriver dock min medicinering och har okejat att jag också får behandling privat.
3. Stärka min självkänsla som är i princip obefintlig. Väldigt blyg 🙈 och ängslig i barndomen och var beroende av att vara omtyckt (vilket jag var, jag var tom populär och en tjej alla ville vara med). Berättat för min första kompis från skolan om hur jag kände/mådde i småskolan. Kompisen blev chockad för hon tyckte precis tvärtom att jag var en person som alla ville vara med, jag var snäll, rolig, tom busig. Bäst i klassen, hade snälla föräldrar som alltid lätt kompisar vara hos oss.
4. Aktivera mig fysiskt. Har sagt det tusen och en ggr men det har aldrig funkat. Här tänker jag att nu är det vår och då promenerar/cyklar jag mer. Det kommer att lösa sig när jag fått 1-3 på plats. Jag vet vad motion gör för kroppen, har läst och lyssnat på Anders Hansen och om hjärnan och vet vad motionen gör.
5. Skapa rutiner, sluta skjuta upp saker. Göra ngt varje dag för att hemmiljön ska vara mysigare, involvera hela familjen i detta och kanske vips har vi kvarterets mest synkade hushåll. Helt enkelt @Andra halvlek Stapla ny goda vanor för att senare slippa tråkiga saker. Exvis Inte låta hela tvättstugan bli kaos utan kanska ngt så enkelt som att måndagar kör jag/vi blandad tvätt 40 grader och hänger upp den osv.

Nog för nu och @Andrahalvlek /@vår2022 utan er feedback hade jag inte kommit dit jag är nu. ❤️❤️❤️❤️🙏🙏🙏🙏❤️❤️❤️❤️ Jag är så innerligt tacksam och rånarna rinner. Min älskade men bakfulle make har fått läsa min plan, han har ju dock hört mig ta nytag förut men nu känner jag att jag har en struktur, en värderad riktning att förhålla mig till och jag har omvandlat den i ett format som jag använder också på jobbet och det känns mera bekvämt för mig. Och jag vet hur jäkla tufft och slitigt det är att starta företag, driva företag och företags olika cykler. Jag tror jag saknat denna struktur i hela mitt liv, jag har tex trott att bara jag kommer över bulimin så blir det bra…. Ja detta blev ett låååångt inlägg.
Önskar er en underbar 1a maj och ni har tillsammans hjälpt mig mer ni anar 🙏🇸🇪❤️🙏🇸🇪❤️@Andrahalvlek Håller alla mina tummar för 🐶, bara så du vet🥰

@Ny dag Det låter toppen! 1%-metoden är en kanonbok om man vill skapa nya goda vanor! Det ska bli så spännande att följa dig på resan - ER på resan, för din man är minst lika inkluderad. Ge honom 1%-metoden att lyssna på så får du lite draghjälp 🤗

Kram 🐘

@Ny dag Det ska verkligen bli spännande att följa AB Ny dag! Att sätta upp en struktur i sitt liv precis som man gör på sitt arbete är så bra. Jag använder mig mycket av mina erfarenheter från mina olika uppdrag där jag satt upp en struktur och en hållbar plan. Jag har vävt in min värderade riktning i detta för min plan för livet och det gör livet roligare. Det får mig att uppskatta de små vardagliga tingen mer som att tex tvätta en maskin på 40 grader och hänga upp den på en måndag, ger en sådan tillfredställelse😁. Tidigare när jag tvättade en maskin suckade jag mest hela tiden och tänkte att jag borde tvätta en maskin till. Jag såg bara det jag borde göra hela tiden och njöt aldrig av det jag gjort. Var liksom aldrig good enough.

Jag har också alltid haft dåliga självkänsla, men inget som någon utifrån sett. Jag har kommit framåt i livet, men jag har ändå inte riktigt våga tro på mig själv och min förmåga - kan jag verkligen? Genom min värderade riktning och genom att jag blivit nykter, så har min självkänsla i hög grad ökat. Jag tror på mig själv och min förmåga och att jag kan. Det är bla här min kollega varit och petat och där jag fått jobba hårt för att inte förlora min riktning. På ett sätt tackar jag hen för att jag fått träna irl på detta, inte för att jag önskar att det skulle behövas, men då det nu inte är på ett annat sätt så har jag tvingats att göra det. Har många gånger tänkt att det är en himla tur att jag råkat ut för detta som nykter och stabil och med bättre självkänsla. Skulle troligen inte kunnat hantera detta som alkoholiserad, jag skulle gått i fel riktning och med offerkoftan på.

Som sagt, det ska bli så spännande att få följa din resa och alla gånger kommer du att tamejtusan att fixa det! Det är en häftig resa att hitta sin värderade riktning, det går upp och det går ned, men det går framåt och mer stabilt. Kram❤️

Gott ☕️ på sängen nu, snart fixa mig inför dagens arbete. Natten har inneburit många konstiga drömmar om mina tidigare alkoholgömmor. Drömmen var tydlig när jag vaknade och jag väljer att tolka det som att mitt undermedvetna jag vill stt mitt medvetna jag ska komma ihåg vilken ångest detta smusslande smygdrickande gav upphov till, i drömmen var det så nära jag bilen upptäckt ett flertal ggr. Det tolkar jag som att om en nästa gång kommer jag bli upptäckt dvs det är ingen idé att jag en ska försöka 👍💪. Idag väljer jag vara nykter!

@Ny dag Usch! Det var hemskt! Kommer att tänka på när vi haft A hemma under semestern och min man tyckt det går åt för mycket. Då kan jag ha åkt och köpt min egen gömma så han tror att jag lyssnat på honom och dricker mindre.
Kommer också att tänka på när han varit bortrest och jag varit ledig, då har jag räknat en bag-in-box till 2dagar till mig själv när jag handlat. Så jag viste hur mycket jag förbrukade men blundade ändå inför mig själv. Köpte fyra bag-in-box till mig själv för en vecka och det var slut efter en vecka! På något konstigt sätt kände jag mig så fri sånna veckor. Helt ensam hemma, kunna dricka hur jag ville och bara njuta! För jag njöt verkligen! Hann aldrig få ångest eftersom jag kunde dricka vin till frukost innan ångesten satte in och ingen kunde komma på mig eller dömma mig.

Kram

@Himmelellerhelvette Ja, 🤮! Att tänka sig att njutningen bestod i att vara berusad/full i sin ensamhet! Jag vill aldrig mer vara med om smygandet och ljugandet, Jag vill vara nykter, idag och alla andra dagar! Heja oss som kämpar för ett värdigt liv! 🥰🥰🥰

@Himmelellerhelvette Ja, 🤮! Att tänka sig att njutningen bestod i att vara berusad/full i sin ensamhet! Jag vill aldrig mer vara med om smygandet och ljugandet, Jag vill vara nykter, idag och alla andra dagar! Heja oss som kämpar för ett värdigt liv! 🥰🥰🥰

@Ny dag Ja, fy vad det var slitigt med gömmandet! Jag påminns om när jag några gånger varit på väg att bli upptäckt, då min man kommit in i huset utan förvarning, när jag precis skulle smussla. Hann precis gå in i ett annat rum och jäklar vilket påslag jag fick! Skakade! Och jag har även nekat honom rakt i ansiktet att jag inte druckit, usch! Det är en sådan jobbig hemlighet att ha. Det är så skönt att vara nykter, sann och ärlig😁❤️