@Ny dag Klart att du klarar det! Det mest vanskliga med återfall är att man börjar tvivla på sin egen förmåga. Här är Annie Graces recept på varaktig nykterhet:

1) Tro på att du klarar av att sluta dricka.
2) Fokusera på alla fördelar med nykterheten - ända ner till minsta yttepyttelilla grej.
3) Identifiera dig som en person som inte dricker alkohol.

Punkt 3 får man jobba mycket på. Många månader-år. När man naturligt kan säga till alla i alla sammanhang ”jag dricker inte alkohol”, utan skam eller behov av att förklara mer, så är man hemma. Väldigt många här på forumet återfaller gång på gång och uppfyller tyvärr inte punkt 1. Bli inte en av dem! Tyvärr är det så att de allra flesta dör av sitt missbruk förr eller senare. Bli inte en av dem! Missbruk är dödligt. Nu skrämmer jag dig medvetet för att du ska ta fram hela verktygslådan. Morot och piska. Och jag gör det av omtanke ❤️

Kram 🐘

En veckas nykterhet och även kroppen börjar återhämta sig, ff mycket trött. Den sista tiden har jag varvat nyktra dagar med dagar då jag druckit kopiöst mycket. Hela tiden med ett sorts underliggande självhat och påtaglig ångest. Känner mig nu mycket lättare i sinnet vilket jag alltid gör men alkoholdjävulen är stark och obarmhärtig samt förrädisk. Jag måste verkligen banka in detta i min hjärna.
@Andrahalvlek ❤️ Tack, jag behöver all stöttning i världen nu! Jag bemästrar redan punkt 3 dvs jag dricker inte alkohol… Det är 1 och 2 som är mina utmaningar, och då kanske främst att jag inte förstår hur jag ska klara att inte dricka utan återfall…. 💕💕@vår2022 @Himmelellerhelvette ❤️❤️❤️ Ni är förebilder och jag kommer aldrig ge upp! Tack för att ni stöttar, det hjälper mer än ni anar! @Varafrisk ❤️

Alkoholdjävulen anfaller mig, jag är ju så duktig och klarat en vecka nu så till helgen kan du unna dig att få döva känslorna/tvivlet och ångesten genom att smygdricker. Hur sjukt låter inte detta egentligen? Skriver här istället, jag vet ju hur filmen slutar och alla eftertexterna kan jag utantill (läs än värre ångest men ändå annorlunda än den ångest jag känner nu). Ligger i sängen, helt slut efter att dessa tankar angripit mig sedan lunchtid. Har ett viktigt möte på måndag morgon där jag håller i en stor presentation och vill ju såklart göra bra ifrån mig. Tror kanske att det är oron inför detta möte som spökar och då passar 👿 på…. Känner mig redan lugnare inombords när jag skriver här. Vill inte börja om på dag 1 igen. Med hjälp av en dag i taget, forumet och Annie Grace ska jag klara det här. Lite mindfulness, andning och motion på det så klarar jag det nog ännu bättre. Nu kopplar jag in lurarna och lyssnar på Annie.

@Ny dag Bra att du skriver här när alkoholdjävulen pockar på. Att sätta ord på hur du tänker och känner kommer då upp på ytan och blir tydligare för dig. Som du skriver, hur sjukt låter det inte egentligen. Ett bra sätt att angripa snurriga tankar och se dem utifrån. Det sämsta är att gömma sig och bli tyst, då får djävulen övertaget. Berätta gärna mer om skillnaden på ångesten du känner nu mot när du dricker.

@Ny dag Ett litet tips som man ofta glömmer. Ta en lång promenad om du kan. Så lång att du blir lite svettig. Det ger ro både i kroppen och hjärnan. Och du blir lite trött också. Det är lättare att få bort negativa tankar och sug om man rör på sig. ❤️🙏🏻

Jag är tillbaka igen om nån undrar! jag är tillbaka igen även om ngen undrar och jag tänker skriva lite här och där fast ni kanske inte tycker att jag ska det. Men jag bestämmer själv, för jag är 43 år och snart vuxen! Puss och kram på er alla!!

@Ny dag Jättebra att du skriver här och berättar vad alkoholdjävulen säger till dig! Så sa han till mig i jag vet faktiskt inte hur många år! Och jävlar vad han berömde mig de gångerna jag hade hållit upp en hel månad!

Jag vet att du provat det mesta men man kan prova igen för denna gången kan vara den gången fönstret är öppet för just dig till att få flyga ut!

Köp hem överdrivet många olika alternativ av drickor du gillar så det alltid finns något gott att smutta på varje gång minsta av sug dyker upp. Jag hade a-fria öl, bubbel, pucko, brämhults juicer, energidrycker, allt möjligt! För mycket sitter i vanan att få smutta eller hälla i sig något!

Spela filmen har du också gjort men är ångesten för svår på kvällen så övertalar alkoholdjävulen en till att skjuta upp problemet till dagen efter bara man slipper just nu och då funkar inte filmen! Försök då med alla dricker eller vara proppmätt! För hunger kan också förknippas med sug.

När det blir överjävligt: Gå på promenad, spring i skogen, gråt, prata med en vän, skriv här, läs en bok, lyssna på bra poddar och böcker. Läs allt om hur alkohol skadar dig psykiskt och fysiskt! Sov! Fly in i seriemaraton. Hoppa hopprep!

Känslan går över tillslut bara man inte ger upp och dricker istället.

Kram❤️

@vår2022 Tack för svar, har tänkt på det där med olika ångest… när jag dricker och har druckit är ångesten lite mer utanpå, den handlar mer om just ångest över drickandet och hur jag ska komma ur det. Nu efter en vecka nykter upplever jag ångesten som djupare, svårare och hela jag är på helspänn, tankarna flyger och far, är mycket trött och det hjälper inte hur mycket jag än sover, är ute och promenerar. Idag har jag varit på jobbet hela dagen, så kul att träffa kollegor och har fått mycket gjort men nu känner jag mig helt dränerad. Jag ska verkligen gräva i detta med olika ångest, jag upplever att den nyktra ångesten har med det jag behöver bearbeta att göra och ska ta upp detta med ”min doktor” nästa gång. Jag försöker tänkta i dina banor kring värderad riktning. Så tacksam för din feedback ❤️
@Himmelellerhelvette Ja, det är en tjatig jävel!!!! Men jag är envis och ska bli mer envis. Jag provar allt igen, kanske är det denna gång? Det där med drycker har jag anammat fullt ut, köper lyxiga juicer, tonics, cola zero, smaksatt mineralvatten, bubbel… det finns en helt ny värld att botanisera i. Förvisso dyra drycker men inte jämfört med vad jag slängt bort på alkohol… Hur mycket afritt jag än köper är det mycket billigare än a!!! Bra tips det där medvetet vara proppmätt, jag glömmer ofta att äta när jag jobbar, ska förse mig med frukt, nötter och morötter så jag inte får ett sug bara för jag egentligen är hungrig. Att läsa om alkoholens skadeverkningar och hjärnan hjälper. När jag lyssnade på Annie Grace för ett tag sedan fastnade frasen ”alcohol lied to me” på temat att när man började dricka var det trevligt och avslappnande och i festliga sammanhang, när väl man är beroende ger inte alkoholen samma känsla längre och därför behöver vi mer och mer och mer utan att vi får tillbaka den där härliga känslan som två glas vin gav när jag var normaldrickare. Jag kommer aldrig uppleva den känslan igen för att alkoholen ljög för mig! Förlåt jag låter flummig men den tanken har etsat sig fast hos mig och så är det ju. Tack för din återkoppling ❤️ har följt o fortsätter följa din resa och grattis till din nyktra resa!!!@Amanda L ❤️❤️

Dag 10 (igen), nu börjar dagarna rulla på och alkoholen känns allt längre borta, framförallt på morgonen. Efter lunch kan tankarna på a komma, speciellt i tisdags var det superjobbigt men jag tror jag red ut den stormen. Adjövulen tyckte att jag skulle få en ”belöning” till helgen och ”unna” mig att döva ångesten. Skrev här istället och de värsta tankarna på detta släppte. Nu har jag planer till helgen som omöjliggör smygsupande. Känner mig hyfsat trygg i att det ska gå bra. Har ingen alkohol hemma som jag kan nalla av, maken är informerad och håller kollen på det som finns kvar. Skönt med hans stöd i detta, han har för övrigt i princip också slutat dricka vin till helgmaten. Vi botaniserar istället bland afria alternativ för att matcha maten. Idag kommer jag vara nykter, har bilkörning sent på kvällen inplanerat. Inatt när jag inte kunde sova lyssnade jag på ett par kapitel ur Skål tamejfan igen. Rekommenderas till er som inte läst den! Gillar att han använder begreppet problemdrickare istället för alkoholist. Jag har ju både jobb, familj, hus etc kvar i mitt liv och att vara en poroblemdrickare känns inte lika stigmatiserande även om det är samma sak som att jag är alkoholist… löjligt kanske men för mig håller detta. Idag ser jag framemot en nykter torsdag, och om/när ångesten sätter in ska jag försöka andas.

@Ny dag Jag tänker också att det är bra att få tag på den ”nyktra” ångesten på djupet. Jag har någonstans hört att ångesten är en signal på att mina verktyg inte räcker för att hantera en given situation. Jag tycker att det är en bra förklaring, man vet inte riktigt hur man ska hantera en situation och det slår över i ångest. Att det blir ett annat sätt att hantera situationen på och för att dämpa den ångesten, som är obehaglig, tar man till alkohol. Sen blir det i sin tur en ond cirkel. Hjärnan stressas av alkoholen och då tar man mer alkohol för att dämpa den stressen…

Ja, ordet alkoholist är ett nedsättande ord. Problemdrickare är bättre. Det är mer innebörd i detta, man har problem med att hantera alkohol. Problemet kan leda till att man bli beroende. Bra att du skriver hör när alkoholdjävulen pockar på, vi ska hjälpas åt att skrämma iväg den jäveln!👊.

Du ska vara stolt över dig själv, du jobbar på så bra! Kram❤️

@vår2022 Ångest är en signal på att mina verktyg inte klarar hantera situationen…. Så rätt det känns, jag behöver förstärka mina verktyg och djupa i min nyktra ångest och hitta verktyg för att hantera den utan sug efter alkohol.
Jag kan ibland känna sorg över att inte få döva, jag vet att det är alkoholdjävulen som spökar. Dessa tankar kommer ju aldrig på morgonen/förmiddagen utan em/kväll dyker de upp. Denna helg finns ingen möjlighet, igår kom tanken på att jag förtjänar smygdricka nästa helg, då har jag varit ännu duktigare. Alltså, jag skriver här igen för genom att gå tillbaka och läsa kan jag med egna ögon se det sjuka i mitt beroende! Alkoholdjävulen är lömsk men det är jag som bestämmer om glaset lyfts till munnen eller ej! Idag är jag nykter och det ska bli så skönt! Önskar fin och nykter fredag!

@Ny dag Det är som ett krig mellan beroendedelen av hjärnan och den andra delen. Beroendedelen kommer göra allt i sin makt för att övertyga om att man är värd ett glas medan den andra delen vet att det inte slutar med ett glas.
Beroende kan många gånger kallas känslornas vilsenhet. När vi inte lärt oss hantera våra känslor flyr vi. Många gånger har detta beteende börjar redan som väldigt ung. I att fly in i mat eller spel tex. Sedan har det blivit annat att fly in i som för oss alkohol. Första tiden när man slutat handlar otroligt mycket om att lära sig nya verktyg för att ta hand om sina känslor. Jag försöker se mina känslor som barn som jag behöver ta hand om och vägleda, trösta och ta hand om.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Som 12-åring utvecklade jag ätstörning som jag led under flera decennier. Det är dags att på riktigt ta tag i känslorna/ångesten nu. Min läkare vill att jag ska ha lite längre nykterhet (ett par veckor) i mig innan vi kan gå ner i min nyktra ångest så att alkoholen och dess skapade ångest är så att säga borta. Jag satsar på det nu, tycker angreppssättet låter sunt och riktigt i mina öron. Ett av verktygen ärbart skriva här. I tisdags hjälpte det för jag kommer kunna vara nykter i helgen, det schema jag har skapat innebär bilkörning av andra kvällstid… och på måndag har jag min stora presentation vilket i sig kan innebära risk efter men då har jag bokat upp träning med en väninna. Jag behöver utveckla egna strategier för mig på sikt men nu så här i början är det jobbigt nog att undvika tillfällen om du förstår hur jag menar. Tack för att du stöttar och peppar, jag behöver all hjälp och pepp jag kan få! Känns som om jag inte vill svika er😃👍 som pepper mig så bara det! Jag vet att ni inte dömer om jag inte lyckas så jag har lägger inte in någon prestation i detta vilket är skönt för en prestationsmänniska som jag. Men jag vill inte svika, vill visa er att såsom ni visat att det går och jag vet ju att ni säkert suttit i samma båt så kan jag också🙏🙏❤️❤️❤️

@Himmelellerhelvette Som 12-åring utvecklade jag ätstörning som jag led under flera decennier. Det är dags att på riktigt ta tag i känslorna/ångesten nu. Min läkare vill att jag ska ha lite längre nykterhet (ett par veckor) i mig innan vi kan gå ner i min nyktra ångest så att alkoholen och dess skapade ångest är så att säga borta. Jag satsar på det nu, tycker angreppssättet låter sunt och riktigt i mina öron. Ett av verktygen ärbart skriva här. I tisdags hjälpte det för jag kommer kunna vara nykter i helgen, det schema jag har skapat innebär bilkörning av andra kvällstid… och på måndag har jag min stora presentation vilket i sig kan innebära risk efter men då har jag bokat upp träning med en väninna. Jag behöver utveckla egna strategier för mig på sikt men nu så här i början är det jobbigt nog att undvika tillfällen om du förstår hur jag menar. Tack för att du stöttar och peppar, jag behöver all hjälp och pepp jag kan få! Känns som om jag inte vill svika er😃👍 som pepper mig så bara det! Jag vet att ni inte dömer om jag inte lyckas så jag har lägger inte in någon prestation i detta vilket är skönt för en prestationsmänniska som jag. Men jag vill inte svika, vill visa er att såsom ni visat att det går och jag vet ju att ni säkert suttit i samma båt så kan jag också🙏🙏❤️❤️❤️

@Ny dag Det är ingen dålig sak, utan en bra strategi att undvika frestelser och tillfällen som triggar beroendet. Just i början behövs det extra mycket eftersom man då inte har återställt hjärnan och inte heller hunnit utveckla nya vanor och beteenden. Men för varje dag och helg du lyckas så minskar suget, skapas nya vanor och du har framförallt lyckats gång på gång. Du blir starkare och starkare och till slut klarar du att att utmana dig mer.
Det viktigaste just nu är nykterheten. Och om du kan hitta på undanflykter som är givande och roliga som att träna med kompisar eller annat så är det såklart ännu bättre. Allt blir bättre.
Så kämpa på! :) :) Det är så värt det :)

@Amanda L 🙏 Precis hemkommen efter bilkörning. Härlig känsla att hoppa in i bilen för att hämta som utlovat. Inga tankar på att vilja ha alkohol idag öht! Tänker fortsätta med olika avledningsmanövrar på helgerna tills jag är mer stabil i nykterheten. Det lär bli mycket bilkörning 😂!
Ser framemot att vakna och äta frukost med familjen imorgon, kaffet kommer smaka underbart och croissanter att värma finns i frysen! Har inhandlat allt för en myslyxig frukost! Sparar ju mycket pengar på att undvika SB så det är bara att unna mig allt möjligt i mataffären, saker som jag för drygt två veckor sedan hade tyckt varit onödigt nu när priserna gått upp så mycket. Vilken sjuk prio jag haft och som nog alla som är problemdrickare också har. Alltså, jag skäms när jag tänker på det! Snart dags för lite Annie Grace, lyssnar på boken om och om igen för att banka in fakta!

@Ny dag Verkligen tokbra att banka in Annie Grace bok, jag har lyssnat på den tre gånger🙏 Sen har jag även lyssnat på
”skål ta mig fan” och
”Beroende, en bok om missbruk och vad det gör med oss och dom vi älskar” samt
” Beroendepersonligheten”

Jag blev också ätstörd som väldigt ung och har gått tillbaka till var problemet grundat sig och insett att det är otryggheten och rädslan i barndomen som jag aldrig hanterade. Tog till mat som sedan blev anorexi och bullemi. Så har konstaterat att min beroendepersonlighet utvecklades redan som barn eftersom jag inte fick de förutsättningar ett barn ska få och därmed inte förutsättningar att hantera känslor utan fick lära mig ett eget sätt. Överlevnadsstrategi?

Kram❤️

@Ny dag Så skönt att dagarna rullar på🙏🏻Det kommer gå bra för dig!
Jag märker att jag skiljer mig från många här på forumet. Jag tänker då på att det som har varit/är hjälpligt för många är just det här med att läsa böcker, lyssna på poddar, dricka a-fritt osv. Jag kunde läsa, lyssna men det var först när jag kapitulerade helt och hållet som det funkade och har funkat. För jag drack ju varje dag förutom söndag tills jag slutade dricka. Du jobbar på så himla bra! Jag tror på dig🙏🏻kram❤️

@Varafrisk Jag tycker det är jättebra att du ger din historia. Att det är olika som funkar för olika individer. Jag tror ändå att det kan vara bra att lyssna massor och hjärntvätta sig med nyktra faktan för en dag när fönstret är öppet och man kapitulerar då ligger en massa kunskap i bakhuvudet som man kan ta fram och plugga mer på. Det som jag också tycker är bra med många böcker och poddar är att de pratar om tolvstegs-programmet för att avdramatisera det. Man får ta del av hur det fungerar och vad man behöver jobba på med sig själv och man kanske blir mindre obekväm med att faktiskt gå på ett möte. Jag har varit livrädd för att visa mig på ett sådant men genom allt jag lyssnat på skrämmer det mig inte längre.

Kram❤️