Det blev lite fel i ovanstående text om min psykiatriska problembild. Dystymi är det som i huvudsak ställer till det rent psykiska måendet dagligen i grunden med nedstämdhet och en allmän orkeslöshet. Men läkarexpertis har ju även varit inne på fler grejer som att man även har delproblem med sånt som fokusering som hör till ADD samt även har social ångest och oro. Men som sagt blir det kanske förhoppningsvis lite bättre nu när jag fokuserar på nykterhet så det kanske om nån månad kan bli ett bättre psykiskt mående, vem vet. De allra mörkaste tankarna har då minskat när jag avhållit mig från alkohol under snart tre månader. Ska väl tala via telefon med nån ny läkare från öppen-psykiatrin under februari och då höra om de kanske har någon medicin som eventuellt kanske kan fungera. Men har inte så värst goda erfarenheter av antidepp-mediciner då jag väl testat det mesta och trist nog bara har fått en massa knepiga biverkningar och att en del till och med har förstärkt ångest och depression men vi får väl se vad de har att komma med liksom. Har ju även medicin mot högt blodtryck så det är ju knepigt att få en del mediciner att fungera bra ihop då liksom. Kämpar ändå som sagt vidare.

@Flarran God Morgon!
Du har nämnt dina diagnoser några gånger och gett en bra bild av hur du känner dig och har det i ditt liv. En tanke jag har är om du varit nykter en längre period innan du fick dina diagnoser? Av vad du skriver har du ju varit mer eller mindre konstant alkoholpåverkad de senaste åren. Blir svårt att sätta rätt diagnos på en hjärna som är i kemisk obalans av alkohol, tänker jag.
Du kanske inte kan prova medicin som utgår från dina tidigare satta diagnoser? Skulle det kunna vara en bra idé att gå till läkaren och få dina diagnoser omprövade?
Ha en fin dag och ta hand om dig!

Jag kan rekommendera ljudboken ”Förundranseffekten: Om allt från solnedgångens läkande kraft till känslan om att tiden räcker till”. Om de positiva känslornas psykologi, ur forskningssynpunkt. Där finns musik med på listan 🤩 Även andlighet och naturupplevelser. Och att hjälpa andra!

Kram 🐘

Det är bara att dra upp persiennerna, andas in frisk luft och kämpa vidare. Det kände jag klart och tydligt efter att ha ätit ett par smörgåsar med skinka och druckit lite alkoholfri cider. Tänk i natt så var jag så pass nedstämd och uppgiven i sinnet att om jag hade haft tillgång till alkohol av starkare slag så vet man inte alls hur det kunde ha gått med någonting.

Men nu är man helt nykter sedan snart tre månader tillbaks och en erfarenhet rikare och vet att man kan klara även en djup mörk självdestruktiv känsla som kan komma plötsligt som från ingenstans. Vilket väl för övrigt inte är något nytt då sånt ju var vanligt redan tidigt innan tonåren då man började att självmedicinera med alkohol så att säga.

Det nya för i år är väl att jag för första gången på mycket länge lyckades att ta mig igenom en svår natt utan att dricka en enda droppe alkohol eller att ens ta något sömnmedel. Dränkte inte ens mina malande negativa tankar med skramlig musik heller. Gillar för övrigt egentligen inte tabletter som förändrar en psykiskt sett liksom, men hade det stått en pillertrillare från psykiatrin med något nytt okänt preparat i sin hand och lovordat detta, så hade jag nog utan tvekan svalt pillret direkt i natt som var.

Till dig @Denlillamänniskan, det ligger en hel del logik i ditt tänkande att det nog är bäst att ha en någorlunda balanserad och normalt fungerande hjärna så att säga, när man kanske ska prova in olika slags mediciner mot besvärligt psykiskt mående. Men samtidigt så vet jag ju att läkarexpertis inför varje medicintyp som jag har testat tidigare ju även tagit en hel del blodprover och även varit noga med att kolla mitt blodtryck och sånt och då faktiskt medicinskt sett väl har vetat vad de sysslat med alltså.

Men jag ska ju som sagt tala med en läkare framöver i februari och då ska vi väl diskutera hur vi medicinskt kanske kan gå vidare för att jag ska kunna må så bra rent medicinskt som det går med just mina unika förutsättningar så att säga. Tänker att det är bra att kunna tala ut om mitt aktuella psykiska mående just då och höra om de har några tips och förslag på kanske något nytt liksom. Men jag ska fortsätta att fokusera på nykterhet för det är ju det bästa under alla förutsättningar.

Kul att du @Andrahalvlek tittade in och skrev lite. För att må någorlunda bra så finns det mycket man måste arbeta med tror jag och då inte minst positivt tänkande fast det stundtals kan vara mycket svårt att ens lyckas att fokusera sitt tänkande på att orka lyssna på en ljudbok. Men nog finns det mycket bra böcker om hur man kan komma lite mer i balans det håller jag då med om.

Musik det använder jag då redan dagligen för att lugna ner mig, eller för att pigga upp mig, eller att till och med överrösta inre störande negativa malande tankar liksom. Det finns väl även en del bra gratis poddar man kan lyssna på när man är så sinnad vad jag förstår. Kämpar alltså vidare.

Ha det fint mina vänner!

@Flarran Hej! Du som lyssnar på mycket musik. Det finns EMDR musik som ska lindra stress och ångest på nätet. Tror det är olika typ av frekvenser i musiken som stimulerar hjärnan på olika sätt. Har lyssnat på några stycken från Spotify och jag upplever det som skönt och avkopplande. EMDR är en terapimetod för traumatiska minnen och är evidensbaserad och internationellt accepterad. Med hjälp av ögonrörelser eller annan stimulering (ljud, beröring) växelvis, aktiveras båda hjärnhalvorna.

Ha en fin fortsatt dag!❄️

Har varit ute en stund i dagsljus idag när jag kastade en soppåse och sedan tog en liten promenad. Det blev väl inte så många hundra meter men det var behövligt. Det piggade faktiskt upp. Fick lust att ge mig på att montera ett cykeldäck som jag försökte mig på att fixa för någon dag sedan. Däcket var lika motsträvigt idag. Men blev inte lika grinig över att jag inte fick på däcket ens på den ena fälgsidan den här gången heller.

Gick istället in och ringde ett affärssamtal, men blev lite trött av att diskutera en ekonomisk fråga. Det var inget märkvärdigt, bara en rätt enkel skattefråga. Men upptäckte direkt efter avslutat samtal att ett alkoholsug uppkom. Men då jag tursamt inte hade någon pilsner eller sånt så tog jag mig en liten flaska julmust i stället och det gick faktiskt lika bra. Det var nog bara lite lågt blodsocker som fick mig lätt nedstämd och orolig tror jag. Det är då många gånger som man har druckit onyttigheter helt i onödan förstår jag nu som nykter.

Förresten, @vår2022 det var kul att du skrev. Ja, det här med musik som du berättade om när det gäller att toner och hjärnvågor kan påverka en och fungera bra som exempelvis avslappningsmusik känner jag faktiskt till lite om. För i början av 2002 var jag rätt så intresserad av olika ljudtyper eller frekvenser och dess ljudvågors inverkan på hjärnan och väl serotonin och dopaminnivåer.

Kommer ihåg att jag för eget bruk använde ett program som då var freeware tror jag, det hette visst cool edit eller nåt sånt. Med detta program kunde man skapa ljudvågor att lägga i bakgrunden till kanske sitt eget instrumentala musikspår för att liksom meditera till. Musik kan användas praktiskt till mycket. Är det bara ett musikstycke och kanske inlagda ljudeffekter i i ljudbilden man gillar och man då kanske väljer en eller flera olika ljudfrekvenser som tilltalar en beroende på sinnesstämning och humör så är det faktiskt ett rätt bra verktyg att fokusera tänkandet med.

Ha en fin kväll!

Två månader och fyra veckor som helt nykter medlem på detta eminenta forum såg jag just liksom. Nu är det fredag och jag sitter och dricker lite kolsyrat vatten här i köket. Termometern sade att det är minus nitton grader kallt vilket jag är beredd att hålla med om med tanke på att morgonluften kändes ovanligt uppfriskande. Det var inte så värst länge man ville stå tunnklädd och smekas av vinden direkt. Nu knorrar magen lite och säger att det är dags för en kopp varm choklad och några limpsmörgåsar. Tycker inte om rutiner, kan inte förstå dom som lyckas gå upp varje dag och göra samma sak. Nej, nu har jag inte tid att skriva på en stund då jag måste göra ordning min frukost i rimlig tid då det har blivit en riktigt trevlig grej faktiskt. Hoppar man över frukosten är det även rätt så lätt att börja tänka på pilsner, godis och skräpmat och det vill man ju inte.
Kämpa på mina vänner!

Sitter och dricker ett glas kolsyrat vatten, lyssnar på upptemporock i hörlurarna och tänker just på att det inte var så värst längesen som man satt och drack hemgjord mäsk på runt en tio procent och tyckte att det väl mest smakade som ett smaksatt vatten med en ton av bakjäst, lite restsötma och en aning syrligt, ja, ett lite märkligt lätt gultonat smaksatt vatten som höll ekonomin och sinnet någorlunda flytande. Tänk så jävla smart man i sin korkade idioti tyckte att man var...

Sedan blev det oftast när en liter drygt av denna bryggd intagits en färd till bolaget och inhandlande av ett par flaskor portvin, ett gäng stora starköl – 10:or, och ibland som lite variation till ens egna hemkörda sprit en flaska Jäger eller nån vodka av nån finare sort. Har inte varit på bolaget sen 2023-10-05 och kastat bort pengar säger ett kassakvitto som ligger kvar här på bänken och skräpar.

Men hur känner jag mig nu denna fredagseftermiddag frågar jag mig själv. Skulle jag vilja att det var mäsk i mitt glas istället för kolsyrat vatten...

Nej, jag tror faktiskt inte det. För jag vet ju hur det skulle bli sen. Tidigare blev det bara att man drack tills det knappt tog ens om man drack tills man höll på att skita på sig. Tänk, att magen för en fyra månader tillbaks var i så jävla dåligt skick och totalt kaos att det inte ens knappt gick att åka buss ett par kilometer bort.

Detta då inte utan att man ofta undrade om man skulle kunna klara av att inte skita på sig innan man kom fram till stan och i närheten av en offentlig toalett. För att där sedan kunna sitta i nån timma och dricka öl och sprit växelvis tills man lite dimmig i skallen till sist släpade sig hem till sitt och tömde flaskorna med portvin. Sedan fick man hålla sig till sin ”kära” mäskdunk i garderoben tills allt bara började om igen...

Fy faen vad dum man har varit. Det var nog tur att kroppen sa ifrån på skarpen i somras med konstrande njurar och urinvägsproblem. För annars hade man väl supit vidare tills man kanske fått hjärnblödning eller hjärtinfarkt helt i onödan. Nej, nog är man glad att det är friskt kallt kolsyrat vatten i glaset och inget annat. Ska förresten ta och fylla på mitt glas med mer kolsyrat vatten det känns det nu liksom vara dags för.

Ha en fin nykter fredag!

Har nu städat undan julen. Adventsljusstaken är nedpackad i sin kartong och minijulgranen i plast har åkt ner i sin kartong. Prylarna är i garderoben, för nu får det faktiskt vara vardag på riktigt. Dagsljuset har ännu inte slocknat helt här utanför köksfönstret. Borde väl promenera, men har ingen ork eller lust att bara traska runt helt planlöst liksom.

Har i skrivande stund inget alkoholsug eller längtan efter att berusa mig för att bara flyta in i en meningslös tom bedövande dimma för att orka med de ständigt malande tankarna som inte är direkt upplyftande. Faen vad orkeslös man är. Men det är ju inget nytt. Borde väl köra lite med armstärkaren, men det får då bli ett begränsat antal på max tjugo gånger om man kommer sig för.

Känner mig ändå rätt nöjd och lite smått imponerad av att jag har lyckats att plockat undan julen i alla fall. Förresten, apropå jul, fast då med stavningen eller bokstaven - h - först så att säga. Så är nog känslosuget mer inriktat på att försöka att fixa till det där cykelhjulet och få på det där ovanligt bångstyriga cykeldäcket monterat på åtminstone ena sidan av fälgen till att börja med.

Har ju brottats med detta hjul i ett par omgångar i källaren. Men vet inte riktigt om jag har lust att göra något alls faktiskt när jag tänker efter. Så låter väl samma gamla rocklåt få snurra på ett tag till i lurarna tills tankarna och känslorna i stunden kommer lite mer i balans så att jag kan bestämma mig för vad jag vill göra idag.

Förresten, nu känns det nog som att det drar ihop sig till att det snart är dags att ta sig lite inlagd sallad, en skinkmacka eller två och kanske en burk av kvarvarande julmust för att fira att man är helt nykter även denna fredag, vilket man är smått förvånad över och även rätt så tacksam för.

Ha det gott!

Nykter kvällsrapport.

Vad har då denna dag givit mig i insikt om livet i stort liksom. Det var tanken som poppade upp inom mig när klockan just hade har passerat 20:00 och jag som vanligt satt ensam vid datorn precis som i skrivande sund.
Tänkte kortfattat summera min dag innan jag glömmer bort vad jag tänker och känner denna fredagskväll.

Först så känner jag mig väl lite trött men rätt så nöjd i det stora hela. Det har väl inte skett några stora omvälvande händelser om man nu inte bortser från det faktum att jag nog har börjat förstå det högst andliga perspektivet lite bättre så att säga. Dock inte genom att djupläsa någon historisk helig skrift eller så.

Nej, det handlar väl mer om att jag har läst lite djupare i olika texter här och där samt i meningar av rätt olika art och mellan rader i texter där jag nu funnit en andemening så tydlig att nog skribenterna själva nog inte ens kan se hur givande deras texter är för den som av skaparen fått gåvan att i ljusa stunder kanske kunna se det som nog mycket få har möjlighet att se ens med de mest nyktra och logiska ögon.

Har på mitt eget sätt liksom talat med min skapare som jag väl gör och alltid har gjort för det mesta sen jag var riktigt liten. Har som andligt kännande varelse väl dock aldrig varit kristen på det mer traditionella sätt som jag sett andra vara. Så som att man med egna ögon väl en gång såg någon rusa in i en lokalt belägen kyrka och lade sig på knä och väl kanske traditionellt sett bad till Gud fader liksom.

Fast vem vet, kanske skulle man göra så om ens själ eller inre ande så skulle mana en till att direkt göra.
Men direktkontakten till den högste har jag ju alltid med mig vart än på denna planet jag befunnit mig är känslan. Förutom min lite smått andliga träning så har jag idag faktiskt använt armstärkaren och kört med den 25 gånger till det kändes lite grann i armarna. Även handstärkarna använde jag i en minut cirka per hand till den gräns där jag kände att muskelbristning skulle kunna uppkomma.

Har väl annars mest helt nyktert brottats med min idag ovanligt djupa och lite mörkt kyliga ångest som jag tidigare inte klarade av att bemästra utan stödhjul i form av alkohol till jag bara slocknade. Sammanfattningsvis har det här varit en rätt så givande dag som helt ensam vandrare i världen. Tacksam för andlig närhet till skaparen och nyvunnen nykterhet det är jag dock utan tvekan.

Ha en fin kväll!

Godkväll! Vad fint det låter med lite rörelse för kroppen! Under pandemin då brukade jag köra hemmagympa med Sofia. Det kändes nästan som att ha henne hemma i vardagsrummet. Tips om att kanske testa? Det är ett trevligt sällskap och kortare träningspass som lätt går att anpassa efter egen förmåga.
Det är rejält kyligt men då behagligt att kunna befinna sig inne i värmen. Bara det är något jag just nu ikväll känner. Ha en fin kväll 🌸

Börja dagen med lite kolsyrat vatten, det kan då aldrig vara fel. Det måste vara ljusår bättre än vilken alkoholsoppa som helst som man sugit i sig genom åren tänkte jag nyss. Det nya årets tredje lördag och nykter är man ännu, och inget alkoholsug har man. Det är ju egentligen ett underverk som har skett på nåt sätt. Sitter nu och gäspar så här en bra bit efter nio på morgonen. Har sovit rätt skapligt. Först ett pass på fyra timmar, vaknade och sov sedan två timmar till vilket inte är illa för att vara jag alltså. Minus 24 grader kallt är det idag. Inte läge direkt för någon nöjespromenad alltså. Funderat på om man skulle ta en kopp varmt te och rostat bröd nu när det är så kallt. Men vi får väl se vad vi kan hitta på att starta denna lördag med. Förresten, @marsmallow11, trevligt att du skrev lite det uppskattades. Borde väl komma igång med lite enkel träning, har ju redan börjat så smått med enkla prylar. Det där programmet hemmagympa är inte så dumt egentligen, har kollat lite på ett av de tidigaste avsnitten, där kan man ju hitta träningstips som passar. Fokus på nykterhet är dock vad som gäller, och kanske även om en stund faktiskt varm choklad och limpsmörgåsar som vanligt tror jag, då detta har blivit en ny-gammal rutin för mig trots allt.
Ha en fin lördag!

Det är väl ingen konst när man kan något, för då gör det mesta sig självt liksom. Det är tankar som nu sakta börjar att sjunka in i tänkandet på ett lite djupare sätt tror jag som ny i det nyktra tänkandet. Kommer ihåg när man var liten och hur svårt det var att lära sig att cykla och hur ofta man körde omkull i början och hur vingligt de första åkturerna i början gick liksom. Sedan när man kunde cykla gick det så lätt och enkelt att man knappt behövde tänka på att ens hålla balansen.

Det är faktiskt lite så nu också när man ett tag verkligen har fokuserat på att inte falla för frestelsen att berusa sig när man känt sig lite allmänt orolig och nere så att säga. Det vore väldigt lätt att bara göra som tidigare och öppna en flaska och hälla i sig alkohol för att slippa känna kanske ett inre obehag eller ångest, och då slippa att tänka efter på vad som är bäst för en själv och då bara göra som man har gjort så oändligt många gånger tidigare och dricka onyttigheter utan en vettig tanke.

När det gäller att hålla sig nykter krävs det precis som med cykling att man håller ögonen öppna och är väl medveten på situationen och vet vad man gör så att man inte råkar att köra ned i diket liksom. Frestelsen att släppa händerna från styret och bara köra utan att tänka kan vara stor. Vilket nog kan liknas med känslan man kan ha när man tror att det går bra att kanske ta bara en enhet, ett glas eller en burk för att man varit duktig och kanske varit nykter en längre tid i följd än vad man kanske någonsin har varit på mycket länge. Men då är risken stor att man åker omkull och snart upptäcker sig att ha kört ned i alkoholdiket som en missbrukare och inte längre är en nykter människa med klarsynt fokus på vägen.

Kämpa på mina vänner!

@Flarran Men du har ju aldrig Intagit Enheter! Du har ju druckit alkohol och aldrig kallat det för något annat. Du är en väldigt klarsynt människa, tycker jag. Fullt fokus på vägen och händerna på styret.

Cykla bara vidare på din väg, kompis!

@Flarran Vilken bra liknelse med att lära sig cykla. Till slut så sitter det när man väl lärt sig. Det är som med att vara nykter, till slut efter mycket träning så sitter det man lärt sig, en ny vana. Men det gäller att se upp för guppen och och att släppa styret, bättre att köra försiktigt och säkert med händer på styret och blicken framåt. Härligt med nyktra tankar.

Ha en fin kväll!💕

Hejsan! @Denlillamänniskan,
Tror att det nog var något i mitt inre som ville varna för risken att bli allt för självsäker och börja tänka förminskande om alkoholens uppenbara risker. Detta då bara en liten folköl med en liten skvätt alkohol, eller ett glas vin eller en snaps lätt kan öppna dörren till en fri bar liksom. Vilket är livsfarligt åtminstone för mig av erfarenhet.

Det går inte som tidigare missbrukare att börja att tänka att det liksom är helt oskyldigt och väl okej att dricka ett visst antal godkända standardglas. För det medför alltid en risk att falla in i ett tidigare dåligt beteende. Detta om man som tidigare aktiv missbrukare skulle inta ett för de flesta kanske tillsynes oskyldigt antal budgeterade enheter inom ramen för vad kanske alkoholexperter angivit som en i normala fall accepterad mängd alkohol.

För i mitt fall är det ju ett faktum att om jag väl korkar upp en flaska så kan jag inte kan hålla mig till något som kan kallas för ett lämpligt antal standardglas eller bruk av några så kallade enheter. Det finns inget stopp när jag väl kommit igång att dricka alkohol. Har även läst någonstans att man inte medvetet ska kasta sig i fara liksom.

Så jag får nog faktiskt av ren självbevarelsedrift lyssna på min inre röst som börjat varna för att i sinnet kanske förminska alkoholens risker. Då all form av alkoholhaltig dryck oavsett vad man väljer att kalla sådan för, medför risk för mig att återigen hamna i alkoholträsket. Fokuserar därför stenhårt på fortsatt alkoholfrihet och försöker att cykla vidare genom livet som helnykterist. Förresten, kul att du tittade in här och skrev lite @vår2022.

Ha en fin kväll mina vänner!

Hej! Anledningen till att många pratar om enheter här inne på forumet är en diskussion i en tråd för ett tag sen där det skrevs en del om vilken sorts alkohol man druckit dagen innan. För att inte trigga andra eller försköna intaget med namn på drycker så började många prata om enheter istället. Alkohol är ju också ett ord som inte förskönar, och går lika bra tänker jag.

@Kennie Men alla här vet väl vad en Enhet är? Sen har vi olika premisser gällande typ av alkohol vi föredrar. Så moralen på forum är alltså; vill du ärligt minska eller upphöra konsumera så går det bra att skriva bärs, vin eller vodka utan att moderatorerna skickar ut en varning. Är det däremot ett enda vinglande långeliga tider, när det gäller att hälla i sig, så får man beskriva sitt alkoholintag som Enheter. Fattar koden. Äntligen.

@Flarran Mycket klart och åskådligt resonemang! Socialstyrelsens riktlinjer för hur mycket man kan dricka utan att hamna i riskbruk, kan ju så klart inte gälla oss som har svårt att hålla igen.

Tycker att det var bra att du gjorde ett inlägg hos kafferepet, för att kanske väcka en lite tanke. Sen kan vi ju fortsätta säga alkohol när vi menar alkohol. Verkar rakast så.