@Friluftstok @majken_r
Jamen precis, de tycker det är konstigt att man inte ens kan ta ett litet glas tillsammans med dom. De vill göra det för att det har varit trevligt förr. Bara dela en flaska och sitta och prata om livet. Ingen av oss verkar ha varit dom som spårat på fester eller företagsgrejer så de är klart att de ställer sig frågande till att vi inte kan dricka nu helt plötsligt. Å direkt är man lite småtråkig.
Det är ett svårt ämne att prata om, känsligt. Hade helst velat diskutera det i en mindre grupp men det är inte möjligt här.
Jag vill inte upplevas som en svag människa som kör över mig själv för att vara andra till lags. För det stämmer inte. Men hur gör man om man inte klarar av att säga nej till en grupp som man måste umgås med?!!
@vår2022 Du får det att låta så lätt, det är inte lätt!! Hur mycket man än gör våld mot sig själv & inte är sann mot sig själv och fast man kanske hellre hade avstått A så är det en skitsvår situation!!
Man blir säkert stark av att visa var man står och hålla fast vid sitt beslut som du säger. Tvekar inte på det. Men att vara till lags är lättare i det här fallet, du hade förstått om du varit i min situation…
Om jag dricker så är det INTE för att Mr A vill att jag ska dricka eller för att jag har ett sug. Då är det för att vara någon annan till lags och för att behålla lugnet i gruppen. Ni tycker säkert att jag är en idiot i mitt resonemang (och det hade jag säkert tyckt om någon annan resonerat så) men så går tankarna.
Jobbigt ämne som sagt.
Allt är inte svart eller vitt.
Kram på er 🤗

@vår2022 Lät kanske arg i mina rader, men är inte arg på dig! ❤️
Är arg på situationen, på att vara tvungen att ta ställning, arg på att dina rader är klockrena och att jag vet det men att det är sååå svårt i just denna situationen.
Jag är arg på att jag har problem med alkoholen, arg på att jag inte kan dricka normalt - arg på att detta ens är ett dilemma!!
Inte arg på dig fina fina @vår2022 🤗

@Rehacer Ja, det kan vara lätt att ge råd, men när man hamnar i situationen själv så kan det bli en annan femma. Förmodligen förstår jag inte riktigt situationen, jag trodde det handlade om grupptryck och att orka säga nej. Förstår att ämnet är jobbigt för dig, om du vill kan vi vrida och vända på det mer, men förstår att det kan bli jobbigt när det inte sker i en mindre grupp. Det blir lätt kommentarer i svart eller vitt.

Du kommer att hitta en väg som blir bra för dig❤️

Jag känner igen mig i detta, har också varit på båda sidor.. Nu när jag är nykter tänker jag att om en vän vill att jag ska dricka för att hen tycker att det är roligare om alla är på det tåget, så är det antingen en person med egna alkoholproblem eller en stor egoist. Om vänskap bygger på att jag ska offra hälsa och psyke så avstår jag hellre den vänskapen och skapar nya relationer med människor som vill mig väl.

majken_r

@Rehacer instämmer, det hade varit fint ibland att kunna prata lite mindre öppet, så vi fick en större möjlighet att förstå varann och hjälpa varann. Den enda nackdelen med forumet.. Sov gott🌱

@majken_r @Kennie @Rehacer @vår2022 oj, vilken intressant diskussion det blev! Ska läsa igenom allt när jag har mer tid 😊 Ville bara avlägga rapport och meddela att jag är hemma, nykter, efter helkväll på krogen. Det blev en tuff med hjärtlig, och högljudd, jargong. Blir lätt så som ensam tjej med ett gäng salongsberusade herrar. Pikarna om att jag inte drack fortsatte komma och jag spelade med, himlade med ögonen åt mig själv och bah "ja fy fan vad tråkig jag är, sitter bara här i hörnet och surar" Får tillägga att jag var minst lika gapig och flamsig som resten och jag tror inte det "märktes" att jag var nykter 😅 Och på väg hem blev jag stoppad av polisen! 🤩 Tyvärr inte nykterhetskontroll utan bara körkort men ändå. Tyckte det kändes bra! Har aldrig någonsin kört efter att jag druckit så men var ändå en schyst känsla. Nu måste jag stupa i säng. Imorgon väntar jobb och sedan evenemang i grannstaden. Godnatt!

Godmorgon gott folk! ☀️ Efter helkväll på krogen så har jag precis vaknat, icke bakis 🤩 Bara en sån sak! Har läst igenom diskussionen från igår noggrannare och jag måste säga att jag förstår dig till 100% @Rehacer. Jag tänker att det vore lättare att prata om om man vore den som spårat. Alternativt om man bestämt sig för den helvita vägen. Jag har hela tiden tyckt det varit svårt att prata om för hur konstigt blir det inte om jag antyder att jag inte dricker pga av alkoholproblem (gillar engelskans drinking issues bättre) men sitter med och skålar, om än måttligt, nästa gång? Jag har också sällskap som jag vet det kommer bli mycket svårt att tacka nej tillsammans med. Mitt festivalgäng till exempel. Du verkar ha det besvärligare då ditt är i jobbsammanhang, det är inte lika lätt att välja vilka man umgås med och på vilket sätt. Jag har inga tips eller råd att ge dig men håller med om att det inte är svart eller vitt. Igår kände jag att jag inte ville dricka, helt genuint. Det gjorde det lättare för mig. Sen skämtade jag och stojade om vilken torrboll jag var. Då kändes det mer "accepterat". En kille var ny i gruppen och han var ju ödmjukare än de jag känner. Han undrade om det var ett val jag gjort att inte dricka. Till honom körde jag på min standardlögn, jag dricker inte för jag blir så förbaskat snussugen. Eller lögn och lögn, det är sant.

Sen upplever jag att det är svårt när målet är lite flummigt. "jag dricker inte just nu" Jag är övertygad om att det vore lättare att säga att man slutat. Eller att man har en vit månad, att det finns en slutdatum. Både @vår2022 och @Kennie är ju inne på detta med att man kan komma att hamna i en situation där man dricker för andra. Vet att även Alkispodden tog upp det nån gång, att vissa hellre tar ett återfall än att berätta att man inte dricker. Det är ledsamt. För egen del fortsätter jag öva på min nykterhet i sociala sammanhang. Har hittat en strategi som funkar med mig och min personlighet, att tjoa och tjimma lite kring det. Och tar med mig tanken kring för vems skull jag eventuellt dricker. Är det för mig, för att jag verkligen vill ha den där nya ölen från det lokala mikrobryggeriet eller tar jag en stor stark för att dom andra gör det.

Är det förresten någon av alla er kloka som vet hur man flyttar en tråd? Jag tror jag skulle vilja flytta till Måttlighets-delen av forumet men vill helst inte börja en ny tråd, har gärna allt samlat.

majken_r

@Friluftstok känner igen mig i det du skriver. Inte enkelt, det måste liksom klicka inom en vad som blir rätt. Väldigt viktigt dock att inte dricka för andra. Jag har insett att jag på riktigt vaknar på nätterna även av en väldigt liten mängd vin så det är min förklaring, att jag behöver sova😴 Om du vill flytta tråden så är det bara att skicka ett meddelande till personalen👍🏼 Ha en fin dag😍

@Friluftstok Godmorgon, tycker att du ska vara kvar i " Förändra sitt drickande"
Det är ju det du gör. 🤠
Den andra tråden verkar ju vara rena ökenvandringen, händer inte så mycket där.

@Friluftstok Jag tycker det är bra av dig att flytta över till ”måttlig”! Just av den anledningen att jag vet att väldigt många blir triggade till att dricka av att läsa om personer som vill vara måttliga. Även en del med lång nykterhet. Då kan dom välja bort att läsa forumsdelen ”vara måttlig” när ”de senaste kommentarerna” läses. Du kan ju skriva och läsa i alla andra trådar ändå. Men just beskrivningar om hur ditt ev måttliga drickande ser ut gör sig bäst i ”vara måttlig”. Förövrigt fattar jag inte varför du vill riskera att må dåligt genom att börja dricka igen. Du hade ju precis lika kul utan alkohol i går kväll. 😃

Ha det gött!

@Jan.3 ja, jag tycker också att det jag genomför är en förändring som jag hittills är väldigt stolt och nöjd över. Men jag har sett @torn argument tidigare och jag vill ju verkligen inye vara den som triggar någon annan. Men nu vet jag hur en flytt går till om/när det blir aktuellt. Kommer ju ändå inte skriva om ett eventuellt måttligt drickande i romantiska ordalag och lovorda det direkt.

@torn för mig handlar det inte om att eventuellt dricka igen för att ha kul. Det handlar heller inte om att "börja dricka" på samma destruktiva sätt som innan. Jag vet att vi tänker olika i frågan och jag respekterar det. Tänker att vi har olika erfarenheter och utgångslägen. Bara för mina tre månader är förbi så betyder inte det att jag slappnar av eller tänker att jag är "botad". Det här är bara början på en förändring.

Vilken vecka! Dagarna har susat förbi och jag har inte varit här på flera dagar. Haft en väldigt rolig och social vecka. Och alkoholfri. Middag med kollegor och branschkollegor, idrottsevenemang (älsk på att stå i en klack och skrika sig hes igen 🤩), kompishäng och ett allmänt tillrört känsloliv. Jag rörde till det ganska exakt så här för nån månad sedan. Då var min första impuls att dricka vin, för att sortera. Minns att det var en av mina första "prövningar". Nu har jag inte en tanke på vin däremot så maler det tankar om konsekvenstänk i huvudet. Det har vi ju pratat mycket om, konsekvenser med att dricka. Men när man är allmänt impulsiv och känslostyrd då, det behöver ju också tränas upp 😅 Ville bara kika in och ge ett livstecken. Jag är världens sämsta forumkompis just nu som inte hunnit läsa en enda tråd 🙈 Hoppas ni mår bra och gör ni inte det, ta hand om er på bästa sätt! 🌷

@Friluftstok
Du, vi tänker så lika! Hade velat diskutera livet och allt detta över ett glas med dig (såklart alkoholfritt!) 😂
Har tänkt på att du varit lika tyst som jag de senaste dagarna och jag antar att du inte heller ”orkat” skriva.
Sov gott! 🤗

@Friluftstok Vad bra att du kikade in och gav ifrån dig ett livstecken😁. Har märkt av din tystnad. Härligt att du haft en så rolig och social vecka och att det varit så utan alkohol. Att ha roligt förlänger livet. Det är ju jättebra att konsekvenstänkandet maler, det är detta som behövs för att få till en hållbar förändring tänker jag. Och precis som du säger behöver detta tänkande tränas upp. Som med all ny kunskap, träning ger färdighet.

Ha en fin söndag!💕🌷

Ägnat en stund åt att scrolla och läsa ikapp här inne nu. Har ju inte alls varit aktiv här inne men denna gång beror det på att jag varit på en bra plats i livet 😊 Vad jag märkt när jag inte loggar in här flera gånger per dag är att jag tänker ännu mindre på alkohol. Känner ytterst väldigt sällan ett sug men när jag är aktiv här så går jag och funderar på framtida inlägg, funderar över hur jag hanterade saker och situationer med alkohol förr för att jag i huvudet formulerar inlägg om det. När jag inte skriver inlägg så har jag inte dom tankarna. Att vara alkoholfri har blivit det nya normala och jag känner egentligen inget behov längre av att vrida och vända och fundera kring att "oj, i denna situation hade jag druckit förr" För nu dricker jag inte på rutin, på känslor längre. Jag känner att jag här och nu är på en bra plats och att jag har en tydlig plan framför mig. Att göra denna förändring har gjort att jag anammat ett nytt tankesätt, ett nytt sätt att se på saker och ting. Det är stort.

I övrigt så funderar jag mycket. Dels om känslor. Mina tankar på vad en framtida relation skulle innebära, hur den skulle kunna se ut. Jag har alltid varit rädd för att binda mig och är livrädd för att en framtida relation ska gå för fort. Många killar jag träffat verkar ha så tydliga målbilder om hus på landet till exempel. Ett familjeliv. Och jag blir bara livrädd och tänker att om 10 år när mina barn är vuxna är chansen större att jag lever van life än familjeliv 🙈

Jag tänker även mycket på mig själv och försöker förstå mig själv och mitt beteende. I veckan som gick så fick jag frågan av en person som är insatt i ämnet huruvida jag blivit utredd. Mot adhd alltså. Det har jag aldrig blivit. Och jag har inte tänkt i de banorna förrän senaste två åren. Mycket saker har blivit kaos i mitt liv genom åren men jag har alltid utgått från att det är mig det är "fel" på. Att jag kanske är lite dum i huvudet helt enkelt som inte kan tänka efter. Det är inte bara här inne jag är en udda fågel som flaxar åt fel håll 🤪 Tänker mycket på det här med konsekvenser, inte kopplat till just drickande. Jag saknar mycket av det tänkandet. Samt att jag tycker det är kul att gå motströms. "Det här verkar dumt, när ska vi göra det?" är ett rätt passande citat. När min son utreddes så fick vi föräldrar svara på hundratals frågor. Man förstod ju vilka svar som var neurotypiska kontra icke neurotypiska. Väldigt mycket var applicerbart på mig. Vet egentligen inte vad jag ska göra med dessa funderingar. Mitt liv fungerar mycket bra idag så jag känner inget som helst behov av att göra en utredning. Jag behöver inte hjälp och stöd liksom. Jag vet mycket väl vad som är mina största problemområden och har hittat strategier för det. Och jag får acceptera att det med jämna mellanrum blir knas när man är känslostyrd och impulsiv. Så länge ingen blir sårad. Det är ju ett issue. Ska vid ett tillfälle fråga personen som undrade om utredning vad hen ser hos mig, mer än den uppenbara motoriska oron och att jag pratar non stop 😅

Ja, det var lite utvalt från mitt huvud. Nu ska jag ta tag i söndagsbestyr!

@Friluftstok Jag tänker att så länge livet inte utgör ett hinder för dig, att du är medveten om hur du fungerar och har strategier för det så finns väl ingen anledning till att göra en utredning. Det finns nog lite av både det ena och det andra hos oss som gör oss till dem vi är och som dessutom är styrkor många gånger. Vad är egentligen ”normalt”? 💕🌷

Måndag. Den hundrade dagen sen beslutet togs. För hundra dagar sedan trodde jag mitt liv var över och att jag skulle dö inom kort med oklar leveråkomma. Jag är väl medveten om att jag är lite väl dramatisk och hypokondrisk ibland men i detta fall var det ju bra, det blev en spark i baken till förändring. Jag är väldigt stolt över dessa dagar även om jag inte varit helvit under hela perioden. Jag är stolt över förändringen. Över mitt nya tankesätt. För det har förändrats.

Vet inte hur jag trodde det skulle kännas när denna dag kom. Det kändes så avlägset en gång i tiden. Nu är dagen här och jag har en riktig pissdag 😅 Det var inte så jag föreställde mig det men men 🤣 Pissdagen är inte kopplad till drickandet över huvudtaget utan det kallas livet, mitt liv. Jag tänker inte längre räkna dagar nu, kuvertet har spelat ut sin roll. Däremot så har jag lagt datumet på minnet och kommer bära månadsdagen med mig. Det får räcka och vara en bra påminnelse till det jobb jag ändå gör nu.