@Rehacer jag tycker faktiskt det är rätt märkligt att man kan bete sig i sociala sammanhang men inte själv? Vet ju att många har den totalt omvända problematiken, att man spårar ur på fester men inte dricker en droppe hemma. Jag har alltid tänkt på ett beroende som att man inte kan stoppa. Det kan jag ju inte hemma men bland folk är det inga problem. Tycker det är skönt att vi är fler som inte riktigt har målet klart. Eller snarare att en förändring är målet ❤️

@vår2022 vad kul att du fortsatte på mitt flummiga båtsnack! ⛵ Jag är uppvuxen i skärgården och havet har alltid varit en stor del av mitt liv. Dock seglar jag inte vilket det låter som om du har bättre koll på 😅

@majken_r förändringsresa, ja, så är det verkligen! Och ett snedsteg förstör ju inte vinsterna av de tidigare dagarna och insikterna ❤️

Jaha, så var det måndag igen. Denna vecka ska jag försöka vara bättre på att skriva. Funderat mer på varför det blev som det blev i helgen. Sörplade i mig en skvätt igår med 🙈 Lika bra att erkänna det direkt. Jag hade en pissvecka och så här med facit i hand så kan jag se att jag föll tillbaks i andra destruktiva mönster innan jag drack i helgen. Jag hetsåt en massa chips och choklad. Jag fastnade framför mer eller mindre hjärndöda serier på tv. Jag sökte bekräftelse på Tinder och svajpade väldigt generöst. Jag skippade middagen och åt mackor istället. Egentligen var det bara alkoholen som saknades i den misären. För mitt humör kändes verkligen som misär. Och det blev ju inte bättre är jag till slut adderade vin 🙈

Men idag är en bättre dag. Jag har fått hem min lille grabb ❤️ Satte mig på soffan och började scrolla Facebook när vi kom hem. Fick nån känsla i kroppen. Att det där var en början på det där självdestruktiva, där jag fastnar i soffan och känner mig värdelös. Agerade på känslan och plockade ur diskmaskinen, provade nya kläder jag skickat efter (en byxmodell från Ellos som heter Rita, sååå mjuka och snygga!) och började med middagen. Tog mig tid att verkligen lyssna på min sons prat om specialintresset fotboll ⚽ Pratade om att Djurgården vann i helgen och han förklarade vad Svenska Cupen är för något. För att vara väldigt ointresserad av sport så har jag alltid hejat på Djurgården. Och jag har aldrig bott i närheten av Stockholm 😅

Denna vecka blir det givetvis fokus på barnen. Men också på mina tankar och framför allt mitt beteende. Jag vet nu vad jag mår bra av. Soffan, chips och Private Practice är inte sånt. Ska sikta på promenader, dokumentärer och läsa. Där finns det inte lika mycket utrymme till att dricka, det passar inte in lika bra i den livsstilen. Så denna vecka är jag tillbaks på kvinnan jag vill vara, behöver tänka mer aktivt på det. Så, nu samlar jag fler nyktra dagar och det känns bra! ⭐

@Friluftstok Tack för din ärlighet, den kommer hjälpa mig och säkert många andra. Tycker det är jättefint att du skriver och berättar om vad som hänt. Många trådar bara avslutas och man har bara en misstanke om vad som hänt.
Först, 83 dagar var så grymt bra gjort, och nu är det bara en helg där du inte gjort vad du hoppats på.
Jag vet av egna erfarenheter hur lätt det är att väldigt fort falla tillbaka i det gamla destruktiva mönstret. Men jag är säker på att den där kvinnan du vill vara fixar den här lilla "helgen inom parentes" och kommer vidare starkare än förut. Det viktiga är att lära och göra lite bättre nästa gång om något inte går som man vill. Kram

@Matti77 tack för din fina respons! 🌷Jag resonerar precis som dig, att det är bättre att vara ärlig (det är ju faktiskt mot sig själv i första hand men att berätta sätter ju viss "press" på en) Att få det på pränt gör det också lättare för mig att se vart det gick snett. Men ny vecka, nya tag och känner ingen oro alls för att korka upp inom den närmsta tiden 😊

Tisdag idag då. Innan helgen inledde jag ofta med "Dag XX" Vad ska jag inleda med nu? Dag 2? Dag 85/87? Äh, enklare att inleda med veckodagen 🤣 På rätt bra humör och båda grabbarna är hemma nu. Älskar när vi sitter vid matbordet och planerar helgen. Helgerna har fått en helt annan betydelse sen jag gav mig ut på denna förändring! 🤩 För ett par veckor sedan var vi i simhallen och det var en sån frihet att stå där och hänga på låset klockan 10. Blir nog ett simhallsbesök denna helg också. Den stora är inne på sin andra termin simträning, så kul att se honom crawla! Jag behärskar inte crawl. Den lille har länge föredragit hundsim som transportsätt men i skolan hade han tydligen simmat fyra längder med nån bröstsimsvariant. Måste få se det med egna ögon! Han har vissa motoriska svårigheter till följd av sina diagnoser så vårt fokus har varit på att han ska ha kul och inte sjunka 😅

Efter jobbet idag tog jag en joggingrunda. Kändes som ett bra statement. Kvinnan jag vill vara joggar ju 🏃‍♀️ Huvudet var som ett jäkla flipperspel, det är tecken på att löpningen går framåt. För ett par månader sedan var det mer av en nära-döden-upplevelse och enda tanken var om jag borde lägga in Fonus på speed dial 🤪

För övrigt känner jag mig på G nu. Helgens misstag tillhör helgen och jag har inte haft något sug efter alkohol vare sig idag eller igår. Jag känner mig snarare pepp på att fortsätta på den inslagna vägen och en viss tacksamhet faktiskt över att få det svart på vitt, jag behärskar inte alkohol när jag är själv. Alltså är det en no go-zone framöver. Jag fortsätter med strecken på mitt kuvert och nu kommer det bli ett gäng lodräta streck igen! 💪

@Friluftstok Härligt att du är på bra humör😁 och att löpningen gett resultat. Det är belöning när det går bättre och bättre och att man blir starkare. Jag orkade endast göra 10 armhävningar, med knäna på golvet, när jag började träna för några månader sedan, nu orkar jag göra 23 st i mitt intervallpass💪. Fint att du är på banan igen med nya tag och insikten med no alkohol när du är själv🌷💕

Jag har seriöst börjat fundera på att byta jobb. I grund och botten trivs jag väldigt bra men vi är ett litet team och det har under en längre tid börjat fungera allt sämre med en i teamet. Det finns flera anledningar till att den personens humör är minst sagt varierande och dessa anledningar är inte mitt fel. Däremot så har jag en tendens att hamna i skottlinjen då jag är ganska högljudd och har en grov jargong. Vi är i en mansdominerad bransch och slänga käft, inom något sånär rimliga gränser såklart, är något jag är rätt duktig på 😅 Det tar så mycket energi att försöka parera personens humör. Frågan är bara vart man ska gå i så fall. Stormtrivs verkligen i branschen men att gå till en konkurrent lockar inte. Sitter inte i sjön så jag ska inte göra något impulsivt (för en gångs skull! 😅) men snart måste någon förändring ske.

I övrigt så är humöret uppåt även idag. Jag måste seriöst jobba på det här med bra och dåliga veckor. På nåt sätt så ser jag varje ny vecka som en omstart. Vilket gör att om veckan börjar dåligt så hänger den känslan ofta i resten av veckan. Och tvärtom. Allt jag oroade mig för förra veckan, min sons skolgång, min pappas psykiska hälsa, kriget, finns ju kvar. Det är oförändrat till och med. Men mina tankar inför det är helt annorlunda. Spelar ju ingen roll att sonen inte gör alla nationella prov? Pappa reder garanterat ut denna runda med. Om ryssen kommer så har en vän lovat att jag och barnen kan få bo hos honom på landet istället för här i stan. Det ordnar sig. Hatar när katastrofmentaliteten slår till! 🤯

Hepp hepp, dags att bege sig till föräldramöte. Jag har varit förälder i snart 11 år och tycker det känns så fel att gå på. föräldramöte. Det är ju sånt som MIN mamma gör? 🤣 Älskade när mamma var på möten, då brukade pappa visa oss barn Rederiet och så åt vi kaksmet ur bunken 🙈

@Friluftstok Ja, tänk att en enda negativ person kan dra ned en hel enhet, fler behövs inte. Tycker att jag varit med om det på nästan alla arbetsplatser jag varit på förutom på senaste arbetsplatsen, den var så bra! Tror att KBT brukar funka bra mot katastroftankar, hitta strategier att ta till när de tankarna kommer. Eller kanske skriva ned dina tankar du har nu på en bra vecka och använda dem på en dålig vecka? Ibland är det svårt att förstå sin ålder på siffran, man känner sig mycket yngre. Men när man tänker på sitt barns ålder så inser man att även jag måste ha blivit äldre😂

@Friluftstok
Tro mig när jag säger att du beskriver min arbetsplats precis! Enbart män, högt till tak, tuff jargong men jag är en i gänget. Jag är inte heller rädd för att haka på, att slänga käft. Men så finns surpuppan, han som förstör all god stämning som finns. Han som har bestämt att han ogillar mig så till den milda grad att han knappt kan vara i samma rum som mig (och allt startade efter att han bedyrade mig sin kärlek och jag lät meddela att den tyvärr inte var besvarad…) 😬 Detta får mig oxå att vilja byta jobb, men jag tycker samtidigt att det borde vara han som försvinner! Varför ska du eller jag byta jobb när det är dom som är de som drar ner stämningen i hela gruppen?? Har försökt på alla sätt att vara vänlig och prata med honom, men det blir bara värre och värre från hans sida. Som du säger så tar det enormt mycket energi att parera personens humör.
Så hur gör vi?! Ska vi starta eget du och jag? 😉

Ha en fin dag imorgon, hoppas ditt goda humör håller i sig. Kram 🤗

majken_r

@Friluftstok det där med föräldramöte..varje utvecklingssamtal med barnen känner jag mig som att jag spelar teater.. Vuxen?? Jag?? Har ju precis fyllt 14?? 😅 @Rehacer Ni skulle passa perfekt ihop i eget företag👌🏼🤩

@vår2022 ja, det är väldigt trist att en person kan dra ner precis allt. Har aldrig testat KBT, eller någon annan form av terapi. Det borde jag nog göra nån gång i livet!

@Rehacer JAAA! Vi startar eget 🤩 Du spaltade ju så fint upp allt vi har gemensamt i din tråd här om dagen så jag tror vi kommer göra succé! 🌟 Men vilken jobbig sits du är i med din kollega och att det grundar sig i att han har/hade känslor för dig. Okej att han berättade men han kan ju inte sura ihop efter att ha blivit nobbad!

@majken_r men precis! Teater! Sitta där och verka vuxen och hoppas ingen genomskådar 😅

Hittills den här veckan har jag ägnat alkohol väldigt få tankar. Har inte haft något sug eller önskan om att dricka alls. Tror det beror på ett par olika saker. Dels att jag drack i helgen, det blev lite som break up-sex. När alkoholstoppet startade i december så visste jag ju inte att det var sista gången jag drack på ett tag liksom. Känner precis likadant inför snusandet. Om jag bara vetat när jag tog min sista, att det var min sista. Då hade jag fan i mig tagit en dubbel och njutit ordentligt 😅 Dock vågar jag inte ta ens en liten minisnus, jag hade trillat tillbaks direkt. Tänker att nikotinet är ett beroende, alkoholen ett missbruk, en dålig vana. En annan aspekt i att jag inte tänker så mycket på alkohol är att hyllan är tom efter helgens dikeskörning. Drack upp en del och hällde ut en del. Inte så mycket att sukta efter nu.

Den energi jag kände för någon vecka sedan är tillbaks ⭐ Jag är glad, uppåt, och fylld med energi. Rastlös på ett bra sätt. Rastlösheten är en form av hatkärlek. Så som det är nu så testar jag nya grejer, besöker nya platser, träffar nya människor. Men det finns en destruktiv sida av det också och det är att jag i perioder istället vill fly, har ett behov att komma bort. Långt bort. Det är svårt nu med barn och fast jobb, det var lättare när jag var twentysomething. Då kunde jag fly fysiskt, geografiskt. Istället så flyr jag nu mentalt, med chips och vin typ 🤷‍♀️ Ska bli intressant att se nästa gång när det vänder, hur jag tacklar det då. Lärdomen av förra veckan är att ett destruktivt beteende föder ett annat så varningsflaggan är långt innan jag tar första glaset. Tycker faktiskt det här är rätt intressant att fundera kring, lära sig mer om sitt lite halvkaputta inte.

Imorgon är det fredag och fredagar nu för tiden betyder ju joggingrunda! 🏃‍♀️ Lite kul att ha kommit till en punkt där jag ser fram emot det. Det och dansbandsfredag 💃 Det var också en vana jag instiftade i början av mina vita veckor. Och som hårdrockare och punkare kan jag stolt erkänna att jag gillar det 😅 I alla fall i en lagom dos 😉

@Friluftstok
Gokväll, har läst dina inlägg men orkar inte kommentera mer än ”Dansbandsfredag”?? Vad innebär det? Gör mig grymt nyfiken!
Jag har en skämskudde på en av mina Spotify-listor, det är den här:
(Redigerat av admi, borttagen länk)

Är trött som en gnu och måste sova nu. Hörs mer en annan dag! 🤗

@Rehacer dansbandsfredag innebär egentligen bara att jag lyssnar på dansband. Dejtade en kille för flera år sen som dansade. Han pratade alltid om dansbandsfredag och skickade låtar till mig varje fredag. Trodde det var hans egna påhitt. Sen började det en ny pedagog på skolan, i min ålder, och dansbanden dånade över skolgården. Dansbandsfredag. Nånstans där googlade jag det och fattade att det är ju faktiskt en grej, finns hur många spellistor som helst som heter just dansbandsfredag. Vet dock inte bakgrunden till det. Nu brukar jag inleda fredagarna med några dansbandsdängor, har spridit konceptet till jobbet så jag och en kollega tar oss en sväng om ibland 🤣 Säga vad man vill om dansband men det är svårt att vara på dåligt humör när man lyssnar på det 😅💃

Fredag och myskväll med ungarna. Vi börjar få svårt att hitta filmer alla vill se. Jag har introducerat Marvel för min äldste. Min lille hänger inte alls med i det tempot och det blir alldeles för komplext för honom. Så nya fredagsmysrutinen är att den store är med en halvtimme, tills chipsen serveras 😅 Och sen försvinner han in på sitt rum med plattan och sin chipsskål. Och imorgon kväll så är det Marvel-kväll och då hänger den lille med sin platta och lär sig mer om senaste specialintresset ⚽ För några år sedan hade jag haft svårt att acceptera det, är man en familj så gör man saker ihop. Jag är glad över min utveckling som förälder. NPF-förälder. För min son är mycket svart/vitt. Men hans svårigheter gör att jag behöver vara otroligt flexibel. Gråskalorna är många. Eller grått och grått, snarare ett kalejdoskop.

Hur som helst, det var egentligen inte det jag skulle skriva om men det bara slog mig hur stolt jag är över mitt lite annorlunda föräldraskap och min föräldraroll. Det jag egentligen skulle skriva om var konsekvenstänk. @vår2022 har skrivit en intressant text om det. Konsekvenstänk har aldrig varit min starka sida. Jag är väldigt impulsiv, känslostyrd och tar majoriteten av mina beslut utifrån känsla. Dock känns konsekvenstänket kring alkohol logiskt och det känns inte främmande att fundera kring. Snarare tvärtom. Det har gått på rutin i några år nu, vindrickande på autopilot. Att tänka och skriva om det är väldigt givande för mig och gör min kurs tydligare 🧭

@Friluftstok Ja, det är verkligen intressant med konsekvenstänkande av sina handlingar och nödvändigt för att kunna göra en förändring av sitt drickande. Det är återfallsprevention, att tänka efter före. Som du säger i andra situationer där konsekvenserna inte gör större skada kan man låta känslor styra. Att dricka för mycket är dock direkt skadligt och konsekvenserna av detta är många gånger förödande. Det jag utöver detta försöker förmedla är hur stor inverkan hjärnans belöningssystem har och hur det styr vårt handlande och att det är därför ännu viktigare att tänka efter före, innan belöningssystemet tagit kontrollen av vårt handlande. Innan den kört över vårt konsekvenstänkande. Så som det automatiskt fungerade när vi började här. Nu när vi varit nyktra en längre period har vi möjligheten att göra en förändring av detta. Belöningssystemet har lugnat sig och konsekvenshjärnan har blivit starkare och trätt fram mer. Förändringen kan vi göra genom att konsekvenstänka och att ha kunskap om förändringen som skett i belöningssystemet av vårt drickande, och hur sårbara vi är pga det. Belöningssystemet minns att den bästa kicken den kan få är alkohol och har lagrat detta minne i hjärnan. Minnet kan inte raderas. Vad det gäller mig så kan jag därför aldrig dricka alkohol mer och väcka minnet och riskera att hamna där jag startade. Därför väljer jag den säkraste handlingen, att inte dricka. Så det enda råd jag kan ge med min kunskap är att tänka efter före, bedöma risker och förstå konsekvenserna av sitt handlande.

Ha en fin lördag, här skiner solen för fullt🌞🌷💕

@vår2022 är så imponerad av din kunskap i ämnet! 🤓 Av nyfikenhet, har du skaffat dig den på egen hand i samband med ditt beslut och din resa? Eller du kanske har arbetat/studerat inom ämnet?
Jag är som du vet dåligt påläst i ämnet men tycker det är intressant när du tar dig tid att dela din kunskap. Vissa grejer blir lite av en aha-upplevelse medan andra känns mer främmande. Tack 🌷

@Friluftstok Jag har skaffat mig kunskapen på egen hand i samband med att jag slutade dricka. Jag är rätt vetgirig och nyfiken av mig och vill förstå orsak och samband. Har även en nära vän som jobbar som psykolog och som har goda kunskaper om hjärnan som jag bollar med. Jag har haft vetskap om mycket innan också, men det ville jag inte ta till mig för jag ville fortsätta dricka.

Ha det så gott!🌷💕

Halloj,
I vår kära @andrahalvleks båda trådar finns så mycket fakta, fakta- hon pluggade nykterhet så hon kunde doktorera, I swear. Just nu skriver hon inte och vi saknar henne men trådarna finns ju kvar 😍