På tio dagar har jag hunnit prova några olika alkoholfria öl och jag har fastnat för ”A ship full of IPA” från Brutal Brewing.

En kort, tjock flaska med gulorange etikett och ett vitt skepp och ordet IPA väldigt stort.

En halvmörk öl med mycket ölsmak. (Förstår mig inte på öl som smakar körsbär och liknande.)

Och det är en av få alkoholfria öl som det står 0,0% på. Ofast står det <0,5% på alkoholfri öl. De vågar inte lova att den är helt alkoholfri.

Ensammenintestark

Den öl du beskriver, A ship full of IPA, är en av de bästa jag testat. Även Heineken har en öl med 0 procent som är helt ok.

Det låter som att du har goda förutsättningar att klara en nykter vecka?? Och sömnen är väldigt viktig för att klara nykterheten.

Grattis till 10 dagar som nykter??

Full rulle på jobbet, men jag hann med en lunchpromenad på 30 min. Vill gärna komma ut en sväng i dagsljus varje dag, och idag var det nästan blå himmel ?

Varit på rehabmöte hos Företagshälsovården med en utmattningsdeprimerad kollega. Alltid lika plågsamt, igenkänningen är så stor eftersom jag själv har varit sjukskriven med samma diagnos två gånger (2007, 2018).

Samtidigt representerade jag idag arbetsgivaren och jag är alltid tydlig med att jag inte kan lova en stressfri arbetsplats. Det finns inga stressfri arbetsplatser.

Var och en måste lära sig att förhålla sig till stressen, sätta gränser för sig själv och andra, prestera good enough, planera in tid för återhämtning varje dag osv.

Den resan och ”hemläxan” måste varje individ göra själv - och min egen resa har pågått ständigt sen jag blev sjuk första gången våren 2007.

Jag blir aldrig lika tålig som jag var innan jag blev sjuk första gången. Jag kommer alltid att vara lite stressöverkänslig.

Vi hade i alla fall ett bra möte med samsyn från alla parter. Men jag vet också att FK vill att hen ska jobba 100% redan från juni, och det tror jag blir svårt.

FK har de senaste två åren blivit väldigt rigorösa med sina 90- respektive 180-dagarsgränser. Men det är faktiskt en enorm skillnad på tex att bryta ett ben och att bryta ihop psykiskt. Det tar längre tid för hjärnan att läka.

En cykelrunda, 10 km på 45 min, blev det ikväll direkt efter jobbet. Nu ett varmt bad och sen sängen ?

Jobb på fm, kurs på em. Likadant imorgon. Ingen motion, ingen mindfulness, men jag mår helt okej ändå. Ligger i tv-soffan och slappar, snart blir det bok i sängen.

Ser fram emot en ledig fredag. Imorgon gör jag bara det allra viktigaste på jobbet - allt annat får vänta till måndag. Var sak har sin tid.

Överallt omkring mig möter jag folk som typ aldrig levererar i tid. Att ens komma i tid till ett möte eller inte dubbelboka sig tycks vara svinsvårt för vissa.

Just därför behöver jag fan inte ställa så höga krav på mig själv. Punkt. Jag ska bli duktigare på att svara: ”Tyvärr har jag inte hunnit med det än.”

Och jag ska sluta plågas av det. Jag kan fan inte hjälpa att det hela tiden ramlar in nya problem som ska lösas. Och då måste mest-akut-principen gälla.

Och på fredag är det mest akut att få lugn och ro att färdigställa årsredovisningen till överförmyndarnämnden.

Sömnen är ett återkommande kapitel i mitt liv. Sömn som strular alltså.

Min nya sovrutin är att läsa en bok ca 30 min och sedan lyssna på ljudbok 30 min. Tricket är att komma i säng, fastnar lätt framför tv:n. Och somna innan midnatt är typ snudd på omöjligt.

Men den senaste veckan har jag lagt mig tidigare och tidigare. Igår gick jag och la mig kl 21.30. Satte på ljudboken kl 22.09. Och somnade ca 30 min senare. (Minns nästan aldrig vad som hänt i ljudboken utan får hoppa tillbaka 30 min i boken.)

Helt otroligt skönt! God sömn är den finaste gåva man kan ge sig själv ❤️

Det verkar vara ett tema med sömnen just nu på forumet. Även t.ex. svagis skriver om den. Det är ju fantastiskt att läsa att ni finner en strategi för att kunna somna i bra tid och ganska fort. Jag har själv haft otroliga sömnsvårigheter genom åren. Finns både det ena och det andra i mitt medicinskåp som jag tar till vid behov. Men det bästa är så klart om man kan fixa sömnen utan kemisk hjälp. Gläds med dig Andrahalvlek!
Kram!

Jag har också oerhört mycket sömnstörningar i mitt bagage tyvärr. För min del handlar det mycket om att inte bli för uppvarvad generellt.

Blev inspirerad av Rolf att skriva en lista över vinster med min nykterhet.

Jag behöver ta mig tid att reflektera och vara tacksam för vad jag har uppnått hittills. Kanske kan det hjälpa någon annan att ta steget också ?

Dag 12 har jag hittills upplevt följande vinster med att vara nykter:

1) Jag sover så mycket bättre. Somnar lättare, sover fler timmar, och vaknar inte flera gånger per natt.

2) Min ångest har försvunnit nästan helt, och jag känner ett större lugn och ro, och här-och-nu-tänk.

3) Min hjärna känns ”skarpare” när jag slipper jobba bakfull flera dagar per vecka.

4) Jag har tagit tag i flera ”surdegar” på hemmaplan, vilket gör att jag känner mig så nöjd med mig själv.

5) Jag har sparat en hel del pengar, alkohol är dyrt. Pengar som jag ska spara undan och använda till roliga saker.

6) Jag slipper oroa mig för att jag luktar bakfylla. Jag är själv väldigt doftkänslig, och stanken av bakfylla tillhör de allra värsta ?

7) Jag känner ett lugn i beslutet att sluta dricka. Det är inte ”på prov”, det är för gott. För varje nykter erfarenhet jag samlar på mig blir jag mer stärkt i mitt beslut.

Jag hann precis med det jag hade tänkt mig idag innan kursen. Bam, ända in i kaklet och knappt en minuts marginal.

Nu kurs i eftermiddag, årsmöte ikväll, och ledig imorgon ?

Kursat hela eftermiddagen, sen direkt till Maxi och hämta smörgåstårta, städa lokalen, brygga kaffe, och sen årsmöte.

Nu är jag äntligen hemma. Helt slut. Just nu i det här känslotillståndet brukar jag dricka vin. Första gången som suget känns riktigt starkt.

Men jag har inget vin hemma. Dricker en alkoholfri iskall öl, slänger mig i tv-soffan och chillar. Imorgon är jag ledig ?

Känner mig helt dränerad på energi efter den här intensiva veckan på jobbet, och sen årsmöte ikväll.

Är glad att jag tog beslutet att vara ledig imorgon fredag. Först sovmorgon, sen jobba med årsredovisningen, sen cykelrunda på ”lunchen”, och sen jobba lite till.

Men först sova ?

Hej, och grattis till dag 12 avklarad! Vilken energi du verkar ha? Fullt upp både på jobb och på fritid. Och en massa kloka inlägg både i din egen och andras trådar här på forumet.

Njut av din lediga dag!

Kram

Känns bra att läsa att du har tagit en ledig dag. Hm, det verkar som om du behövde den. Glöm nu inte bort att den ska innehålla just lite ledighet också...

Trevlig helg. /Kram

Bra med ledig fredag. Och jag känner så igen mig i din kamp med sömnen...men också hur den förbättras ganska snabbt.
Även jag lägger mig tidigt...och vaknar tidigt. Men att sova sex timmar på raken har inte hänt på evigheter. Själv jobbar jag hemma idag - händer sällan - fast möjligheten finns ibland. Tänker att man är sträng mot sig själv - när man dricker. Därför att skulden är ständigt närvarande ....man är skyldig hela tiden på ngt sätt.
Det är en hopplös skuld....och att ta av dig den där skuldkappan är mitt mål. Jag är inte skyldig och behöver inte kemisk absolution för att bli förlåten.

Jag är bara halvvägs klar med årsredovisningen till överförmyndarnämnden.

Typiskt nog hade jag glömt att ta med mig sladden till datorn, så det blev ett naturligt slut på den jobbstunden ?

Jag ”hittade” i alla fall de 6 kr som diffade, hurra! Så nu går ekonomin ihop - och en massa utskrifter har jag gjort pdf på. Återstår att efterlysa lite kvitton och fylla i blanketter, och det hinner jag med nästa vecka.

Som vanligt siktar jag mot dead-line, den 1/3 är nästa söndag så fre 28/2 tänker jag lämna in pärmen.

Varje år tänker jag att jag inte ska vänta tills hela året är slut, men ändå sitter jag här med allt i en enda röra på slutet. Jag måste hitta en bättre struktur på något sätt.

Jag hade aldrig varit god man om det inte var min dotter det handlar om. Det vore lika dumt som att jag skulle söka jobb som ekonom ? Nä, skrift är min grej - siffror är arabiska för mig. Jag är dessutom fullständigt oekonomisk för egen del.

Samtidigt är jag väldigt organiserad på mitt arbete, så jag borde kunna få till en hyfsad struktur även på detta.

Men det här är kanske ännu en surdeg som jag faktiskt tar tag i på allvar nu i mitt nyktra tillstånd, och inte bara håller näsan ovanför vattenytan med nöd och näppe.

Efteråt blev det en mil på cykel, i härligt väder, och nu njuter jag av ett varmt bad innan yngsta dottern och hennes pappa kommer. Vi äter alltid ihop när dottern ”byter hem”.

Och från årsmötet igår blev det en hel smörgåstårta över, så jag slipper laga mat både idag och imorgon. Nice ?

Att komma ut som nykterist innebär ju i praktiken att erkänna att man är alkoholist. Förstås. Att man inte kan hantera alkohol på ett normalt sätt. Att erkänna det för sig själv är en sak, men att erkänna det inför andra känns väldigt mycket svårare.

I kväll kommer min yngsta dotter och jag vet att hon kommer att säga ”du får dricka vin mamma”. Det säger hon av två anledningar: 1) hon vet att jag gillar vin, 2) då får hon dricka cola ? Smart tjej!

Jag tänker bara svara henne ”nej, inget vin idag”. Sen upprepar jag det tills hon slutar fråga. Det får ta den tid det tar. Hon kan ändå inte ta in vidden av detta. (För er som inte vet eller har glömt, så har min yngsta dotter en utvecklingsstörning.)

Imorgon kväll kommer äldsta dottern hem till oss. För henne måste jag berätta. Förstås.

HUR jag ska berätta har jag ingen aning om. Jag vet att hon blir glad. Men jag tror att hon är skeptisk inför om jag faktiskt klarar av att vara nykter. Och det kan jag bara visa henne, så hon får tro vad hon vill tills vidare.

Jag tänker inte förbereda något ”allvarligt prat” med henne. Det får bli som det blir - och oavsett så blir det bra ?

Och efter henne har jag inte behov av att ”komma ut” som nykterist för någon annan faktiskt. Resten av min omgivning får märka det själva när tillfälle ges helt enkelt.

Huvudvärk större delen av dagen. Vet inte om det beror på att jag numer inte dricker kaffe senare än kl 12, pga sömnen, eller om det bara är spänningshuvudvärk. Jobbigt är det oavsett.

Yngsta dottern upphör aldrig att förvåna mig. Hon läser av stämningar på ett helt otroligt sätt, trots sin utvecklingsstörning. Eller kanske tack vare.

Hon har hängt på sitt rum hela kvällen, kollat på youtube och spelat candycrush. Hon har kommit ut några gånger och pratat om olika saker, bland annat om vad vi ska göra i helgen.

För tio minuter sen kom hon ut och sa ”Du har slutat dricka vin, bra. Drick öl istället.” Sen gick hon in på sitt rum igen. Jag hann inte ens svara henne, och jag har inte sagt ett ord till henne om detta.

Som sagt, hon upphör aldrig att förvåna mig, älskade unge ❤️

Jaa likadant här! Dottern min med förståndshandikapp läser också av! Det värmer hjärtat ❤
Kör samma taktik som du. Ens vänner märker när de märker det att jag inte dricker... no big deal liksom?? Din andra dotter kommer bli glad?
Om du drack mycket kaffe kan det ju vara det som ger huvudvärk... Hoppas du får en bra lördag utan den!
Kram??

Javelin

Får man gratulera till två veckor Andrahalvlek? Läste att det tar upp till 10 dagar för alkoholen att lämna kroppen och bara det är ju en uppfriskande tanke när man kämpar på med nya vanor. ?

Blir alldeles rörd av din dotters kommentar, träffade rakt in i mammahjärtat. ?

Gissar att du provat det mesta gällande sömnproblemen men tyngdtäcke? Jag har aldrig sovit bättre och de jag rekommenderat det till säger samma sak, varav några riktiga skeptiker. Kan vara värt att prova om du inte gjort det.

Finns det något särskilt skäl till att du vill berätta om nykterheten för barnen? Jag har själv funderat på hur jag ska göra och framförallt när jag ska göra det och min stora skräck är att göra dem besvikna genom att inte inte klara av det... Så jag väljer att inte säga nåt alls, de får märka helt enkelt. Min man och närmaste vänner vet att jag har "ett uppehåll" eller vad man ska kalla det, har sagt att jag ska hålla mig ifrån alkoholen på obestämd tid. Är så less på att känna mig som en j-a clown när mina löften inte uppfylls så det här får bli ett good enough.

Önskar er en underbar lördag med massor av energi! ?