Mitt liv går käpprätt åt helvete, inser att jag är alkolist. Har vetat det i många år, men förträngt och ljugit för mig själv. alltför många gånger så har jag tänkt aldrig mer,, men efter några veckors uppehåll så tänker jag att det här går ju bra,, en bag in box skall väl jag kunna klara av,, första glaset,, mmm hjärnan har redan ställt in sig på den sköna känslan som infinner sig.. Glas två är ännu bättre.. Glas tre går fortare,, åhh vad jag mår bra,, glas 4,5,6. 7 .... Vaknar upp på morgonen smakar skit i munnen och kroppen värker.. Satan vad jag mår dåligt,, ända räddningen är att stappla ut och fortsätta bedövningen,, häller upp ett stort dricksglas och sveper snabbt ner vinet,, belöningen kommer omedelbart,, går tillbaka till sängen och väntar på att alkoholen skall slå. Går upp och fyller på glaset.. Ligger och tycker synd om mig själv,, alla saker som gått fel i livet.. Jag vet att jag inte skall dricka,, alla jag känner dricker ,, varför kan inte jag dricka måttligt,, blir ledsen och dricker mer..

Leverjag

Hej, grabbar!

Vad skulle verkligen kunna få er att stå emot? Vilka händelser, konsekvenser eller bilder behövs. Vad är för er tillräckligt avskräckande eller motiverande när suget sätter in.

För mig är det att se framför mig en sliten, trasig kvinna och alkis som förlorat allt och får leva med vetskapen att barnen haft ett helvete och sorg över mitt drickande hela uppväxten, resten av livet. Ensam, bortvald och en tragisk spillra av en människa som kunde levt ett fint liv och gett mina barn en bra uppväxt med mycket kärlek och stöd längs deras väg i livet.

Fundera över det en stund är mitt tips. Är det värt det?

Zorro

Hur går det MrX? Jag har lärt m,ig lyssna på leverjag, så gör det du med! :-) Håll ut! Helgen tar slut och jag tycker att vi direkt bestämmer att vi tillsammans rider ut den!
/Z

Idioten

Ja Zorro den kvinnan är guld värd, stor kram till er båda❤️ tänker inte ge mig ännu ? Vill ju verkligen ta komandot över mitt liv och inte bli den där alkisen som tappade allt ? Så vi tar tjuren vid hornen och rider ut helgen...

Leverjag

Fina ni.

Forumet har blivit en ny glädjekälla för mig, även om mycket är sorgligt och ibland blir jag tung i hjärtat när jag läser hur en del har det. När jag tänker på A och vill ha medmänsklighet och stöd, går jag in här. :-)❤️

Lite fredagsug/tankar har även jag men jag vill verkligen inte hamna där igen. Jag vill fortsätta växa mig stark och hel. Känns som jag växer några hjärnceller och mm för varje dag som jag är nykter. Det är självrespekten som växer...

Det blir på ett sätt lättare att leva nykter med tiden, eftersom det blir en vana det med. Men det är det där tankarna som finns i våra skallar som säger att det är trevligt och gott, varför inte jag om andra dricker osv som är svårt att förändra.

Denna helg ska vara som den är, dvs utan alkohol. Kram på er!

aqua

Plötsligt har jag börjat se "trasiga människor" på ett annat sätt. Jag tänker att "jag är som du" men jag har valt att hoppa av på resan. Som du skriver Leverjag, är det en smärtsam syn att se sig själv nedgången, ensam och förlorad. För det är där vi alla hamnar om vi fortsätter mata vårt A beroende. Mitt sug kommer korta stunder och går snabbt över. Nytt för mig är att suget kan dyka upp mitt på dagen när jag jobbar. Det har jag inte känt förut, kanske för att jag tidigare tröstat mig med att jag får dricka när jag kommer hem?! Det är bara att erkänna att ens A beroende ligger och lurar lite varstans. Då är det viktigt tror jag, att försöka förstå vad som utlöste det. I mitt fall är det om jag ska göra något jag är nervös för, ett möte eller en ny utmaning på jobbet. Det här blir min första nyktra helg på väldigt länge. Jag är inte orolig idag min oro ligger i framtiden. Jag säger som Zorro, att nu tar vi oss igenom den här helgen tillsammans. Tänk vad det kommer att stärka oss :)

raje

Kan bara hålla med aqua leverjag och ni andra som skriver så kloka inlägg.
Vaknade av att lill flickan säger pappa jag orkar inte sova mer:)
Gud va skönt att vakna klar i skallen. Glad ingen ångest. Tror knappt det är sant . Imorgon är det 1:a veckan utan alkohol.
Kämpa på nu idioten det här fixar vi. Nu ska jag fan baka lite bröd.
Kram//r

Leverjag

Mr X, en månad har vi gjort du och jag! ❤️

En bra början på något mycket bättre. Läste Ebbas tillbakablick i I threw My lite away efter 1 år om de första månaderna. Tips att läsa hennes gamla och nya tråd.

Aqua, jag med. Jag ser vanliga människor överallt och tänker att de har alkoholproblem och kanske är min forumkompis tom!

Raje, underbart att läsa! Köpte pepparkaksdeg. Länge sedan m barnen. Mer sånt, att göra tillsammans. Det älskar de och det är då man lär känna varandra.

Kram på er!

Idioten

Snart söndag, och slaget är vunnet ? Är väldigt glad över att suget inte har varit jättebesvärligt. Men jag har vidtagit alla åtgärder så A djävulen kände väl att det inte var någon ide, denna helg ?men jag är säker på att det kommer igen .. Hoppas det går bra där ute i mörkret med kämpandet över något som inte skall få ta över våra liv, en krydda i livet, men det gäller att inte bränna oss ?

Idioten

En vit månad ? Var jobbigare än jag räknat med, men jag har lagt ribban högt innerst inne, även om jag tar en dag i taget. Huvudsaken är att det blir fler och fler dagar i bagaget som stärker och motiverar, tack alla underbara människor som finns här. Det är skönt att gå in här och skriva sv sig bland människor som förstår. Nästa månad blir en utmaning ???

Leverjag

Hurra!!! ??✨???

Nästa månad ser jag fram emot, nu när den jobbigaste är avklarad ;-)

Zorro

MrX var är du? Har själv haft ett uppehåll härifrån, men ser att du inte skrivit sen 1 december. Ge ett livstecken ifrån dig. Vi finns alltid här helt oavsett och förbehållslöst.

Leverjag

Id..ten. Kom igen, ge ett livstecken i alla fall...

Om du börjat dricka, hoppas jag verkligen inte att du ger upp allt och känner dig misslyckad och gräver ner dig i eländiga tankar. Du har fortfarande din vita månad att falla tillbaka på. Läs din tråd från början. Och du vi saknar dig oavsett status!

Hoppas ❤️

Idioten

Hej fina människor ❤️ Jag är här, mår lite dåligt. Har druckit lite, ej ensam så det är inte så illa, men lite skam har jag,, men som sagt. Mer nyktra än onyktra dagar.. En dag i taget

Mick

Vi alla har snubblat på vägen nån gång, det är bökigt att ta sig fram, huvudsaken är att du inte fortsätter dagen efter.
Det är inte svårt att sluta dricka, det verkligt svåra är att inte börja igen.
Upp i spåret igen så stöttar vi ?

Leverjag

Idi...en, hur är det?

Håller du det i schack, är det tillbaka i gamla vanor eller satsar du på nyktert igen? Hoppas oavsett att du mår bra och att du hör av dig ibland.

Kramar

Zorro

Saknar dig Mr X. Oavsett hur läget är, önskar jag att du hörde av dig och gav ett livstecken ifrån dig. Har du druckit igen, är det inget misslyckande. Bara "upp på hästen igen". Jag och flera finns här när du är redo.
Saknar dig kompis!
/Z

Zorro

Oavsett hur det går för dig, hoppas jag att du går in här och läser ibland. Önskar dig all lycka och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
Hör av dig MrX.
/Z