När min dotter har kommit ur sitt skov, mår bättre ska jag reflektera över hur det var när hon mådde dåligt. Hon mår sämre och jag har varit i kontakt m vuxenpsykiatrin som bedömde läget som akut. Det ska ju mycket till innan det blir tvångsåtgärder för hon är inte så samarbetsvillig just nu. Jo, hon vill må bra men hon har en egen plan för hur hon ska må bra. Hon hamnar i fel sällskap. Någon har fixat punktering på två däck på hennes bil. Jag är så rädd!! Jag kan inget göra utan bara finnas. Har ångest. Nu känner jag faktiskt inget direkt sug men jag vill fly. Det är därför jag skriver att när hon mår bättre ska jag glädjas åt det lilla som jag inte kan kan se nu….det som bara blir tomt och färglöst…innehållslöst….

Kram❣️🐬

För att på något vis kunna härbärgera min ångest, härbärgera känslan att jag inte kan göra ngt åt min dotters mående har jag röjt i mina garderober. På sätt och vis ingen noggrann röjning men ändå en lite större röjning. Som ni vet eller iaf så har jag skrivit om min övervikt tidigare ca 30 kg. Denna övervikt har bidragit t att jag har köpt kläder som inte riktigt är min stil. Verkligheten att med en övervikt är klädutbudet mindre iaf när det gäller min smak. Så jag har mycket kläder som jag skickat efter men inte använt, en del har jag använt men inte trivts i. Några plagg har jag köpt och tänkt att du behöver bara gå ner några kilo så kommer den passa men det har ju inte hänt. Varje säsong är det samma visa….nästa höst, nästa vinter, jul osv då ska jag inte väga så här mycket men det händer inget. Det var ju lite som m alkoholen fast det blev ju t slut varje dag….imorgon ska jag inte.

Vad jag vill nu är att inte trösta mig m skräpmat/snacks mm även om livet är oerhört svårt just nu. Men jag vill verkligen inte köpa ett klädesplagg som kommer kanske passa om jag går ner fem kilo eller vill inte heller köpa ett klädesplagg som passar men jag inte tycker om….alltså…hur många år har jag hållit på?!?!

Vad jag däremot är glad för är ringen jag köpt där en skitsumma går till bröstcancerforskningen..det är iaf ngt! Och, den var fin och passade! Har även anmält min man och mig till ett lopp som bidrar t forskning för psykisk hälsa. Vi gör det virtuellt men loppet går i Stockholm den 30/9.

Febern är kvar…känner mig inte så dålig men väldigt trött. Ska ett bad nu.

🌺🐬🌺🐬🌺

Ibland blir man varm i hjärtat ❤️🙏🏻
Min dotter fick sin väska stulen igår kväll m mobil mm. Jag var tillsammans m henne hela fm och fixade bla var vi på polisen. När vi skildes åt gick hon t polisen igen för att få ett kvitto på anmälan. När jag kom hem t mig satte jag på kaffe och rostade mackor. Skulle precis dricka kaffet så ringde det Inget identifikations-ID stod det i displayen.
Det var polisen som vi hade träffat. Hon frågade mig om min dotter var sjuk. Jag berättade hur det var. Hon sa att hon såg mina bedjande ögon och såg att min dotter verkade inte må bra. Hon sa att hon skulle inte släppa ärendet. Sa att hon fick förmodligen inte ringa mig fast den enda som skulle kunna säga ngt om det är min dotter (givetvis även ledningen då jag tänker polisen hade behövt samtycke) fast hon skulle inte säga ngt om det.
Tänk! Det var någon som såg! Som brydde sig…det värmde så oerhört mycket i mitt hjärta❤️
Jag lovar att jag ska visa uppskattning för detta🙏🏻

Lördagsförmiddag….Tror inte att jag ska skriva så mycket. Sprider inte särskilt mycket positiv energi. Är nog inte heller någon särskild bra förebild här på forumet. Ger inte så mycket tips på böcker att läsa. Däremot har jag köpt böcker men inte läst. Inte särskilt bra på att hålla rutiner. Göra scheman. Är däremot bra på att fastna i tankar.

I min behandlingsgrupp var vi tio personer fr början. En person fick sluta ganska tidigt. En andra person fick sluta ungefär efter halva tiden. En tredje person valde att avsluta. En fjärde person valde att avsluta under eftervården. Vi är sex stycken kvar. Tre av oss har tagit återfall. Den senaste personen hade varit nykter i 7,5 månad. Har alltid pratat om hur bra hen mår så hände det ändå! De tre som tagit återfall får stanna kvar. Eftervården pågår två timmar varje vecka tom april. Vi pratar om tolvstegsprogrammet och om hur vi jobbar med vårt tillfrisknande.

Idag låter jag som ett offer, jag är inget offer. Då är det lätt att störa sig på andra vilket är helt onödigt! Det handlar bara om mig själv. Men jag är så trött…..Jag är mycket orolig för min dotter vilket även vuxenpsykiatrin är. Nu sker det ändå lite saker så jag hoppas att det ska kunna ske en förändring. Det här är jag …min resa….ge inte upp …livet är inte spikrakt…igår gick jag in på systemet och berättade för några i personalen att jag har varit nykter i sju månader…närmare bestämt 218 dagar idag.

Kram🐬

@Varafrisk Den historien du beskriver ovan. Alla som faller. Din historia ser väldigt annorlunda ut. Den ger hopp för alla som paddlar mot systemet i motvind. Att du nu tom går in på systemet och berättar. Så otroligt häftigt! Hatten av. Har inga andra ord än hatten av!

@Varafrisk Jag uppskattar att du skriver och du är visst en förebild. Du har motgångar som du orkar skriva om även när du är sårbar. Positiv pepp och boktips är toppen men dina beskrivningar om hur du hanterar svårigheter och motgångar är också viktiga. ❤️

@Varafrisk Så svårt för dig att gå med oron över din dotter. Jag hoppas du kan lägga mycket fokus på dig själv och jobbet med programmet. Jag vet att det är svårt att ta hand om sig själv först och främst men försök. Har du börjat göra listor och tagit en sponsor?

Alla är vi olika på forumet men alla bidrar vi, även om det ser olika för oss, du är jätte viktigt, allas resor är unika, du är unik. Vi får inte jämföra oss med varandra utan berika varann med våra olikheter.

Kram❤️

@Lora Tack så väldigt mycket❤️ Kanske är min resa annorlunda kanske inte…kanske annorlunda bland övriga här på forumet …men ändå viktig för jag tror att det finns många som är som jag.

@Loppan Tack snälla du❤️ Ja, det är viktigt att berätta om det svåra…

@Se klart Tack❤️ Så otroligt tacksam över att inte dricka då skulle jag även hantera det! Det är ju fullt tillräckligt som det är och blir över…..

@Amanda L Tack snälla du❤️

@Himmelellerhelvette Tack❤️ Nej, man ska inte jämföra sig utan utgå ifrån sig själv. Även om jag hade önskat har jag aldrig följt den raka linjen. Fast när jag hade berättat för chefen om mitt beroende då har jag följt behandlingen exakt så som den är.
Jag tror jag vet vad du menar när du skriver listor men innan jag svarar på det kan du väl berätta. Ja, jag har en sponsor. Hon är toppen! Så himla klok! Det var min socialsekreterare som föreslog henne. Min sponsor var den som mötte mig när jag var på AA-möte förra hösten, hon har varit både i motivationsgruppen och på behandlingen och berättat om sin resa samt att jag fick träffa henne tillsammans m min socialsekreterare och kurator i behandlingens lokaler då hon berättade för mig om behandlingen. Ska träffa henne på onsdag. Jag har nu kommit t fjärde steget som är lite större. Man ska göra en inventering av sig själv.

Jo, men jag tänker att jag är viktig för forumet. I synnerhet för dem där nykterhetresan inte går så rakt. Även om jag hade bestämt mig för att bli helvit så drack jag fortfarande. Jag var urless på att dricka men drack ändå. Min kurator sa att jag skulle klippa mitt bankkort vilket jag gjorde men vad hjälpte det?? Att motionera när jag kände sug vad hjälpte det? Jag hade ju bestämt mig för att köpa alkohol. De råd som hjälpte på andra blev tomma för mig. För även om jag hade bestämt mig att bli helvit så drack jag. Men efter min tredje nyktra dag då förhandlandet var genomjävligt men jag stod emot förändrades allt! Då slapp jag förhandlandet och min nykterhetsresa började på riktigt och på den vägen är det!

Idag är jag hemma från jobbet. Bestämde det i fredags. Om jag stannar hemma imorgon måste jag bli sjukskriven vilket jag inte tror jag blir. Skulle i så fall bara velat vara hemma denna vecka. Fast vill även gå t jobbet.

Helgen har varit tung. Min dotter drog iväg. Vi visste inte riktigt var. Vi passade hennes katt. Städade hennes lägenhet som såg ut som ett slagfält. Tvättade tre el fyra maskiner. Igår när hon kom hem var min man h henne ett par timmar. Hon är arg på mig. För att jag skickar sms. Jag vet det blir gör många. Jag kan inte härbärgera oron. Skickar peppande sms. Kärleks-sms. Kände att ngt i hennes beteende var annorlunda i fredags. Kände även det på lördagen. Skrev att vi måste gå in i hennes lägenhet om hon inte svarar. Hon ringde upp. Arg som ett bi.

Idag är jag lugnare men trött. Kan inte minnas när jag inte kände trötthet. Ska på eftervård idag. Så skönt! Ska sätta på kaffe nu. Orkar inte läsa igenom vad jag skrivit.

Ha en fin dag alla! Kram🐬

Jag är så tacksam för alla dina inlägg. Jag är väldigt ledsen för hur tufft ditt liv är, och din kamp för din dotter låter så tung, men du är makalös. Jag är tacksam för att du skriver om verkligheten, din verklighet, så sann och så avskalad, utan rosa filter och "låtsas må bra så blir det bra". Jag är tacksam för din ärlighet. Stolt över din nykterhet. Inspirerad av din väg.
Du är meningsfull och värdefull.
Du hör hemma här, precis som vi andra.
Du gör skillnad.
Du är en förebild.

@Varafrisk Så härligt att du tog en sponsor så snabbt och att du gillar hen. Med listor menar jag i programmet. Det kanske inte heter listor? Det kanske är först i fjärde steget som man börjar skriva? Jag har inte gjort programmet i AA men har försökt lära mig vad det handlar om för jag tror på programmet och vill ha med delarna i min egen nykterhet. Det handlar ju om att jobba med sig själv och det tycker jag mycket om. Att lära känna mig själv detta året har varit väldigt roligt och härligt, nu vill jag bara fortsätta utvecklas i resten av livet.

Ibland behöver man sjukskriva sig och vila upp sig och ibland behöver man gå till jobbet för att skingra tankarna, hoppas du kommer på vad som är bäst för dig just nu.

Berätta gärna om du vill om hur det går med inventeringen. Får du ledord på vad du ska inventera eller är det allt du känner och agerar på? Kalls det inventering att jag gått till botten med mina relationer och kommit fram till att jag känner mig sviken av min uppväxtfamilj och pausat från dom allihop? Mamma narkoman, pappa narcissistisk och syster är som pappa.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Jag är väl inte direkt världsbäst när det gäller tolvstegsprogrammet men jag berättar det jag kan. Har ju böcker men återger ifrån min erfarenhet.

Jag gör ju tolvstegsprogrammet utifrån AA. AA och NA skiljer sig åt när det gäller tolvstegsprogrammet. NA har, om jag förstått det rätt, mer frågor att svara på. Jag har fått två frågor av min sponsor för varje steg i steg 1-3 som vi har diskuterat när vi har setts. Har läst varje steg i ”tolv strg och tolv traditioner”. Nu har jag läst steg 4 och ett kapitel i ”Stora boken” ( Anonyma Alkoholister). En investering är mer att se vilka defekter jag har. Det kan vara rädsla, avundsjuka, svag självkänsla mm. Jag vet inte i vilket steg man pratar om det du nämner gällande barndomen. På behandlingen redovisade vi vår livsberättelse där barndom är med. Vi blev också speglade. Konstruktiv kritik men även positiv.

Kram❤️

I måndags ringde min chef t mig. Jag tänkte att hon ringer för att höra hur jag mår men efter samtalet kände jag mig jag mer pressad att komma tillbaka t jobbet. Det är många på jobbet som inte tycker om henne. Jag har försökt att vara diplomatisk men måste nog bitvis medge att det stämmer mycket vad mina kollegor säger. Hon är alltid frikostig med att bevilja ledighet, gå ner i tid. Har svårt för konflikter och vill gärna ge ett sken att vi är den bästa arbetsplatsen. Hon är väldigt ”klämkäck” så när jag inte besvarade hennes hälsning lika klämkäckt i tisdags morse utan sa att jag kände mig pressad fick jag resten av dagen ett svalt bemötande.

På tisdagskvällen ringde min dotter mig precis när jag lagt mig 22.30. Hon frågade efter telefonnr t den polis som vi träffade veckan före. Jag hade naturligtvis inget nummer utan hänvisade t 11414 el 112 men då var hon inte intresserad. Jag blev givetvis väldigt rädd och ni vet ju att nattetid kommer katastroftankarna snabbare. Jag känner att det är ganska akut att få boendestöd och annat stöd men det tar sin tid!

Idag har jag ledig dag eftersom jag gått ner t 80%. Har varit h frissan. Fick kostnadsfri en hårkur av en elev. Så härligt! Ska nog gå på möte ikväll. Känns som om jag har en förkylning på gång. Vill inte det!

Snart kommer min sponsor ringa mig. Känns gott!

Ha det fint! Kram🐬