Dag 1 på mitt nya liv. Igår hade jag min absoluta botten. Idag har jag varit ärlig mot vänner och familj. Jag är alkoholist och behöver hjälp. Fått psykologtid på måndag. Har gjort flera försök tidigare att sluta men alltid fallit tillbaka. Fyller 26 år om några veckor och vill vända på detta nu när möjligheten fortfarande finns. Otroligt jobbigt och skamset att komma ut för nära och kära men också en otrolig lättnad. Alla är såklart oroliga för mig och vill hjälpa mig, har ett stort stöd runt omkring mig. Dag 1 på mitt nya liv.

@Amanda L visar ju ändå att det aldrig är försent. Men ja, är ändå glad att detta kom nu. Orkar inte leva i ett missbruk i flera år till. Känner att jag måste få det att vända nu, bli fri från alkoholen. Berättade för min chef idag också, så ska få stöd från jobbet också. Är otroligt glad över att alla jag pratat med visat sånt fint stöd och omtanke

@nykteristen24 Du har bara allt att vinna, du är ung och har hela vuxenlivet framför dig! Fortsätt oxå häng med oss här! Superstrongt gjort att prata med chefen, du har gett dig själv de bästa förutsättningarna för lyckas bli fri från 👿! Själv vågar jag inte blanda in jobbet men har vårdkontakt samt maken som vet nästan allt….

Ska boka in ett läkarbesök till veckan också för att få något mot mina sömnproblem. Använt alkohol dels för att kunna sova och nu när jag inte har den metoden behöver jag testa något annat, något lite mindre självdestruktivt.

@nykteristen24 välkommen hit till oss 😊
Den första tiden är skittuff men kommer man igenom den har man vunnit så mycket👍🏻
Bra att du berättar för omgivningen att du har problem och får hjälp. Ensam är inte stark ❤️
Själv har jag snart varit nykter i snart 8 månader
Så mycket mer glädje jag har fått i livet.

@Helahea wow, 8 månader, vilken dröm. Hur känns det? Ja det är skönt att ha stödet runtomkring men, just nu känns det också lite frustrerande, som att folk passar på mig som ett litet barn. Jag förstår ju såklart att mina nära och kära är väldigt oroliga nu när dem fått veta lite med buller och bång hur illa det varit. Är väl bara det att det inte är nu 2 dagar efter en fylla jag riskerar att dricka igen, det har jag aldrig gjort. Snarare om 1-2 dagar jag i normalfallet hade öppnat en flaska igen, svårt för dem att veta hur min alkoholism fungerar såklart.

Nykter morgon nummer 3. Gårdagen gick bra, mår förvånansvärt bra i själen. I vanliga fall brukar första två dagarna vara fylla med ångest och skam men inte denna gång, tror det handlar om lättnaden av att bli påkommen, att det nu vänder till det bättre. Inget sug på alkohol, iallafall inte än. Jag vet att jag ska klara detta

Challe2022

@nykteristen24 Starkt gjort av dej att erkänna att du har ett problem. Det gäller att hålla i. att vara nykter är bland det bästa som finns. Kämpa på det låter som du bestämt dig. Det hjälper att skriva av sig och här känner man sig bland vänner som har samma problem. Jag fick rådet att lista allt som är dåligt med alkohol och det hjälper mig i alla fall. Lycka till vi kämpar en dag i taget. Challe 2022

@nykteristen24 Att som du ha omgivningens stöd, ärlighet osv är den bästa förutsättningen (även om det kan vara jobbigt men de vill väl;)). Jag mår också bra i själen idag och det är enbart nykterheten som åstadkommit det (dvs jag själv för det är jag som inte druckit). Nu satsar vi på en vit vår! Jag hejar p dig!

@Challe2022 tack. Ja det blev lite av ett wake up call, kan inte fortsätta leva såhär. Behöver göra förändringar och där är alkoholen den största. Smart att skriva ner alla negativa aspekter, ska göra det också!

@Ny dag du har helt rätt. Ja lite jobbigt men förstår att dem menar väl och mest är oroliga. Starkt gjort! Som du säger så är det ju bara vi som kan göra förändringen, att inte ta det där glaset. Ser fram emot en nykter vår!

@nykteristen24 känner verkligen igen känslan av att vara påpassad. Som om de inte litar på en men det är ju tvärtom! De finns där för DIG så att du inte faller igenom. Nu har jag ju bestämt mig för att ALDRIG dricka alkohol igen. Det finns vägar att komma dit efter år av alkoholmissbruk.

@Helahea ja men verkligen, verkligen påpassad. Och såklart dem är oroliga. Men jag känner väl mest just nu att nu är det ju ni inte behöver vara oroliga, nu har jag ju slutat dricka, sökt hjälp och tagit tag i det. Om ni visste hur det hade varit för några veckor sen så var det ju under det aktiva missbruket som oron passade bättre. Men ja klurigt. Uppskattar såklart också att dem finns där.