@Se klart @vår2022 fakta och kunskap är alltid bra! Tack för tips om ytterligare trådar! Som sagt väldigt imponerad av er som besitter all denna kunskap och kan använda den för er egen resa men också att ni generöst delar med er till oss andra 🌷 Jag gillar också fakta men är väldigt motivationsstyrd så detta ämne är dessvärre inget jag söker information om på egen hand, trots att jag borde. Är nog därför jag är så tacksam över att få det "serverat". Jag tycker ju det är intressant och lärorikt liksom! Mitt intresse för stunden är fartygskatastrofer, främst Scandinavian Star 🙈

Så har även lördagen susat förbi. Hängde på låset på simhallen vid 10. Fascinationen över nyktra helgmorgnar går inte över 😅 Tog sen en långpromenad i det vackra vädret och fick sen med ungarna på en kort promenad. Godisinköp stod på menyn 😅 Avslutade eftermiddagen med att spela fotboll med yngsta sonen och har nu precis kollat Ant-Man med den store. Damn, vilken fantastiskt trevlig skådespelare att titta på 🤩

Det snackas ju lite om återfall, att testa att dricka igen efter tre månader osv här i forumet just nu. Jag är ju en av dom som har druckit under mina tre månader och dessutom planerar att göra det igen i framtiden. Dock har jag så svårt att formulera mig kring det, jag känner mig verkligen som en udda fågel som svär i kyrkan dessutom. Och jag vill ju givetvis inte att någon ska bli triggas och tro "kan hon så kan jag" Och hey, jag vet ju inte om jag lyckas i det långa loppet 🤷‍♀️ Men det vet man ju å andra sidan inte med nåt här i livet 😅 Hur som helst så har förändringen varit viktig för mig. Idag är det tre månader sedan jag tog ett impulsivt beslut att ta ett uppehåll. Och jag är faktiskt förvånad över den förändring som ändå skett! Det ska nog få ett eget inlägg framöver.

Jag tänker ofta att vi alla här inne är olika, att vi har olika bakgrund och olika problematik. Men vi är här av samma anledning, att vi vill förändra vår relation till alkohol. Vissa vill skära ner, andra sluta helt. Vissa är oroliga för dom dricker strax över riskbruk, andra har ett beroende. Det finns lika många historier som det finns människor men här är alla välkomna. Själv vill jag beskriva min relation som missbruk, en dålig vana. Och kanske en skvätt självmedicinering. Men jag är inte beroende. Antar att det är helt fel att jämföra två substanser, alkohol och nikotin, så som jag gör men jag märker sån stor skillnad. Det är nu två månader sedan jag slutade snusa och varje dag är en kamp. Efter två månader är det fortfarande timme för timme ibland. När det suget sätter in så känns det som om något vrider om kroppen. Det är brutalt. Jag har aldrig varit i närheten av den känslan, det begäret med alkohol. Jag är väldigt ödmjuk inför er som har det så. Tacksam för att jag inte har det så. Nikotin är trots allt en substans som bara skadar en själv. Och plånboken. Det ger inga konsekvenser för relationer, jobb och det dagliga måendet. Ett återfall för mig gällande snus vore med största sannolikhet att ta en snus. Där vore det kört, testat det förr liksom. För alkohol vore det om jag föll tillbaks i gamla mönster med ensamdrickande flera dagar i veckan. Jag ser inte förra helgens snedsteg som ett återfall. Snarare som en påminnelse att jag faktiskt inte kan "ta ett glas vin" när jag är ensam.

Men idag är det tre månader sedan jag påbörjade min förändringarna. Jag är stolt över denna tid. Imponerad. Jag har lärt mig så mycket, både från er här inne, men framför allt om mig själv. Och det glädjer mig att jag nu efter tre månader inte känner "yes, jag klarade det" eller "faran är över" eller liknande utan att jag faktiskt hittat ett annat sätt att leva. Ett bättre sätt att leva. Så förändringen fortsätter! 🌟

@Friluftstok
Så härligt att du känner att det går framåt på det sätt du vill o önskar! Vet inte riktigt om du är a-fri nu under en tid? Jag har fattat som att du är det just nu men inte för alltid - stämmer det
fortfarande?
En sak vi har gemensamt är tacksamhet till dom som söker/skriver faktakunskaper o delger oss här i forumet 🥰 Så bra för oss att få ta del av!
Tänker främst på @vår2022 men även ni andra som delar era kunskaper med oss andra...
Lite sent nu att önska en fin dag men jag önskar er alla en god natts sömn o en fin dag imorgon 🤗

@Friluftstok Hej! Efter att ha hängt här i två och ett halvt år så har jag min uppfattning helt och hållet klart för mig. Alla som har hittat det här forumet och har startat en egen tråd är beroende av alkohol. Personer med riskbruk/dåliga vanor mm hittar aldrig hit. Av den enkla anledningen att de inte ser något som helst problem med sitt drickande. Däremot har alla kommit olika långt i sitt beroende, och du är inte så långt gången ännu. Det du kan fråga dig själv är varför du vill kunna dricka ”lite grann”. Om det är för att du vill känna effekten av alkohol (berusning) så är du ute på riktigt hal is. Likaså om du vill kunna dricka för dämpa smärta eller oro. Om du vill kunna dricka för att ”smälta in” bland andra, alltså framstå som en som inte har problem så är det ett problem också. Om du helt ärligt bara vill kunna ta ett glas någon enstaka gång pga att du gillar smaken, så kan du ha goda chanser att klara dig bra framöver. En person som inte är beroende av alkohol kan genom att bara rycka på axlarna vara nykter på en fest, fast hen var inställd på att dricka på festen fem minuter innan.

Det finns mängder med personer som är beroende av alkohol, bara ett fåtal hittar hit till forumet tyvärr. Alla är lurade sedan barnsben att det är ”normalt” att dricka alkohol, när det i själva verket är hur onormalt som helst att dricka ett beroendeframkallande gift.

Detta är hur jag ser på saken, men alla får självklart ha sin egen uppfattning.

Ha det bra! 🤗

@Friluftstok jag känner igen mig så väl när det gäller snuset, det är som du säger, det var brutalt att lägga ner.
Och även jag närmar mig snart( nu 77) tre månader och känner eller inte, yes, jag klarade det, nu är det över.
Hela vårat tankesätt om alkohol har ju förändrats på den här resan vi gör.

@Friluftstok Du gör ett strålande jobb och förändring! Det är verkligen givande att prata, vrida och vända på funderingar tillsammans, det leder framåt. Tänker på ordet återfall, att innebörden är att falla tillbaka till ett oönskat beteende, ett bakslag. Du vill inte kalla ditt snedsteg för återfall utan snarare som en påminnelse om att du faktiskt inte kan ta ett glas vin när du är ensam, i mina öron är det att falla tillbaka till ett oönskat beteende. Det är den förändringen du vill ha i ditt liv, att inte dricka ensam. Kanske är det ordet återfall som du inte kan ta till dig och som inte stämmer in för dig. Och kanske spelar det ingen roll men ordet och konsekvenserna av ett oönskat beteende, är avskräckande för mig och därför måste jag vara på min vakt och tänka efter före, konsekvenstänka, för att inte återfalla. Så själva ordet är för mig alkoholdjävulen som dirigerar och härskar i belöningssystem.

Sedan är vi olika och har olika långt gånget beroende. En del kan resa sig ganska snabbt från ett återfall och påminns om sitt oönskade beteende man ville förändra, andra fastnar en längre tid, vissa kan inte resa sig igen. Varför man får ett återfall är just för att belöningssystemet kickats igång av alkohol, man har tryckt på knappen och hjärnan minns berusningskicken och dopaminet skjuts i höjden, för det är party på gång!

Louise Adermark, forskare inom beroendemedicin, beskriver alkohol som en ”lurig molekyl” som kan ta sig in i alla hjärnans celler. Till skillnad mot till exempel nikotin, som bara aktiverar nikotinreceptorer, så påverkar alkohol en rad olika receptorer i hjärnan. Effekterna av alkohol är alltså många, varav de allra flesta påverkar kroppen på negativa sätt. Men många konsumerar alkohol för att få den just den där sköna, belönande känslan man kan få efter två glas vin. Vid en sådant intag är det framförallt belöningssystemet i hjärnan som går igång. När de nervcellerna är aktiva får man en känsla av välbehag.

Som sagt, du gör ett fantastiskt bra jobb! Det är därför jag engagerar mig så i att berätta om mina kunskaper om belöningssystemets oerhörda kraft och betydelse och hur viktigt det är med att tänka några varv innan man tar ett första glas.

Ha en riktigt fin söndag, ännu en vacker och solig dag🌞❤️

@Friluftstok
Ja, så känner jag oxå:
”Jag har lärt mig så mycket, både från er här inne, men framför allt om mig själv. Och det glädjer mig att jag nu efter tre månader inte känner "yes, jag klarade det" eller "faran är över" eller liknande utan att jag faktiskt hittat ett annat sätt att leva. Ett bättre sätt att leva. Så förändringen fortsätter!”
Precis så! Jag skulle ge mig själv & min kropp en paus på tre månader eller 100 dagar. Men nu känner jag mera att det inte blir en paus. Mycket har hunnit förändrats inom mig på de här månaderna. Många insikter och aha-moments. Jag är glad för att jag gav mig tiden, den har gett mig mera än jag från början trodde. Förändringen har börjat och jag vill fortsätta förändras, precis som du skriver.
Vi flaxar vidare och jag tror vi båda kommer landa i något väldigt bra tillslut! ❤️
Njut av söndagen, antar att du redan sparkat igång dagen. 😁

@Friluftstok Hej! Jag kommer ju oxå från de vidare livet utan alkohol. Jag kan hålla med dig om att vi är på olika nivåer när de gäller alkohol. Men de skrivs mycket om hur länge man kan vara utan alkohol 2-3 månader utan problem. Men hur mycket blir de när man väl börjar dricka en kväll? kan man enkelt sluta efter ett glas eller två? då ser jag inga problem. Men vill man ha mer att dricka efter de, och har svårt att sluta så är de ett beroende enligt mig. Även när de gäller de som är sällan drickande. Att hålla upp brukar inte vara några större problem.
De var bara en tanke när jag läste ditt inlägg.
💕 sländan

Tack för all respons! 🤩 Tycker det är så givande att få andras input, även om vi inte alltid har samma synsätt, erfarenheter eller uppfattning. Och det vore ju väldans trist med ett gäng som tycker och tänker precis som mig 😅

Helgen kom och helgen passerade. Även idag har vi hunnit med mycket. Träning, både power walk och joggingrunda, en tur till blomaffärn och fixa lite på balkongen, korvgrillning till lunch. Och bäst av allt är att helgen fortsätter imorgon 🤩 Är studiedag imorgon. Jag tar aldrig ledigt för sånt men hade två semesterdagar kvar så tänkte lyxa till det. Planen är att åka på utflykt till grannkommunen och ta en "topptur". Vi bor i en extremt platt del av landet, det är nästan skrattretande ibland. Men i grannkommunen ska det finnas en liten kulle på några meter iaf 😅 Jag älskar stenar, berg och klippor. Milsvida stränder är vackert på foto men inte särskilt kul i min mening. En teknisk terräng däremot, det gillar jag! 🤩 Är nog därför jag är så kär i Höga Kusten. Berg, hav och stigar med så mycket rötter att man får vara på alerten hela tiden. Blev ett rätt intetsägande inlägg idag men jag känner att jag rört om tillräckligt och mitt eget huvud går på högvarv 🤯 Trevlig kväll!

@Rehacer ja, det blev en liten tur igår 😊 Berget var mer av en kulle men man får hålla till godo med det lilla i mina trakter 😅 Långhelg är verkligen något man borde ha oftare, en dag extra gör så stor skillnad 🤩

Då börjar barnfria dagar igen. Drog och bytte lite kläder jag köpt efter jobbet och höll på att svänga in vid thaivagnen på autopilot. Men där tändes faktiskt en varningslampa. Den här veckan ska jag försöka hålla det destruktiva och ensamma i schack. Har inte haft någon som helst tanke på att dricka men spiralen nedåt börjar liksom med take away i pyjamasbyxor framför TVn. Och går sen vidare med chips till middag. Och Tindersvepande. Och sen är vinet ett faktum 😅 Vet att det inte är något konstigt alls med att köpa take away men hos mig så väcker det Bridget Jones-vibbar. Sittande i soffan, all by my self 🎶

Den här veckan ska jag vara väldigt social för ovanlighet skull. Imorgon ska jag på en typ av jobbmiddag. Det brukar vara väldigt trevliga tillställningar. Jag har bestämt att jag ska ta bilen så detta blir första större grejen nykter. Dock känns det lite trist då detta är ett sånt typiskt tillfälle jag tänker mig att jag vill dricka. Måttligt. En av killarna är väldigt duktig på vin och jag har ätit flera av mina godaste middagar med vin som tagit det till nya höjder i detta sällskap. Tänk så mycket vin som jag druckit och ändå är jag inte särskilt duktig på det... På torsdag ska jag på ett evenemang med en kollega. Det är oklart vem av oss som ska köra men om han kör så kommer inte jag dricka. Det hade jag inte gjort förr heller. Att dricka ensam i ett sällskap där ingen annan gör det? Nej, bara nej. Och till helgen är det dags för en ny tinderdejt med en ny förmåga. Hoppas denna vecka rullar på bra, finns en del kul att se fram emot!

@Friluftstok
Det låter som en bra vecka!
Bra att testa att träffa kollegor och vänner utan att dricka. Svårt oxå förstås om du själv och dom är vana vid att du gärna tar ett glas vin med dom. Att ändå stå rakryggad och bestämd när det fina vinet som matchar maten lockar… Är de okej med att du inte dricker eller tjatar de på dig att inte vara så tråkig?
Jag ställs inför det nästa vecka nämligen. Middag på superfin restaurang med min närmsta chef + några kollegor. Jag har hintat nu i förväg om att jag dragit ner på drickandet, men det är precis som att min chef inte tar in det. Som att det inte går att ha en trevlig kväll utan alkohol, att man ses som lite dum för att man ens säger att man har en vit period. Att det inte är värt att gå ut och sen stanna över på hotell om man inte dricker. Men som @vår2022 säger så är det oftast de som reagerar som har problem med A själva (och i det här fallet är det ingen tvekan).. men det gör det inte mindre svårt. För jag vill inte upplevas som tråkig, jag vet att vi behöver en kväll där vi skrattar tillsammans och inte grottar ner oss i samtal om jobbet. Men måste det innefatta alkohol för att vi ska kunna få det? Skiiiitsvårt läge.
Kapade din tråd med mitt dilemma, men det har jag gjort förrut. 😘 Jag vet att du kan ta det.

Spännande med ny dejt. ❤️ Hoppas det är en riktig 10-taggare!
Jag personligen har lagt ner karlar för ett tag. Trött & less på dom. 😁
Sov gott 🤗

@Rehacer du får gärna kapa min tråd för jag har precis samma dilemma! Tycker det är så många här inne som säger att man inte ska oroa sig för vad folk säger när man inte dricker. Att folk har fullt upp med sitt egna och att de som tycker nåt själva har problem. Jag har inte alls upplevt det så. Chefen och kollegan ikväll vet att jag inte kommer dricka. Inte kollegan heller men hen har fyra mil hem och fick ingen chaufför så hens anledning är legitim 😅 Jag har fyra kilometer och min chef har flera gånger frågat om jag verkligen ska ta bilen. Både min chef och vänner har under våren frågat när jag ska lägga ner (den vita perioden alltså), antytt att jag är präktig och ordentlig. Väninnan som jag anförtrodde mig åt i vintras blev nästan lite "chockad" när jag tog bilen till en middag för ett tag sen. "Inte ens ett glas bubbel?" undrade hon. Så jag tycker det är svårt att parera och behöva stå till svars allt som oftast 😅 Men ser fram emot kvällen och tänkte gå på nån "ölvänlig" mat då jag tycker många alkoholfria öler är goda.

Börjar lessna på karlar och dejter jag med men fastnat i "ett försök till" 🤣 För första gången sen separationen för tre år sen känner jag att det vore kul att träffa någon, på riktigt liksom. Inte bara en lekkamrat 🤭 Hoppas allt är bra med dig! 🤗 Ska läsa ikapp här inne nån kväll men nu är det fullsmockade dagar 😅

majken_r

@Friluftstok känner igen..de flesta bryr sig inte om vad jag dricker. Men ett par stycken gör det, saknar att äta gott och prata/dricka vin med mig. Sammanhang där det aldrig blir för mycket. Tror de har lite svårt att förstå det där med inte ens ett litet glas? Inte av ondo utan att de också saknar det med mig.
Nåja. Kul med date! Så modigt också tycker jag. Hoppas han visar sig vara kul och snäll, och lång🕺🏻

@Rehacer @Friluftstok
Tänker att det finns en föreställning i samhället om att om man inte dricker så är man torr, tråkig och präktig. Jag hade sådana tankar. Tänkte också ”undrar om hen är kristen som inte dricker”. Fördomar för att man inte inrättar sig i ledet. Även de som tog en vit månad ansåg jag som präktiga, för det var ju inget jag ville göra, jag ville få ruset. Att jag inte kunde avstå alkohol skapade också dåligt samvete hos mig, men det slog jag snabbt bort och tyckte att de som gjorde det var tråkmånsar! När jag någon gång var nykter på en fest tyckte jag det var urtråkigt, tex när jag var gravid och inte kunde dricka. Alla fick det där ruset utom jag. Skittråkigt med fulla människor. Har också tyckt att det ibland varit besvärligt när någon varit nykter och jag druckit, vi var ju inte på samma nivå då när ruset kickade in hos mig och filter försvinner.

Det är jobbigt att ”gå mot strömmen” och inte ställa sig i ledet. Man utgår från sig själv när man vill att någon annan ska dricka, för att jag själv ska få roligt och känna mig bekväm. Man bryr sig inte om vad den andra har för skäl till att inte vilja dricka, för det gör mig obekväm. Det kan då bli så att man dricker för att man inte vill göra den andra obekväm, man vill vara den andra tillags, man vill vara omtyckt av den andra som vill att man ska dricka. Man gör det för någons annans skull.

Om man klart och tydligt inom sig känner att man inte vill dricka för att man inte kommer att må bra av det, är man sann mot sig själv. Känner man detta och tackar nej, är man snäll och ärlig mot sig själv, det viktigaste av allt. Det är då integrerat inom dig och det blir man stark av, det kommer även de i sällskapet att känna av. Att dricka om man inte vill är att göra våld mot sig själv bara för att man ska vara andra tillags. Till syvende och sist bryr man sig bara om sig själv och inte andra om man inte kan ta ett nej, tror jag.

Ha det gott!🌷💕

@Rehacer @Friluftstok
Måste bara tillägga att idag, när jag inte har dessa fördomar om de som inte dricker, då jag själv inte dricker längre😂, tycker jag att det ändå är trevligt att vara på en middag som nykter. Jag känner mig inte torr, tråkig eller präktig, jag mår bra och ser fram emot att inte vara bakis nästa morgon.