Snart 15 månader nykter!

Jag finner mig själv mer och mer. Börjat ta mig ut mer bland vänner och känner hur mycket livet har att erbjuda.

Tänker på hur konstigt det var att jag var nöjd med livet men alkohol som den viktigaste ingrediensen. Behövde inte folk eller sysselsättning nått särskilt. Behövde mest vara ifred så jag kunde dricka.

Livet öppnar sig mer och mer och jag kan inte förstå att jag inte kunde se hur mycket det finns i livet. Blev ett tunnelseende.

Kan njuta lika mycket av en lugn promenad i skogen som en lugn kväll i soffan. Jag kan njuta mer generellt av det mesta.

Min kropp är i balans, jag äter när jag är hungrig, vilar när jag behöver vila, aktiverar mig när jag behöver aktivera mig, tränar, sover så bra och sömnen läker mig på alla sätt. Kroppen ger de rätta signalerna så som den är skapt att göra.

Jag har arbetat mig igenom många trauman och känner att det hjälpt mig lära känna mig själv.

Jag känner mig grundad och älskad.
Jag tycker om mig själv och är fascinerad över hur mycket näringsrik kost, träning och mindfullnes läker mig.

@Himmelellerhelvette En väldigt fin lägesrapport ❤️ Varmt grattis till snart 15 nyktra månader! 🥳🥳🥳

Jag brukar också säga att jag är mer grundglad, grundnöjd. ”Golvet” har liksom höjts. Och jag är öppen för roligheter, tar ofta själv initiativet - och jag njuter 🥰

Vid några tillfällen, då jag träffat roligt folk och pratat och skrattat mycket, så kan jag bli studsigt euforiskt, så jag har nästan undrar om jag råkat få i mig alkohol av misstag.

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette Vad fint att få ta del av dina tankar och känslor när det närmar sig 15 månader. Att du känner dig grundad och älskad, härligt❤️. Det är lite som ett slags under med allt som sker när man lagt alkoholen på hyllan och inte längre behöver eller längtar efter de ”lugnande” effekterna som alkoholen ger. Att man istället kan nå så mycket härligare effekter genom att avstå. Vad man dock måste göra i samband med att avstå är att nyfiket undersöka vad som är orsaken till behovet att dricka och försöka hitta det lilla jaget som någonstans gått vilse i livet och utstaka en ny väg tillsammans i livet. Då får man möjlighet att göra om, göra bättre för sig själv och sitt liv. Och det är det som du lyckats med. Du är på väg i en ny riktning i ditt liv och det är fint att få vara med vid sidan av på din resa.

Ha en fin söndag!❤️

@vår2022 Ja det är viktigt att gräva sig ner till grundorsaken och det tar tid och gör ont men nu vet jag. Lite som att rensa i ett stökigt förråd. Det var mycket som jag behövde gå igenom, mycket som jag fastnade i några dagar för varje sak men jag ser det som delar i processen. Vissa saker var tuffare än andra och jag har varit rädd för att gräva där, rädd för att fastna för det var så oerhört förträngt och hemskt. Men jag har tagit mig igenom och ut ur varje trauma. Sedan sett på allt som varit fint för det är inte bara nattsvart utan runtomkring det nattsvarta fanns det mycket annat och det tror jag är viktigt att titta på med. Som att hoppa hopprep med vänner, åka rullskridskor, klassresor. Man måste se på det utanför också inte bara lägga fokuset på det hemska.

Det som är så fint med att bli vän med sitt förflutna och acceptera det eftersom det inte går att ändra på är att jag nu inte klandrar mig själv för att jag blev beroende. Jag förstår att jag blev det för jag hade inte fått några verktyg på min väg genom livet. Jag fick aldrig någon hjälp att förstå det som skedde utan lärde mig överlevnadsstrateger själv. Mycket flykt genom hela livet.

@Andrahalvlek Haha ja jag kan också känna så och bli rädd att jag fått i mig något, jag dubbelkollar ofta min burk/flaska varje gång jag ska ta en klunk så den inte förväxlats. En gång har jag fått alkohol i munnen under min nyktra tid, genom en dessert, det var någon alkohol i den och då blev jag riktigt förbannad! Hur i hel…. kan man servera sånt utan att säga vad den innehåller på en restaurang? Det var en tugga och jag var tvungen att svälja för det passade sig inte att spotta och fräsa där och då. Jag fick sån panik, tänkte att så lite kan få en alkis att få mersug, kände mig berusad men förstod sedan att det var panikkänslorna som förvirrade min hjärna.

Kram mina fina vänner❤️Ni är de två som hängt med mig genom hela resan och jag hoppas och önskar vi håller ihop i många år till, hur länge nu forumet kommer finnas kvar, hade varit fruktansvärt om det lades ner!

Trevlig söndag❤️

@Himmelellerhelvette Ja, där säger du något viktigt. Att även kunna se det fina och glädjen som man känt under sitt liv och inte bara det svarta och mörka. Risken är annars att tillväxten sker här, i det mörka och då fastnar man på sin väg till frigörelse från sina bojjor. Livet är ju både mörkt och ljust och det mörka kan leda till ljuset om man inte fastnar i det. I det mörka kan man få svar som leder till ljuset om man undersöker, reflekterar och omvärderar det. Det är som att försöka lösa en gåta, den ena ledtråden leder till den andra och man kommer framåt. Man förstår allt mer på vägen och det är vägen framåt som är det intressanta, att få mer och mer kunskap och insikt om sig själv❤️

Jag känner mig lugnare i att inte dricka alkohol i nya sammanhang. Jag har utsatt mig från dag 6 i min nykterhet för sammanhang där det serveras alkohol, det har inte gjort mig sugen på att dricka men jag har många gånger känt mig orolig i kroppen, svårt att sätta ord på, men lite utanför, lite tråkig, lite trött, lite att jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig. Lite på helspänn över hur jag ska svara när någon undrar varför jag inte dricker. Lite rädd över att bli påkommen som alkoholist.

Jag har känt att det börjar komma lite mer naturligt från mig nu när jag enkelt sagt att jag dricker inte alkohol. Lite mer avslappnat och med mer styrka bakom. Inte lika osäker. Jag har liksom låtsas i många sammanhang att jag bara är nykter just nu, att jag har en hälsosam period, till och med låtsas att jag dricker emellanåt men inte just vid denna tillställning. Inte sagt det utan mer låtit några tro det.

Först nu har jag börjat säga det spontant utan att jag tänkt efter innan. -Jag dricker inte alkohol.

Det känns väldigt skönt att det börjar släppa, skammen om vad folk ska tro.

Tänk så många processer det är att bli nykter och vad härligt att få utvecklas framåt. Som de som gått före sagt : Andra året gör du allt för andra gången och då känns det lättare, efter 2 år är det magiskt! Eller något i den stilen. Inte magi på något skumt sätt, magi såsom hur lätt det är att naturligt vara en som inte dricker och har läkt så mycket av sina gamla intrampade mönster och sytt nya mönster❤️

@Himmelellerhelvette Då himla sant - och skönt att du får uppleva det. Jag brukar också säga att år 2 blir alkoholen en icke-fråga i betydelsen att vi inte hela tiden tänker på att vi inte dricker alkohol. (Ytterst sällan faktiskt, i princip bara när vi läser och skriver här inne på forumet.) Vi behöver inte förhålla oss till det längre, även omgivningen har vant sig och fixar helt naturligt goda alkoholfria alternativ. Det gillar jag, då tänker man på gästens bästa 🥰 Jag brukar jämföra det med att jag anpassar min matlagning när min väninna med glutenintolerans kommer på besök, helt naturligt.

Kram 🐘

Läser ikapp lite ”behövde mest vara ifred så jag fick dricka” - känner igen. Som att alla andra vänner inte var lika mycket värda som kompisen klunka i sig rödvin. Mår illa när jag tänker på det men det blir också så så uppenbart att det inte är den egna fria viljan som bestämmer- utan beroendet.

Jag tänker också på det du skriver om att acceptera och gå vidare- det är så sant- men vad som överraskar mig i livet är att vi ofta ”går tillbaka” till händelser eller trauman, och bearbetar dem på nytt sätt- med nya erfarenheter. På så vis blir livet- med samma gamla bagage- rätt så spännande. Min tidigare terapeut brukade säga det när jag tyckte att jag var ”tilllbaka på ruta ett” med min mamma. Att nej, man är på ruta 39 eller 54. Och betraktar sin mamma - eller annat som skavt eller varit kämpigt- med ny blick. Det bästa med det synsättet är att man inte kan hasta fram någonting. Erfarenhet av olika slag behövs för att bearbeta, och på olika sätt. Det är iaf min… erfarenhet? Att vi inte blir klara- men att färden är målet. Och det är ju rätt så spännande att vara på resa även om det är skönt att komma fram och vila fötterna ibland.
Kram till dig 🥰

@Se klart Håller med. Att gå vidare innebär för mig på något sätt att man synar sina händelser, ser det ur olika vinklar, bearbetar, begrundar och pausar vid behov. Tar upp det när det pockar på igen och man kommer vidare i den takt som det kräver. Det liksom vidgas åt olika håll i processen, både bakåt och framåt men vidare. Det är spännande att nyfiket utforska det, för det handlar så mycket om den egna mognaden och förhållningssättet till sig själv. Mina tankar om mig själv. Färden är verkligen målet i livet resa❤️

@Andrahalvlek ❤️Det är från dig jag fått tänket ”År två”🙏 Tack❤️

@Ny dag Tack🙏 Det är verkligen så viktigt att de som går före finns och att vi delar med oss i leden bakom oss❤️ Dom som gått före mig har visat stigar att ta och jag försöker visa vidare. Vi bildar ett led med hopp om att det går och hur fint det kan bli när vi kapitulerar inför alkoholen och erkänner oss maktlösa och tror på att det finns något tusen gånger starkare och det är dit vi riktar fokus❤️

@Se klart Så smart! Jag har liksom tänkt att man går dit, bearbetar, accepterar och går vidare utan att se tillbaka och blir därför lite sur varje gång tankarna går tillbaka dit -Jag ska ju vara färdig med det! Kan jag tänka då.
Men det du beskriver är riktigt smart och inte skuldbeläggande utan så realistiskt. Man bearbetar det på nya plan med mer erfarenhet och mognad i tankarna, ser det från olika synvinklar! Tack underbara du❤️

@vår2022 Tack för att du utvecklar det @seklart skriver, ni är så härligt kloka ❤️

@Himmelellerhelvette Det är det som är så häftigt, att processa tankar här och att utveckla sin egna tankar. Något som också är en ständigt pågående process. När jag första gången fick höra om ”tankar jag har om sig själv” satte en härlig process inom mig fart. Den där stränga, dömande, egna domaren som man har inom sig själv, vad säger den om mig? Den som kan straffa mig strängast om den jag är. Att ta ”fighten” med den domaren, syna den och ifrågasätta den. Stämmer det verkligen, allt som den säger? Är det sådant jag fått höra av andra och som jag gjort till min sanning? Att jag uppfyllt den sanningen, en självuppfyllande profetia? I min process har jag gjort om och själv skrivit det som är min sanning, min berättelse om mig själv. Jag har tagit tillbaka makten om mitt liv och den jag är. Nu vet jag vem jag är, tidigare var jag lite lost och det skavde inom mig. Så visst är det en spännande, häftig resa att nyfiket utforska sig själv. Vem är jag egentligen, vad har jag för behov, hur vill jag att mitt liv ska se ut och vad ska det innehålla😁. Riktigt häftig!

Ha en fin onsdag!❤️

@Himmelellerhelvette åh jag känner igen mig i det där hur svara att jag inte dricker alkohol så det inte väcker ytterligare frågor. Jag tänker på hur jag ska svara på en följdfråga som jag tror skulle kunna komma: jaha har du aldrig druckit alkohol?
Egentligen vill jag ju bara svara: skit i det du, så lever du längre.
Haha men så kan jag ju inte svara.
Stor kram kämpe❤️

@Smillans Dom där följdfrågorna har jag formulerat svar i mitt huvud på hur många gånger som helst. Jag är så förbannat trött på att jag tänker på hur jag ska svara. Nu försöker jag att tänka bort den tanken varje gång den dyker upp och fokusera på något annat. Kommer en följdfråga då får jag ta det spontant. Tror det blir bra faktiskt. Känner mig såpass stabil nu att det inte längre känns som hela världen rasar ifall det blir att jag erkänner att jag har svårt att stoppa mig själv om jag tar ett glas. Då får dom väl tänka att jag är alkis och se ner på mig om det är sådana dom är. Jag vet vem jag är, jag är stolt över mig själv, jag har korkat igen och det krävs en enorm styrka för att göra det. Ser någon ner på mig för att jag inte kan hantera alkohol så är det deras problem. De som tänker illa om mig eller vill gotta sig i min olycka kommer göra det oavsett och de människorna vill jag inte lägga min energi på. Det krävs energi av en människa att tänka negativt om en annan och tror den människan att den blir lyckligare av att prata ner mig eller känner sig bättre till mods för att den tycker jag är en sämre människa så ligger det hos den. Jag vill ta ansvar för mitt och för det jag kan påverka i mitt liv. Kram❤️

Idag har jag känt mig lite ledsen, har sett så många trasiga själar och jag lider så med dom. De har så svårt med sina beroenden och psykiska måendet, de kämpar och försöker men har så svårt. Skyddsnätet runt om är så ostabilt, att inte kunna ta sig in i samhället ordentligt med jobb och det sociala i det. Det är svårt för dom att lyckas hålla sig ifrån sitt beroende när så många andra pusselbitar saknas och det är så hemskt att se. Jag vill kunna göra något men vad kan jag göra? Jag önskar jag kunde ta med hela bunten på något 12-stegsprogram och att de bara handlöst kastade sig in i gemenskapen och fick hjälp. Tänk om det hade kunnat vara så fint. Varför kan man inte göra mer för alla trasiga? Varför kan det inte vara mer tillgängligt med fina behandlingshem för alla dom som inga pengar har. Det är så många jag vill hjälpa men jag är bara jag och jag vet inte hur?

Godmorgon @himmelochhelvete
Jag tror det är ett sätt att vara människa, både behov av att hjälpa, och sorg eller rentav desperation när vi inser att det vi kan göra, är begränsat.
Men man kan vända på det och fundera över vad man faktiskt kan göra? En enda liten människa som du och jag, vi gör skillnad.
Du gör skillnad- stor skillnad- här på forumet. Till hjälp och stöd för så många med din empati och dina insikter. Det är betydelsefullt på riktigt.
Jag tänker att om vi inte kan göra stordåd- då får vi göra smådåd- och sammantaget blir det en rörelse av godhet som åtminstone sätter emot ondskan.
Jag gör många så små och larviga saker numera. Jag hälsar alltid på alla inom service, jag tackar för hjälpen när jag fått hjälp. Jag vinnlägger mig om att vara en god mini-kraft där ute i vardagen.
Det kostar mig ingenting men det skapar medvetenhet kring att det vi gör- betyder något.
Och då kan det hända, att maktlösheten inte känns fullt så stor?
Kram till dig fina forumvän 💕