Så många vänder, från att inte vilja att jag ska köpa ut honom, till att han går med på det som jag till viss del inte litar på till att idag ringa och säga att han har suicidala tankar och ska på en akuttid.
Han ville jag skulle följa med dit, men jag sa nej, kände att varken han eller jag skulle må bra av det.
Men tack vare det så har jag mått väldigt dåligt idag där jag känt att jag lämnat honom i sticket. Jag vet att det inte stämmer men fortfarande min känsla och att jag inte gjort nog för att hjälpa och stötta.
Men ändå nöjd att jag inte följde med att jag var stark att jag inte sprang efter hans pipa.
Hoppas att ni alla har en bra kväll.🌺

@Saber
Hej. 💕
Så jobbigt du har det nu. 😪
Och du tar steg framåt - för dig. Du kan inte ta beslut för honom.

Men du ... du kan vrida ut och in på dig själv, spjälka dig i atomer.
Och fortfarande så slutar han inte. Kanske det är den där maktlösheten, att vilja hjälpa men ingenting är nog?
Men - när är det dags att du hjälper dig själv i allt detta?

Så bra att du lyssnade på den inre rösten att inte följa med. 👍
Kram!
Sköt om dig.
🌺💕

@Tröttiz Ja just nu är det jobbigt, jobbigt då jag både bryr mig om mig men även honom.
Jag vet att jag måste ta större och ytterligare steg för att jag ska må bra men ovissheten i vilken riktning är jobbig. Vill att det ska gå i den riktning jag vill men är rädd att det kommer gå i motsatt.

Jag är nöjd i mig själv där jag vet vad jag behöver och vill för att till slut kunna må bra.
Även jag är nöjd att jag inte följde med, det är hans liv och hans val. Nu måste han ligga i den bädden han bäddat och det utan mig.

Känner mig utmattad och dränerad, vill se slutet snart.🌺

Jag vet att jag kommer må så mycket bättre utan honom, ändå så tvivlar jag ibland, framförallt när han nu säger att han ska hålla sig nykter för att ge hans mediciner en chans att verka. Men ändå tror jag att han var ute och drack igår. Jag vet att jag inte ska bry mig, det är hans liv, men jag har så svårt att bryta det känslomässiga bandet när vi sitter ihop på så många fler sätt.
Jag vet att jag gör rätt för mig och mina barn och jag har så många som backar mig som ser saker hos honom som jag inte ser eller väljer att inte se. Jag är väl fortfarande duperad av känslor. Men hur kan man stänga av de?

Du är medberoende, du behöver lika mycket stöd som han behöver. Ett första steg är att ha så lite kontakt som du kan, för att du ska kunna läka. Med tiden kommer det bli lättare att distansera dig men så här i början måste du vara hård. Bestäm en dag i veckan när du har kontakt och undvik i övrigt att ha kontakt om du kan.

@Åsa M Ja jag har mer och mer insett det, jag känner bara ett behov av att veta att han är ok i sina känslor och i hans liv, jag glömmer bort mig själv igen, där jag så många gånger varit, sätter honom först. Samtidigt som jag vet i hjärnan att jag måste bort så är känslorna så starka för honom. Han har sagt att han inte vill sluta dricka, han gör det bara nu för hans mediciner, han springer till närmsta famn för att få närhet samtidigt som han bedyrar att han älskar mig och kommer alltid att göra, han kommer aldrig hitta någon som mig igen, varför väljer han då spriten? Det sårar.
Jag har stöd och de säger saker som inte jag ser eller kanske vill se. Men får kanske öppna upp ögonen och sätta mig själv i fokus som jag gjorde för bara någon vecka sen. Jag vet fortfarande vad jag vill och behöver för att må bra, det är bara detta vacklandet känslomässiga som jag inte orkar med.
För någonstans så älskar jag honom än och kommer nog alltid göra.
Det var ett bra förslag du kom med, vet inte om jag klarar av det än dock.
Funderar på om jag kanske kan behöva annat stöd än bara nära?
Så är detta forumet bra, andra som är i samma sits som slits mellan hjärnan och hjärtat.
🌺

@Saber
Ja, detta med hjärna och hjärta ... 🙄😔 💜
Det finns ju flera sidor av människor, hjärtat håller ju till hos den sida som inte är alkoholen. Men sedan tar ju alkoholen över ...

En nykter alkoholist sade till mig en gång då jag hade samma fundering som du då det gäller att välja alkoholen då man säger sig ha känslor för den andra m.m.. Att jag skulle försöka sluta fundera, för jag aldrig "kan förstå. Skulle du förstå hade du själv problem. Nu har du problem på annat sätt ... " Snurrade in mig så mycket i känslor och tankar.
Men denne persons ord hjälpte mig.
Hur tänker du om de ord han sade att man inte kan förstå hur mycket man än vill? Att försöka sluta förstå?
🌹

@Tröttiz Ja jag har hört liknande från en nykter narkoman, det att jag inte kommer förstå hur mycket jag än vill. Men det är ju det som gnager mest
Jag måste väl försöka sluta att förstå, men det är inte lätt. Det sa han med till mig, samt att jag måste först och främst ta hand om mig själv. Jag finner det också väldigt skönt och givande att prata med någon som varit på andra sidan, det får upp ögonen på ett annat sätt.
Sen måste jag försöka att förstå att han inte ser sitt missbruk, just nu nykter, men han gillar det inte och då vet jag vad som kommer hända igen så som det redan gjort så många gånger. Jag får sluta tro så mycket om honom och acceptera att så länge han inte ser sin egna del så finns det inte så mycket att göra, jag kan inte stå vid sidan om igen.
Det är det som alla runt mig säger också, du har gjort allt och lite till nu måste han få ligga i den bädd han har bäddat.
Tack för dina ord.🌺

@Saber
Känner igen det där gnagande du nämner, det gnagde fastän man inte ville.
Fint att du tycker det var givande med kontakten med nykter narkoman, det ger ju lite ökad förståelse fastän man, som du säger, inte faktiskt kan förstå.

Du kan inte göra val för honom, men hjälp dig själv nu, försök fokusera på dig. Något steg i taget. 💜

@Tröttiz
Det som är jobbigt med de där stegen är att jag inte riktigt vet vilka jag ska ta. Jag vet att jag vill komma loss från det ekonomiska med honom, men det är det jag vet. Resten vet jag inte.
Eller så vet jag det men vill inte se det som så mycket annat var som gäller honom.
Nu ska jag ha en god natts sömn och hoppas att jag vaknar upp något klarare. 🌺

@Tröttiz
Som vanligt en ganska ytlig sömn, fortfarande ovant att sova ensam. Det är väl mycket det som skrämmer med, ensamheten.
Men jag vet att jag kommer kunna hantera den tids nog.
Om jag vaknade så mycket klarare vet jag inte, jag tycker att jag vacklar för mycket. Men samtidigt så vet jag att jag inte kan vackla en tum..

Ska försöka ha en bra dag. 😊🌺

Efter samtal med honom igår fick jag för mig att kolla upp den ekonomiska biten, just för han säger att han vill ha ut lika mycket som han la i huset. Ja när vi köpte la han in mer i handpenning än vad jag gjorde och jag har länge haft ångest för det, men när jag nu räknade ihop hur mycket jag har betalt till våra gemensamma räkningar och vad han har betalt, så har jag inte så mycket ångest längre då vi nästan är uppe på samma summa. Att jag kan ha varit så naiv, men jag har ju alltid trott att det skulle jämna ut sig i slutändan och indirekt har det ju gjort det. Jag tror inte han är medveten om att det är de summorna som jag räknat ut att det är.
Detta är verkligen en lärdom som jag kommer ta med mig, synd bara att den kommer så sent.
Börjar mer och mer få upp ögonen för vad jag egentligen blivit utsatt för och det är skrämmande.

@Saber

Du är verkligen på rätt väg, förstår att du ser klarare och klarare.
Känner igen den där diskussionen om att de tycker de har betalat och gjort så mycket mer än vad som faktiskt är sanning.
Fint att du får se svart på vitt, det gör att man vaknar upp ur dimman.
Var stolt över dig själv för de krafter du har inom dig som tar dig ur detta, det är verkligen stort. Om du inte gör det nu så är jag övertygad om du kommer göra det när du ser tillbaka.
Kram

@Saber Jag är imponerad av att du orkar "rådda" i alla praktiska saker på det sätt du gör. Du är verkligen stark. Jag kan ju tyvärr inte göra så mycket mer än att säja att jag är säker på att du gör rätt. Önskar jag kunde göra mer, så tänker man ofta här inne. Kram 🧡

@Snödroppen
Min krafter känns inte så stabila alls, men är väl som du säger att jag kommer se det när jag får mer distans. Just nu är jag för nära för att se det klart.

Ja han har gjort så mycket för mig och gården, jag har inte gjort något eller ytterst lite alltid. Jag har aldrig brytt mig om honom, jag har bara brytt mig om mig själv och barnen... även att jag vet att det inte stämmer så sårar det nu, framförallt när han säger det i nyktert tillstånd.😔
Men tar små steg så kommer det gå bra.
Tack för dina ord.🌺

@Åsa M
Ja, ibland behövs det för att klara av allt, jag vill dock att allt ska vara färdigt, men han bara motsätter sig. Köper jag ut honom har han förlorat allt, att han inte fattar att han försatt sig i situationen själv?!
Tack för att du skrivit
🌺

@Kevlarsjäl62
Tack ska du ha, som jag skrivit tidigare så känner jag mig inte så stark ofta, tycker jag vacklar så mycket känslomässigt men jag vet att jag gör rätt med hjärnan.
Jag bara hoppas att allt det praktiska snart kan vara över och jag ska kunna andas ut ytterligare lite.

Tack för att du skriver trots att jag vet att du kämpar med. Det betyder mycket. 🩷