Varför ska det vara så svårt? Jag har iaf skrapat ihop mig själv och tar igen nya tag. Jag ska läsa hela min långa tråd och tar nya tag. Dag 1 igen och nu är återigen redo att för alltid exkludera a i mitt liv. och jag ser framemot att vara nykter igen, att få må bra. Har haft yttre faktorer som gjort att jag inte kunnat hålla i nykterheten även om de flesta dagarna ändå varit utan alkohol. Det är ingen orsak men så har det varit. Och den som lider mest är ju jag själv. Jag mår ju inte ens bra när jag dricker så varför?

@Ny dag
Hej.
Ja varför ska de vara så svårt..
Jag är nu själv på dag 2 igen efter flera misslyckade försök.
Nu måste det gå..har dock sagt det så många gånger.. Jag fattar inte varför jag började igen efter jag höll mig så länge. Var inte ens roligt.. bara ett tvång o dålig ovana. Så svårt att komma tillbaka.
Precis som du säger måendet är mycket bättre utan A.
Vi kämpar tillsammans
Ta hand om dig✌️

@Lonely Man Hej Lonely man!
Jag kommer inte ihåg ifall jag skrivit till dig om detta, ursäkta i så fall. Men jag tänkte på dig då en av rådgivarna la ut info om en grupp som jobbade på ett helt annat sätt än AA. Ingen gud, inga böcker att följa slaviskt… De höll till i Sollentuna utanför Stockholm, men jag tror de hade videomöten också. Kanske något för dig? Alkohol rådgivarna kanske kan skicka dig info om den isf.
Tråkigt att det är så svårt att börja om. Men förr eller senare så klarar du det. För mig tog det också tid att samla ihop tillräckligt med kraft för att verkligen göra det. 🙏🏻❤️🙏🏻

Bästa @Ny dag ❤️

Under väldigt många år slutade jag dricka i princip varje dag😨Var så klok på kvällen och visste att det var sista dagen..trodde jag! Och sen kom det åter igen en ny dag med förhandlande😥De sista åren var jag urless på drickandet men kunde inte sluta …men en dag gick det!

Så sluta inte skriv och kom tillbaka! Jag tror på dig! Kram🥰

@Amanda L och @Lonely Man - SMART Recovery är en sekulär självhjälpsgrupp som har onlinemöten, tror att den vi tipsade om tidigare är LifeRing. Det är också sekulärt och de har irl-möten.

@Ny dag - Mycket starkt jobbat att bryta. Det är jättevanligt med många misslyckade försök innan det helt plötsligt är den gången då förändringen håller i sig. Ibland kan det hjälpa att analysera vad det var som orsakade bakslaget/återfallet, vad tror du för din egen del? Finns det något du kan ta med dig för att vässa strategierna för framtiden?

@Lonely Man Såg du Kristoffers svar? Det hette Life Ring som jag läste om. Då har du ju två grupper du kan pröva om de även har nätmöten.
Kram och hoppas det vänder för dig snart.❤️🙏🏻

Idag är jag fortsatt nykter, skönt att vakna nykter! Idag är familjen borta men jag har trots det ingen lust att dricka. Tack ni som fortsatt peppar, det är lite jobbigt nu efter så många misslyckanden men jag kommer aldrig ge upp. Önskar alla en fin o nykter lördag

@Varafrisk Grattis till din långa nykterhet👏🧘‍♀️ och hur väl du tar dig an allt runtomkring 👏❤️!!
Idag vaknade jag nykter men trött, känner att glädjen över livet börjar komma tillbaka. Mår ju så mkt bättre av att inte dricka! När jag druckit får jag ångest och inte lindring ens i stunden, och dagar efter är fruktansvärda. Förstår titeln ”Alcohol lied to me”, för den stämmer verkligen. Idag blir en lugn dag, känner att jag behöver bara vara i denna dag och försöka hitta ro i mig själv.

Ny vecka, nya utmaningar! Min utmaning denna vecka är fokus på nykterheten och banne mig, det måste jag fixa! Har gjort det många gånger förr så…. Mår ju så mycket bättre utan alkohol. En annan utmaning är att så sakteliga förändra vanor, börjar med kvällspromenader tillsammans med maken samt försöka med mindfulness 🧘‍♀️/andningsövningar (har så svårt för detta). Har även köpt ett årskort på det lokala gymmet och ska försöka med på några pass. Men att vara nykter är prio ett!

@Ny dag Bra där!💪. Tror absolut att fysisk aktivitet är något som hjälper hjärnans signalsubstanser, ger styrka och balans i livet. Gör korta andningsövningar till att börja med, så att det inte blir så ansträngande. Jag hade jättesvårt för att vara still och lyssna i början, det kröp i kroppen. Jag behövde mer fysisk träning för att känna mig avslappnad. Men som sagt, att vara nykter är prio ett!

Ha en fin måndag!❤️