Idag har jag haft en dialog med mig själv eller vem det nu var. Mycket på jobbet nu innan julledigheten, så fram på em kommer tankarna hur gott det skulle vara att varva ner ikväll med ett glas vin. Men tankekraften är stor så mitt svar blev… Vadå ett glas, jag vet hur det blir. Många glas, tung i huvudet, slö, blåröda tänder o tunga, snurrig, ångest imorgon. Vem du nu än är som diskuterar med mig så nej tack, det får bli en stor kopp gott te med honung i ikväll 🫖🍯

Styrka och omtanke till mina medvandrare därute 💓🤗

Heja dig! Jag vet exakt vad du menar. Lite vin och axlarna åker ner. Livet känns lugnare. Just då. Sen blir det värre än innan. Jag bälgar i mig te nu, ingen vin-tant här mer!
Heja oss!!!!❄️❤️

@Tikka @Kebne1 Ja heja oss alla som slåss mot odjuret 🐲 En gång hade jag en dröm att jag blev jagad av ett fruktansvärt monster, men när han kom nära och skulle börja bita mig så insåg jag att han inga tänder hade i munnen, det var alldeles mjukt. Jag tänker att det är som när vi står emot alkoholsuget, det får vika sig för våra val.
💓🤗

@fröken_fri Ja vi ska vara stolta, starka och se faran i vitögat. Vi ska göra oss av med allt det destruktiva och negativa som beroendet gör med oss. Det tar sin tid men jävlar vad vi ska kämpa💪!
Ha det gott💕

Dålig sömn, huvudvärk och stresskänsla. Men jag har bestämt mig på allvar att för mig är det slut med vindrickandet. En arbetsdag till, sen några lediga dagar. Helger, jul, semester är tider då alkoholsuget blir extra starkt. Jag är medveten om det, därför har jag tänkt att planera dagarna i god tid innan ledigheten, och sen besluta mig för att hålla fast vid det. Maken vill nog gärna ta något glas whisky och öl och det får han gärna för det är rödvinet som är mitt problem, så tacksam att han inte dricker vin, det hjälper mig mycket. Jag kommer att försöka skriva lite här varje kväll om vad jag planerat för dagen och hur det går, lite typ dagbok. Tror att det är ett bra sätt att hålla distans till vinsuget. Jag går in och kollar mycket vad ni som har kommit längre skriver och det betyder så mycket för mig. Så igen…. Så glad att ha hittat hit 🙂
Vi kämpar på vänner 🤗 och vet att allt kommer bara att bli bättre och bättre för varje dag. Det är viktigt att tänka på.

💓🤗

@fröken_fri tror vi är i startgroparna båda två, idag min andra dag nykter och precis som du känner jag en oro för julhelgen. Har också hund så blir att ta en promenad om det blir för kämpigt. Vi kan kanske följas åt i kampen❤️
Heja oss alla som kämpar på💪💓

@fröken_fri Jag hakar på! Vanligtvis flödar alkoholen på jul och nyår, ofta återställare på morgonen, sedan sippa vin från kl 12 till läggdags. Fylla på gömmorna så man kan smygdricka. Så jävla galet, så alkoholiserat och normaliserat😱. Tur att jag vaknat upp ur alkoholdimman och mardrömmen innan det var för sent.
I år blir det en nykter och lugn jul och nyår. Alkoholmonstret får åka till Nordpolen och frysa!

@vår2022 Precis så har det varit. Sjukt liv. Nu på morgonen är det så skönt att vaknat klar i knoppen, ganska utsövd och pigg. Alkoholmonstret skickar vi norrut 🐲🥶

Ha en fin dag 💓🤗

@fröken_fri Jag bävar också lite inför helgerna och julsemestern men tänker liksom du att jag ska planera och göra allt i min makt för att inte dricka alkohol (trots att vi var i Tyskland för någon vecka sedan och här finns kopiösa mängder av allt mellan himmel och jord hemma). Frågan är bara, vad tusan gör alla nyktra människor om dagarna när de är lediga... 🤔

@Snö. Ja vad gör de. Jag tänker så också, därför är det nog bra att planera dagarna och hålla sig till det. Iallafall i början, tills de ständiga tankarna på alkohol börjar bli svagare. Otroligt vilket fruktansvärt gift alkoholen är. Vi får nog räkna med att slåss mot detta en tid, men vi står emot tillsammans och jag är övertygad om att det bara kommer att bli bättre.

Kram och styrka till dig ❤️✨⭐️✨❤️

Gudars vad jag undrar samma? Vad gör de??? Jag har tagit upp gamla intressen. Mitt stora problem är att jag alltid älskat att laga mat: god mat och länge. Men vinet var ju där vid min sida och sippandet i kombination med skön musik var liksom bara så mysigt. Nu när jag lagar mat är det… tråkigt.
Känns som att många saker sitter i muskelminnet. Gäller att lära om från början utan vinet. En dag i taget.
@Snö.

@Snö. @fröken_fri @Kebne1 Håller med,, allt man gjorde förut som var kul, gjordes med ett beroende.
Nu är det skittråkigt att göra dessa grejor.
Det enda jag gjorde nykter var jakt.
Fiskade, klöv ved, renoverade, klippte gräset, skotta snö lagade mat, promenerade, = full som en kastrull.