kan konstatera att mitt drickande har ställt till ett h-e för under en längre tid och att det ballade ur helt nu under maj. Efter att ha varit instängd i mitt sovrum i fem dygn pga Ågren efter att återigen blivit för full i fel sammanhang (fest på jobbet) och haft en fruktansvärd abstinens under tre dagar är det nu fredag morgon. Står nu inför en helg som normalt innebär en rejäl AW eller oftast två-tre fl vin på fred kväll, däckning i soffan med måttligt nöjd särbo och grinig dotter. Har sedan svårt att ta mig upp på lö morgon, dottern får tjata. Vi åker till hennes ridning. Jag kör........! Handlar mat och ett sexpack 3,5 och två 2,8. Stjälper sedan i mig all denna öl under lördagen. Detta har varit en minskning efter att särbon hotat att göra slut om jag dricker vin både fredag och lördag. Ibland lyckas jag dock få med honom ut på krog på lö så att jag kan få något mera än folköl. Har då tagit ett par GT o tre glas vin. Söndagen har jag fått nöja mig 2,8. Trist. Har dock orkat släpa mig ut på promenad e.d. Planering av veckan på sö kväll eller rättare sagt planering av drickandet. De kvällar sambon inte skulle komma har jag kunnat unna mig ett sexpack 3,5. Under en tid funkade vardagarna omtag tog antabus på må morgon. Tränade må kväll o on kväll. På to kunde jag gå med på AW eller delta i fester på jobbet för då hade antabusen slutat funka. Fre-sö enligt ovan

Men i början av maj blev det lite trist. Bestämde mig för att hoppa över antabusen och dricka ett sexpack 3,5 på kvällarna e-som särbon var upptagen. På jobbet skulle det bli fest redan tidigare under veckan och då kunde det ju iinte funka med antabus. Resultatet framgår av inledningen ovan.

Nu är det fredag morgon. Har sovit i 10'timmar efter att under tre dygn sovit sammanlagt tre. Är spänd i ansiktet men ok. Nu börjar min måttliga liv. Har efter de helvetiska fem dygnen i sovrummet med ett oupphörligt drickande, total nersupning, haft abstinens i tre dygn. Har under dessa tre dygn skaffat mig konto på detta forum och gjort små korta inpass på andras, bla HelenaN, som också är ny. Tack för ditt stöd! Framför allt har jag ägnat all min vakna tid åt att läsa vad andra skrivit. Fantastiskt trösterikt att det finns flera somjag! Vad jag har skrattat! Stigsdotter, alkoholistjavisst, kvaddad och alla er andra!!!! Tack! Tack! Tack! Jag hade inte klarat de senaste tre dygnen utan er! Under dessa tre dygn har jag varit orolig för hur jag ska kunna klara en framtid som måttlig. Tänk vilka problem många har att i sociala sammanhang förklara att man inte dricker! Efter att summerat mitt förhållande till alkohol som pågått sedan tidiga tonår kan jag konstatera att alternativet är att avstå helt, vilket jag haft oerhört svårt att acceptera. Har känt att ett liv utan alkohol inte är värt att leva.

Ska nu gå upp och gå till jobbet. Tanken är en måttlig AW med högst tre glas vin eller tre öl och sedan hem utan fortsätta dricka hemma. Om det inte blir någon AW kan jag köpa hem ett sexpack 3,5 som inte får leda till påfyllning i kvarterets närbutiker, där det känns pinsamt efter ett antal sena inköp på kvällarna......
Nu jävlar ska det bli ordning på tillvaron

harrim

Jag är ganska ny här på forumet. Har inte druckit någon A på fem dagar vilket inte har hänt på flera år men imorgon är det fredag så jag provar nog lite vin.

Jag har läst din tråd och det är som att läsa en spänningsroman. Hur kommer det att gå? Jag skrattar och gråter igenkännande. Tack för att du delar med dig för det hjälper oss andra.

Tack för dina snälla ord! Letade efter din tråd men du har kanske inte skaffat någon? Jag är f n bara inne sporadiskt och läser och skriver inte så mycket själv, tycker att det går rätt ok nu för mig men behöver forumet. Det är stärkande att läsa och göra små inpass då och då i andras trådar.

just nu. Har druckit alltför många 2,8:or under de senaste tre kvällarna. Trots antabus. Suck. Det har ju gått så bra för alla andra som började samtidigt som jag på forumet, tänker på Helena, Vilja, Vändningen m fl. De som var veteraner när jag startade orkar jag inte ens tänka på . Lyckade nykterister sedan flera månader eller år tillbaka. Det kändes så bra tidigare, men nu.......

Jag känner igen hur du känner, jag är ju också en av dem som fick med i samma veva. Både du och jag har lämnat dörrar öppna mot A och kanske också därför det är som det är. Vi har alla olika starka incitament att sluta. Och olika anledningar till att det är svårt. Det måste väl komma till nån sorts brytpunkt. Jag har inget bra råd att ge dig, ville bara förmedla att du inte är ensam!

Sommarkatt15

Hej Valeria,
Jag har också gjort så då och då, med en lek med livet . Det är livsfarligt. Drick inte mer snälla! Försök fokusera på vad du gjorde och hur du tänkte när du bestämde dig för att sluta dricka, då det fungerade bättre? Då du fick vara stolt över dina framsteg och du styrde - inte alkoholen! Styrkekramar till dig! Kom igen!
Sommarkatt15

FataMorgana

Vet inte om jag är veteran med mina sex månader. Känner mig inte så i alla fall och är absolut inte säker på att jag aldrig kommer att dricka igen. Jag tror bara att vägen ser olika ut för oss alla och att man inte ska jämföra. Ditt beslut om ett helt a- fritt liv, bara kanske måste växa fram efter att du testat en antal gånger. Slå inte på dig själv, Valeria. Du kommer igen så många gånger som det behövs! Kram/ FM

HelenaN

Håller med Fata om att vi alla är olika och att det inte finns någon mall för vad som är den rätta vägen. Vi har olika erfarenheter och kommer till våra vändpunkter på olika sätt och i olika takt. Jag höll på och vacklade fram och tillbaka i många år innan jag kände att total nykterhet var det enda alternativet. Du kanske också kommer dit så småningom, men din väg är din din och måste vara det. Jag är tacksam att du låter oss få följa med på den. Hoppas att det känns bättre snart. Kram vännen!

myrkotten

Hej Valeria, ja det finns många det går bra för, jag behöver läsa om de som lyckas likväl känns det bra att jag är inte den enda som kämpar. Jag hade en enorm övertygelse om att jag var på väg att sluta för gott i början av sommaren, men som vanligt misslyckades jag med varaktig förändring. Dock tror jag att viss förändring skett, visst vet jag att jag dricker, men att medvetandegöra det i skrift tror jag minskar intaget. Jag tänker på dig och önskar att dina segrar fortsätter att överraska dig. Kramisar ko ko kott kotten

Klart du ska vara med. Ge inte upp nu, du har kommit så långt. Jag tänker att du till viss del lever lite farligt när du räknar med att kunna helgdricka. För mig var det länge otänkbart att inte kunna slappna av med vin på helgen, nu fattar jag faktiskt inte varför det kändes så viktigt. Jag förde min kamp i det tysta och misslyckades gång på gång. Har ff inte stängt dörren helt. Kanske gör det en vacker dag. Hur som helst, lär dig av detta i stället. Varför hönde det? När och hur kom suget? Hur ska du hantera det nästa gång. Det är lätt att tycka ibland att alla anta verkar ha det lätt och att man själv är ett stort misslyckande. Men jag tror att man är i olika faser när man börjar skriva härinne. Jag tycker at du är både bra och stark som finns härinne både när det går bra och när det går dåligt. Och att du öppet deklarerar var du står och hur du tänker. Du har kommit långt, valeria. Häng i nu!

Tack snälla ni för all uppmuntran! Utan er på forumet hade jag garanterat gett upp, men det tänker jag inte göra. Drack lite för mycket fredag och lördag och stjälpte i mig ett sexpack 2,8:or igår. Inte bra alls. Men nu är det måndag och jag har varit och tränat. Tog ingen antabus i morse eftersom jag kände mig så beslutsam på ett sätt jag inte gjort tidigare. Vill inte dricka på vardagarna, helt enkelt. Är less på vin och blir tjock av öl. Ska klara det här!

harrim

Det är motigt när man sätter upp ett mål och man inte klarar att hålla det men å andra sidan kan man ju se till det positiva. Man kanske inte klarade målet men ändå dricker mindre än förut. Då har man i alla fall lyckats till en del. Själv drack jag mer än jag hade tänkt i helgen men trots allt betydligt mindre än innan. Nästa vecka fixar jag det nog. Det gör du också.

lite i din tråd Valerie, många kloka medmänniskor här på forumet! Min erfarenhet är att bilen vinglar hit och dit, men tar sig upp ur diket hela tiden eftersom det är enda chansen att komma framåt.

Ska på en begravning i morgon som kommer att bli jobbig, milt uttryckt. Ingen vanlig sorg, om ni förstår hur jag menar. Har stjälpt i mig ett sexpack 3,5:or och tänker precis som FataMorgana; varför finns det inget annat ?

A är världens bästa bedövning mot livets jävligheter, det är lätt att få tag i och verkar snabbt, varför finns det inget bättre???

Sommarkatt15

Förlåt mina elefanttramp, men du håller på att öka ditt a-intag och din tolerans och jag tror inte du vill det egentligen. Finns det något som du har tänkt någongång att du skulle vilja göra för ditt eget nöjes skull? Något litet eller stort, något du aldrig provat - något som gör dig nyfiken? Fundera! Är det något du kan planera in i helgen, eller är det något som kan ligga längre fram i tiden, som du då måste förbereda- försök att realisera det! Ge dig själv något helt nytt, en upplevelse som kanske kan upprepas i tid. Behöver du ta hjälp av någon så involvera den eller de personerna med. Försök komma tillrätta med slentriandrickandet och bytt ut skiten (oj) mot något gott att äta och alkoholfri dryck som är värdigt för dig-du är dyrbar! Jag har följt dina spår i forumet och behöver dina kloka ord här.
Liten rädd Sommarkatt15

nä, vill inget och kommer inte på något. Det där med A-fri dryck har jag testat och funnit värdelöst på riktigt. Jag kommer igen, måste bara få tycka synd om mig själv inför morgondagen. Jag väääägrar supa ner mig, det kommer inte att ske !

Sommarkatt15

Ett djäklar anamma i dig som heter duga! Härligt att ta del av!
Sorg har sin tid och ritualer har vi skapat för våra olika viktiga livsskeden, välkomnanden och avsked. Men roligare kan man ju ha det...
Ha det så bra du kan!