Dag 2, mår bra idag. Känner ändå att jag accepterat och funnit mig i att jag drack. Bestämt mig för att göra allt i min makt för att vara bättre förberedd nästa gång suget kommer sådär starkt. Tror jag var oförberedd, dem 20 dagarna jag var nykter gick väldigt bra, mådde superbra, gjorde flertalet förändringar som gjorde att mitt mående blev bättre och bättre. Ska nu läsa på så mkt jag kan om sug och hur det fungerar för att kunna stå starkare i framtiden.

@nykteristen24 Ett tips är att googla på återfallsprevention. Det finns några bra föreläsningar på youtube. Ett annat tips är att köpa dig tid när suget kommer. ”Ja, jag får dricka men jag ska spring tre varv runt huset först.” Då hinner suget försvinna. Det kommer bara ett kort tag och klingar sen av.

Tankar och känslor kommer och går, men de lyfter aldrig glaset eller ölburken till munnen. Du måste hinna att låta den ansvarsfulla vd:n i frontalloben vakna till och peka med hela handen. ”Gör så, inte så.” I frontalloben sitter konsekvenstänk, logik och sunt förnuft. Den delen av hjärnan är lite insomnad när vi dricker, men den piggar på sig rejält när vi slutar dricka.

Kram 🐘

@Andrahalvlek tack! Såg att du tipsade någon annan om det också så har börjat läsa på lite smått! Har börjat lyssna på ljudböcker om beroende också för att få lite mer förståelse vad som händer i min hjärna. Tack för tipset kring sug, ska testa det!

Morgon nummer tre. Tog mig iväg och tränade igår på en fredag kväll, det var lite oväntat men välbehövligt. Kände att jag snabbt behövde komma tillbaka på banan igen med mina nya rutiner. Lyssnade på ljudboken nästan hela dagen igår, väldigt stärkande och man kan relatera till mycket.

@nykteristen24 Hej. Jag läser över din resa. Jag känner också att jag mår bättre genom att träna lite och får min kropp lite i form igen efter att ha supit i över 15 år. Jag lär mig så mycket genom att läsa alla era berättelser. Jag har alltid känt mig så otroligt ensam med mitt beroende ... Är så tacksam att jag hittat hit. Tack så mycket.

@Crusade vad roligt! Som du säger tror träningen gör mycket, gäller väl bara att få in det som vana. Sprang iväg till gymmet nu på morgonen också, lär väl säkert bli beroende av endorfinerna man får ut av träningen men det kommer inte förstöra mitt eller andras liv så det beroendet tar jag gärna :)

@nykteristen24 Träning är för mig A och O. I samband med att jag slutade dricka började jag träna, min nya drog😁. Precis som du säger gäller det att få till denna nya vana, som ersätter alkoholvanorna. Istället för att dricka tränar jag. Det ger endorfiner och jag känner mig lugn och skön efter ett träningspass. En kick som är mycket skönare än alkohol. Om jag känner stress, gör jag ett pass och det ger ro. Det går även hand i hand med hur jag äter och jag har gått ned 10 kg på kuppen. Så fortsätt träna, då blir du stark såväl psykiskt som fysiskt och får ett riktigt bra välbefinnande.

Snart ska jag ut på en löptur i skogen. Ha en fin lördag och grattis till tre nyktra mornar🥳❤️

@nykteristen24 God morgon! Jag håller med dig 100%. Jag tar också gärna ett träningsberoende.... vet ej om man kan skriva så på svenska.

Ha en underbar alkoholfri lördag. Kram

Dag 5, vaknade imorse med ett ganska starkt sug. Tycker det känns skönt på något sätt att jag får träna på att hantera det redan nu än som förra gången när det kom först efter några veckor. Är inte orolig för att ta det första glaset idag. Tycker det är läskigt och intressant hur beroendet har det här greppet om mig, om hur det börjar förhandlas om att det faktiskt vore en skitbra idé att ta en öl när det så många gånger visat sig att det är ju faktiskt en skitdålig idé att göra det. Använder mig av dem tips och knep jag fått härinne. Tänker istället för att åka till bolaget ska jag gå till närmsta Ica och köpa mig något gott att avnjuta i solen. Tror jag listat ut att det som triggar igång suget just idag är en liten blandad kompott, både att jag är rätt trött men också varit rätt irriterad senaste dygnet dvs ”perfekta” känslor att dricka på och dämpa. Tänker ta mig några alkoholfria öl på balkongen istället men först tänker jag lugna ner mig med en löprunda :)

@nykteristen24 Bra jobbat! Enligt Grace som skrivit Tänka klart, beror den här kampen på att det är två hjärndelar inblandade. Dels den som ska vara den styrande, förnufts och analysdelen, dvs hjärnloben och sedan den delen jag kallar beroendehjärnan som fått alldeles för stort utrymme. Den har hand om dopamin och liknande.
Hon förklarar det bättre än jag, men det är förklaringen till denna tudelning och förhandling som vi alkoholister utsätts för. Vi har bestämt oss för att inte dricka, men sen kanske vi dricker i alla fall. Det är ju oerhört frustrerande, men lättare att tackla när man förstår varför och vad som händer. Ju längre tiden går, ju starkare blir den del som ska ha hand om tänkandet och analyserna, dvs hjärnloben och den andra delen försvinner i en slags dvala. Så länge vi inte dricker vill säga.... Kanske du redan vet och läst, men då fick du en påminnare här, haha. :)

Imorgon en vecka nykter igen, denna gång har suget efter berusning kommit oftare än förra gången. Ser det positivt ändå som jag skrev, tycker det är skönare att få fajtas lite varje dag än att det kommer pang bom om 3 veckor.