@nykteristen24 Bra att du inleder dagen med att räkna med dagen som nykter. I början sa jag så här till mig själv varje morgon när jag satte fötterna i golvet bredvid sängen: ”Idag är jag nykter”.

Hade jag gjort det forfarande hade jag istället sagt: ”Idag är jag alkoholfri”. För friheten är det mest påtagliga med nykterheten. Jag är inte längre slav under ett begär - jag bestämmer! Jag är fri att bestämma över mitt eget liv.

Kram 🐘

@nykteristen24 Bra jobbat, dag 8🥳. Jag tänker att det är bra att sätta den mentala inställningen direkt på morgonen, med något positivt som ”idag är jag nykter och det ska bli en härlig dag”. Positiva tankar ger positiva känslor. Det har hjälpt mig massor och de positiva tankarna kör över negativa tankar som skapar sug. Tänk på hur du vill att ditt liv ska se ut och vad det ska innehålla, det är sköna positiva tankar och ger sköna positiva känslor😁.

Fortsätt jobba på som du gör, för du gör det så bra❤️

Tvåsiffrigt, dag 10. Har lite sug till och från den här gången. Kommer och går, igår kväll kändes det ganska starkt men gick relativt lätt ändå att övertala sig om fortsatt nykterhet. Mycket tankar om att jag borde dricka en sista gång, en sista fylla liksom. Försöker då att säga till mig själv att om jag vill ta en sista fylla så kan jag göra det om 1 månad istället för ikväll. Tycker det funkar ganska bra, lite klassisk prokrastinering😊😊

@nykteristen24
Bra jobbat. Så har vi alla en liten knep kan jag tänka mig som hjälper mot suget.
Själv pratar jag bort henne och säger typ på engelska f... ..., du förstår mig väl. LOL

Tanken går förbi.

Ha en underbar helg
xxx

Jag säger ju också till mig själv att jag kan dricka en redig vinare eller två när jag klarat tre månader (är nästan precis halvvägs), men ju fler dagar som går desto mindre sugen blir jag på det. Nu känner jag mer att när tiden är inne tar jag bara en dag nykter till i taget och om det sen blir lite alkohol är det inte hela världen men jag kommer då aldrig åka ambulans för något alkoholrelaterat i mitt liv igen…

@francinefishpaw tänker lite samma! Men tänker också att suget kommer minska och minska ju längre tiden går. Bra jobbat med 1,5 månad! Att åka ambulans är ju aldrig någon höjdare och tror dem blir lika glada som du om du är nykter vid nästa färd!