Söndag och snar två veckor i nykterhetens tecken. Fysiskt mående = 1000 ggr bättre. Lättare i kroppen, rakare rygg, diffusa krämpor som bortblåsta. Psykiskt mående = ångesten kvar men en djupare sådan, den som jag med alkohol försökt döva. Denna ångest känns på ngt konstigt sätt mera värdig även om den är jobbigare rent själsligt. Vet inte hue jag annars ska försöka förklara.
Har en stor presentation imorgon, är väl förberedd och ska läsa in mig ytterligare ikväll för att vara på den säkra sidan.
Så skönt att jag lyckades hålla nykterheten denna helg, adjävulen attackerade mig i tisdags om att jag var värd att döva mig till helgen. Så stolt och tacksam att jag skrämde bort 👿 och att jag vaknade nykter idag! Ett steg i rätt riktning! Nästa vecka kommer säkerligen nya attacker men då skriver jag här, så tacksam 🙏 för allt stöd. Imorgon dag 15 och jag går in i vecka 3 och jag vill banne mig klara en vecka till.
Hela helgen har jag drömt mardrömmar, väckte familjen natten till igår när jag vrålade nej, nej, nej! Vet inte vad jag drömde men var plaskvåt av svett. Förhoppningsvis kämpade jag mot 👿 (och vann?) även i sömnen.
Alkoholen känns idag väldigt avlägsen och det ska jag ta vara på. Skönt att inte kämpa idag utan bara flyta med. Fortsätter lyssna på Annie Grace på repeat så fort jag vaknar under nätterna. Hennes röst är lugnande så jag somnar snabbt om. Vet inte hur det undermedvetna fungerar men jag har timer på en timme så även när jag sover matas jag med nyktra fakta väljer jag att tro/hoppas.

@Himmelellerhelvette Så skönt att det inte känns främmande med att gå t AA. Nu när jag mår så dåligt är det mitt andrum…att få vara riktigt ärlig och gråta som ett litet barn. Med tanke på att hjärntvätta så vet jag de som har gått på 90 möten på 90 dagar. Det hade aldrig funkat för mig…inte heller hjärntvätt men som sagt var så är vi olika och det viktigaste är att vi blir nyktra och förblir nyktra🙏🏻

@Ny dag Stort varmt Grattis t 14 dagar❤️Bra jobbat! Ta’t lugnt en dag i taget!

Kram❤️

@Varafrisk 🙏❤️ Precis så, en dag i taget! Önskar jag vågade gå på ett möte men är så rädd 😟 för att min stora hemska hemlighet ska avslöjas offentligt! Tycker du är så modig och stark! Du är så värd att ha kommit så långt på din nyktra resa! En stor förebild för mig❤️!

@Himmelellerhelvette När jag ventilerade här i tisdags lättade trycket, 👿 blev mindre påstridig och jag kunde se klarare att det var beroendet/sjukdomen som gjorde sig hörd. Då plötsligt fick jag liksom det lättare att ta makten över mig tillbaka, jag kunde spela filmen inklusive slutet med alla eftertexter och suget liksom förminskades och blev hanterbart. Jag kände och känner mig också mera sann mot mig själv. 1-0 till mig. Forumet här är fantastiskt.

@Ny dag Vad skönt att helgen gått bra. Intressant att du säger att den nyktra ångesten är mer värdig. Tänker också att den är mer sann, din äkta känslor som finns där. Den går också att jobba med på ett helt annat sätt än den onyktra ångesten. Du kommer att hitta verktyg och du har också verktyg genom att skriva här och sätta ord på hur du känner om sug. Och som du skriver så lättade trycket när du gjorde det i tisdags, så bra!

Lycka till imorgon, jag tror att det kommer att gå jättebra, det känner jag på mig😁 kram❤️

@Ny dag Jag förstår dina rädsla. Tänker att alla som går på möte första gången är rädda …rädda för att bli avslöjade…tänker att ingen har gjort så hemska saker som jag gjort…men grejen är den att alla har gjort något…och man vågar säga det. Jag är snart 61 år och det finns nog ingen plats där jag mött så mycket vänskap och gemenskap som hos NA och jag tänker att det gäller detsamma för AA. Vi är alla kantstötta på ett eller annat vis.
Idag grattade vi hen som firade sex månader som nykter. Förra gången firade vi hen som hade varit nykter i 15 år. Precis som vi grattar varandra här när vi har varit nyktra dagar, veckor, månader och år❤️

Kram🐬

Presentationen avklarad, allt gick bra. Kan dock inte sova.. många tankar som snurrar. Tanken på att nu är jag värd belöning fladdrande förbi som hastigast under eftermiddagen. Nu ska jag koppla in ljudboken med Annie i lurarna och försöka sova innan det är dags att stiga upp💤💤

Haft fruktansvärd huvudvärk under några dagar, kroppen spänd och jag känner mig så trött och orkeslös utan aptit. Har låtit mig vara låg i två dagar. Har flexat från jobbet och känner att livsandarna så sakteliga kommer tillbaka. Viktigast är att den nyktra resan fortsätter och det gör den. Dag 19 idag och jag förstår att huvudvärk etc har med utrensning av kroppen att göra. Orkar inte skriva i andra trådar nu, jag behöver ff så mycket stöttning själv. Allt är skört i början. Stolt över att kunnat leverera presentation, stolt över att motat bort megaangrepp från 👿 i förra veckan, stolt över att dåliga måendet denna vecka inte innebar att jag tog till a igen. Till helgen har jag planerat bilkörning på kvällarna så det borgar för att helgen blir nykter såsom planerat. I övrigt ska helgen vara lugn, jag behöver återhämtning.

@Himmelellerhelvette 🙏 för pepp! Livet känns väldigt jobbigt just nu, fortfarande nykter och stolt över det men tårarna bara forsar utan att jag kan sätta fingret på varför. Förtvivlad. Hudlös! Inte sugen på alkohol öht vilket iofs är en lättnad trots allt. Nu rinner tårarna än mer, familjen förstår ingenting om vad som pågår på insidan och det gör faktiskt inte jag heller. Ska snart försöka sova. Hoppas imorgon blir en bättre dag.

Dag 20 och snart tre veckor. Mycket nedstämd och trött, dock inte sugen på alkohol. Vill bara att detta mående ska gå över. Tårarna bränner konstant i ögonen. Vaknade inatt av att jag grät. Familjen orolig. Vill känna mig stärkt av nykterheten men gör det inte. Kommer fortsätta kämpa för det blir iaf bara värre av tillföra alkohol i denna ekvation. Det är det enda som gäller. Jag får helt enkelt stå ut på något sätt. Har någon varit med om liknande?

@Ny dag Du kämpar på så bra! Vad det låter tufft för dig och vad bra av dig att inte ta till alkohol, som du säger det bara förvärrar. Kan det inte vara så att du är i en depression? Massor av kramar❤️❤️❤️

@Ny dag Du kan inte vara utbränd? När jag gick in i väggen kunde jag inte sluta gråta. Det jag behövde göra då var att vila, sova mycket, äta det jag kände för och få hjälp av familjen till alla sysslor så jag slapp dåligt samvete för att jag var verkningslös.

Jättebra att du inte är sugen på A för precis som du säger förvärrar det situationen.
Massa kramar❤️

Hej,
Jag känner igen det du beskriver från när jag slutade snusa.. Kanske är det mental abstinens. Åtminstone för mig var det så att sorgsna känslor förstorades upp, lite som att jag undermedvetet ville ha ett skäl att börja snusa igen, jag var ju så ledsen.. Men det gick över i takt med att beroendet försvagades. Så jag tror att det är normalt att vara deppig när man bryter ett beroende, men om det håller i sig längre än ett par månader kanske du behöver prata med vården. Motion funkade bra för mig, endorfiner skrämmer bort nedstämdhet.

@Ny dag Du är så bra❤️och du kämpar på så bra❤️Jag tänker på dina tårar….kan det vara så att nu när du inte dämpar och stänger inne dina känslor så får känslorna fritt flöde och tårarna kommer? Även om jag grät när jag drack så har jag gråtit så mycket under behandlingen. Ibland räcker det nästan med att komma in i NA’s lokaler å tårarna kommer beroende på sinnesstämning. Tårar är ju inte farligt…kanske har de inte funnits plats för dem förut..Det finns ngt ordspråk som lyder ngt i stil med ”Tårarna är själens språk…”. Stämmer ngt i vad jag skriver el känns det helt fel? Hoppas att du får sova inatt🙏🏻

Kram❤️

@Varafrisk Det är skönt att gråta ibland, det rensar. Det stämmer nog vad du skriver, när jag drack alkohol dämpade jag ju allt med a…. Det är bara så jobbigt att känna sig låg och orkeslös, att ständigt ha tårarna brännandes i ögonvrån. Tänker att också lite på vad @Kennie, @vår och @Himmelellerhelvette skrev… Utbränd? Mental abstinens? Depression? Vet varken in eller ut. Ska försöka bara genomlida denna vecka, inte dra för stora växlar vare sig över måendet eller på att superprestera på jobbet. Jag ska ta det lugnt och bara göra det jag orkar och har lust med utöver det som bara måste göras när man jobbar, har familj o har flera hus. Jag ska istället ta vara på vädret (har iofs inte kollat prognosen) och promenera på lunchen de dagar jag jobbar hemma. Bokat in ansiktsbehandling senare i veckan, gjort hårinpackning idag samt skrubbat kroppen (läs försökt förinta celluliter) och smort in mig med vårdande kroppsolja. Skönheten börjar inifrån men det skadar inte att boosta utsidan. Dessa saker får mig att må lite bättre, jag har inte brytt mig så värst den senaste tiden så det är nog ett litet sundhetstecken. Jag ska försöka fokusera på att bara vara och att inte falla tillbaka. Går in i fjärde veckan imorgon, dag 21 idag.
Idag har hela familjen varit hemma, alla känner sig lite halvkrassliga fast på olika sätt. Vi har myst och spelat brädspel=kvalitetstid. Lagat långkok.
Jag har många måsten här hemma, ett är att måste rensa bland mina kläder, har shoppat vansinnigt mycket de senaste åren och jag vet faktiskt inte vad jag har. Har även köpt saker till hemmet som ff ligger i kartonger och påsar (gardiner, lampor ja till och med möbler). Hela hemmet känns som en stökig lagerlokal och jag mår inte bra av det. Har satt en mental deadline och jag vill att vårt hem ska bli mysigt igen till advent. Det borde funka men förutsätter att jag fortsätter på den nyktra vägen. Idag kom suget igen, det kom när jag stod i duschen. Tankarna bestod av sorgen över att aldrig känna ruset för visst är det så härligt, att få slippa tänka och bara vara bedövad 😦. Tack och lov kunde jag snabbt spela hela filmen med alla eftertexter och nu så här på kvällen är det lugnt igen. Läser här på forumet att dessa flashar mildras allteftersom de nyktra dagarna blir fler och efter att jag vunnit en mängd av dessa strider som jag vet kommer komma. Nu dags för lite Annie Grace igen, känner att jag behöver lite boost igen. Har slarvat med lyssnandet i helgen.

Godmorgon @Ny dag❣️
Ny dag och ny vecka….Du kämpar verkligen på så bra. När jag slutade dricka var jag SÅ otroligt trött! Är fortfarande trött men kanske inte lika extremt trött! Otroligt skör! Jag sov faktiskt bra nu är min sömn lite mindre stabil vilket hänger ihop m min dotters mående. Jag har alltid haft nära t mina tårar på ont och gott men nu ännu mer. Gråtit mest på behandlingen på NA-möten…och jag tänker tar det aldrig slut. Jag tänker att bli nykter är ju som att kapitulera…och att känslan är som att vara utbränd el att man är utbränd tycker jag inte är så konstigt. Tänker att det är viktigt att vara snäll mot sig själv❣️Som du gör med ansiktsbehandling mm.

Ha en fin måndag! Kram ❤️

@Ny dag Jag önskar dig en lugn vecka. Att acceptera att just nu är du mer trött än vanligt och vad det beror på spelar ingen roll utan du tar det lugnt ändå. Tvinga dig inte att göra det du inte orkar, försök låta det vara tills du har mer energi. Ibland behöver kroppen och hjärnan bara få återhämta sig. Jag hade långa perioder mina första månader där jag var orkeslös, då är det lätt att känna sig ledsen med eftersom man vill göra så mycket och när orken inte hänger med på vad hjärnan vill blir det deppigt. Sen har vi ju alla de där känslorna vi rymt från under alla år genom att bedöva dom. Dom behöver vi lära känna men allt har sin tid. Ha tillit till processen❤️Kram