Har varit h min dotter. Det var allt annat än kul. Hon hade nog glömt av att hon inte vill prata m mig för det gjorde hon. Hon var visserligen inte nykter….och ngn var h henne. Det såg ut som rena slagfältet😱Har inga pengar och ingen medicin. Jag var tvungen att gå för jag skulle öppna på möte. Min man stannade kvar och röjde, tog m tvätt hem t oss.
Hur länge ska en ung kvinna med både en psykisk sjukdom och ett alkoholberoende få leva så här??
Hur kunde hon bli utskriven efter fem dygn???
Jag sa till min dotter att ta bort blockeringen, att hon behöver mig. Då svarade hon…..om du inte tjatar. Jag tjatar inte särskilt mycket..inte nu…men det är svårt att lyssna t verkligheten.

Om knappt två timmar ska jag åka iväg för att se en konsert m Ola Salo👌🏼Tack och lov för det🙏🏻

@Varafrisk Läste dina båda inlägg.
Kom att tänka på min dotter när hon var tonåring, också så verbal och en mästare på att vrida runt kniven om vi var i konflikt.
Nu har vi en bra relation, men jag kan minnas ….
Det känns lite likt, du vill styra upp något som hon inte vill och swisch får du en gammal förbrytelse i ansiktet. Såklart var det helt fel att ge en örfil, men är det inte så att hon använder det för att hon vet att det tar hårt på dig? Inte för att hon faktiskt lider av det fortfarande? Bara en tanke…
Det känns som hon gärna vill att du ska ställa upp (lagom) men inte sätta gränser eller lägga dig i. Och hon vet hur hon kan använda ditt dåliga samvete…?
Jag menar inte att hon är mer manipulativ än andra unga, men hon kanske har svårare att växa ifrån det?
Bara lösa tankar.. kramar… hoppas ngn lösning kommer så att ni får hjälp!❤️❤️🙏🏻🙏🏻🙏🏻

@Varafrisk du är makalös på så många vis ❤ grattis till dina många nyktra dagar, det är sannerligen inspirerande.
Känner att jag vill säga något klokt och bra men att jag inte riktigt hittar orden. Jag vet inte varifrån du får din styrka men jag beundrar dig, hur du vägrar ge upp, hur du hittar det fina i det svåra, hur du är förälder, partner, människa..
Jag läser dina inlägg och hittar väldigt mycket att ta stöd i av det du skriver, även om mina inlägg till dig inte är så många.
Det du skriver att du gjort, men också vad din dotter varit med pm, och vad ni nu går igenom är smärtsamt på så många vis. Du kan ju inte ändra det som varit, bara ta lärdom av det och ta det med dig framöver. Förstår att det inte är lätt men ser ju hur du känpar. Jag önskar det skulle vara lättare för dig, för er. Att jag kunde komna ned kloka råd som skulle göra skillnad. Jag hoppas det blir bättre med tiden. Jag är stolt över det du gör, stolt över att du är nykter.
Kram

@Amanda L Tack för dina tankar🙏🏻
Jag tänker att hon är i ett sjukdomstillstånd just nu och mår dåligt. Och det dåliga måendet går ut över mig och då vet hon precis hur hon ska sätta in stöten. Fast jag tror att hon bär på en del dels utifrån att hon är adopterad..skulle nog inte skada att få prata m ngn professionell❣️

@Surkärring Tack🙏🏻 Jag blir så otroligt varm inombords över dina ord❣️Eftersom jag har skrivit här så länge innan jag blev nykter så tänker jag inte alltid att vad jag skriver kan vara så värdefullt. Jag kan dock förstå det i teorin.

Var en snabb sväng h vår dotter. Killen som var där igår var där idag. Hon hade en bag-in-box på diskbänken. Satt och drack rödvin i sängen. Det gör mig så ont😢När jag var ensam hällde jag ut vin i diskhon…Hon borde märka det men eftersom hon har blockerat mig så varken ringer el skriver t mig. Min socialsekreterare säger att jag måste sätta gränser t min dotter. Hon säger att risken är annars att jag börjar dricka. Jag försöker tänka att jag är väldigt skör i denna situation. Jag är väldigt ledsen och känner en stor sorg😢

Kram och godnatt😴❣️

Sovit dåligt inatt. Vaknat och tänkt på min dotter. På bag-in-boxen som stod på diskbänken. På den knepiga videon hon la ut. Tänkt på en och miljoner saker känns det som. Har ätit gröt och druckit te. Fönat hår och sminkat mig. Ska byta morgonrock mot andra kläder. Åka t jobbet. Sätta på det lite glada el iaf försök t ett ansikte som inte är så ledset och trött som det är. Har två besök under em. Då är jag där mentalt, då är jag bra! Känns som om jag inte ska kunna hålla kroppen upprätt. Träffa en fd kollega efter jobbet. Ska bli kul! Imorgon ledig, tack och lov för det! Behöver verkligen fokusera på mig själv. Jag kan inte rädda min dotter. Hon behöver komma t insikt att hon behöver hjälp. Jag finns här som mamma.

Ha en fin tisdag! Kram❣️

@Varafrisk God morgon! Vad bra att du mentalt kan vara på jobbet när det behövs. På något sätt kan det ge dig lite andrum från din oro över din dotter, även om jag förstår att innehållet i dina besök också kan svåra. Då handlar det i alla fall inte om dig. Det är också bra att du orkar fortsätta gå till jobbet just för att vara på ett annat livsplan en stund. Sen också att du imorgon får vila och ta hand om dig själv. Som du säger du kan inte rädda din dotter, det du kan göra är att finnas tillhands som mamma. Hon måste själv ta initiativet till hjälp. Så tänker jag också om mina barn, jag kan inte leva deras liv, inte styra det, men jag kan finnas där för dem. Nu har de inte någon psykiatrisk diagnos eller alkoholproblem, vilket jag förstår är en helt annan sak och fruktansvärd oro, men livet i sig stöter ofta på patrull på många olika områden. Det är många gånger tufft och ett oerhört svårt jobb att vara mamma, men det bästa vi kan göra för dem och för oss själva är att försöka stå stadigt och finnas där som ett skyddsnät. Och det gör vi bäst genom att vara nyktra och inte ta till alkohol. Du är en fighter och du kämpar på. Vilken fantastisk nykterhetsresa du gör, grattis till alla dina dagar!🥳. Jag hoppas att det på något sätt kommer att ordna sig för din dotter💕

Ta hand om dig och var stolt över dig själv. Du gör ett fantastiskt jobb!❤️

Hej @Varafrisk jag har följt dig länge här. Inte kommenterat el skrivit för jag alltid har lite svårt att veta vad eller hur jag ska skriva☺️
Men vill du ska veta att jag verkligen hoppas det lättar för dig snart. Och att dottern får den hjälp och vård hon behöver.
Du verkar helt otroligt stark och jag hoppas du snart får lite andrum och bara får måna om dig själv. Stor varm kram🧡

@Varafrisk Jag förstår att det är mycket svårare när ens barn har en diagnos, vuxen eller ej. Men samtidigt så tror jag att många barn (Även som vuxna) har en övertro på föräldrarna, och ställer mer krav och förståelse än de ställer på andra.
Ibland kan det kännas som ett privilegium att vara just den där viktigaste människan. Men det finns ju en gräns, så har jag känt ibland. I synnerhet som min mamma var så behövande. Jag har ibland känt mig som den starka stolpen i mitten som aldrig får vackla. Men ibland är man inte stark och måste få vara det. Även som mamma. Kramar och hoppas du kan vila någonstans..❤️🙏🏻

@vår2022 Tack för värmande ord❤️Grejen med hennes sjukdom är att så mycket fallerar. Hon har inga pengar, tar inte sin medicin, har gått upp 10 kg. Är med människor som inte verkar så sunda. Ska till Tingsrätten. Har en mobil som inte fungerar. Tar inte emot boendestöd. Så allt liksom faller……😰

@Smillans Tack snälla för värmande ord❤️

Är så tacksam för att ni skriver t mig🙏🏻Det ger mig kraft och styrka❤️

Idag tog min dotter även bort mig fr Instagram😢 Jag är ett hot för henne eftersom jag ställer krav…och det triggar henne. Om hon bara tog min hand el boendestödet el ngn annan hand så skulle det kunna bli ngt bättre iaf. Har gråtit mycket idag😢 Men ska snart äta stekt falukorv och stuvade makaroner med vitkålssallad. Äter nästan aldrig det därför ska det bli riktigt gott😋Ev ta ett varmt badz

Kram❤️

@Amanda L Såg inte ditt inlägg förrän jag hade skickat iväg mitt. Tack för dina värmande ord❤️Jo, men visst är det så när det gäller övertron.. ..jag känner allt som oftast att Varafrisk behöver verkligen få ta mer plats i sitt egna liv🙏🏻❤️

Känns som om jag har haft en mardröm…..Började bli lugn i att min dotter inte vill ha kontakt m mig. Kl 4 inatt/morse ringer det på min mans messenger. Det är vår dotter som säger att hon drar utomlands. Vi båda säger ”NEJ”. Tar på oss och drar iväg t henne. Vi får inte gå in i hennes rum så vi är i köket. Rena slagfältet….överfull diskho med flaskor, burkar och disk. Hon har på sig en hoodie och mjukbyxor som vanligt en strumpa i varje färg. Väskan över axlarna. Hon är omedicinerad. Hon blir arg när vi kommer. Jag förstår att det är ngn i andra rummet. Hon vill att vi går, börjar nästan gråta. Vi går. Tittar in i fönstret och ser den kille som hon umgåtts m senaste veckan. Åker hem. Jag mår illa. Gråter. Efter 1,5 timma sommar jag. Jag tror jag går sönder. Vi bestämde igår att vi skulle åka t Gbg idag lämna vår hund på pensionat. Det känns inte längre lika lustfyllt men det blir inte bättre att vara hemma. Tur att vi har varann min man och jag🙏🏻❤️J-a tur att jag är nykter!

@Varafrisk Ja, det låter som en mardröm, så mycket som ni får utstå och inget kan göra. Jag känner så med dig i denna oerhörda hjärtslitande situation❤️. Finner inget råd att ge mer än att du inte kan leva hennes liv åt henne. Hon vägrar ta emot hjälp från er och samhället och hon är omedicinerad och sjuk. Hon verkar skrika på hjälp då hon ringer men beter sig totalt frånvarande och inte verklighetsförankrad, men ändå kan ni inget göra och hon vägrar eller är oförmögen att lyssna. Tvångsvård verkar vara det enda, men det verkar ju inte heller fungera, då hon vägrar. Du har gjort allt som står i din makt att göra. Bra att ni åker iväg och bra att ni har varandra och att du är nykter. Ta hand om er❤️

@Varafrisk ❤️ Ja det är en j-a tur att du är nykter! Och att du och din man har varandra. Håller med @vår2022 i vad hon skriver och vill egentligen bara skicka styrkekramar till dig och din man! Hoppas att ni ändå för en fin dag/helg i Gbg. Ta hand om dig. Du verkar väldigt stabil i din nykterhet, och det är ju det viktigaste för att Varafrisk ska just kunna Varafrisk. Styrkekramar ❤️❤️❤️❤️ ps, idag påbörjar jag min nyktra dag nr 27 så jag följer i dina fotspår… idag bluesen nykter dag oavsett vad som kommer hända🥰

@vår2022 @Ny dag Varmt tack för er respons❤️ Tack och lov så drog hon inte iväg🙏🏻 Hon ringde min man. Jag känner att hon är psykotisk. Hon har vaneföreställningar. Tror att polisen har satt span på henne. Vi köpte mat t henne. Min man var inne h henne. Då sa hon t honom att prata tyst.Hon är SÅ sjuk😢😢 Kanske ringer jag t psykakuten ikväll, orkar inte nu…Sitter i bilen på väg t Gbg nu. Det regnar och blåser. Snart ska vi fika, har egen fikakorg m oss. Ja, herregud….skulle kunna göra en film av allt som vi har varit m om.

Å @Ny dag….grattis t 27 dagar ❤️❤️

Kram🍁🍁

@Varafrisk Oj oj, vilken situation du är i! Jag har inget bra råd alls att ge. Men tycker det är jättebra att ni håller fast vidcera planer och åker iväg. Din dotters sjukdom lommer ju vara med henne o er hela livet, så det gäller att hitta ett hållbart förhållningssätt. Så att inte ditt liv sätts på vänt. Du är värd att leva ditt liv fullt ut!
🍃🌼🌟

Du är otrolig @varafrisk som tar dig igenom med ditt värde i behåll- liksom nykterheten. Otroligt att läsa om dig och din dotter/ och hur knäppt det här än kanske låter- så hjälper din nykterhet både dig och henne. Gränser blir möjliga. En egen sfär. Skippa skam och skuldkänslor.
Jag tänker på dig massor. Skickar hård varm kram 😍

Kära du så jobbigt. Att det aldrig tar slut. Du måste ju själv gå o prata med ngn? Det kanske du gör? Undrar också- brukar det vara såhär eller är det värre än vanligt? Finns det perioder när ni har bättre kontakt som du kan hämta lite kraft ur? Tänker på dig o hoppas så att det skall lätta.

@Varafrisk håller med föregående talare, vilken mardröm ni befinner er i. Och allra helst er dotter. Någonstans verkar hon ju ändå vilja hålla kontakten med er och i och med det tänker jag att det finns friskt mitt i allt det sjuka. Bra att ni åker ändå. Sänder många varma tankar till er alla tre!

Kram!