@Himmelellerhelvette 🙏 @Varafrisk 🙏 Vad skönt att höra att ni var trötta och orkeslösa i början. Och att det bli bättre, rent av en del av processen. Jag följer er och även vår samt AH = ni är mina absoluta förebilder på forumet. Ni har på olika sätt men med samma målmedvetenhet bemästrat 👿 och vittnar om att livet utan a är så mycket bättre, ja till och med bättre än för de människor som har ett naturligt och måttligt förhållande till a för att ni har på resan och lärt känna ett sanna jag. Jag tror att mitt beroende, som jag nu druckit mig till och det accepterar jag, har sitt ursprung i mina försök att tackla vardagen och alla krav, min låga självkänsla som nog uppstod i barndomen. Helt enkelt behöver jag rota i mig själv och bli ett med mig för att lättare inte falla tillbaka. Idag ska bli en bra dag. Solen lyser och jag ska vara nykter. Lite hopp spirar inombords. ❤️❤️🥰🙏

@Ny dag Shopping är också ett beroende. Om man handlar mycket utan att ens använda det, för att man får en kick precis när man handlar, så har man problem. Adderar man alkohol till den ekvationen tappar man impulskontrollen helt dessutom.

Jag handlar en hel del på nätet. Jag har lovat mig själv att inte handla på impuls utan att alltid sova minst en natt på saken. Det går sådär, men det är en tydlig målsättning för mig. Och fylleshopping slipper jag ju helt åtminstone.

Kan någon vän eller anhörig hjälpa dig med med sorterandet? Man kan behöva stöd i den processen. Du kommer att må så mycket bättre efteråt 🥰

För tio år sedan separerade jag från barnens pappa. Jag tog inga möbler med mig, köpte det jag behövde billigt på blocket. Husgeråd i huset delades 50/50 och det var ytterst lite jag behövde komplettera med. Mina 4-5 garderober minskade till 2 i lägenheten så jag fick rensa, rensa, rensa och rensa lite till.

Jag har inte saknat en sak/plagg! Tvärtom var det urskönt att börja om i mindre skala.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Absolut är det också ett beroende… Har tack och lov aldrig fylleshoppat på nätet utan handlat nykter om än i mängder för att det är erbjudande/rabatt just nu för då gör jag ju ett klipp… Men hur många svarta kavajer, jeans eller vita skjortor etc har jag eg behov av. Därtill är jag en samlare. Ja, jag behöver hjälp med att rensa men framförallt också med att sälja då mycket är i nyskick och av bra kvalitet. Tack och lov spelar jag inte för jag skulle utan tvekan utveckla ett beroende där också. Detta tyder på att i mitt fall är jag ju inte kemiskt beroende av alkohol, utan det är mina hjärnbanor som blivit felprogrammerade kopplat till alkohol såväl som shopping och i viss mån mat (fick ätstörningar som tolvåring och som jag var slav under i drygt 20 år). Mina beroenden kommer från att jag inte haft förmåga att hantera olika påfrestningar som uppstår i det vanliga livet. Det är dags att bearbeta, förstå varför och hitta andra strategier för att hantera livet. Min dåliga självkänsla, min känslighet överlag och min oro för allt och inget har nog sitt ursprung i min uppväxt med en psykiskt sjuk förälder som gjorde sitt bästa och verkligen älskade mig men som inte gav mig den grundtrygghet som ett barn behöver. Jag fick min uppskattning i fina saker, kläder, resor etc och det var viktigt att visa upp en fin fasad utåt, psykiska tillkortakommanden höll man inom familjen… Jag har alltid dolt mig bakom ett välordnat yttre som en sköld. Och jag vill inte föra detta vidare, jag vill och hoppas och tror att jag iaf lyckats bryta detta i min egen familj trots mina problem med a. Uppskattning och kärlek visas i alla lägen så länge som man försöker och gör man något mindre bra blir det konsekvenser (tillämpar ofta att en gång är ingen gång, två ggr är två för mycket..) vi pratar också mycket och inget är tabu. Detta blev flummigt känner jag men behövde skriva av mig… Kontentan är att jag för att hålla i nykterheten behöver förstå ända in i ryggmärgen att jag duger som jag är, jag har fel och brister precis som alla andra och det är ok det också. Jag måste lära mig att älska mig själv som jag är. Och för att göra det behöver jag förstå vem jag är, hur jag ska tänka/göra när det blir ansträngande i livet så att jag inte längre kommer på tanken att vare sig shoppa, matmissbruka, dricka eller bara vilja försvinna. Jag vill börja kunna leva helhjärtat i såväl moll som dur och ändå vara ok med mig. Jag vill inte längre fundera på vad som är jobbigt utan bara göra. Min make funderar inte varje dag på hur han mår, han bara stiger upp och bara gör vad han ska. Han har såklart både bra och dåliga dagar men han funderar inte så mycket på det. Han låter inte en motgång eller tvivel ta över utan han vet vem han är och är trygg idet. Han är ett fantastiskt stöd till mig även om han inte kan förstå fullt ut min trasiga själ/inre och hur jag lider i mina egna tankefällor.
Idag känner jag mig lite piggare, livsandarna har vaknat lite. Och det ska jag vara tacksam för idag. Imorgon kan det vara helt annat men det behöver jag inte oroa mig för idag. Idag tar jag inte första glaset likt igår,

@Ny dag Jag vill rekommendera boken ”Compassioneffekten : att utveckla självtillit och inre trygghet” av Christina Andersson. Den har hjälpt mig mycket.

Kram 🐘

@Ny dag Vad fint att livsandarna vaknat till, det märks😁. Låter som du fått fatt på massor av saker och känslor och att du ser samband. Min man låter väldigt lik din man och bara gör. Han brukar säga att han vill ”göra rätt saker” alltså ta tag i saker och göra dem på rätt sätt. Att inte köra genvägar och fuska. Att det får honom fokuserad och att han då bara gör och kan släppa andra tankar som trycker på. Jag förstod inte riktigt hur han kunde tänka så förr, det lät för enkelt på något sätt. Idag förstår jag det bättre och jag har testat. När jag håller på och gruvar mig, känner lite ångest så tänker jag att nu ska jag göra detta rätt. Tar tag i en sak, från A till Ö, så det blir rätt och det funkar! Tankarna fokuseras på det och sinnet lättar. Det är mycket som jag nu bara gör, i lugn takt, metodiskt och det blir bra.

Sköt om dig och kram❤️

@Andrahalvlek Har hittat boken på Storytel, delade synpunkter kring själva uppläsaren men jag tänker ju att jag kan läsa denna bok på iPad. Har fått jättebra recensioner i övrigt. 🙏❤️ Boken känns klockren för mig! Precis som med kroppen behöver träna behöver hjärnan träna för ökat välmående… vilket ju inte är så konstigt i sig. Kul att den hjälpt dig som är en förebild för mig och många andra! Tack för att du stöttar och finns på forumet ❤️

@vår2022 🙏❤️! Vad inspirerande och hoppfullt för mig det är läsa att du provat och lärt dig att bara göra, från a till ö dvs göra rätt, istället för att fortsätta grubbla och på så sätt öka ångesten. Idag nu på kvällen har jag öppnat fönsterkuvert, lagt in alla räkningar för betalning. Jag får ångest av att betala räkningarna. Nu är i princip nästa månads räkningar gjorda och jag har koll på de som ännu inte kommit. Känns befriande. Små, små myrsteg i rätt riktning OCH inga tankar/sug på att jag vill dricka a på hela dagen. Fokus har istället varit på att ta det lugnt med mig själv ❤️

@Ny dag Vad glad jag blir om jag kan vara en förebild för dig🙏🏻 Det är också att du följer fyra olika trådar vars nykterhetsresa ser lite olika ut plus längden på den. Lite som att ta godbitars fr varje tråd och det som passar dig bäst.

Sov så gott😴Kram❣️

@Ny dag Bra gjort!👏. Precis så! Just räkningar kan jag också dra på, men de försvinner ju liksom inte för det. Nu bara gör jag så att jag blir av med det, istället för att dra ut och slösa energi på det. Riktigt bra metod❤️

@Varafrisk @vår2022 🙏🙏❤️

Idag har jag haft flyt på jobbet, känner att efter drygt tre veckors nykterhet är hjärnan med på banan igen. Jag försöker i detta nu att lägga en plan för perioden fram till julledigheten för att se när det blir intensivt så att jag redan nu kan boka upp egentid så att jag inte kommer upp i varv alltför mycket. Har planerat in lediga dagar och semester. Har uppdaterat kalendern med träning så att jag verkligen avsätter tiden, friskvårdstimmen synkad med pass på gymmet. Känner mig lugn och har inget sug efter alkohol alls. Drömde inatt att jag planerade att dricka, fick typ ångest i drömmen. Tacksam när jag vaknade att det bara var en mardröm.

Snart fyra veckor nykter, dag 27 och har inte haft nämnvärt sug i veckan. Har tagit det ganska lugnt både i jobbet och privat. Känns som att jag kommer köra samma strategi nästa vecka. I familjen har vi börjat planera middagar i förväg och så skönt det är att inte stresshandla varje dag och planera något dagligen. Känns som ganska basic att göra men jag har inte förrän nu kommit till insikt. Tror även att vi sparar lite pengar på detta i längden… Idag blir chill. Fixa lite hemma och i trädgården annars inget utan bara lugn, likaså imorgon. Funderar på att baka kanelbullae eller 🥖. Det känns lagom.
Vet inte om jag vågar skriva ut detta för jag har känt så här förr men ändå inte. Jag är uppriktigt glad över att jag slipper dricka nu. Det är så skönt att gå förbi systemet och inte behöva/tänka på att gå in och handla mina dyra vinflaskor som jag sedan gömt i bilen… och dyra flaskor, gärna fyra vita, fyra vita för att det inte vara uppenbart att jag är problemdrickare. Vem tror jag att jag lurar? Det kändes bättre för mig i affären trots att jag spenderade ohemult mycket mer än nödvändigt. Vilken idiot alkoholen fått mig att bli….

@Ny dag Har inte varit inne här på ett tag. Läst ikapp hos dig sedan oktober förra året. Måste säga att jag är imponerad över att du lyckats bryta och och hålla i ganska länge flera gånger. Och nu är du på’t igen💪🏻
Du är superduktig 🤗💕👏🏻

@Vinägermamman 🙏 och jag har snabbläst din tråd! Tack för pepp, jag har idag påbörjat femte nyktra veckan. Såg att du också varit medlem här ett tag. Huvudsaken är ju att vi inte givit upp trots att vi ännu inte lyckats bli fria från A-djävulen. Nu får vi växeldra varandra här. Jag kan inte säga att jag mår jättebra nu när jag inte dricker men jag mår iaf tusen ggr bättre än för fyra veckor sedan. Jag jobbar stenhårt med att pränta in nyktra fakta i hjärnan, att faktiskt förstå att alkoholen inte länge kommer ge mig det som den gav i början. Craig Beck utrycker det som att ”Alcohol lied to me” och jag har först nu fattat vad han menar. Kan rekommendera hans böcker och även Annie grace. Jag lyssnar omväxlande på dem när jag ska sova.
Du är också på det igen så låt oss kroka arm❤️.

Går in i femte veckan, 29 nyktra dagar. Suget var värst i början, ett par gånger riktigt jobbigt. Nu går det hyfsat lätt även om 👿 ibland knackar på. Inte för att dricka här och nu utan förhandlingarna gäller längre fram i tiden typ till helgen, eller vid ett tillfälle längre fram. Skriver det här för jag måste få det ur mig. Är det någon som upplevt samma sak? Det är ju bara en själv man lurar om man faller till föga. Jäkla förstörda hjärnbanor…. Nåväl, idag somnar jag nykter för 29e kvällen i rad. Jag har ingen målsättning annat än att jag vill må bra, bättre än idag och då har alkoholen ingen plats i mitt liv eftersom jag druckit mig till ett beroende. Jag behöver inte dividera med mig själv om enheter för jag blir sjuk igen om jag dricker alkohol.

@Ny dag Klart vi krokar arm🥰. Ja, det är viktigt att pränta in fakta. Och det känner jag att jag måste göra om och om igen, annars blir lärdomarna diffusa och det är lätt att tappa bort sig (vilket jag gjort nu under sommaren/hösten). Önskar dig en god natts sömn 😴

@Ny dag Det är ett av det jag uppskattar så mycket med nykterheten, just att fått chansen att lära känna mig själv och bearbeta trauman som borde bearbetats för länge sedan. Men det är aldrig försent. När självkänslan växer och man mer och mer tycker om sig själv, det är underbart!

Du märker redan hur hjärnan blivit klarare och du kommer få känna på mycket mer av det. Det är verkligen härligt!

Att tänka på alkohol gjorde jag dagligen i säkert 6 månader men då i form av minnen det mesta av tiden. Såsom, i vanliga fall hade jag druckit nu och hur skönt att jag inte gör det❤️Kram

@Himmelellerhelvette 🙏 @Vinägermamman 🙏 för inlägg i min tråd. Jag drömmer om dagen när oron för att återfalla inte längre är så närvarande. Och att bearbeta och eller lära mig vara i mina inre trauman är min största utmaning, likaså att att lära mig hushålla med mina krafter eftersom jag är en allt eller inget person. Min självkänsla är också något som jag behöver lära mig stärka och där gjorde alkoholen ett fantastiskt jobb i början eftersom jag efter två glas vin faktiskt tyckte om mig själv, tyckte att jag dög. Ibland känns det som att jag vet inte om jag orkar allt men kanske för nu räcker det bara med att hålla mig från alkohol. På sikt måste jag även bearbeta insidan för att långsiktigt kunna hålla i nykterheten. Lyssnar just nu på boken Ansvarfull.

@Ny dag Det är jobbigt att vara orolig för att ta ett återfall, det tyckte jag med och jag har fortfarande oron men den är inte alls lika påtaglig som förut. Jag tycker det är bra att den finns för den påminner om vart vi inte vill.

Bearbetningen av de inre har jag tagit successivt och haft god hjälp av träningen som hjälpt mig ur och fått perspektiv på olika saker. Sedan mindfullnes/meditation, finns så mycket olika att hitta på tex. youtube, sportify och storytell, hitta det som faller dig i smaken. Allt tar tid i alla processer men det är så värt det, jag lovar!

Hushålla med energin har också tagit lång tid för mig men med tålamod som största ingrediens kommer du dit. Låt dig vila när kroppen och hjärnan är trött. Sålla bort många ”borden och måsten” gör en lista och stryk det som faktiskt inte hör dit just nu. Prioritera sömn, näringsrik mat och motion. Äter du näringsrikt kan du även äta kakor eller det du har dragning till. Det viktiga är inte att utesluta utan att tillföra. Motion måste inte vara springa och svettiga styrkepass, promenader eller yoga räcker långt.

Känner igen att självkänslan kom med vinet men när vi slutar med det hittar vi den riktiga, genuina självkänslan, den växer med tiden som du läker. Det finns oändligt med böcker, ljudböcker och poddar i personlig utveckling, om medberoenden, om psykisk hälsa, inre hälsa, själslig hälsa, kost, självkänsla, om hur man får igång sin kreativa sida. Googla och hitta det du vill utvecklas i just nu. Sedan tar du till dig det som känns viktigt för dig och struntar i resten.

De första månaderna fick jag lära mig att det är okej att inte orka, vilade mycket, skrev mycket, både på forumet och dagbok. När man skriver kommer mycket oväntat ur en och det är en bra bearbetningstektik.
Är du rädd att någon läser det du skriver kan du riva och kasta/elda upp det efteråt. Det viktiga är att få ur sig det man har inom sig.

Jag tror på dig❣️Kram