@fröken_fri @Snö @Tikka @Kebne1
Har tittat på en film på youtube. I stora drag handlar det om att signalsubstanserna i hjärnan behöver tid att repareras och finna balans, återhämta sig och det är individuellt beroende på hur mottagliga vi är och andra omständigheter. Dopaminet som påverkar oss att må bra, som att njuta av god mat, slår över när man dricker alkohol och när man blir nykter, vill man få den kicken som alkoholen ger, får man inte det ter sig livet grått och trist. Enda sättet att få normala dopaminnivåer är att vara nykter och låta hjärnan återhämta sig. Under återhämtningen, nykterheten, sjunker nivåerna och det är ett jobbigt tillstånd.

Det handlar också om något som heter postakutabstinens, PAA. Det kan ta upp till 3-6 månader men det går över. Symptom är typ de som infinner sig första veckan man är nykter.

Den har gett mig mycket kunskap om hur hjärnan påverkas av alkohol och motiverat mig till att vara nykter.

https://youtu.be/OqUg9ehXiYw

@Kebne1 @Tikka ja usch och fy vad jobbigt det är att stå emot just sådant som var så mysigt. Men det gäller att tänka om och komma ihåg att det tar lite tid innan trigget försvinner. Jag lyssnar gärna på de som har lyckats under längre tid, då får jag nytt hopp igen.

Kramar och styrka till er 🌟❤️🌟

Tikka, när jag ser på dina intressen så ser jag en skärpt och alert jägare, och en lite halvfumlig snickare och fiskare. Kanske helfull, ibland. Jag tror att vi alla som är med på Forumet har erfarenhet av det du beskriver. Ju mer man dricker, desto större risk att man är på sitt jobb bakfull. Då blir även arbetet drabbat. Kanske inte för att man gör misstag, men för att man är rädd att folk ska märka att man luktar fylla osv. Då blir man en person som inte trivs med sig själv, och gör allt för att verka ” normal” Detta är min erfarenhet, jag har varit bakfull många gånger på jobbet, framför allt sista månaderna innan jag slutade dricka. Skammen och skulden försvinner med nykterheten😄..Det tar ett tag innan man tycker saker är roliga att göra nykter. Våra hjärnor försöker få substansen alkohol, då försöker den med alla medel få sin substans. Varför tror ni folk med a- beroende häver i sig handsprit, parfym osv. Inte för att det är gott va?🙄

Tack sälla du @vår2022 Det här är värdefull info. När jag slutade röka för många år sedan så tog jag fasta på råd och info om tex hur många veckor det tar att göra sig av med abstinensen. Och hur lång tid ett röksug höll i sig, sen räknade jag ner tills det släppte. Det funkade och idag är jag så glad för det. Skulle inte kunna tänka mig att bli en äcklig skorsten igen.

Heja på till oss alla 🌟❤️🌟

@fröken_fri Ja tänkt vad mycket skit man förgiftat kroppen med. Har också rökt tidigare😝. Alkoholberoendet är svårare att bli av med med, tar mycket längre tid…men det är bara att kämpa på💪

Nu kämpar vi på alla tillsammans, då går det!🥰

Jättesmart Fröken fri..👍🏽Det är typ KBT. Jag gjorde likadant när jag slutade röka. Kollade även hur andra lyckats, och misslyckats( dött av rökning, olika lungsjukdomar) När jag slutade dricka 2015, Så frågade jag andra som lyckats hur dom gjorde. Sen skrev och läste jag på detta forum, tog rygg på personer som var stabila. Många som är på Forumet har jobb, familj, allt utåt sett fint. Så det är jättemycket fler som fastnat på a- kroken än vad man tror. 🍃

Idag har jag varit på The body shop och inhandlat spaprodukter. Sen har jag haft ett skönt hemmaspa. Sådant som jag har försummat för en period med mycket vin har fått prio 1 idag. Bastubad med talldoft, peeling, hårinpackning, lermask, sköna krämer, serum och ljuvliga dofter. Avslutar med en lagom touch av tanspray. Allt detta till instrumental julmusik och tända doftljus. Detta var min plan för idag och nu sitter jag och njuter av en stor mugg utrensande pepparmintste med honung. Jag känner mig som en ny människa, jag tror att det är viktigt att unna sig positiva saker när man är i en period av avgiftning. Tidigare i dag hade jag det riktigt jobbigt med skakningar, irritation och nästan panik. Men efter denna helrenovering 😉 så är jag i harmoni. Inte det minsta sugen på något vin. Ikväll blir det lite god mat och uppesittarkväll med min älskling 🥰

Omtanke och styrka till er vänner ❤️

Alltså detta är horribelt jobbigt... Inte att jag inte kan (ska+har kört bil så vill jag få med mig den hem så kan jag inte) dricka utan det faktum att alla runt omkring är fulla. Har fått brutal huvudvärk för andra dagen i sträck och är på uppesittarkväll med familjen. Här är tusen miljoner ljud, ungar, hundar, mamma står och krossar polkagrisar med kavel i köket. Jag vill bara åka hem. Sätta på mig pyjamas, koka en kopp kaffe, ta en Alvedon, sätta mig i nedsläckt vardagsrum och kolla på bingolotto i lugn och ro.... Ska snart göra det. Sonen var också sugen på att åka hem.

@fröken_fri men åh vad du lyxat till det för dig själv. Underbart gjort! Mer av sånt. Har önskat mig spa produkter i julklapp. Just för att ta hand om mig själv. Fortsätt så💕

@Snö. Skönt att kunna åka hem, puh! Videon är verkligen givande. Man får sådan ny kunskap och perspektiv på hur hjärnan blir förgiftad av alkohol och varför man mår som man gör vid alkoholstopp.
Ha det gott💕

@Snö. Låter jobbigt. Jag orkar inte heller med en massa ljud, oljud som det är nu. Fulla människor också…. Blää 😬 Hoppas att du har kommit hem nu och att du har det bra.

Kram 💓🤗

God Jul ni alla fina vänner 🧑🏻‍🎄🎄🎁 Så skönt det är att slå sig ner vid granen 🎄 med en mugg kaffe, tända ljus 🕯 bara njuta av julaftons morgon. Jag får slänga tankarna på nattens obehagliga drömmar om fyllegrejer, de var så verkliga. Varför drömmer man så. Det vore skönt att slippa, å andra sidan så får man ju ännu mer avsmak till alkoholen.

En fin dag önskar jag er ❤️🤗