majken_r

@Friluftstok livet och dess pissdagar.. Men ett sånt jobb du gjort!!! Stort grattis till dina dagar men framförallt till förändringen! Stor varm kram💖⭐️💖

@Friluftstok
Ja, dessa pissdagar som kallas livet. Jag har oxå fått min beskärda del av dom de senaste dagarna. Usch, fy & blä. 😕
Men nåt som inte är usch, fy & blä är dina 100 dagar!! Det är fantastiskt! Vilken helomvändning och förändring du gjort! Superkvinna! 🧡
För mig är det en magiska siffra, 100 dagar. Stort! Jag har 12 dagar kvar tills dess och precis som du planerar jag att sluta räkna dagar lika hysteriskt då. Kommer fokusera på veckor men främst på månadsdagen. För vårat arbete fortsätter ändå, utan kuvert på ett kylskåp eller gröna bockar i telefonens almanacka.
Hoppas dagen imorgon blir toppen och ljus - inga fler pissdagar nu på ett tag! Det bestämmer vi.
Sov gott! 🤗

@Jan.3 @majken_r @vår2022 tack för fina hälsningar och hejarop! 🌷 Blir så glad för era kommentarer!

@Rehacer men tack snälla! ❤️ Ja, det känns verkligen som en helomvändning vi gjort, nästan lite overkligt faktiskt! Du kämpar på så bra du med 🌷 Inte långt kvar för dig nu med den hundrade gröna bocken 🤩

Idag kom den store sonen hem också så nu är skaran komplett ❤️ Jag har skrivit det förr men jag och min äldsta son har fått en mycket djupare kontakt sen jag minskade ner på vinintaget. Jag tror egentligen att vi pratar om samma grejer osv men att jag har vett att vara närvarande på ett annat sätt. Att jag uppskattar det på ett annat sätt. Han är väldigt finurlig och tänker i liknande banor som mig. Gärna frågor utan svar som handlar om tid och rum, universum och liknande. Det var skönt att få hem barnen, det ger ett lugn. Denna dag har varit bättre men huvudet är flipperspel igen och jag märker tydligare av det där som jag skrivit om förr, att jag är "jobbig". I ärlighetens namn tror jag inte andra tycker jag är jobbig, de tycker nog mer rolig, kanske på gränsen till festlig. Men jag tycker det är jobbigt när energinivåerna är så här. Har varit helt galet sugen på snus idag, två och en halv månad senare liksom. Fattar ju att det hänger ihop med att jag är stissig. Pratar mycket om det med en kollega som slutade för 10 år sedan och det är skönt att ha en axel att luta sig mot. Plus att han lovat att klippa till mig om jag närmar mig en snusdosa 🤣

Var ute och sprang idag. Bestämde mig för att pressa kilometertiden och landade på 6:40. Det är fortfarande långsamt men när jag började springa i vintras tog det ca 1:30 långsammare per kilometer. Viktigt att kunna gå tillbaks och faktiskt se framstegen. Funderar på om jag ska försöka utveckla löpningen på något sätt eller bara fortsätta som jag gör, för att jag trivs. Kanske skulle satsa på fysisk form överlag? Styrketräning, intervaller, olika tempo. Vi får se.

Rörigt inlägg detta och jag känner dessutom att jag hade kunnat svamla hur länge som helst om allt möjligt. Funderar på att börja skriva dagbok, för mig själv. Märker ju att jag trivs med att skriva av mig, skrev mycket dagbok fram tills jag var ca 20. Just nu har jag så mycket i huvudet och det här känns som fel place att dra kärleksbekymmer, oro, sömnsvårigheter osv 😅 Se, nu började jag svamla om att jag svamlar! Trevlig kväll gott folk!

Dagens insikt kom till mig under joggingrundan. Inför den här helgen så tänker jag inte ens på alkohol, så har det varit flera helger innan också. Det var en tid, för inte alls så länge sedan, som torsdag eftermiddag gick åt till att åka till bolaget. Och dessutom snabbkyla dunken så jag kunde tjuvstarta helgen med några glas. Det har jag ingen längtan alls efter. Istället så längtar jag genuint efter ett par kalla alkoholfria ipor (en IPA, flera, eh, ipor?) imorgon efter trailpasset följt av filmkväll med grabbarna. Jag har haft många nyktra (barn)helger förr också men då har jag känt att jag gått miste om något, att något saknas. Så känner jag inte nu alls. Rätt häftigt att man ändå kan ändra vanor och tankemönster på relativt kort tid!

@Friluftstok
Låter bra! Vi vaknar nyktra imorgon med och njuter av vårt morgonkaffe!
Kom precis på att jag glömt ladda kaffekokaren, men känner jag dig rätt har inte du heller gjort det?! 😁
Skulle vilja diskutera män, dejting, strategier och tänk med dig. It’s a djungel out there! 😬
Hur gick din dejt förresten? Nyfiken!
Ha en fin helg!
Godnatt 🤗

@Rehacer jajjemen, nykter och pigg även denna helgmorgon! Frukost och kaffe i sängen följt av några kilometer trail. Blivit en bra helgtradition 😅 Har vi diskuterat detta med kaffebryggaren förr? Jag har en liten flashback av att ni är ett gäng som fixar det dagen innan? Och jag fixar det en gång per år, dagen innan min födelsedag. På det sättet kan jag skryta om att mina barn bryggt kaffe till mig (genom att trycka på en knapp) 🤣

Men ja! Det här är att dejta i vuxen ålder är verkligen snårigt! 🤯 Det underlättar ju inte heller när jag själv inte riktigt vet vad jag vill... Dejten förra helgen var trevlig men... Alltid detta men. Letar jag efter något som inte finns? Dels var han kort (såklart!) men våra energinivåer var så olika. Han tyckte jag var härlig, en frisk fläkt. Och jag blev typ stressad av hans lugn? Jag tror inte att jag i längden hade kunnat vara med någon som mig, det hade nog blivit alldeles för intensivt. Barnens pappa är väldigt lugn och jordnära vilket blev en bra balans. Jag lyfte honom och han såg till att jag inte svävade iväg. Hur går det för dig i djungeln? 🤗

Ännu en nykter vecka. Veckan är ju inte slut men risken att jag åker till bolaget idag är obefintlig 😅 Helgen blev inte som jag tänkt då min ene grabb är inne på dag två med feber mellan 39-40 grader. En insikt slog mig igår kväll. Förr, före förändringen, så hade jag blivit "irriterad" över att han fått så hög feber. För då hade jag ju inte kunnat dricka mitt fredagsvin, tänk om vi hade behövt åka till sjukhuset liksom? Blev nästan lite full i skratt, vad tusan sysslade jag med förr egentligen?

Jag är ju inte så aktiv här inne längre. Dels känner jag att jag inte behöver forumet på samma sätt. Jag stapplar och vinglar inte fram längre, jag går rätt stadigt på den kurs jag satt för mig själv. Men jag kommer hänga kvar här ett bra tag till, var så säkra! Jag uppskattar verkligen detta livet och vill inte tillbaks till vardags inget överhuvudtaget. Den andra delen i det är hur jag är som person, jag är väldigt intresse- och motivationsstyrd. Jag går inte in i något halvhjärtat, jag går all in. Så när jag blev medlem i forumet blev det min nya grej, all in. Och precis som med så många andra saker genom åren så började det falna. Ni kanske läst mellan raderna att jag hittat något nytt att snöa in på? Löpning. Har köpt flera olika skor för olika underlag, läser om olika klockor, googlar lopp, visualiserar att jag faktiskt kommer greja en halvmara. När jag sprang mycket och regelbundet för typ åtta år sedan var en mil längsta distans jag gjorde. Så en halvmara, i terräng dessutom... I den livliga fantasivärlden kanske 😅 Men ett nyktrare leverne funkar ju väldigt bra ihop med ett hurtigare så jag kör på. Förlåt, springer på! 🏃‍♀️ Och kikar in ibland, lämnar hälsningar och skriver en uppdatering 🌷

@Friluftstok Låter som du har det gott😁. Ja, löpning är ett gift och ger så otroligt mycket endorfiner och skön känsla efteråt. Igår hade jag en löpträning som innehöll dels tuffa intervaller och löpning i skogen. Kändes som det nästan var svårt att sluta, ville ta ett varv till men vet att det är lätt att bli skadad om det blir för mycket, samt min ålder 50+. Måste sansa mig och ta någon vilodag emellan löpningen och varva med styrketräning. Keep on running!🌷💕

@vår2022 ja, just nu är allt väldigt bra om än lite rörigt. Skönt att vara på ett ställe med självförtroende och känna lite jävlar anamma 😅 Bra att ta det lite försiktigt, inte värt att åka på skador om än lindriga sådana! Jag har karat runt på distanser runt 3 km men börjat testa upp mot 5 nu. Känns bra om än så mycket jobbigare 🤣

Hej!
Nu kan vi diskutera adhd i din tråd istället 🙂

Jag brukar säga att jag är H i adhd och ofta har impulskontrollen brustit. Däremot finns inte uppmärksamhesbesvären så jag går inte under hela adhd diagnosen även om jag faktiskt vid flera tillfällen försökt.
Det är något annat fel på mig.
Om det istället är en kulturell avvikelse, bipolaritet typ 2 eller ingen alls, återstår att se.
Men som jag alltid hävdat anser jag att H borde få vara en egen diagnos att i det neuropsykiatriska fältet!

Psradoxalt nog jobbar jag inom just neuropsykiatri och allmänpsykiatri. Är dessvärre inte alltid dagar lika framgångsrik i att hjälpa mig själv. Iaf inte i den snabba takt jag själv skulle önska se en förändring 😄 Man behöver ju ha det där med tålamod i kognitionaebete...
Men det går!

Om du vill kan vi diskutera hur du kanske kan prova att göra för att hushålla bättre med energin.

@Natalia hej och välkommen till mig! Jag ska kolla in din tråd också inom kort 😊 Jag har besvär med såväl impulskontroll, motorisk oro, koncentration och uppmärksamhet. Hjärna på högvarv, ständigt brus i huvudet. Har dock aldrig gjort någon utredning och vet inte om det "räcker" till en diagnos. Tror egentligen inte det, överlag är jag rätt välfungerande och det är nog få som märker av mina problem då jag har hyfsade strategier i mångt och mycket i vardagen. I dagsläget känner jag inget behov av att få ett svar heller. På grund av sonens svårigheter anser jag mig vara hyfsat påläst och har hittat hjälpmedel som gjort stor skillnad inom vissa av mina problemområden. Har alltid känt mig udda och annorlunda men har nog utgått från att jag är lite wild n crazy. Och lat. Jag kan möblera om mitt i natten men kan låta återvinningen stå flera veckor 😅

Jag tar gärna tips för att hushålla med energin! Det är faktiskt något som jag upplevt som ett problem sen jag minskade drickandet (är inte helvit) Just ommöblering och stora omorganisationer börjar bli issues. Sveps in i något, rör om allt och sen försvinner lågan. Lära sig att lägga sig ner och vänta tills rycket gått över? Gör samma sak på tex Tinder. Sveper, matchar, börjar skriva och tröttnar totalt relativt snabbt. Och då är det inte killen i sig jag tröttnat på utan att jag helt enkelt inte orkar skriva mer. När jag drack flera kvällar i veckan var detta inget problem. Vin gör mig lugn. Har många gånger reflekterat här över att jag blivit så "jobbig" sen jag minskade drickandet och slutade snusa. Också insett att detta är jag, var precis likadan under småbarnsåren när jag inte drack eller snusade. Eller före dess, när jag hade en rätt normal alkoholkonsumtion.

Intressant tanke att H borde vara en egen diagnos! Du är inte helt fel ute kan jag tycka. "Bara" H:et kan ställa till det nog så mycket! Jag tycker verkligen synd om framförallt barn och unga som inte når upp till de rätt fyrkantiga diagnoskriterierna, dom som landar precis under, och därmed inte får det stöd dom har rätt till. För den biten är så mycket enklare med en diagnos på papper. Sorry, nu svävade jag iväg lite. Well, det är också en rätt stor del av mig. Pratar alldeles för mycket, även i skrift 😅

@Friluftstok

Jag ska inte ställa diagnos på dig men det du beskriver kännetecknar egenskaper adhd just står för. Det betyder inte att du inte fungerar men att det kan ställa till det i vardagen precis som du beskriver.

Vi kan gärna ha många diskussioner om det här så det inte blir för mycket på en gång 🙂

Om vi börjar med att titta på det här med frenetisk ommöblering (😂) i hemmet eller att du påbörjar saker och tröttnar. Frostar av frysen mitt i natta. Jag tänker inte att du ska sitta och låta dina impulser bara passera, allt medan det snurrar i huvudet på sig. Men istället handlar det mer om att agera förebyggande och ge sig själv de bästa förutsättningarna för stabilitet, jämn energinivå och välmående. Att ha goda rutiner och struktur hur tråkigt det än kan låta. Du har kunskaper om det här redan. Men vi börjar här.

Ska vi ta och fundera över några av de grundläggande behoven för välmående. Kan kännas löjligt men nog då viktig att fundera över på ett djupare plan.

Hur ser följande ut idag för dig idag?

-Mat
Äter du de måltider vi bör äta på en dag för att kunna bibehålla en jämn energinivå? Kan vara viktigt att hålla goda tidsmässigt matrutiner för att få de bästa förutsättningarna för harnoni och välmående, för ork och för att slippa bli "hängry" eller otålig i onödan 🙂
En annan aspekt är ju också att det är lätt att stoppa i sig sötsaker då man är hungrig. Och jag är ledsen att säga att godis och adhd kan i många fall skapa lite samma effekt som om du skulle gå på en riktigt uppspeedande drog. Resultatet kan se ut enligt följande modell:

🍬🍰🍫 = 🤪 - 💪- 🏃💃🏋‍♂️🤸‍♂️🤸‍♀️🤸 = 💤

-Fysisk aktivitet
Motion eller fysisk rörelse är viktigt för oss alla men har man lite extra mycket energi både fysiskt och mentalt kan det vara bra att ge motion lite tid och att ha en bra veckovis kontinuitet i den. Dels för att dämpa både mental och fysisk överskottsenergi men också för att det ger ett välbefinnande och lite mer ro. Hur ser det ut med fysiska aktiviteter idag? Ligger det på en tillräcklig utsträckning för just dig?

-Sömn
Och nu ett känsligt ämne.
SÖMN...

Jag vet att du kommer sparka bakut nu 😂 Men hur ser sovrutinerna ut idag? Och jag är mycket ledsen att behöva belysa att det är gynnsamt att så långt det går försöka gå upp samma tid varje dag, gärna inte för sent, och sedan försöka lägga sig samma tid. Försök hålla goda rutiner även på helger. Och visst är det tillåtet att vara uppe på helgen. Men det kan vara bra att tänka på för att försöka behålla en jämn energi under dagen.
16 vakna timmar - 8 timmar sömn.
Och NEJ! du ska inte frosta av frysen inatt, inte börja sortera i skåp, lådor eller spela bandy. Inte storstäda eller måla om.

-Socialt umgänge
Här har vi alla lite olika behov. Vet inte hur din vardag ser ut. Jobbar du nu? Du har barn vet jag. Ja isf täcks en del av det sociala behoven. Eller upplever du kanske istället att kan bli för mycket.
Upplever du att du är nöjd med sin sociala tillvaro idag?

Vi pratar givetvis mer om vad man konkret kan göra för att skapa bättre struktur och vad som skulle kunna vara behjälplig. Och du har redan många kunskaper. Men ibland är det bra att börja titta på de mer grundläggande behoven.

💕

Hej @Natalia! Läst ditt svar flera gånger om nu och precis som du säger så har jag koll på det mesta och jobbar hårt med det i vardagen. Gällande min son 🤣 För egen del finns det helt klart förbättringspotential 🙈 Jag vet vikten av rutiner och struktur men tycker att den biten är så vansinnigt tråkig! Plus att planering inte är min starka sida. Kanske ingen större överraskning 😅 Har haft föräldrastöd via BUP och idag via HAB, sonen har AST också, där jag många gånger suttit tokstressad över detta med struktur. Länge trodde jag att varje dag skulle ha ett schema som skulle följas på minuten 🙈 När jag beskrev vår vardag visade det sig dock att vi har en bra struktur utifrån de grundläggande behoven utan att jag riktigt fattat det. Så många timmar jag satt och klippte bildstöd som blev kilometerlånga. Kan man skriva klä på sig? Eller ska man ha det i steg? Ta på kalsonger. Strumpor. Byxor. Tröja. Jag har varit, och är fortfarande, så "rädd" för att göra fel.

Men tillbaks till mig och min vardag. Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att svara och så informativt dessutom!

Mat: äter sällan en riktig frukost. Ett glas Yoggi/fil brukar jag få ner. Följt av en frukt på jobbet sedan. Äter alltid lunch och i 99% av fallen hemlagad (matlåda). På barnveckan äter jag alltid middag, på barnfri tid kan det bli lite hipp som happ. Mat, mackor eller chips, huvudsaken är att jag inte är hungrig typ 🤷‍♀️ Äter en del onyttigt, framförallt chips. Har dock blivit betydligt bättre sen jag slutade dricka (skriver slutade även om jag inte är helvit, förr drack jag flera kvällar i veckan. Nu har jag druckit tre gånger, varav två väldigt måttligt, på drygt 100 dagar)

Fysisk aktivitet: där har jag faktiskt fått till en bra rutin sen i vintras! Jag promenerar och joggar mycket, uppskattar livet utomhus vilket mitt nick kanske skvallrar om 😅 Försöker logga 4-5 aktiviteter i runkeeper per vecka samt nåt kortare kettlebellpass. Dock tror jag att jag skulle behöva någon tyngre styrketräning. Dels för att faktiskt bli starkare men också för att jag tycker det är ganska kul att bära och kasta runt på saker. Jag är mer kompatibel med traktordäck än body pump på gymmet 🤣 Note to self: börja gå till utegymmet igen!

Sömn: är en morgontrött nattuggla men har ett jobb som kräver att jag går upp i tid. Har varannan vecka-schema och börjar antingen 7 eller 9. Hatar morgnar, har alltid gjort. Går och lägger mig runt 22 på vardagar och barnhelger. Barnfria helger är jag gärna uppe till långt efter midnatt och lallar runt i min bubbla. Eller bara ligger på soffan och funderar. Alltid gillat att vara vaken när andra sover. Allt blir så lugnt då. Sen jag slutade dricka har jag fått problem med sömnen. Antingen att jag har svårt att somna. Hjärnan är som ett flipperspel. När ska man byta till sommardäck? Undra vart jag har hjulbultarna? Såna mutterdragare är rätt coola, brp brp brp liksom. Visst fanns det en mack som hette BP förr? Och så vidare. Där någonstans är det inte ovanligt att jag börjar googla saker i samma takt som tankarna går. Men ibland somnar jag som en stock men vaknar efter cirka två timmar, klarvaken. Märker jag att det är omöjligt att somna om så går jag upp och gör något "tyst". Typ viker tvätt, plockar ur diskmaskinen, vattnar blommor osv 😅 Flipperspelet fanns även när jag drack men inte i samma utsträckning. Jag drack inte dagligen så drack inte tills jag däckade liksom.

Socialt umgänge: jag har två grabbar i 10årsåldern som bor hos mig varannan vecka. Har ett väldigt socialt arbete med mycket kundkontakt. Kan nästan bli för mycket. På fritid spenderar jag gärna tid själv. Andra ser mig som rolig, energisk, rapp i käften, charmig. Många av mina vänner bor på andra orter så vi hörs mer via digitalt än vi ses. Barnfri vecka kanske jag träffar nån kompis 1-2 kvällar. Men kan uppleva en ensamhet, saknad av någon nära vuxen. Har innan haft ett par singelkompisar men dom har träffat någon nu och vi kollar inte till varandra på samma sätt. Saknar nödvändigtvis inte en partner utan mer någon som finns där liksom, som har tid. Tjejkompisarna som nu har sambo/pojkvän har ju inte alls samma tid längre. Vilket är förståeligt. Men jag känner mig ensam då den djupa sociala kontakten inte finns på samma sätt.

Rastlösheten, när jag vill göra nån förändring, slår i regel till på kvällen. Vilket jag egentligen kan tycka är konstigt. Kan ta en situation från tidigare i veckan. Hade sovit dåligt och varit vaken 2-3 timmar på natten. När kvällen kom var jag helt slut. Fixade middag till mig och barnen och PANG, vid 1830 kom jag på att köksskåpen behövde torkas ur. Nu. Istället för att tömma skåp för skåp så tömde jag alla. 1930 var det läggdags för mina barn och efter att ha nattat dom hade rycket gått över och det kändes omöjligt att slutföra det jag påbörjat. Dagen efter, på jobbet, gick jag runt och gruvade mig för att komma hem då jag verkligen behövde ställa in allt igen. Tror du jag torkade färdigt? Nej, jag ställde bara in allt igen 🙈 Det där är en rätt typisk situation även om "aktiviteten" skiftar. Men nu regel kopplat till städa/möblera/organisera.

Phu, det var lite "kort" om mig 😅 En sak är ju om man pratar för mycket men jag är likadan i skrift. Babbel babbel.

@Friluftstok

Sonen har en kombinationsdiagnos. Jag brinner för just ast 🙂
Just den kombinationen kan dock vara mer komplicerad än att ha att ast eller adhd var för sig. Och precis som du funderade över. Kan man skriva "klä på sig" eller behöver man bryta ner det till del för del? Skulle nog säga att man med fördel kan bryta ner det. För honom är ingenting direkt självklart. Inte heller i vilken ordning. Och det är jättebra att ni jobbar med bilder 🙂
Har ni träffat någon arbetsterapeut? Dom brukar tilldela varianter av whiteboardtavlor med ett mängd kort med befintliga bilder och magnet bakpå som man lätt fäster på tavlan 🙂

Förstår absolut det där med att det är skönt att vara vaken och pyssla för sig själv. Jag tycker också att det är mysigt och även min vildaste kreativitet slår till just på sena kvällar eller rent av nätter. Precis som du, torkar jag också gärna just skåp nattetid 🤪 eller donar med inredningen.

Min egen skillnad kan vara att jag slutför det som påbörjats och det beror nog på att jag stannar upp en stund när impulsen kommer, värderar åtagandets vidd i mängd och tid. Funderar över min tilltro till att orka slutföra momentet i den takt jag skulle önska. Om inte. Är det ok att jag lämnar resterande till imorgon? Är det det här jag vill göra efter jobbet imorgon? Borde jag göra det ikväll alls eller borde jag göra något helt annat?

Tycker absolut inte att du ska sluta vara spontan, kreativ och energirik när du får dig för att göra något, det här är ju din styrka! Den ska du bejaka. Just kreativa impulser är ju också svårt att schemalägga och det är det som är det härliga tycker jag. Att verkligen med glädje känna den där lusten att göra nåt specifikt 😃

Tror däremot att man kan försöka skapa en struktur att följa när de här impulser kommer.

Kan vara bra att öva på att just stanna upp en kort stund när man får en impuls och reflektera över just; kommer jag orka slutföra det här? Om inte, är det det här jag vill göra efter jobbet imorgon? Eller tycker jag att det rent av får vara ok om det inte blir klart ikväll? Kan ju faktiskt slutföra det kommande dag eller dela upp det på flera dagar fram. Vill jag det?

Vet att det är svårt att stoppa tankar som snurrar i huvudet åt höger, vänster och lite åt sidan. Om det rör sig om adhd för just dig så ligger besväret i just svårigheten att selektera i både tankar och intryck. Därav snurret i huvudet och svårighet att behålla fokus på en sak i sänder.

Känner att det framförallt låter som vi borde bryta ner den här inre stress du upplever och försöka hitta en struktur för hur du kan öva på att tänka i olika moment för att undvika för mycket stressade tankar.
Öva på acceptans och tålamod för att något ej ännu är slutfört och om det är värt den stress du upplever. Att öva på att dämpa det snurrande huvudet och förankra sig i här och nu.

Gud det här blir långt 😂
Jag stoppar där så pratar vi mer om det snurrade huvudet snart 🙂

Stor kram!
Och idag är det sol igen 🌞🤸🏃‍♀️