Fredag eftermiddag och precis slutat jobba. Inget sug efter alkohol utan längtar bara till vår planerade 🌮-middag. Ändrade planer och ingen bilkörning ikväll men det spelar ingen roll för nykter kommer jag vara oavsett. Nu ska jag vila en stund innan middagen, helt slut efter arbetsveckan som varit intensiv. Tidigare hade jag behövt a för att orka, nu tillåter jag mig istället att vila när det behövs. Jag försöker att bli bättre på att tillgodose mina grundläggande behov kring vila, sömn, mat och dryck som jag tidigare slarvat en del med eftersom jag bara kört på. Önskar alla på forumet en nykter fredag och man ångrar aldrig en nykter dag/kväll!

@Ny dag Låter så bra att du lyssnar mer på dig själv och dina behov och inte bara kör på. Det är precis det som krävs för att man ska fungera bättre. Hoppas tacomiddagen var god och att du fått en fin fredagskväll.

Ha det gott!❤️

@vår2022 🙏❤️ Gårdagskvällen var mysig och alkoholen saknades inte. Idag står en tur på stan med lunch på agendan. Hyfsat pigg, fräsch o utvilad utan plufsigt 🥴! Önskar dig en underbar lördag!

Dag 13, snart två veckor igen. Varför kommer det gå bättre denna gång? Vet inte egentligen men efter att ha läst Beroendepersonligheten av Craig Nakken är det som om poletten trillat ned. Jag har en beroendepersonlighet och det finns två sidor inom mig. Boken talar om att agera ut för sinnesförändringen. Och jag känner så igen mig. Istället försöker jag hitta nya vanor, reflektera och gå till roten om vad som orsakat skavet. Idag är jag nykter!

Söndag och snart två veckor. Alkoholen helt lämnat kroppen. Skönt. Trött men sovit bra. Tänker att det är ok att vila, har misshandlat mig själv med a länge och min stackars kropp o knopp behöver komma ikapp. I eftermiddag ska vi åka och komplettera vinterutrustningen till hela familjen då vi snart planerar resa till fjällen för att se om huset. Nästa helg är det stor fest, känner mig lugn i att inte dricka. Punkt. Kommer ta bilen försatt det blir så mycket enklare att komma hem så det är ett svepskäl men kommer försöka att inte lyfta det utan bara vara där och inte dricka för att jag inte vill. Önskar en fin, nykter söndag till forumet!

@Ny dag Ju längre tiden går, ju mindre viktig blir alkoholen. Tills slut kommer du att undra vad som var så märkvärdigt med den drycken. Då har ditt beroende somnat in och hörs av väldigt sällan.
Jag slutade dricka för åtta månader sedan och nu är det inget jag tänker på, oroar mig för eller ens planerar kring.
Jag känner mig fri. Och livet är bara bättre. Det är så värt att kämpa, det tar några månader, men det är ju ingen jättelång tid av ett liv.
Heja dig! Och kämpa på. Du gör det bra! :)

Migränen från helvetet igår, enda trösten var att den iaf inte hade något med alkohol att göra. Fortfarande lite omtumlad och svag, migränanfallet var ansträngande och mitt nya jag väljer att gasa igång långsamt istället för att rusa på och döva med kombon ipren/Alvedon. Tror det var kroppens signal att jag ska ta det lugnt. Idag fortsätter jag nyktra resan, dag 16.

@Ny dag så förnuftigt att du lyssnar på kroppen och tar det lugnt. Migrän är inte det roligaste. Starkt att du genomled utan medicin. Hoppas du mår bättre nu! Tycker du är superduktig och så omtänksam och uppmuntrande till så många här på forumet. Kram och trevlig kväll!🤗

Reflekterar över denna gång i ordningen när jag tagit nya tag i nykterheten. Varför ska jag lyckas denna gång, vad gör jag annorlunda och vad har förändrats inom mig? Vet egentligen inte men känslan är annorlunda, känner mig inte euforisk över de nyktra dagarna vilket jag gjort tidigare. Känner mig bara tillfreds med att vara nykter men har fortfarande mycket jobbig ångest som jag försöker vara i utan att få panik/agera ut. Först efter tre månaders nykterhet vill jag börja jobba på djupet med ångesten, lära strategier mm men det tror jag inte jag orkar nu. Nu och den närmaste tiden är fokus på nykterheten som är en första förutsättning för långsiktigt välmående. Jag verkligen indoktrinerar mig med nyktra fakta, lyssnar på samma böcker på repeat, nästan maniskt vilket känns lugnande och jag planerar fortsätta med detta fram till åtminstone jag nått 90 dagar av nykterhet. Läste att man på AA rekommenderar 90 möten på 90 dagar i början. jag gör det på mitt sätt. Tänker att resultatet blir mer eller mindre detsamma dvs indoktrinering i nykterheten och vad som krävs långsiktigt. Jag försöker denna gång också vara noga med återhämtning, vila och att lära mig meditation och avslappning för att stressa ned och låta min hjärna som alltid går på högvarv vila. Och såklart att läsa och skriva här.

@Andrahalvlek 🙏 ❤️ och det är till stor del din förtjänst och förstås också några andra ”gamlingar” här. Så värdefullt! Att nöta nyktra fakta/faktametoden är så förknippat med dig och jag tror stenhårt på den. Ni har verkligen banat vägen med era insikter och pepp. Någon gång kommer jag att också nå dit! Kanske denna gång, vågar inte jinxa men oavsett så är varje nykter dag en liten seger i sig. Stor Kram och jag håller verkligen mina tummar för dig just nu. Glöm aldrig att jag tycker din resa och dina insikter borde finnas i bokform, tänk så många som skulle få stöd och som ännu inte hittat detta forum. 🥰

@Ny dag Du jobbar på så bra och det handlar verkligen om att göra ett stort jobb med sig själv. Det tar mycket energi och tankeverksamhet för att lyckas och du är på så god väg!💪. Tänker också att det är bra att dela upp det och inte hoppa på allt på en gång. Att när du är mer stabil och balanserad så orkar du på ett bättre sätt närma dig djupet av din ångest. Då är du också mer mottaglig och har mer styrka för att ta emot det. Tror också att du ändå i små portioner redan bearbetar och processar det. Du har insikt och det är inte en helt okänd och obruten mark som du närmar dig.

Så bra att du vilar och lyssnar på dina signaler, du behöver återhämtning och kraft i detta arbete. Ha en fin dag och sköt om dig❤️

@vår2022 ❤️🙏❤️🙏❤️🙏!

Inatt hade jag en fruktansvärd dröm, jag hade druckit och var i drömmen på morgonen dagen efter och hade såklart megaångest. Förtvivlad över det faktum att jag än en gång misslyckats med att inte dricka. Vaknade chockad/omtumlad och det tog en stund innan jag till min stora glädje och lättnad insåg att det bara var en dröm (mardröm) om hur det varit. Hoppas mitt undermedvetna bearbetade detta och lärde sig något som kan hjälpa framåt. Dag 18 och nykter!

@Varafrisk ❤️❤️❤️ Tar ju rygg på dig🤣 du om någon har visat här vikten av att aldrig ge upp kampen för en nykter tillvaro och att man trots svårigheter kan fortsätta vara nykter och faktiskt bemästra situationen hur jobbig den än är. Kram till dig och jag hoppas du får en fin fredagskväll!
@Vinägermamman ❤️❤️❤️ Den positiva energin känns inte alltid. Jag är bara så tacksam över att jag förstått på djupet att jag är jag och sen finns det beroendet i min hjärna och att det är det som ”ställer till det”. Kan inte förklara men det känns befriande och hjälpsamt när suget sätter in vilket det gjort under em. Har ett svårt (men eg positivt) beslut att fatta, lovat tänka under helgen och vips dyker tankar på att slippa tänka, döva för att slippa ångesten som klamrar sig fast i kroppen. söka sinnesförändring kallas det i boken Beroendepersonligheten och för varje gång jag sätter emot desto svagare kommer suget ju bli i framtiden. Önskar dig en fin fredagskväll 🥰!

@Ny dag Varje gång suget kommer kan man försöka stanna upp och känna hur det känns och känna hur det stiger i känsla och sedan sjunker inom någon/några minuter. När man testat att vara i suget och verkligen känna efter hur det stiger och sjunker i känsla några gånger blir man tillslut rätt van vid att tänka -Jaha, här kommer du suget, dig känner jag mycket väl, då ska jag lyssna på dig och känna in dig!
Inte ignorera eller ta till en godisbit eller nått utan bara känna och sedan går det över och därefter kan fortsätta med det man höll på med.
Ibland kommer känslan gång på gång under någon kvart eller så och då kan man bli irriterad men man kan tänka det som en tjatig treåring som man behöver ta tålamod med och lyssna på.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette 🙏 Precis så försöker jag lära mig härbärgera och vara kvar i suget men även andra skav som senare kommer leda till sug efter alkohol. Reflektera över vad som ligger till grund för de obehagliga känslorna som uppkommer. Det är inte lätt alltid men jag tror precis som du att det är viktigt att inte avleda genom att äta godis eller shoppa på internet vilket jag i mina tidigare nyktra försök gjort. Allt är iofs bättre än att dricka men det har ju bara varit att jag fortsatt i samma beteende men med ett annat beroende.
Var på fest på restaurang igår, hade urtrevligt och skrattade mycket. Saknade inte alkoholen ett dugg. Drack afri prosecco vilket också passade till maten. Kändes inte konstigt och ingen höjde på ögonbrynen när jag sa att jag dricker inte alkohol längre för jag mår inte längre bra av det. Fick av misstag i mig en stor klunk vin och det smakade surt. Det är inte för smaken jag druckit alkohol oavsett hur mycket jag än tidigare vidhållit att olika viner passat till olika rätter. Att vin förhöjer smaken på maten osv. Jag kommer dock aldrig att proklamera detta offentligt men det känns skönt att för egen del kommit till insikt.
Kommit hem efter låååång promenad och är helt slut så nu ska jag unna mig slapp söndagseftermiddag tillsammans med familjen utan måsten. Tre nyktra veckor avklarade. Bara så, inga pukor och trumpeter för det utan känner mig tillfreds. På sikt kommer livet bli roligare, mina dopaminnivåer är ju dopade och det är först och främst tid i nykterhet som kan återskapa balansen i hjärnan. Det i kombination med att allteftersom lägga på nya nyktra vanor för att forma ett nynytt, sundare och mer innehållsrikt liv. Det ska faktiskt bli riktigt spännande 😊