Tänk så många gånger man gått in på bolaget utan att man egentligen har velat eller planerat det utan mest gjort det av ett slags inre tvång, oro, vana eller rädsla för att stå utan den ”medicin” som man trott sig komma att eventuellt behöva för att orka med saker och ting. Det är många gånger man handlat alkohol utan att egentligen förstå varför. Mest liksom av en slags automatik.

Det är så många gånger man har känt sig dum av detta beteende, och sedan utan att man har förstått det bara en stund senare suttit och druckit en starköl, som sedan blivit en till och sedan övergång till vin och ofta starkare grejer. Kom just att tänka på att en så här nykter tanke kring ens idiotiska drickande genom åren är det rätt sällan man tidigare har vågat kosta på sig att reflektera över.

Sitter just nu och dricker ett glas kolsyrat vatten och har inget alkoholsug alls, men om det stod en flaska sprit i skåpet vette sjutton om man trots detta skulle klara av att stå emot frestelsen att bara berusa sig. Det är konstigt det här med beroende och dåliga vanor. Förstår att jag stenhårt måste fokusera på att vara nykter och inte smaka ens en alkoholfri triggande öl eller tacka ja om någon ytlig bekant som det har hänt om somrarna skulle vilja bjuda på en folköl som sällskapsdryck.

Får heller inte släppa taget om att nyktert bearbeta tankar som kan leda till frestelsen för att tanklöst vilja uppnå berusning för att slippa tänka så mycket. För har upptäckt att man sporadiskt kan känna att nu skulle det sitta fint med en starköl eller nåt. Funderat på hur lång tid det egentligen tar innan man i stort glömmer bort att tänka på alkohol i ett falskt positivt skimmer.

Det har snart gått tre månader som man har varit helt nykter och kroppsligt har man väl återhämtat sig skapligt från att i många år varit i stort ständigt mer eller mindre berusad av alkohol. Men när det gäller det psykologiska eller rent tankemässiga är det nog rätt mycket mer att jobba på ännu. För man måste nog som tidigare missbrukare fortsätta att nöta in nya nyktra tankebanor.

Förstår nu bättre varför många som är nyktra sedan flera år tillbaka ändå fortsätter att skriva på detta forum.
Det krävs som tidigare missbrukare att man inte slappnar av helt och tror att det går bra att testa bara en till synes oskyldig enhet som en folköl. För då kan det lätt bli att man tar en till och sedan kör ned i diket och allt blir lika illa igen som det varit förr. Nu har jag fyllt på glaset med mer gott kallt kolsyrat vatten och mår rätt så bra, känner att det var viktigt att skriva ned dessa tankar. Förresten, kul att du skrev några ord @Se klart, Kämpa på kompis!

Ha det gott!

Det är konstigt att man fungerade maskinellt kroppsligt så länge som man gjorde med tanke på att man som missbrukare av alkohol hade så knasiga morgonrutiner som man hade för det mesta förra året vid den här tiden. Brukade fylla en tom 1,5 liters colaflaska med 10-procentig hemgjord mäsk ur dunk på morgonen att ha som grunddryck under dagen. Förutom väl då det övriga dagliga intaget av pilsner och portvin. Den fasta kosten för övrigt var väl i mycket mest chips, jordnötter och salta pinnar och nån kall burk med fiskbullar. Det är inte konstigt att magen jämt var i totalt kaos.

När man ibland satt och drack och läste om hur folk skrev om hur de oroade sig för sitt eller de sinas dryckesmönster av enheter i öl eller vin som kanske låg på motsvarande 10 cl hundraprocentig alkohol om dan. Då tyckte man det hela var rätt så fånigt minns jag efter att ha läst lite inlägg här på forumet idag på morgonen. Det som slog mig nu efter att ha druckit ett glas mjölk och ätit en banan samt en klementin. Det där att om det var nån som var fånig så var det ju en själv som trodde att man var smart när man drack sitt hemkörda och mäsk med mera på det galna sätt som man gjorde.

Har nu sovit en fem timmar tror jag, hade det varit för drygt tre månader sedan så hade man säkert suttit med en starköl nu och planerat en taxiresa till bolaget vilket man nu inte behöver göra som ny-nykter alltså. Det är idag 21 minusgrader kallt säger termometern, men sånt brydde man sig inte om när det gällde att ta sig ut för att införskaffa sin hostmedicin eller ”hälsokost” i form av Jäger och andra drycker från bolaget. Inte konstigt heller att ekonomin såg så bedrövlig ut som den gjorde.

Nu när man fryser lite som helt nykter då sätter man bara på sig ett par tofflor och en extra tröja. Känner man att man behöver värma sig inifrån så tar man sig bara en kopp varmt te med lite mjölk och socker. Tänk att det ska behöva ta en så förskräckligt lång tid att lära sig de mest grundläggande sakerna ibland. Men alla har väl svårt för olika saker kan man tänka. Nog är man tacksam för att man nu kan sitta i lugn och ro helt nykter här i köket och få må rätt så skapligt trots allt. Ska nog ta mig lite kolsyrat vatten nu förresten känns det som...

Ha en fin dag!

@Flarran Det är nästan häftigast med den nyktra resan, att man tänker helt annorlunda. Jag brukar uttrycka just det till nykomlingar: Så som du tänker och känner nu kommer du inte att tänka och känna om ett halvår eller ett år. Ha tillit till processen, som tar dig framåt hela tiden.

Faktum är att våra hjärnor slutar mogna när vi häller alkohol på dem i tid och otid. Det är därför medelålders alkisar kan bete sig som tonåringar. Lättkränkta och obstinata. Creepy.

Kram 🐘

Hej! @Andrahalvlek, Kul att du tittade in här och skrev några ord. Såg på din sida att du mår bra och det kändes fint. Det här som du skrev om att halka omkring det känner man då igen, för så var det sist man var ute och promenerade till matbutiken några kilometer bort. Fick trippa på sakta och försiktigt för att inte riskera att halka omkull. Det var väl därför det tog så pass lång tid att gå denna relativt korta promenad också. Det är rätt ansträngande att gå på helspänn hela tiden när det är halt. Borde väl kanske köpa några bra broddar till skorna framöver kanske tänker jag.
Hur som helst, ha en fin dag kompis.

När fan blir gammal så blir han religiös är väl ett känt talesätt. Har alltid för det mesta känt en slags andlig närvaro av Gud om man så vill uttrycka det. Men så är man ju även inte helt obekant med den kristna rörelsen då ens helnyktra föräldrar ju var andligt sökande när man var liten. De hade båda två en tro på Gud och Jesus på sitt eget andliga sätt vad jag förstår.

Men de var inte med i nån knepig sekt eller nåt sånt där. De försökte aldrig pracka på mig någon slags tro eller så. Minns ändå att vi som familj ibland om somrarna åkte på biltur och besökte diverse olika frikyrkors församlingars sommarställen och väl främst för morsans skull hörde på traditionella halleluja-sånger och diverse predikningar.
Det som man själv väl var mest intresserad av det var väl när de religiösa var klara med sina grejer och det blev dags för lite saft och bullar.

Kände väl inte direkt att det traditionella predikandet passade mitt egna inre tänkande om skaparen. Det var lite för mycket ökensnack som man som inte kände sig hemma i liksom. Kameler och sånt där är ju inget man direkt som nordbo kan relatera till liksom. Men visst finns det kloka visdomsord i bibeln, om att man exempelvis inte ska stanna för länge vid vinet och sådant som varning för frosseri liksom.

När folk skriver ord om religion så blir man för det mesta bara trött då det känns rätt så främmande, vilket väl inte är så konstigt då de flesta av de större religionerna har sitt ursprung från ökenländer. Sedan är det så mycket ritualer och diverse påhitt i många församlingar som väl inte känns så värst relevant för en kanske. Men nog vet man att kristendom har betydelse kan jag säga efter att ha läst i min mors gamla dagbok.

Morsan hon var ju troende och levde väl trots sin svåra bipolära sjukdom i princip bara av att hon hade sin starka andliga tro. Det var nog många gånger som hon låg och bad till skaparen för att man inte skulle vara en så korkad fyllskalle som man var redan tidigt i tonåren. Det är många tankar och minnen som kommer fram när man tänker med en nykter hjärna. Så nog är man glad och tacksam för att man är nykter idag i alla fall.

Men hur det går med öl och vin och sånt när det blir sommar det vette sjuttsingen. Men man får väl göra som idag och ta allt steg för steg och även då fokusera på nykterhet för det mår man ju faktiskt kroppsligt och psykiskt bara bra av. Plånboken gråter ju inte heller direkt av uteblivna inköp av skadlig alkohol. Nej, nu är det väl dags för lite rejäl Rock n Roll i hörlurarna så att man inte bara degar ihop i skallen och blir helt tokreligiös...

Ha det gott!

Hej!
Ja angående tro så behöver man hitta ett tilltal som fungerar för en. Och även då känner jag att jag inte tror på allt ok att det är helt ok. Men jag gillar att vara på en gudstjänst ibland för helheten och lugnet. Att vara nykter på sommaren behöver inte vara svårare, då finns det ju så mycket annat att njuta av. Naturen framför allt. Visst skrev du om att du hade fina sommarminnen av att gå och bada i en sjö? Perfekt sak att göra nykter tänker jag.

Det har varit en lite jobbig dag faktiskt med stressande tankar som kunde fått en att åka iväg och ta till en del onyttiga drycker om man inte hade tänkt sig för och fokuserat på nykterhet och att tänka på vikten av att vila sig och stressa av helt naturligt. Har därför efter lyssning på en del rockmusik tidigare idag vilat mig en timme så här på kvällen mellan 18:00 – 19:00 och lyssnat på klassisk favoritmusik med bland annat Strauss, Mozart och Grieg med mera. Visste att risken fanns att man skulle kunna råka att somna på helt fel tid så ställde därför min väckarklocka på att ringa efter en timme då CD-skivans speltid var slut. Känner mig nu rätt okej igen faktiskt. Försöker alltså hitta nya rutiner för att ersätta onödigt drickande av alkohol och idag fungerade det bra med lite lugn klassisk musik. Siktar nu på läggdags omkring 23:30. Får väl se hur det går med sömnen liksom, men måste ju komma in i mer normala rutiner på sikt. Förresten kul att du tittade in på min sida idag och skrev lite @Kennie. Det stämmer att jag hade en fin sommardag med en simtur förra året och det minnet kan man ju ha som avstressande inre bild att fokusera tankarna på inför sömn. Har ju läst om hur man optimerar förutsättningarna för att sova lite bättre.
Ha en fin kväll!

@flarran, tack för att du varje dag glädjer mig med dina kloka och även livsmodiga inlägg. Jag är djupt imponerad av sin förmåga att hitta fokus, och vara så målmedveten. Tror som @kennie att sommaren inte behöver bli så kämpig. Du kommer att fixa detta. 🌸

Det är väl ingen konst att skriva och berätta om när något går bra tänkte jag. Har just läst lite äldre inlägg här på forumet och sett exempel på när det gått lite mindre bra i kampen mot alkohol och det lömska nervgift som det faktiskt är. Måste säga att det är starkt gjort att då kunna skriva och berätta om sådana bakslag. Det kräver styrka att kunna erkänna att man kanske har varit lite svag. Som idag knappt tre månader gammal som helt nykter medlem här när det gäller alkoholfri ambition och man för tillfället är lite mer klart tänkande blir man rätt ödmjuk. Detta då man ser att man då aldrig går säker om man vågar sig på att ta den minsta slurk med alkohol när man som en själv har varit djupt ner i alkoholträsket. Har man upptäckt att man har en tendens till att lätt bli beroende av något skadligt så ska man så klart inte frivilligt kasta sig i fara kändes det som att jag idag borde skriva. Har inget alkoholsug nu och det är man då tacksam för kan jag säga. Har just ätit en tidig frukost med te och rostat bröd.
Har inte sovit något vidare i natt. Så det får väl bli ett försök att sova lite nu så här på förmiddagen i stället när man nu har möjlighet till det. Såg att du tittade in igår @Se klart, sånt uppskattas och ger inspiration till att bli lite bättre på att nyktert tackla vardagens problem.
Kämpa på mina vänner!

Meningen med livet är kanske att finnas till för någon sade en gång en jourhavande präst jag ringde till när jag hade supit rejält en massa timmar i sträck och var packad så det räckte och blev över så att säga liksom. Minns inte riktigt vad jag sade för något i sak. Men kommer ändå ihåg att jag i den berusning jag befann mig i var otroligt ångestfylld, mörkt deprimerad och väldigt självdestruktiv i tanken och inte visste vad jag skulle ta vägen liksom.

Kommer ihåg att jag hade ringt nödnumret och bett dom koppla till jourhavande präst och fick sitta och vänta i närmare en timme innan jag kom fram. När sedan prästen svarade, då berättade jag om min värdelösa vardag och bedrövliga tomhetskänsla, han fick då höra om min ångest och nedstämdhet och att jag då funderade starkt över meningen med livet när man ändå bara till sist skulle dö och hamna nånstans på en kyrkogård eller kanske bara utspridd som aska i en minneslund.

Vet inte vad jag förväntade mig att få till svar, då ingen vanlig människa någonsin tycks ha kunnat svara vettigt på denna fråga eller gåta så att säga. När jag nu vaknade för en stund sen och upptäckte att jag hade sovit i fem timmar så trillade polletten ner lite tror jag. Då det ju var en kyrkans man som jag talade med, och kanske rent av en rätt troende sådan, så måste det väl ha varit Gud eller Jesus som han menade att man kan finnas till för på nåt sätt, och därigenom kanske finna sig en mening med livet.

Har ända sen jag var rätt liten känt att skaparen har varit nära och med mig på nåt oförklarligt men bra och betryggande sätt. Kanske försökte han andligt genom prästen ifråga säga något ord till mig som jag i berusat tillstånd inte blev mycket klokare av. Tänk så många märkliga minnen och tankar som kan komma fram när man har varit helt nykter så pass länge som man har varit idag. Nej, nu är det nog dags för lite kolsyrat vatten, en god klementin och kanske även lite smultron-yoghurt känns det som...

Ha en fin dag!

Det finns så mycket låtar man har lyssnat på genom åren med de mest skilda artister som då och då har glimrat till lite och levererat låtar som tycks ha fastnat i minnet även om man väl sällan som ofta berusad väl kanske inte har varit så värst med eller klar i tanken alla gånger liksom. Gick idag för en liten stund sen in på Youtube och lyssnade på den lite smått kontroversielle artisten Eddie Meduza som man för första gången hörde på åttiotalet när man gick i högstadiet. Då var det väl mest de lite mer vulgära grejerna som man tyckte var häftiga liksom. Men en låt som man än idag lyssnar på ibland är faktiskt – The Man In The Sky. Den har en rätt så tänkvärd lyrik som nog inte ens gamla kristna morsan skulle haft något emot att ta del av...

@Flarran Eddie Meduza har jag såklart hört. Gillar fortfarande en del av låtarna. Här inte hört den du nämner, men ska lyssna på den vid tillfälle. Verkar som att arbete med nykterhet och tro inte är helt väsensskilda.
Ha det gott!

Hej! @Denlillamänniskan. Kul att du skrev några ord, sånt piggar alltid upp. Hoppas att det går bra för dig också i kampen för nykterhet. Man får använda lite olika knep för att ta sig igenom vissa dar och då har jag upptäckt att även väl vald musik kan vara bra verktyg för att skingra knepiga tankar. Ha det fint kompis!

Tänk, idag så skulle min alltid helnyktre far ha fyllt 84 år om han hade varit med i denna vår värld. Han skulle säkert ha tyckt att det är bra att jag nu försöker att var helt nykter så gott det går. För han till och med sträckte sig så långt som att han kunna tänka sig att jag skulle kunna få dricka max tre burkar folköl om dan som hans systers make gjorde dagligen. Detta var visst så långt som han som make till min faster och tidigt rätt stökig alkoholist oftast lyckades att hålla sig till alltså. Men min viljestarka kristna faster fick då allt ligga på som en rem för att han inte skulle spåra ur liksom förstod man.

Alkohol är då allt ett jäkla gift som ställer till så mycket elände för alla parter som drabbas av ett eget direkt beroende eller medberoende till den som överkonsumerar. Men idag är jag nykter och dricker lite alkoholfri cider och tänker nu på min gamle far och även på min helnyktra mor som slet och släpade och gjorde så gott de kunde för vår familj. Synd bara att man blev så konstig redan i tonåren och trodde att man var duktig när man drack en massa öl och och betedde sig allmänt illa som man väl ofta gjorde mot föräldrarna fast man kanske inte riktigt förstod det.

Men det är inget att göra åt annat än att försöka att bättra sig nu och hela tiden medvetet fokusera på nykterhet så att man inte ramlar ned i alkoholträsket igen. Mår idag skapligt bra och har inte heller något alkoholsug just nu. Som sagt så är man helt nykter idag och dessutom i längre tidsföljd än jag någonsin kunde tro var möjligt för bara drygt tre månader sen innan jag gick in här på detta forum och började skriva en del och väl terapeutiskt arbeta med mig själv liksom. Ska nu ta mig en liten bit glasstårta tror jag för att fira min fars minne och även så klart hedra min gamla mor genom att fortsätta att kämpa på som nykter fast det ibland är rätt så svårt.

Ha en fin kväll!

Fint att fira din fars minne nykter och med glasstårta! Jag tror dina föräldrar skulle vara väldigt stolta över din styrka och hur du förändrat ditt liv i positiv riktning. Önskar dig en fin kväll!

Fint att fira din fars minne nykter och med glasstårta! Jag tror dina föräldrar skulle vara väldigt stolta över din styrka och hur du förändrat ditt liv i positiv riktning. Önskar dig en fin kväll!

@Flarran Js, så tror jag att han menade, att vi alla finns till för Guds skull. Och våra vägar för oss ibland till platser där vi blir viktiga för andra än Gud. Det här forumet till exempel, där vi stöttar och ser varandra fast vi är anonyma. Här är vi viktiga för varandra.

Hade det inte varit för det här forumet där man anonymt kan skriva av sig lite så hade jag nog bara som i tidigare år suttit och druckit och låtit tankarna bara gå runt utan att kunna reda upp liksom hur man tänker och känner. Men det är stundtals rätt jobbigt att som nykter bekanta sig med sig själv och granska minnen och förstå att man i många år inte har varit riktig med i tanke och känsla utan mest gått som på autopilot och missat mycket.

Man märker ju exempelvis det nu när man ser på äldre filmer man sett många gånger tidigare och upptäcker att man kanske sett en film utan att egentligen ha sett filmen helt och på djupet liksom. Lite som på samma sätt som när man i många år körde moped berusad utan att veta vilken väg man tagit för att ta sig hem och sånt där. Det är rätt många händelser som man bara kommer ihåg delvis.

Känner väl inte direkt att jag har mycket till styrka men förstår att jag måste försöka att vara nykter för att komma i någorlunda psykisk balans. Men det är jobbigt när man känner sig rätt orkeslös och snabbt kan skifta i humör från någorlunda positiv till allmänt nedstämd som ofta är grund-måendet.

Har då tidigare berusat mig för att slippa känna inre svårplacerad oro, ångest och nedstämdhet för att få tankevila en stund. Får väl hoppas att man kan komma in i bättre jämvikt snart om man som tanken är att hålla fast vid nykterhet och jobba vidare i positiv riktning som ju är viktigt för hjärnans återhämtning. Alkohol ger ju hjärnan inget annat än bedövning en stund liksom. Sedan har man ju snabbt ofta fortsatt skadligt drickande för att inte må sämre än från början. Det är svårt det här. Hur som helst @Kennie, så var det trevligt att du skrev lite på min sida.

Ha det gott kompis!

@flarran livet är stort och märkvärdigt, inte säkert känslan varje dag som vi sannerligen alla känner till. Men själva levandet- att få finnas till den här lilla sekunden på jorden och att få se skogar, simma i en sjö, göra något för en annan (så som du tex tog hand om dina föräldrar) det är någonting.

@Se klart, Nog vet jag med det logiska tänkandet att livet är stort och märkvärdigt och värt att satsa på så att säga. Men när man hör folk säga ord som att man ska njuta av livet som händer då och då. Då har de förmodligen inte i grunden i stort en lågintensiv nedstämdhet och depression i form av ADD, stresskänslighet och social ångest att dras med dagligen som trist nog följt med sedan tidiga barndomsår att liksom stå ut med. Det tar så mycket energi att man inte orkar göra mer än ofta det allra mest grundläggande. Det blixtrar sällan till med energi som gör att jag får något praktiskt gjort. Men kanske blir det bättre snart nu när man fokuserar på nykterhet. Hoppas även att det blir lite lättare i takt med att dagarna sakta blir lite längre och det går mot vår och ljusare tider igen.
Kämpar nyktert vidare kompis.