@Sattva @Geggan @Se klart @Vinägermamman @Charlie70 Tack för alla varma hälsningar🙏🏻❤️❤️Om ni visste hur tacksam jag är för er respons🙏🏻 Känner mig väldigt ensam i detta…eller min man och jag är ensamma i detta😢 Så varje inlägg med några ord ger mig styrka🙏🏻❤️

Var i vår dotters lägenhet när vi kom fr Gbg. Slängde sopor, burkar och flaskor. Diskade. Gosa m katterna. En kille som hon har varit m under veckan kom in. Han var också orolig för vår dotter. Ingen visste var hon är. Så orolig😢så himla rädd😱Tänk om hon tänkte ta sitt liv😱När vi kom hem ringde jag till psykakuten. Jag presenterade mig och sa att min dotter hade varit där för några veckor sedan, att jag var orolig för henne. Då sa han ”NN är här”. Jag började gråta….hon hade kommit in på vårdintyg. Tack och lov🙏🏻Måtte hon nu få stanna så hon hinner tillfriskna något mer än förra gången då hon blev utskriven. Min älskade dotter❤️Vilket lidande😢

Kram t er alla🤗❤️

@Geggan Det var tre år sedan hon var i ett skov. Det var lite svajigt under förra hösten men det går inte jämföra mot hur det har varit nu. Så under tre år har hon varit mestadels mycket stabil då hon medicinerat men har förmodligen haft ett riskbruk gällande alkohol. Så när hon inte medicinerar tänker hon att hon är som vanligt och behöver inte ta medicin och dricker istället alkohol för alkoholen ger en snabb lindring (det vet vi ju alla här men vi känner även till baksidan).
Så vi pratar m varandra men hon är ju inte vår vanliga dotter. Dessutom blir vi tjatiga gällande medicin, alkohol och ekonomin. Och idag så hade hon verkligen vaneföreställningar/hallucinationer.
Saknar min vanliga, friska dotter🙏🏻❤️och framför allt för hennes skull önskar jag att hon får tillbaka sitt liv🙏🏻❤️

Somnade lite i soffan. Ligger nu i sängen och ska snart släcka. Sa till min man att det är så svårt när vår dotter är så sjuk ( och innan hon blev omhändertagen ikväll) då hon är lämnad till sig själv då hon inte gör så bra val då känns det som ansvaret hamnar på mig/oss. När hon själv är för sjuk för att ta ansvar, vården tar inte ansvar då känns det som om det hamnar på oss vilket är tungt.

Nästa lördag har jag varit nykter i nio månader! Tacksam för att jag klarar av att vara nykter samtidigt som jag åker berg- och dalbana i min dotters sjukdom🎢❤️

@Varafrisk skönt att hon kommit till vården. Men vad betyder det egentligen? Att hon blir omhändertagen till hon blivit sig själv igen eller att hon får gå hem om någon dag? Antar att ni inte vet det nu? Det ansvaret ni tar borde ni inte behöva ta men jag förstår att det är så. Ni ska förutom vara föräldrar (vilket räcker med råge) vara vårdpersonal, boendestöd, ekonomiska rådgivare, städpersonal och allt annat som ni gör. Fattar att ni orkar men ändå inte.

Kram!

@Charlie70 Ja..det är ju egentligen inte klokt vad man orkar som förälder😳Det är som man har en inneboende källa av resurser…..Ja, du vet ju själv du som kämpar så mycket för dina barn❤️

För tre år sedan när vår dotter var i ett skov så var det ju aldrig någon strid m medicin eftersom hon aldrig hade medicin. Då var hon också psykotisk men behövde inte bli inlagd. Vi sökte vc, hon fick medicin och läkaren skulle ringa om fem veckor. Jag bad om remiss t psykiatrin men nej. Efter några dagar sa jag t min dotter att skriva egenremiss vilket hon gjorde. Två veckor senare var vi på läkarbesök. Läkaren sa att hon borde ha godman. Hon ansökte om det och min man skulle vara godman. Överförmyndaren tyckte att det inte behövdes eftersom min man redan hjälpte henne med ekonomin. Och, det har fungerat bra tills hon hamnat i ett skov igen.

Jag hoppas innerligt att hon inte kommer hem för tidigt. Förra gången kom hon hem efter fem dygn. Gick t krogen dagen efter. Skillnaden denna gången i detta skov är att hon har varit på krogen varje dag. Är mer destruktiv. Hon har hela tiden sökt kontakt h oss förutom under den sista 1,5 veckan då hon inte vill ha kontakt m mig. Jag är ett hot för henne eftersom jag ställer mer krav och läser av henne bättre än vad min man gör. Jag vill absolut inte sänka honom men vi är bra på olika saker .

Nu när hon är tillbaka igen efter tre veckor borde väl psykiatrin tänka till. Kanske lite mer långsiktig vård och framför allt inte bli lurade av vår dotters verbala förmåga.

Det är tydligen så att man blir kallad t förhandlingar när man är/har varit tvångsomhändertagen. Hittade ngt öppnat kuvert och ngt oöppnat kuvert hemma h henne så hon har förmodligen inte varit där. Men herregud hur tänker man? Tror man på riktigt att hon ska dyka upp?

Förra gången hon blev inlagd då var hon så arg främst på mig. Denna gången är det tyst. Hon har inte hört av sig…fast hon är ju väldigt sjuk…och jag vet inte vad hon får för behandling…hon var ju inte manisk nu….Jag är ju bara en väldigt trött mamma som älskar sitt barn utan gränser❤️❤️

@Amanda L @Vinägermamman❤️❤️Jag skulle gått på konsert igår kväll. Skulle gått ensam men jag orkade inte. Konserten började kl 19. Något som jag brukar uppleva väldigt kul kändes som ett projekt på 4-5 timmar som jag ville få överstökat. Jag läste och försökte vila men hur vilar motar man bort tankar, ledsenhet och sorg. På fredag fyller min dotter 25 år.

Min man åkte iväg på ett idrottsevenemang. Jag pratade även m en vän …det var skönt! Ringde även min bror som jag har väldigt sällan kontakt med och då mestadels via sms. Berättade om min dotter men även om mitt alkoholberoende. Berättade att de elaka och tråkiga smsen som jag skickade för ca 6-10 år sedan skickade jag onykter. Det var skönt att berätta och han tog emot det väldigt väl. Sa att han var glad att jag är nykter men tyckte det var hemskt allt som händer runt min dotter. Inatt drömde jag att jag köpte vin och bubbel. Tänkte i drömmen att det är ju många som dricker en gång och sen klarar av att vara nyktra. Jag vaknade innan jag började dricka. Vilken lättnad det var att det var en dröm! Jag vet att jag aldrig kan dricka någon mer gång. Jag vill inte heller dricka!

Vet inte vad som hände kring min dotter som gjorde att hon blev inlagd. Hon har inte hört av sig. När min man ringde avdelningen och personal skulle be henne ringa upp så har hon inte ringt. Jag tänker att hon mår dåligt orkar nog inte ha kontakt. Vet inte heller hur de tar hand om henne. Om det är endast med medicin som de försöker få henne på banan igen.
Nu ska jag fixa mig, åka hem t dotterns katter och därefter t jobbet.

Kram🍁❣️

Läser härinne ofta och lider med dig och din familj. Oron och maktlösheten måste vara så tärande. Fantastiskt att du håller dig nykter i det här och att du också lyckas vända blicken ibland och fokusera på sånt som är positivt för dig. Instämmer med de andra. Försök att vila nu.
Det går väl antagligen inte, men skulle det fungera tror du att prata om alkohol och alkoholens skadeverkningar med din dotter? Efter att ha hängt här rätt många år, så tänker jag att det nog är så att några inte ska dricka alls. Kanske ingen. Men alkoholen skapar så mycket ångest och att blanda det med medicin mot ångest och andra psykiska problem kan ju aldrig vara bra. Men jag antar att det inte går och kanske inte alls i just din och hennes relation just nu. Men nån dag kanske.
Hoppas så att hon får hjälp nu en längre period.
Och kramar till dig som är så fantastiskt bra!

@Varafrisk Jag hoppas innerligt att din dotter träffar rätt människor i vården som ger henne rätt hjälp. Och under tiden ska du försöka vila, vila, vila. Styrkekramar i massor till dig ❤️

Kram 🐘

Känner mig väldigt ledsen och saknar min dotter😢Min man och jag har ringt varje kväll men hon vill inte prata m oss. Ska ringa även ikväll. Vi vet inte hur hon mår, hur det gick till när hon blev omhändertagen. Hon frågar inte ens efter sina katter. Det är så otroligt tom och sorgligt att vara i hennes lägenhet. Men….jag/vi gosar med katterna, ger dem vatten och mat.
Ringde t Tingsrätten idag för att hon är kallad ditt ett visst datum. Jag fick förklara flera gånger att min dotter har befunnit sig i ett skov i tre månader, att det är andra gången som hon är tvångsomhändertagen, att hon inte kan föra sin egen talan. Fick rådet att maila Tingsrätten för att be om en offentlig förvarare. Jag mailade Tingsrätten bad dem dessutom lägga ner ärendet vilket jag tänker att de inte kommer att göra men något förmildrande borde det ju vara. Ringde även biblioteket eftersom dottern har många låneböcker hemma så hon slipper att betala ngt. Bibliotekarien sa att det var viktigt att komma in med en bok som var reserverad men de andra böckerna kunde inte lånas om. Totalt åtta böcker. Det sista hon sa var ”att nu hade hon gått långt utöver sina befogenheter” berättat mer än vad hon borde. Men herregud det är ju böcker!!! Min man ringde Folksam för att höra om hennes bilförsäkring var betald men nej det kunde man inte berätta pga sekretessen. ”Fast om du har henne bredvid dig”….men för sjutton hon ligger ju på sjukhuset.
Sekretess i all ära men just nu stjälper den mer än den hjälper…..😥

Kram ❤️🍁

Vad ska man skriva VaraFrisk? Tur att hon har er och skönt att hon är inlagd. Det tar kanske ett litet tag innan hon kan ha kontakt med någon igen. Håll ut och tänk att det är bäst såhär en period. Förstår att du saknar och är orolig, men bättre det hör än att hon dricker och mår som hon gjorde.
Hoppas allt ordnar sig!