Idag väljer jag att vara nykter för jag trivs så mycket bättre med mig själv då. Har mycket sug och tankar på alkohol nu men ska igenom detta och komma ut nykter på andra sidan. Jag hatar alkohol och vad den ställt till det för mig. Det får jag aldrig glömma.

User35185

@Ny dag

Precis, det gäller att inte glömma hur mycket sämre man mår när man dricker. Är det någonting speciellt som har utlöst suget?

Efter ett återfall är jag återigen på banan som nykter. Känns deppigt att jag återigen föll men ger aldrig upp. Har kommit överens med läkaren att lämna blodprov oftare. Det fungerar iaf som en extra spärr för mig. Semestern börjar snart och jag ser framemot en nykter semester utan stress.

@Ny dag Hej! Har tänkt på hur det går för dig, hur du mår💕. Bra att du inte ger upp!💪. Tänker att du säkert kan se mönster kring när du återfaller och försöker hitta strategier för att förebygga och motverka detta. Hur mår du?

@Varafrisk ❤️ Det är kämpigt nu, starka tvivel på mig själv just nu. Så besviken/arg påminna själv. Men nu är det nya tag för jag vill verkligen vara nykter. Jag mår så mycket bättre då men sen kommer känslor som jag bara ”måste” få döva…, och tillslut ledde detta till återfallsperiod. Kort men intensiv och jäkligt jobbig. Så härligt att läsa att det går så bra för dig och att du fortsatt är nykter, det är det viktigaste. Unnar dig en härlig semester🥰🥰🥰🥰@vår2022 ❤️ Ser nog mönstret men varför gör jag så här mot mig själv? Vet ju hur jäkla dåligt jag kommer må efteråt, dvs som nu. Tack och lov ledighet förbi mår Kh inte bra, är fruktansvärt rädd att jag inte ska klara vara nykter. Efter sommaren har jag iaf kommit överens med läkaren om täta blodprov som ett försök och komplement till samtal kring a parallellt med annan psykolgkontakt. Tycker du är så strong, och så glad över att läsa att ditt mående fortsätter att ”peaka”🥰🥰🥰🥰

@Ny dag Tack❤️. Låter som en bra plan med tätare besök med läkare och psykolog, samtal om alkohol och annat. Du kommer att klara av att vara nykter så småningom. Tro på dig själv och din förmåga. Du har visat dig själv att du kan hålla upp och klara av det längre stunder. Det kan ta lite olika tid bara tills det funkar helt och hållet. Du kämpar på så bra och du visar verkligen på att du vill genom din nya strategi och plan. Tro på dig själv, jag tror på dig💪.

Ha en fin lördag och snart semester. Nya tag och en ny dag🌞❤️

Som sagt tagit nya tag, ger aldrig upp kampen för ett nyktert liv och en nykter tillvaro. Idag nykter! Hanterlig ångest och är ledig. Det gör att fastän vädret inte är på topp ar detta en bra dag! Önskar alla detsamma!

När ska jag ha tagit mitt sista återfall? Så orolig och rädd. Har stöd av vården men till syvende och sist är det jag som behöver göra jobbet. Deanna sommaren har återfallen duggat tätt, alltid i ensamhet och med en fruktansvärd ångest såväl under som efter. Så besviken på mig själv. Idag är jag nykter och kommer vara det. Idag är det dag 1, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Jag kommer aldrig ge upp denna helveteskamp. Jag mår ju egentligen så bra när jag är nykter, jag måste bara få hjälp med att härbärgera min ångest samt att få hjälp och verktyg för att inte och aldrig mer köpa en enda alkoholhaltig dryck. Mina återfall är således typ delvis planerade. Jag dricker iaf inte längre i samband med umgänge utan har till alla sagt att jag slutat med alkohol. Har så ångest nu och är så rädd att jag aldrig ska klara detta. Varför just jag som måste lida i detta helvetet, räcker det inte med jag sedan barndomen ochså lider psykisk ohälsa? Jag ska och måste få till detta nu. Jag vill aldrig mer dricka alkohol! Jag vill må bra. Kommer att from nästa vecka ta tag i min träning för att på så sätt stärka hjärnan. Denna gång har jag en träningskompis vilket jag hoppas ska ge lite extra skjuts. Långt och rörigt inlägg, men jag är rädd, förtvivlad, ångestfylld. Någon gång ska vara den sista men är det denna gång! Min vilja är att aldrig mer någonsin berusa mig. Jag måste arbeta fram verktyg för besegra alkoholdjävulen. Jag måste verkligen tro att det går. Är dock fruktansvärt rädd att inte klara detta. Jag vill få tillbaka hela mitt liv. Idag är jag nykter, idag är dag 1 som ska följas av många fler nyktra dagar i följd. Jag skriver här mest för mig, för att komma ihåg hur dåligt alkoholen får mig att må i såväl kroppen som knoppen. Idag ska jag ut på promenad tillsammans med maken. Han stöttar och älskar mig och lovat finnas längs vägen. Han dricker heller nästan ingen alkohol längre och upplever att han som inte har några problem med a faktiskt mår bättre rent allmänt.

Vill bara säga att jag tror på dig! Du har vilja, stöd från maken och har berättat för vänner, en bra grund. Motion är bevisat effektivt mot alkoholsug. Nästa gång du börjar planera för ett återfall kanske du kan slänga in ett motionspass istället? Eller finns det någon du skulle kunna ringa när suget slår till?

@Ny dag Hej! Det är bra att du inte ger upp!💪. Tänker också att motion är klockrent mot sug och även mot psykiskt dåligt mående. Det ger måbra hormoner. Bra också att ha en träningskompis så du får draghjälp att komma igång. Fint att du tar stöd av maken och att han finns längs vägen. Jag tror också på dig och vi finns även här på forumet.

Ta en dag i taget❤️

@vår2022 @Kennie Tack fina ni. Ni är ju förebilder här på forumet. Jag är så rädd, jag har ju gång på gång svikit mig själv genom att ta återfall som blir värre och värre samt påverkar mig mer/tuffare att crawla sig upp från. Jag har det riktigt tufft nu men har varit ute på långpromenad under några timmar. Kommer fortsätta vara nykter idag och det vet jag att jag klarar

Hej allra bästa @Ny dag❤️
Vad bra att du kommer tillbaka och skriver❤️ På NA-möten får de personer som ”varit ute och tagit återfall” en nyckelbricka. Brickan skickas runt t alla som är på mötet och fylls på med värme🙏🏻 Alla hälsar personen välkommen tillbaka och alla tycker att personen är supermodig som kommer tillbaka💪🏻 Dessutom är det en påminnelse för alla hur lätt det är att trilla dit. Så här får du din välkomstbricka laddad med värme och energi fr mig🎖️Jag tvivlar inte en sekund på att du vill bli nykter eller att du kommer bli nykter💪🏻🙏🏻❤️
Vi finns här och jag är med dig❤️
Kram🥰

@Varafrisk ❤️❤️❤️ Oj vad jag behöver den boosten just nu. Tack! Jag måste och till dig skriva att du är helt fantastisk, och den resan du gjort senaste 7 månaderna. 🙏 stort grattis till superbra kämpat! Vilken inspiration du är. Kram

Söndag morgon, vaknade med ett ryck ur en mardröm där alkoholen stod i fokus. Min första tanke var är detta på riktigt. Kändes så befriande när jag rannsakade mig själv att jag inte har något att ångra eller känna skam över. Kände mig försiktigt positiv ett par ögonblick. Idag är jag nykter, har lyssnat på ett kapitel ut Annie Graces bok. Fortfarande ångest etc men tack vare mardrömmen ändå lite hoppfull.

Ja, värme och energi från mig också! Nu har du tagit dig upp ur gropen. Vila och känn dig trygg i att där du är just nu har du kontroll. Kanske planera vardagen för att minimera risksituationer?

@Ny dag Det är alltid så skönt att vakna upp ur en mardröm och inse att det inte är sant. Drömmar kan säga mycket och troligen säger din dröm att något nytt och bra är på gång i ditt liv och du kände dig också hoppfull efter mardrömmen😁. Lyssnade på P1 idag, Anders Hansen och någon forskare jag inte minns namnet på. En ny studie på väg ang hur effektivt det är med motion på recept när man är deprimerad. De sade att det i början kan vara jobbigt att komma igång och det kan ta några veckor innan man känner en skillnad på måendet. Att börja lugnt men sedan att höja pulsen så man blir lite andfådd några gånger i veckan. Du pratar om att börja motionera och det tror jag skulle vara så bra för dig. Som jag uppfattat det har du inte tagit till detta verktyg, motion än? För mig är träning A och O för mitt mående och min balans. En effektiv metod för att motverka sug också.

Ha en fin söndag!❤️