@vår2022 @Himmelellerhelvette Fruktansvärt 😕 när jag tänker tillbaka på alla gånger jag ljugit pga alkoholen, och det värsta är att man ljuger för den man älskar. Och, jag har också blånekat när maken frågat om jag druckit. Känner igen det fruktansvärda adrenalinpåslaget, bara den rädslan borde gjort att jag slutat långt tidigare. Nykter, sann och ärlig - och starta dagen med en god kopp ☕️! Så skönt det är att somna nykter, spelar ingen roll hur dåligt jag sover brukar jag tänka, min sömn är iaf bättre när jag är nykter.

@Ny dag
Läser vad du skrivit. Också ljugit ofta för min man .. den enda som aldrig slutat tro på mig.
Nu skäms jag så mycket.
Som du skriver nykter, sann och ärlig. Vad härligt.
😊🤩

@Crusade Jag tänker att ett försök till att gottgöra är att fortsätta vara nyktra, och genom att vara det kan vi förlåta oss själva. Det var sjukdomen som smusslade och ljög. Jag förringar inte mitt eget ansvar men vill sluta känna skuld. Genom att inte lyfta första glaset till min mun blir jag fri på två sätt. Jaja, lite flummigt så här tidigt på morgonen. Idag är jag nykter och snart dax för första koppen gott kaffe! Önskar en fin nykter fredag🥰

Dag 50! Tror jag iaf, har ingen app eftersom jag blir stressad av allt som plingar i mobilen. Har på jobbet vägrat att ha min jobbkalender och jobbemail i telefonen för då kollar jag hela tiden. Har kopplat jobbmobilen till min privata för att slippa komma ihåg att ladda två mobiler. Detta är ett sätt för mig att hantera stress. Har min jobbdator med mig hem varje dag ändå.
Solen skiner, jag har levt i frihet 50 dagar och jag kör 50 till💪. Känslan idag är att detta är inga konstigheter, jag vill må bra och vara nykter. Jobbar vidare med mig själv och har fått ett ”nästanlöfte” av vården att göra adhd/Add/bipolär utredning innan sommaren. Har väntat på detta i flera år. Känner mig taggad till tusen för jag vill veta orsaken till varför jag mått dåligt i 40+ år. Kanske visar det inget men då kan jag utesluta det neuropsykiatriska spektrat. Jag är inte orolig för vad det blir för jag vet vad jag kan, har åstadkommit etc. Jag skulle bara vilja få slippa att i perioder känna fullständigt mörker/tvivel på att jag inte orkar och kan. Nykter lördag och laddar för drink och avslappning i solen ikväll efter att jobbat i trädgården, tänkte testa AH-grapefruktdrink med massor av is i stort snyggt stort och runt vinglas i kristall (eg till tunga röda viner)! Jag tänker att det är lika bra att pränta in nya vanor direkt så att drinken i maten kommer sitta. Formligen älskar grapefrukt så detta känns klockrent. Kan annars tipsa om alla nya smaksatta tonics som finns. Önskar en fin nykter lördag🥰🥰🥰

@Ny dag Grattis till 50 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Jag har provat typ alla andra juicer att blanda med, men faller hela tiden tillbaka på godmorgon röd grapefrukt.

Den slår allt annat med råge. Iskall 😋 Den funkar när jag ligger i badet och när jag tittar på tv, den funkar även när jag är riktigt törstig. Så jag köper varje vecka hem minst tre juicepaket och lika många av ICAs vatten med grapefrukt-hallon-smak. Två stora flaskor på kylning för jämnan.

Kram 🐘

@Andrahalvlek och tänker lyxa till det med färska hallon samt en citronskiva o citronmeliss som dekoration, grannfrun kommer över i em på ”en kaffe” typ och jag tänker bjuda på detta! I vanliga fall hade jag bjudit på ett glas rosé för att det är vår men inte nu längre. Hon är en hälsosam person, vid middagar dricker hon max ett glas vitt eller rött. Hon är mao ytterst måttfull. (Tänker jag måste hänga mer med henne). Kommer byta min apelsinjuice på morgonen mot denna!

@Ny dag Grattis till 50 dagar!🥳🎉🌺 Låter som smaskiga och läskande drinkar, det vattnas i munnen😁. Vad skönt att få reda ut det du vill reda ut för att komma vidare. All kunskap om sig själv är värdefull för att vidga sina vyer, då kan man lära sig mer om hur man ska hantera sin vardag och sig själv.

Ha en riktigt fin lördag och känns dig stolt över dig själv🌞❤️

@vår2022 Kan knappt vänta…. Men måste ju ta en dag i taget🌱 💪👍🙏.

Mycket pollen i luften idag, ögonen är både svullna och röda, näsan rinner…. Ser nästan bakis ut MEN det finns en stor skillnad och det är att hyn är slät (nåja rynkorna är kvar) och fin, dvs fylleplufset är borta. Bara det gör mig glad och stolt! Behöver inte ens fräscha upp mig för att åka till handelsträdgården och blomsterinköp…

@Ny dag Stort grattis till 50 dagar! 🤩 Du är en frisk fläkt här på forumet, och jobbar på jättebra! Det är på sådana som dig som nykomlingarna ska ta rygg på! 😃

Kram

@Torn 🙏 för det! Så värst frisk fläkt vet jag inte men besitter en ganska stor portion humor 😃. Min familj tycker den är sådär…. Just idag känner jag glädje och ett lugn, kan inte förklara det men att det beror på att jag är nykter är självklart men det har varit tidigare också. Något är annorlunda idag och det beror inte på solen. Vågar inte jinxa men kanske är det denna gång jag kommer slippa alkoholen för alltid, att jag kommer bemästra adjävulen. Hursomhelst är jag tacksam för att det går lätt nu och att jag mår bra. Skriver ju här för min egen skull så jag vill kunna gå tillbaka till denna känslan senare. Önskar alla en nykter lördagskväll🌱

@Ny dag Grattis till 51 dagar! 🥳
(Jag har alltid varit lite sen när det gäller sånt här… )

Är själv några dagar från tvåsiffrigt, så 51 dagar imponerar stort på mig! Det är ett gäng helger det, mycket bra jobbat! Intressant och kul att läsa att din kropp svarar bra på det också. Mitt mål är att också boosta min ork generellt, och fokus.

Läste om ditt tips om smaksatta tonics. Älskar GT själv och vill bara försäkra mig om att T inte är giftigt eller liknande utan G…? 😁 Men det funkar alltså med bara tonic, med is? Kom på att jag köpte ett gäng olika sådana där små tonic-flaskor, precis innan jag hamnade här, som står i förrådet. Då ska jag definitivt inte hälla ut dem.

Idag skiner solen härligt!
Ha en fin söndag ute i trädgården!

@Daemon Inte heller illa med snart tvåsiffrigt!💪👍🥰 Den första tiden tycker jag alltid går långsamt, efter 10-14 dagar rullar dagarna på i snabbare takt upplevde jag det som. Då är inte tankarna på alkohol så nära längre, avståndet växer och små nya findings i nykterheten upptar en del av tankarna.

Tonic utan G funkar super, tror knappt jag skulle känna skillnad…och nej inte giftigt alls…. Man vaknar inte med ångest eller huvudvärk👍. Dricker min TuG (Tonic u Gin) med massor av is+Klyfta lime som jag pressar i… Har hittat flädertonic som är supergod, dyr som sjutton men utan G och annan alkohol så sparar jag mycket pengar ändå… sedan kan jag tipsa om Ramlösa fläder. Om man nu gillar fläder förstås. Andra halvleks grapefruktdrink är ett annat tips…. Så gott och läskande samt ser väldigt lyxigt ut i fint glas.

Idag dag 51, drömt massor i natt och vaknade kallsvettig. Mitt undermedvetna håller väl på att sortera vilket jag tolkar som ett gott tecken.
Solen skiner, trädgården väntar…. Läser på forumet om all odling… har dessvärre inte gröna fingrar men det låter onekligen lockande. Genomför dränering nu så all odling får vänta till nästa år men då…..ska även jag göra ett försök med lökar och frön. Nu får det bli blommor i krukorna på altanen.

Läser ngt om beroende varje dag, fyller på med kunskap. Tittade/lyssnade på youtube igår när jag lagade mat och alla som lyckats sluta med alkohol vittnar om ett bättre, sannare och roligare liv. Jag väljer tro på dem, likaväl som jag tror på gamlingarna här som vittnar om samma sak. Är tacksam för att det går lätt nu, är medveten om att det kan ändras på en millisekund och det försöker jag förbereda mig på så gott det går. När jag gör utredning kommer de ta blodprover för att säkerställas ett peth under ,3 dvs gränsen för ett normaldrickande. Inga problem för mig, borde ha ett peth <0,05 vid det här laget. Ska lämna prov nästa vecka. Senast var detta värde inte bra, däremot var alla andra värden bra vilket jag är oändligt tacksam över.

Önskar en fin, härlig nykter söndag i solen! Det är aldrig försent att sluta dricka, de fem första dagarna brukar vara superjobbiga och man får verkligen stålsätta sig för att inte börja dricka. Sedan brukar det bli mer uthärdligt för att bara bli bättre och bättre. Dippar längs vägen såklart men inte i närheten av över hur jag upplevde de första dagarna. Det får jag aldrig glömma. Att om jag väljer ta ett återfall så har jag sedan fem miserabla dagar framför mig för jag kommer aldrig ge upp denna kamp. Jag ska bli fri för det är jag värd. 🌱