@Ny dag Någon gång är den sista. Bra att du fick en läkartid snabbt. Boka på tätare besök med din terapeut också om det är möjligt. Kan du identifiera några riskfaktorer? Kan du på något sätt göra helt annorlunda? Våra beteenden trampar upp små stigar i skallen. Vältrampade stigar är lättast att följa. Ibland måste man kliva rakt ut i bushen, trampa upp en helt ny stig.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Besök inbokade varje vecka, inlagda i kalendern. Riskfaktor är nog att jag ser chansen, tar den och inte tänker på konsekvenserna eller hur meningslöst det eg är. Jag måste lyssna mer på din röst att ryta NEJ helt enkelt. Men vad svårt det är. Hur byggde du upp din starka impulskontroll att verkligen också klara av att ryta nej och stå fast vid det? För egentligen ser jag inget problem med att verkligen bli hon som inte dricker, jag är ju redan denna person ”officiellt”. Det är den jäkla tanken att bara nu, sista gången och sen klarar jag det men efter fyra-sju veckor som nykter faller jag. Pratade med terapeuten om detta och återfallsprevention och triggers ska vi jobba med. Ska också börja meditera men har så svårt att komma till ro men behöver helt klart träna på att få ro. Min hjärna är hyperaktiv 24/7 känns det som. Lära Avslappning istf döva ska jag träna på och måste nog göra det så lång tid som det tar för mig att verkligen komma ned i vila. 🥰

@Ny dag För varje nykter månad piggar pannloben på sig och det är där sunt förnuft, logik och planering bor. Det är därför mest ett problem de första månaderna.

Du behöver dessutom bryta direkt när du märker att alkoholromantiken börjar viska till dig. Aldrig börja förhandla! Och ha en topp 5 över fyllesynder att drämma i skalen på den viskade rösten. ”NEJ, minns du…”

Kram 🐘

Sommar nykter! I övrigt sådär, känner mig förtvivlad för jag har inte råd att misslyckas fler gånger känns det som. Allt yttre i livet ff liksom stabilt, familj, jobb, ekonomi osv. Men hur länge kommer jag att orka. Orka tillbaka efter återfall. Kämpat i flera år med detta men kanske inte helhjärtat för då hade jag ju inte varit där jag är idag. Kommer jag/har jag styrkan i mig? 😥

@Andrahalvlek Inga direkta fyllesynder att minnas. Smygsuper bara. Min film är ju hur jäkla dåligt jag kommer må, dvs som jag gör nu. Läser, tar in allt men har inte förändrat mina vanor egentligen. Behöver vara nykter först och främst men behöver också behandling för både beroende och psykisk ohälsa. Och nej, jag skyller inte på någon eller något för varför det blivit så här för det tjänar ingen roll, bara jag är ansvarig för mitt liv. Ingen annan! Att skylla på något blir ju bara självömkande i kvadrat och leder mig hursomhelst inte framåt.

Hoppas imorgon blir bättre än idag. Nu meditation. Och hoppas jag kommer få sova för jag börjar bli rejält utsliten även om jag förhåller mig bättre till att släppa jobbet när arbetsdagen är slut.

Summerar jag mitt liv från tidigaste tonåren till nu så har jag alltid varit beroende. Från mat, rökning, shopping, alkohol. Tack och lov aldrig droger eller tabletter eller spel. Alltid osäker och med låg självkänsla i botten som gör livet svårt att leva. Ännu syns inget på utsidan utan jag är hyfsat snygg, trevlig, social och på ytan avundsvärd men på insidan en katastrof som hela tiden stoppa huvudet i sanden på ett eller annat sätt. Har tusen surdegar att ta tag i känns det som. Tickar högt i boxar för alla tester inom såväl psykiskt mående som beroende. Giv mig styrka och sinnesro.

@Ny dag Du har säkert läst det innan, men här kommer Annie Graces recept på en lyckad nykterhet, fritt tolkat av mig:

1) Tro på att du klarar av att sluta dricka och inte börja igen. (Just nu måste du jobba på den här punkten!)
2) Fokusera på alla fördelar med nykterheten, minsta lilla yttepyttegrej.
3) Identifiera dig som en person som inte dricker alkohol. Punkt.

Du skulle kanske prova Annie Graces 30-dagarsprogram ”The Alcohol experiment”? Det är på engelska, och det är gratis. Där vet jag att man jobbar just med den där biten att sluta ”sluta dricka”. Eftersom ständiga återfall är så destruktivt, både för resultatet och för ens mående.

Kram 🐘

Fortfarande nedstämd och många tankar som far runt. Just precis kom ett sug, drack ett stort glas vatten och suget minskade lite. Sitter o reflekterar om varför. Står i begrepp att laga rödvinssås (afritt vin) inför kvällens middag. Saknar inte att inte kunna dricka vin med vännerna för det är inget konstigt längre utan saknar att inte kunna dricka själv, att döva, att få vara i min värld och där jag tycker mer om mig själv och där jag mer tror på mig. Känner uppgivenhet. Orolig för att denna känsla o många andra alltid ska finnas kvar i mig. Orolig för att aldrig bli fri och att alltid behöva sakna den effekt jag fick genom alkoholen. Precis hemkommen från en lång promenad med en kompis och där jag är har vädret överträffat prognosen. Var på middag igår, trevligt och det var ingen som drack mer än max 2,5 glas vin så det är inte där skaver finns. Skavet finns i mig. Läser nu beroendepersonligheten av Craig Nakken. Rekommenderas! Känslan nu är att jag lika väl skulle kunna hetsäta för då skulle också skavet släppa för en stund.

@Andrahalvlek ❤️🙏! Vänder på punkterna
3. ✅ Men det måste ju även innebära att inte dricka själv. Jag är ju för omvärlden en person som inte dricker.
2. Här behöver jag verkligen jobba.
1. Just nu är jag svag i denna pkt, dvs jag har gjort så många helhjärtade försök men uppenbarligen har jag inte jobbat med 2 och 1 tillräckligt.
Ska lyssna igen på 30-dagars programmet. Ett avsnitt om dagen, det kan ju bara förstärka!

Hursomhelst, idag blir en nykter fredag!

@Ny dag Under dessa två år jag varit med på detta forum inser jag att det verkligen kan vara olika svårt att bryta ett alkoholberoende. Att ett beroende har så många olika ansikten och grundorsaker. Att det kan krävas så olika insatser för att komma i bukt med beroendet. Att ett beroende kan snirkla in sig och uttrycka sig på så olika sätt tex spelberoende, alkoholberoende, olika fixeringar som shoppa, mat mm. Den gemensamma nämnaren är att dämpa ångest och ”må bra” ett tag. Jag tror precis som du att skavet finns inom dig. Att den gemensamma nämnaren till olika typer av uttryck av beroenden finns där djupt inom en. Det är där motorn till impulserna att döva finns. Att det finns ett inlärt beteende i hjärnan hur man kan döva smärta/ångest snabbt och det är svårt att bara genom tankar verkligen komma åt denna inlärning i hjärnan på djupet.

Tänker tex på punkt 3 - identifiera dig som en en person som inte dricker alkohol. Jag tror att det kan funka om beroendet inte är komplext på det sättet att den yttrar sig i många olika skepnader som tex ätstörningar, shopping mm. Jag tror även att man kan nå punkt 3 trots att det är komplext, men att man först måste finna och identifiera motorn som sänder impulserna som vill döva, och förstå hur den mekanismen fungerar och hur den är sammansatt.

Identitet och självbild sitter ihop. Andra kan se dig som en som inte dricker, men det viktigaste är att du själv gör det också. Det handlar om din självbild, hur du ser på dig själv, vad du tycker är viktigt, vad du gillar och vad du står för. Hur du ser på dig själv. Det är det som bygger upp din identitet. Identitet är något som byggs upp sedan barnsben och förändras med ålder och olika erfarenheter. Identitet handlar om vem du är och hur du vill uppfattas av andra, det ger en tydligare självbild och bygger din identitet. Du vill uppfattas av andra att du är en som inte dricker, men det går inte ihop med att du gör det i smyg. En slags identitetskris.

Vad jag försöker säga är att du behöver komma åt skavet inom dig, motorn, den som lätt kan starta fast du inte vill det. Jag tror att det bästa sättet är psykologiska samtal för att få hjälp att närma dig motorn, beroendet och hitta den nyckeln som startar den mot din vilja. Jag tror verkligen att du vill bli fri från beroendedjävulen och att det är en djävulsk kamp. Men jag tror också att du är starkare, du är jävligt stark och du kommer att vinna! Det är oerhört slitigt att både ha styrkan att hålla emot och samtidigt jobba med att hitta motorn. Men du gör det bra! Du orkar och du kommer att vinna! Du kommer att få ihop en identitet och självbild till en som inte dricker och att det inte går stick i stäv med hur andra uppfattar dig. Så tro på dig själv och ge aldrig upp!💪❤️

@Ny dag Prova att skriva, ta penna och papper och skriv, skriv, skriv. Det kan hjälpa dig att komma till insikt med tankar, med skav. Efteråt kan det gått timmar och det kan ge en skön känsla. Du behöver inte spara det om du är orolig att det ska komma i fel händer, riv och släng eller bränn.

Kram❤️

På väg hem efter en trots mitt grundmående väldigt bra långhelg. Gårdagens middag innefattade mycket bubbel och vin. Maken o gästerna drack helt klart mer än alla rekommendationerna, blev dock inte berusade då det var en låååång middag. Saknade inte vinet, där och då kändes att jag inte dricker som en icke-fråga. Däremot gav ett samtal från gårdagen ett skav i mig. När jag städade av huset kom tankarna på att få döva, dvs ett starkt sug. Innan avfärd tog maken o jag en promenad och jag berättade för honom om skavet, han tyckte äsch bry dig inte. Jag stod på mig och förklarade att för mig är det inte så lätt, jag behöver lösa ut skavet dvs bemöta en person om hur jag upplever vår relation och att jag behöver hans stöttning (personen i fråga var inte närvarande igår). Jag behöver i mitt liv bara ärliga relationer som jag kan känna mig trygg i för annars kommer jag vare sig orka eller kunna bli nykter långsiktigt. Han lovade stötta och det kändes så skönt. Suget är nu borta.

@Himmelellerhelvette Jag skriver ni här. Förstår vad du menar och jag ska följa ditt råd. Skriva eller prata, inte bara tänka och älta för mig själv. Jag har inköpt en liten bok för detta ändamål och mycket finns nedtecknat. ❤️

@vår2022 🙏🙏🙏🙏 för ditt fina inlägg. Har läst det flera gånger. Kommer ta dina ord till psykologen. Lyssnat på boken av Craig Nakken 2 ggr denna vecka, en viktig pusselbit till vilka steg jag måste ta för att verkligen bli fri. Dvs, grundorsaken måste hittas och bearbetas. Sedan är det upp till mig att hitta ett sunt hållbart förhållningssätt till det. Jag ska hitta min motor och ta reda på hur den är konstruerad så att jag kan undvika att den går sönder. Dina ord är som alltid spot on. Omgivningen identifierar mig som en som inte dricker, jag själv önskar jag på riktigt också gör det och det mitt officiella jag. Men i smyg fördärvar jag och därav identitetskrisen! Så klockrent kring identitet och självbild! Känner nu ett slags inre lugn. Jag vet nu att min uppväxt inte var trygg trots att mina föräldrar verkligen älskade mig över allt annat, hade det bra ekonomiskt, de älskade varandra osv men min mamma var och är psykiskt instabil och i min barndom var hon inlagd ett flertal ggr. Min pappa (dog för tio år sedan) var arbetsnarkoman. Där skapades min ”grundotrygghet”. Det var inte deras fel, de gjorde så gott de kunde och vände ut och in på sig själva när jag som mycket ung drabbades av ätstörningar. Har skrivit om detta förr men tror inte hela poletten trillat ned än, kanske har den gjort det nu tack vare dig i kombination med boken beroendepersonligheten. Känner mig lugn i mig själv när jag skriver detta, tårarna brinner förvisso i ögonlocken men det är inte av självömkan utan av 🙏❤️❤️❤️❤️. Imorgon påbörjar jag min andra nyktra vecka igen men tar en dag i taget. Idag är jag nykter.
Vår, beklagar verkligen sorgen med din pappa och hoppas du har det så bra som du bara kan nu. Fina du som ändå skriver här och hjälper. Sorgen efter en älskad förälder bleknar med tiden. När min pappa gick bort var det som en stor del av den lilla trygghet från barndomen försvann och jag hann aldrig sörja riktigt för det var så mkt annat i livet som skulle flyta på. Min mamma klarade sig tex inte själv (visste exvis inte hur man betalade räkningar, tar hand om ett hus osv så det är jag som fixat mycket trots att jag inte bor i närheten av min födelsestad. Mitt syskon är också hon psykiskt sjuk och vi har ingen kontakt och vare sig kunde eller ville hjälpa till. Vad jag vill säga till dig, glöm inte att tid för att verkligen sörja och bearbeta ev skav som funnits i er relation. Mina tankar finns med hos dig❤️). Måste bara tillägga att det var efter pappas bortgång som mitt beroende verkligen ”tog fart” nu när jag tittar tillbaka. Finaste du ❤️!

@Ny dag Men vad varm och glad jag blir av ditt inlägg❤️. Att det jag skriver är till hjälp för dig. När jag skriver inlägg utgår jag ofta från mina erfarenheter och processer som jag själv gått igenom. Vad gäller identitet och självbild har jag jobbat väldigt mycket med för att hitta nyckeln till min inre motor och hitta förhållningssätt till mitt liv, min värderade riktning. Jag brukar också känna ett slags inre lugn när poletten trillar ned, som att komma åt en undangömd skatt något sätt.

Tack för ditt deltagande i min sorg❤️ Det är fortfarande så färskt och svårt att riktigt förstå. Planerande av begravning mm håller mitt fokus där, men jag ska ge mig tillåtelse att sörja när sorgen knackar på hos mig. Den har knackat på flera gånger och då har jag stannat upp. När begravning och bouppteckning är klar hoppas jag få mer tid och ro för min sorg. Skav har verkligen funnits, men vi hann försonas för flera år sedan innan han gick bort och det är jag så tacksam för.

Ha en fin söndag och ta hand om dig❤️

Fortsätter in i andra nyktra veckan, tröttheten är överhängande. Var tvungen att sova en timme mellan möten i eftermiddags. Har aldrig hänt förut. Tur att mitt jobb är väldigt fritt på så sätt. Inget sug idag, har bäddat ner mig med lite te. Hoppas på tidig sömn idag. Imorgon in på jobbet för möten samt träffa kollegor.
Lyssnade på Beroendepersonligheten 2 ggr under förra veckan, nu är jag inne på Kidnappad hjärna (har kommit halvvägs). Rekommenderar verkligen dessa böcker som ett komplement till Annie Graces bok Tänka klart samt Craig Becks I can stop you drinking. I alla fall känns det som det kommer hjälpa mig! Önskar alla en nykter måndag!

@Vinägermamman 🙏❤️, känner mig inte så stark! Men har inget val om jag vill ha ett liv med familj och jobb, vänner etc. Inga ultimatum från någon utan bara från mig själv eftersom jag vill inte leva som jag gjort. I mitt liv har beroendet tagit över, det är inte längre mitt riktiga jag som bestämmer. Och så vill jag inte ha det. Jag vill frigöra mig från beroendet. Läste boken om beroendepersonligheter, och jag kände att den var mitt i prick. Jag kommer parallellt nu att bevaka min bulimi samt mitt ohemula shoppande. Beroende kan lätt överföras och ersättas, och jag tror att jag gått från bulimi, hetsåt varje dag, till att bruka alkohol. Det har varit en långsam process men nog är det så.
Sovit tungt inatt, maken sa att jag snarkade helt vansinnigt (är lite snuvig), unnar mig en seg och lugn morgon och börjar jobba lite senare. Har inatt inte vaknat en enda gång, vet inte när det hände senast. Dag 9 efter återfallet kommer vara nykter. Ska på aw ikväll och tar bilen för annars kommer jag så sent hem. Inga konstigheter. Önskar alla en nykter tisdag för man ångrar aldrig en nykter dag!

@Ny dag god morgon! Grattis till dag 9. Jag är också på dag 9 efter flera återfall. Jag tycker också jag sover bättre, lugnare.Jag hoppas(vilket jag även gjort tidigare) att jag kan hålla i denna gång. Problemet för mig är mina 2 röster, den ena är bestämd och fullt fokuserad på att sluta dricka medan den andra säger att jag ska unna mig det du lever bara en gång. Men nu har jag berättat för familj o vänner att jag inte mår bra av att dricka och även köpt ett par böcker som rekommenderats på forumet. Gäller för mig att stå emot grupptryck och alla lockelser. Får tänka på allt jävelskap och dåligt mående alkoholen ställt till med. Vi får stötta varandra framåt och ta en dag i taget kram❤️👍

@Ny dag Jag har också läst den om Beroendepersonligheter. Väldigt bra bok! Jag gick också över från bulimi till alkohol. Jag minns när jag började.
Jag tog ett glas vin en vardag, min man undrade varför jag dricker vin en vardag och jag svarade att jag tycker det verkar mer hälsosamt att ta ett glas vin än att äta massa snacks.
Jag tyckte att jag hade kommit på lösningen men vinglaset blev oftare och resten vet vi ju.

Men jag slapp inte bulimin, den hängde på! Jag kunde bara kontrollera den bättre med alkohol och inte spy lika ofta i början men sedan kunde jag göra bägge, tyckte Gullan blev bättre på tom mage. Så jävla sjukt! Det sköna är att den försvann tillsammans med alkoholen. Fick några återfall de första månaderna som nykter men sedan tog det säkert 9månader till nästa återfall. Jag skrev om det i somras och blev rädd för att det skulle leda även till ett återfall i alkoholen men @vår lugnade mig med att känna efter vad det var som triggat mig. Det gjorde jag och kunde sedan gå vidare. I helgen fick jag ett återfall igen men det var inte min mening så jag är inte helt säker på om jag ska kalla det för återfall. Jag äter snacks när jag känner för det och det har inte triggat mig på nästan 1 år förutom den gången i somras. Men jag började må så illa, kände mig lite förgiftad. Mådde riktigt kasst efter jag hade ätit det och ville absolut inte spy. Låg länge och hoppades det skulle gå över men tillslut fick jag göra mig av med det. Fick väldigt dåligt samvete för det först men sedan tänkte jag att jag inte vill ha det. Jag tror faktiskt att det var min kropp som verkligen inte ville ha det och heller inte kunde hantera det.

Det jag vill säga är att jag blivit av med den men samtidigt som jag skriver vet jag inte hur det uppfattas. Du som själv varit i träsket, hur tänker du om mitt valda återfall och det nu i helgen på ett helt år? Jag vill alla fall påstå att jag blivit otroligt hjälpt av att sluta dricka alkohol eftersom den gav mig så dålig självkänsla, ångest och oro som även triggade min bulimi.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Du och jag har nog väldigt lika historier. Känner igen mig mycket i vad du skriver. Jag tror vi balanserar på en slak lina mellan våra beroenden. Ska läsa bak i din tråd angående sommarens snedsteg i b. Känner för egen skull att jag nog använt alkohol istället för bulimi. Alkoholen till en början var inte så äckligt… Jag tror precis som vår22 skrev, att reda ut vad som triggar till att agera ut (använder uttrycket från boken Beroendepersonligheten som jag tycker är beskrivande) samt verkligen acceptera att vi har en beroendepersonlighet. Vi vill ha sinnesförändringen för att slippa det som skaver och det här och nu. Genom att stå ut/inte agera ut OCH samtidigt reflektera över VAD som skaver och/eller VARFÖR det skaver för att liksom komma till roten varje gång ett sug uppstår tror jag för egen del är nödvändigt för att tillfriskna långsiktigt och hållbart.

@erivan Grattis till oss och 10 dagar! Känner så igen mig med de två sidorna/rösterna. Jag har kämpat hör på forumet i flera år, varvat nyktra perioder med återfall men hittills alltid kommit på banan igen. Tror det är viktigt att aldrig ge upp! @Varafrisk är en annan här på forumet som kämpat länge men som nu varit nykter snart ett år. Jag har läst massor av böcker, flera av böckerna om och omigen. Tror på att nöta in nyktra fakta för att på så sätt stärka/rusta den goda rösten. En bok som jag lyssnade på 2 ggr förra veckan var Beroendepersonligheten, vet inte vad det var men jag kände ett lugn och som om poletten trillade ner. Har läst Tänka klart av Annie Grace och Alcohol lied to me av Craig Beck ett par tre gånger tidigare och som jag tycker är superbra. Även Skål tamejfan är att rekommendera. Dock är det genom att läsa beroendepersonligheten som jag verkligen känner att japp, det där är jag. Och jag tror när man får kunskap från olika vinklar kan man lättare göra om till sin egen. Har lidit av ätstörningar, är shoppingberoende även om jag just har den biten delvis under kontroll just nu. Hursomhelst, ska läsa din tråd och hoppas vi kan följas åt och förhoppningsvis fira gemensamma framgångar. 🙏🥰

Snart dags att lägga denna nyktra dag till handlingarna, 11 dagar sedan återfallet och imorgon är det fredag. Känner ingen direkt oro inför helgen, imorgon kväll bilkörning så där är jag safe. På lördag utflykt under dagen och sedan planerar jag för en lugn kväll med familjen. Imorgon ska jag vara nykter, första delmålet är två veckor och det blir på söndag.