@Saber Min erfarenhet är att den beroende är mästare på att manipulera och ge skuldkänslor. Jag tror inte att det är så medvetet, men jag antar att det handlar om den egna skammen som är för smärtsam att släppa fram. Kroppsspråk, mimik, röst allt vittnar om hur jobbigt vi gjort livet för dem. De behöver inte ens klä det i ord. Vi älskar dem och naturligtvis gör det fruktansvärt ont att se, men ännu en gång är det inte personen vi älskar som "talar", det är drogen och beroendet den skapat. Tänker på dig 🧡

@Kevlarsjäl62 Visst är det så. Ont gör det särskilt när man vet att man gjort så mycket för att det ska funka och hålla.
Har en något jobbigare dag idag då det känns lite extra jobbigt.
Men jag ska ta mig igenom denna dagen med och imorgon kommer jag stå igen.
Tack för din tanke. 🩷

Fortfarande en känsla av en stor ensamhet även att jag vet att jag har människor runt mig. Men inte honom på det sätt jag velat.
Men ska försöka göra något jag mår bra av och försöka slå bort de känslorna.
En ny dag.🩷

@Åsa M är så jag tänker med, samtidigt så kan jag inte helt sluta oroa mig över vad han gör, ligger så djupt rotat än. Bryr mig fortfarande om honom och vill bara att han ska inse sitt och ta ett vettigt beslut, men efter 3 återfall så kan jag inte stå vid sidan om mer.

@Åsa M är så jag tänker med, samtidigt så kan jag inte helt sluta oroa mig över vad han gör, ligger så djupt rotat än. Bryr mig fortfarande om honom och vill bara att han ska inse sitt och ta ett vettigt beslut, men efter 3 återfall så kan jag inte stå vid sidan om mer.

Måste bryta mig loss mer. Måste känna att jag tar ansvar för mitt liv och mitt mående, måste lära mig vara utan honom för jag vet ju att jag mår bättre av det.
Varför måste jag älska honom än, den nyktra personen?
Nä, dags att resa mig igen, har många bollar i luften och bara hoppas att den lösningen kan vara en start på vidare lösgörning från honom.

@Samsung50 känner mig inte stark idag. 🥹
Tror helgerna är värst, när vi kunnat haft tid tillsammans nyktert och fint. Men jag vet att det inte är verkligheten nu, men saknar det som var för ett par månader sen.
Men får tänka i det längre perspektivet och tänka att detta är bäst för mig.

@Saber jag tror man kan älska den nyktra även om man hatar den fulla. Men man ska inte falla i fällan att tro att den nyktra kommer tillbaka när den fulla har tagit över, för det verkar inte så vanligt efter vad man läser här.

Nej så är verkligen fallet, måste lösgöra mig både ekonomiskt och så mycket känslomässigt som det bara går.
Väntar och längtar till tisdag då kanske fler pusselbitar faller på plats och jag kan presentera lösningen som kommer gynna oss båda men mest mig då jag kommer till att slippa en stor oro.

Idag kommer mäklare för att värdera huset och jag börjar få kalla fötter. Jag bara bävar för den dag jag måste ta det med honom, han kommer bli så besviken på mig och förmodligen arg med. Hatar att göra folk arga och besvikna. Sen kommer det rädslor att jag inte kommer kunna rent ekonomiskt ta över huset.
Då kanske det ändå är bättre att samäga, men å andra sidan så går der emot både vad jag själv känner men även alla runt omkring mig.
Åh ibland ångrar jag att jag drog igång allt detta.

@Saber
Det är inget konstigt att känna så, gå framåt, saker har en tendens att lösa sig ganska bra om man bara går framåt och gör det som känns rätt.
Precis som @Kevlarsjäl62 skriver så tänker jag också på dig.
Kram

@Saber
Du då? 💞

Du skriver att du hatar att göra andra ledsna och besvikna ...
Du har så gott hjärta. I den situation Du är i upplever jag att det är dags att du tar hand om DIG, vad du behöver och vad DU i slutändan mår bra av.
Verkar som du gjort allt du kunnat - och lite till.
Detta fixar du!
🌹
Kram.

Tack alla, men just nu känns det riktigt tungt, mäklaren gav inte riktigt det jag hade hoppats på och då blev det jobbigt.
Men efter ett samtal med min pappa så bokade jag en annan mäklare för att se vad den firman kan värdera det till.
Som ni säger ett steg åt gången och fortsätta gå.
@Tröttiz ja jag vet inte när jag ska börja tänka på mig själv, men ska väl försöka såsmåningom.

Tack för att ni tar er tid att läsa och skriva.
🌹