Mitt liv går käpprätt åt helvete, inser att jag är alkolist. Har vetat det i många år, men förträngt och ljugit för mig själv. alltför många gånger så har jag tänkt aldrig mer,, men efter några veckors uppehåll så tänker jag att det här går ju bra,, en bag in box skall väl jag kunna klara av,, första glaset,, mmm hjärnan har redan ställt in sig på den sköna känslan som infinner sig.. Glas två är ännu bättre.. Glas tre går fortare,, åhh vad jag mår bra,, glas 4,5,6. 7 .... Vaknar upp på morgonen smakar skit i munnen och kroppen värker.. Satan vad jag mår dåligt,, ända räddningen är att stappla ut och fortsätta bedövningen,, häller upp ett stort dricksglas och sveper snabbt ner vinet,, belöningen kommer omedelbart,, går tillbaka till sängen och väntar på att alkoholen skall slå. Går upp och fyller på glaset.. Ligger och tycker synd om mig själv,, alla saker som gått fel i livet.. Jag vet att jag inte skall dricka,, alla jag känner dricker ,, varför kan inte jag dricka måttligt,, blir ledsen och dricker mer..

Idioten

Tack snälla,, har nu ätit och druckit vatten ,, när depressionen och ångesten slår på som hårdast så äter jag dåligt,, i morgon är målet att försöka ta mig till en simhall.. Lider givetvis av en ätstörning som jag haft i 30 år.. Vill verkligen inte bli tjock,, fast nu börjr jag tänka hellre tjock än olycklig.. Ja man är helt enkelt en missbrukare,, en dopaminknarkare.. Men slaget är inte förlorat

Leverjag

Ok. Tänk så hör att alkohol innehåller väldigt mycket kalorier. De flesta går ner när de slutar och blir mindre svullna och plufsiga. Du kan äta en hel del motsvarande dina kalorier dessutom hjälper det dig nör du ska bli nykter. Din kropp behöver kolhydrater. Ta gärna extra b-vitamin som är en vanlig brist. Magnesium för muskelkramper.

Idioten

Tack för tipsen. Har varit otroligt nerstämd idag,, men har tröstat mig att jag inte är bakis. Fredag kväll och är helt bestämd att klara denna dag.

Leverjag

Åh, vad glad jag blir! Det blir bättre. Nedstämdheten släpper med tiden. Jag tränade som en galning förra gången och blev hög på det. Nu lite lugnare med mycket promenader men testade yoga igår. Gud vad jobbigt ch svårt det var. Ser ju så enkelt ut. :-)

Jag mår bra nör jag också får svettas och får puls, så jag ska gå med i ngt mer tempo-pulshöjande också. Gillar energin när man tränar i grupp.

Sov så gott och njut av att vakna imorgon :-)

Leverjag

Se till att få i dig B- vitamin. Kan inte överdoseras enligt apotekare. Man kissar ut överskott. Även d-vitamin är bra nu under den mörka årstiden då vi inte får solljus på oss. Påverkar också ork och humör. Investera i lite vitaminer. Och gärna även C-vitamin (brus i glas på morgonen är gott) för försvar mot höstens förkylningar. Ge det en tid och du kanske slipper anti-deppmediciner.
Ds

Idioten

Lördag
Har intagit rosenrot och omega 3 , ätit grillad kyckling brocoli och till det iskallt vatten med citron. Systembolaget är stängt och jag kommer att klara denna dag. Har tänt ljus och ligger och resonerar med mig själv. Jag har tänkt att jag inte orkar leva med mig själv. När jag vaknar så vill kroppen bara somna om och aldrig vakna igen att bli påmind om allt jobbigt som varit och är och kommer att bli. Att bedöva sina sorger med alkohol är kortsiktigt. Att sluta sitt liv är ett slutgiltlig handling av ett liv som nödvändigtvis inte behöver vara bara lidande. Tänker igen att jag inte orkar leva med mig själv. Men det betyder att jag har två personligheter,, minst ;) jag och själv ,, jaget och självet. Vilken är den rätta? Är självet ett resultat av alla tankar, Vad kommer efter döden? Vad var jag innan jag föddes? Alla dessa tankar.. Vill jag vara olycklig? Nej säger jag. Vill jag kunna hantera alkohol? Ja säger jag. Kan jag hantera alkohol? Nej säger jag. Vill jag leva? Ja säger jag. Känner ett lugn. Jag inser att jag har nu kontroll.. Just nu i nuet. Det som varit har varit.. Har varit.. Nu är nu.. Jag lever..Och det som jag gör i nuet blir resultatet i framtid,, fast filosofiskt så inträffar aldrig framtid,, det finns bara nu.. Hoppas människan inser snart att vi behöver ändra på vårt sätt att leva och tänka. Hysterin och den snabba utvecklingen gör att människor slås ut eftersom våra kroppar inte är byggda för allt stresspåslag som vi får. Att stressa av med ett par glas är inte en långsiktig lösning.. Men visst i nuet så känns det som en befrielse,

Leverjag

Det är en märklig värld och tid vi lever i nu och ja, många människor har svårt att anpassa sig i den. Så många som drömmer om en hel annan tillvaro. Men det vi kan göra är att bli medvetna och ta kontrollen över våra tankar och handlingar. Medvetna och positiva tankar hjälper. Ångest och dåliga tankar får vi av att missbruka A.

Bra jobbat! Jag hoppas din nedstämdhet/ångest lättar. Ring Alkoholhjälpen eller alkoholakuten och prata av dig om du har väldigt mörka tankar.

Prova gärna mindfulness-appen Lycklig och lugn som min kbt-terapeut rekommenderat mig för stresshantering. Det handlar om just det du funderar över. Gör det varje dag så tränar du upp dig och får nya tankar och ett större lugn. Finns hypnosterapi också som ger alltihop och är anpassat för A-beroende. Se i min tråd för länkar.

Det blir bättre utan A en tid. Håll ut och ta hjälp som fungerar. Gå på ett AA-möte? Det verkar som det finns en fantastisk gemenskap där.

Krickelina

Har läst hur du kämpar! Starkt gjort!
Kämpa på! Försök komma ut och röra på dig när det är dagsljus så kanske det känns bättre för ett tag. Ge inte upp!

Idioten

Väldigt mycket vinreklam det är överallt. Eller är det jag som är överkänslig,, 8 dagar och mer skall det bli,, känner ett sug annat hade varit ljug:)

xoxo

Du inspirerar verkligen mig med ditt kämpande idioten (hm, känns konstigt att kalla någon det:-p). Har också mycket mörka tankar som jag kämpar med och som jag försökt medicinera bort med alkohol. En sak som verkligen fick mig att inse att jag har problem med alkoholen är att jag sen jag började dricka för mycket enbart utfört destruktiva handlingar i berusat tillstånd. Så himla weird hur det funkar uppe i hjärnan alltså. Jag är deppig och får ett sug efter alkohol för att jag tänker att det ska göra mig glad. Samtidigt vet jag att det där positiva ruset bara varar en ministund för att sedan ersättas av ökad ångest och rastlöshet, därför fortsätter jag att dricka för att bli av med ångesten och rastlösheten= fail. Sen slutar det antingen med att jag stupar i säng, tar en extra sömntablett/ ångestdämpande om jag är rädd att jag inte ska kunna somna på en gång, eller gör något destruktivt som jag får ångra dagen efter. Sen torsdag förra veckan fram tills i söndags drack jag bara ett glas vin och jag hade så mycket mindre mörka tankar. Jag vet att man inte blir av med en depression på en vecka eller månad och att det kommer mörka stunder och tankar igen, nästa dagligen faktiskt, men dom blir inte lika starka när man är nykter. Livet känns jävligt meningslöst ibland och jag känner att jag bara skulle vilja kasta in handduken här och nu. Men sen kommer också de stunder då jag är så otroligt glad att jag inte gjort det, och de stunderna måste man fortsätta försöka leva för. Vet inte om det blev lite virrigt nu det här inlägget, har så mycket som snurrar i huvudet samtidigt som jag skriver men jag vill bara säga att du är helt awesome som kämpar så hårt och du är inte ensam med dina mörka tankar. Vi på forumet finns här <3 Nu hundpromenad!

Idioten

Skulle gå ner till hälsokost butiken , blåste och regnade och redan beckmörkt,, påvägen gick jag förbi kvarterskrogen som lyste inbjudande:) och tänkte att,, en öl hade varit trevlig.. Tänkte tanken igen och kom fram till att efter en öl,, så skulle jag ta en till.. Och sen skulle jag förmodligen börja prata med en likasinnad som tycker att det är väldigt skönt att ta ett par öl kl 17 en tisdag.. Och vi skulle ha så trevligt, så nr 3,4 och 5 skulle slinka ner fortare än qvickt. Sen är man i dimman,, mår fint,, jag lever ju nu,, det tar jag en öl på eller varför inte en lite sup till ölendet är ju ändå tisdag...
Nu sitter jag här med johannesört, magnesium, b vitaminer, c vitaminer och känner mig lite nöjd,, fick massor av vitaminer för dom sparade ölpengarna ;) tror att jag kommer må toppen om en stund.. Utan A / 9 dagar nu,,

Leverjag

Å, vad starkt att du stod emot och valde lite mer hälsosamma saker för pengarna MrX!(känns inte kul att kalla dig idioten. Vi får hitta på ett annat nick till dig ;-))

Aha, snart två veckor. Toppen!