Så stolt du ska vara💪 Jag vaknade också nykter men svettats som en gris, har huvudvärk och torr i munnen, men skön känsla att veta att man INTE druckit
God fortsättning❤️

Årets första dag har jag ägnat åt måbra saker. Jag har märkt att för min del är det ett bra sätt för att hålla vinsuget borta. Det blev träning i mitt uppfräschade gym sen ett hemmaspa och naturligtvis promenader med pälsklingen.

Önskar er alla en fin, nykter början på 2022 🤗

Ja. Jag har hittat en grej som passar för mig. Det håller vinsuget under kontroll ganska bra.@vår2022 alla sätt är bra som kan hjälpa till att hålla fast i nykterheten. Men var och en måste nog hitta sin väg, även om vi kan få bra tips av varandra.

Ha det bäst 💓🤗

Hej @dennadagenettliv Jag tänker att om skammen kan få en att sluta med alkoholen så är det bra. Men sen ska man vara stolt istället för att man klarar av att vara nykter och att man står fast i sitt beslut. Jag har snart en månads nykterhet. I början fick jag kämpa och stå på mig, men nu är det mycket lättare. Jag har hittat rutiner och olika måbra grejor som gör allt jag inte längre längtar så mycket efter vinet.

Heja dig, bara fortsätt på samma väg 💓🌸🤗

Tränat ikväll. Det håller mig undan från alkoholen. Känner mig stark och sund och frisk och det vill jag ju inte förstöra med vindrickande. Men känner mig så irriterad ikväll. Hunden skäller och maken pratar, jag vill bara ha det tyst runtomkring mig. Går till sängs och kollar en film. Vet ju att jag vaknar imorgon tacksam att jag inte dövade mig med vin.

Läst hela tråden . Vaknade bakis idag efter alldeles för många vinglas i går . Precis som när jag slutade röka för ett och ett halvt år sedan , hade färskt så många gånger tills den dagen så jag bara kände att det var klart . Samma känsla känner jag i dag för att dricka . Jag är klar med det . Det förstör mitt kropp och min tillvaro , mina jobb då jag inte är lika effektiv och skarp. Jag vill springa må bra och sova . Tack för inspirationen 🙏

Hej @Elisabetbea ! Grattis till ditt beslut! Hoppas du kan ta vara på känslan du har nu och verkligen ta tag i det! Det är jobbigt några dagar men sen är allt sååå mycket bättre!

Det är ett bra beslut du har tagit @Elisabetbea livet blir så mycket bättre, gladare och skönare på alla sätt. Alkoholmonstret 🐲 vill få oss att tänka tvärtom, men det är en lögn, och man inser det efter en tids uppehåll. Visst kan suget efter alkohol bli tufft, men hjärnan tänker klart och man ser alla nackdelar med alkoholen, fördelarna väger mycket tyngre. Här på forumet får vi hjälpas åt i både misslyckande och framgång. Lycka till med ditt bästa beslut.

🌸💓🤗

@fröken_fri hej!
Helt ny här och känner som du! "Bara ett glas" och så blir det fler. Vaknar med ångest och inte så pigg som jag vill vara. Och undrar vad för dumt jag sagt kvällen innan som jag inte minns. Har också under flera år haft ångest inför sammankomster där det serveras alkohol, då jag vet att det lätt blir för mycket och att jag gör bort mig. Känns så skönt att beslutat mig för att sluta helt att dricka alkohol!! Mina stora fallgropar lär bli fredag - och lördagskvällarna och härliga vår- och sommarkvällar. Måste hitta goda alternativ att dricka. Ska satsa ännu mer på träning men kan ju inte sticka ut och springa varje kväll. Mycket tankar här nu om mitt nya liv - och vad kommer alla vänner och familj att säga?

Hej @Beslutsam 💓 Det är stora förändringar som sker vid ett beslut att sluta med alkoholen. Man behöver hitta nya vägar, och även förstå vad det är som triggar, det är ju olika för var och en. Jag känner också en viss oro inför vår/sommar. Inför vänner och bekanta ska man bara resa på sig och vara stolt över sitt beslut.

Lycka till på din väg 🤗 Vi hjälps åt 💓

@fröken_fri Känner igen det där med irritationen, min kommer och går. Träning och hundpromenader är skönt och för kropp och knopp. Nu är det mycket serier på Netflix som gäller och stänga huvudet, skönt att fokusera på något annat problem😀. Varje morgon är en gåva när man vaknar nykter.
Ha en fin lugn kväll💖

@fröken_fri samma här, alkohol är inte bra för mig, o detta vin. Har ett fungerande liv med bra jobb, men i hemlighet så dricker jag vin var o varannan kväll. Nu är jag idag inne på dag 2, trettondagen i morgon, så nu har suget kommit o jag går runt o surar o längtar efter ett glas vin. Känns inget kul alls. Har det gått bra för dig?
//Mi

Det har faktiskt gått bättre än vad jag trodde, iallafall än så länge @marsmi Jag känner att jag får många tips och goda råd här. Jag har verkligen bestämt mig för att det är slut med vindrickandet. Visst kommer vinsuget över mig, men med längre mellanrum efter hand.

Vi ger inte upp 🌸💓🤗