En nykter månad🥇✅. Dagarna rullar på utan nämnvärda sug, dock haft ett par jobbiga attacker i början. Märker dock att tankarna kring att ta ett återfall fladdrar förbi… men jag har ju gjort det så många gånger med samma resultat och skulle jag göra det kommer det säkerligen inte vara sista gången. Vill jag ha det så? Nej såklart inte. Jag vill ju vara nykter i tre månader igen, få uppleva det härliga med nykterheten som alla ni gamlingar här vittnar om. En dag intaget och förhoppningsvis är jag också där, lagom till jul vilket kommer vara den finaste julklapp jag kan ge mig själv (och min familj).
@Himmelellerhelvette ❤️

@Ny dag Grattis till första nyktra månaden! 🥳🥳🥳 Är du på det klara med vad du ska göra annorlunda den här gången? För att inte ramla i diket igen?

Det är förvisso meningslöst att vara efterklok - men det är viktigt att man lär sig av sina misstag. Om man fortsätta göra som man alltid har gjort så får man det resultat man alltid har fått.

Kram 🐘

@Ny dag Grattis till en månad💪🏻🥳
Ja, man måste öva på att hushålla med sin energi utan förstärkning med hjälp av A. Bra resonemang du för med dig själv😊
Önskar dig en fin helg i höstrusket 🍂💨☔️

@Andrahalvlek Håller helt med! Jag är lugnare nu, försöker ta det mera chill. Hade en utmaning idag kopplat jobbet. Efteråt snurrade tankarna som ett getingbo. Och tanken på att få slippa detta surr kom som ett brev på posten. Idag tog jag en paus från allt, åkte till köpcentret på lunchen och flanerade runt. Javisst, passerade Systemet men hade ärligt inte en tanke på att ens gå in. Köpte däremot en svindyr ögonkräm som ska göra under både för påsar och rynkor för att jag sparat så mycket på att inte dricka och som fåfäng 50-plussare kände jag mig att jag var värd detta!
Jag fortsätter med att banka in nyktra fakta, börjat lyssna på Nemo Hedens bok. Han lyfter 12-stegs metoden och AA men tycker den verkar intressant ändå. Önskar dig o Emil en mysig helg! ❤️
@Himmelellerhelvette ❤️Önskar dig detsamma! Din resa är imponerande och du är en av mina ”idoler” här på forumet, AH, vår och Varafrisk är några av de andra som jag också följer och inspireras av..
@Vinägermamman Imponerande att du tar dina morgonpromenader i ur och skur! Skulle vilja att jag också kom ut sådär på morgonen… det är ju bara att bestämma sig men…. Ack så svårt att stiga upp. Önskar dig en fin helg! Och ser framemot att följas åt 🙏👍❤️

Femte nyktra fredagen och inga planer på A! Maken lagar fredagsmysmiddag, jag vilar/skriver här, mörkret faller ute och det ska bli mysigt att bara ta det lugnt. Laddat med afria öl till maten och köpt nya teer till att avnjuta efter maten. Att just njuta av te på kvällen vill jag ska bli lika njutbart som kaffet på morgonen. Att just ha något att se framemot på kvällskvisten, något som sätter punkt för dagen är en vana jag vill lägga till i mitt nyktra liv. Det blir också ett sätt att varva ner efter dagen. Sömnen är fortsatt ett problem men jag hoppas och tänker att på sikt kommer den också stabiliseras.

Tack @Ny dag det värmde verkligen i hjärtat❤️
Jag har också lyssnat på Nemos bok. Jag tyckte den var bra, gillar att förstå mig på 12-stegs programmet. Känns viktigt att få med delarna i min egen nykterhet. Är så rädd att missa något och falla tillbaka men jag är inte där att jag vill gå programmet men jag är väldigt nyfiken och det låter mysigt med gemenskapen. Även när jag lyssnar på alkispodden pratar dom så fint om gemenskapen. Jag kan känna mig ensam i mitt val att avstå alkohol då jag inte känner någon annan som gör det men det funkar. Jag tror att jag ska klara mig genom att bli mer självsäker, mer medkännande med mig själv och få mer självkänsla. Jag har blivit väldigt mycket starkare på de punkterna men vill fortsätta utvecklas i det och då kanske jag fortsätter klara mig med er på forumet annars tänker jag att jag kanske ansluter till AA för att få nya vänner. Tiden får utvisa tänker jag.
Friheten från ätstörningarna och alkoholen har verkligen fått mig att leva livet mer lyckligt❤️

Låter verkligen mysigt med kvällste❤️ Jag drack väldigt mycket te under flera månader men tappade det nu under sommaren, får ta upp det igen nu när kylan kommit. Kram

@Ny dag Försök att ta en paus från skavet. Distrahera dig med tv, bok, promenad, träning eller nått. Om du tänker för mycket på känslan kan den eskalera. Försöker du låta den vara försvinner den ofta snabbare. Kram❤️

@Himmelellerhelvette Försöker, har pratat med maken om hur jag mår. Tror att det nu gått den tid där jag brukar återfalla. Vill fortsätta vara nykter men märker att olika tankar gör sig påminda. Idag är jag nykter, har pratat med maken om hur jag mår och vilka risker jag behöver hantera/bemöta. Varför ska det vara så svårt att vara människa och vilja leva ett nyktert liv. Tänker att det är bara mina hjärnspöken som står i vägen för min egen framgång. Beroendet sitter bara i hjärnan, har ju bevisligen inte ett fysiskt behov av a eftersom jag ju nu varit nykter i över en månad. Behöver all hjälp och stöttning jag kan få. Så liten, rädd och osäker som jag känner mig just idag.

@Ny dag Det är inget fel på din vilja. Det är beroendedelen av dig som kämpar med alla sina trix för att vinna. Du kan läsa på om känslor och hur de påverkar och hur du kan lära dig strategier för att övervinna det jobbiga med dom. Du har ljudboksabonnemang, ellerhur? Sök där. När vi förstår våra känslor och hur vi agerar är det lättare att bygga om våra invanda tankemönster. ”Känslor som kraft eller hinder, en handbok i känsloreglering” är ett tips men de finns flera. Du fixar detta, ge inte efter. Låt det vara jobbigt, fly inte in i alkoholen då får du ett helvete nästa gång när du ska börja om på ruta ett igen. Du kan också läsa böcker om självmedkänsla. Sök på ordet. Kram

@Ny dag Ångest blir värre om man undviker, med eller utan alkohol. Om man har ångest inför att gå och handla är det sämsta man kan göra att undvika att handla, eller ännu värre att avvika när man stått i kö en stund. Det enda sättet är att bokstavligen stå kvar i kön. Tänka ”det syns inte utanpå, det går snart över”, medan svetten rinner och man skakar och krampar i hela kroppen. När man har utsatt sig för att handla tio-femton gånger, trots ångest, så går ångesten över. Jag lovar.

Det är samma sak med jobbiga känslor - låt dem kännas! Skriv ner vad du känner/tänker, prata om det, tänk på det korta stunder dagligen. Och däremellan ska du distrahera dig på alla sätt du kan komma på, gärna fysiskt. Tio armhävningar, kuta runt huset, gå ut och spring intervaller mellan lyktstolpar.

Vad du än gör - ge inte upp! Det blir bara svårare och svårare för varje gång som du återfaller i drickande. Eftersom självkänslan tar stryk - till slut tror du inte på din egen förmåga.

Kram 🐘

@Andrahalvlek ❤️❤️❤️ @Himmelellerhelvette ❤️❤️❤️ Genom att skriva här samt prata med maken igår är det som att jag lättat på trycket lite. Mår bättre idag. Igår var fruktansvärd utifrån mående. Ja, såklart att det är beroendet som spökar. Orolig för hur mitt drickande påverkar barnen. Har iofs varit nykter i långa perioder men ändå. Maken säger gjort är gjort, lär av det förflutna men inget tjänar till att slå på dig själv. Barnen är harmoniska, bra studieresultat och har många vänner. Jag är oftast en rolig och närvarande mamma. När jag har problem drar jag mig undan, tack och lov att jag i min make har en stabil far som finns i vått och torrt och som är trygg i sig själv. Skulle så önska att vi hade känt varandra i irl, samtidigt är anonymiteten här väldigt bra. Idag är jag nykter och njuter av att jag mår bättre än igår.

Snart dags att avsluta dagen, ska fortsätta lyssna på Nemo Hedens bok. Uppskattar att varva ner med att lyssna på böcker som lyfter upp varför jag är tacksam att somna nykter. Bara så. Tycker dock att det saknas fler böcker där tillfrisknande från beroende står i fokus….

@Ny dag ”Beroendepersonligheten av Craig Nakken” är en till bok du kan lyssna på.

Jättebra att det hjälpte att få ur dig känslorna här och med din man. Så bra att du får uppleva hur mycket bättre det känns dagen efter. Jag hade många kvällar och dagar som var jobbiga och försökte alltid tänka att det berodde på att jag var trött eller hungrig. Väntade med beslut till dagen efter när jag sovit då var hjärnan klarare för att ta vettiga beslut. Det blir bättre med tiden, fortsätt så bra som du gjort hittills, det kommer löna sig. Tålamod och längtan efter dagen då du till 100% inte kommer vilja dricka alkohol, när du känner tacksamheten i varje cell för att du slipper. Den känslan är fantastiskt och du kommer dit men först behöver du ta dig igenom alla processer. Som ett dataspel, ta dig igenom alla banor för att vinna. Kram❤️

Och ändå orkade jag inte med mig själv utan tar nya tag igen. För vilken gång i ordningen vet jag inte men någon gång måste bli den sista. Tog mig dock snabbt ur helvetesgropen. Nu tillbaka igen, ärrad förtvivlad svårt att sova då ångesten fullständigt rider runt i kroppen. Ska försöka lyssna lite på bok. Har ringt läkaren och fick en återbudstid igår. Har med handen på hjärtat trott att bara genom vara nykter blir det bra. Min läkare hävdar motsatsen och jag med. Varför gör jag så mot mig själv? Suck från botten av botten

@Ny dag Åh finaste vännen❤️ Känner med dig men du vet det kommer gå en dag. Du ger ju inte upp, du är här och du skriver. Fortsätt skriv. Jag minns inte riktigt men har du gått i terapi? Du är kanske som jag behöver mer hjälp än forumet. Ngn behandling? Förlåt, att jag inte riktigt minns men min hjärna är inte som den borde.

Tror på dig🙏🏻Kramar❤️

@Ny dag Åh finaste vännen❤️ Känner med dig men du vet det kommer gå en dag. Du ger ju inte upp, du är här och du skriver. Fortsätt skriv. Jag minns inte riktigt men har du gått i terapi? Du är kanske som jag behöver mer hjälp än forumet. Ngn behandling? Förlåt, att jag inte riktigt minns men min hjärna är inte som den borde.

Tror på dig🙏🏻Kramar❤️

@Varafrisk 🙏 Ja du om någon är ett levande bevis på att det går! Så glad för din skull! Jag går i terapi men liksom struntar i det när jag mår bättre. Ska även göra en utredning om jag bara kan uppvisa nykterhet. Har i hela mitt liv sabbat för mig själv när jag är nära ett hållbart mående. Dålig impulskontroll eller vad vet jag. Fruktansvärt uppgiven, rädd och ledsen. Hatar denna sjukdom. Och måste tro på att det en dag kommer lyckas också för mig. Jag har ju ingen glädje av dricka det mer än att jag äntligen får lugn i hjärnan på ngt konstigt sätt. Mår bättre om några dagar. Ny helt förstörd.

@Ny dag Jag går ju på eftervård varje måndag. En trygghet för mig. Inte för att jag är rädd för återfall utan att träffa mina vänner som förstår. Hursomhelst så brukar en av behandlarna säga att även om man mår bra ska man gå på möte. Tänker på din terapi…så viktigt att gå även när man mår bra. Så gör det…låt terapeuten ta ansvar…leda dig.
Du vet..jag följde många råd…fast inom mig så visste jag att jag skulle dricka. Att ta en promenad när jag kände sug…varför?? Jag skulle ju dricka…men nu…jobbiga känslor..vad gör jag med dem? Kanske äter…eller bara är i dem. För mig är det helt obegripligt att jag fixade det …det var så långt bort men så kom det…..@Ny dag… nykterheten är kanske närmare än du anar🙏🏻❤️