kan konstatera att mitt drickande har ställt till ett h-e för under en längre tid och att det ballade ur helt nu under maj. Efter att ha varit instängd i mitt sovrum i fem dygn pga Ågren efter att återigen blivit för full i fel sammanhang (fest på jobbet) och haft en fruktansvärd abstinens under tre dagar är det nu fredag morgon. Står nu inför en helg som normalt innebär en rejäl AW eller oftast två-tre fl vin på fred kväll, däckning i soffan med måttligt nöjd särbo och grinig dotter. Har sedan svårt att ta mig upp på lö morgon, dottern får tjata. Vi åker till hennes ridning. Jag kör........! Handlar mat och ett sexpack 3,5 och två 2,8. Stjälper sedan i mig all denna öl under lördagen. Detta har varit en minskning efter att särbon hotat att göra slut om jag dricker vin både fredag och lördag. Ibland lyckas jag dock få med honom ut på krog på lö så att jag kan få något mera än folköl. Har då tagit ett par GT o tre glas vin. Söndagen har jag fått nöja mig 2,8. Trist. Har dock orkat släpa mig ut på promenad e.d. Planering av veckan på sö kväll eller rättare sagt planering av drickandet. De kvällar sambon inte skulle komma har jag kunnat unna mig ett sexpack 3,5. Under en tid funkade vardagarna omtag tog antabus på må morgon. Tränade må kväll o on kväll. På to kunde jag gå med på AW eller delta i fester på jobbet för då hade antabusen slutat funka. Fre-sö enligt ovan

Men i början av maj blev det lite trist. Bestämde mig för att hoppa över antabusen och dricka ett sexpack 3,5 på kvällarna e-som särbon var upptagen. På jobbet skulle det bli fest redan tidigare under veckan och då kunde det ju iinte funka med antabus. Resultatet framgår av inledningen ovan.

Nu är det fredag morgon. Har sovit i 10'timmar efter att under tre dygn sovit sammanlagt tre. Är spänd i ansiktet men ok. Nu börjar min måttliga liv. Har efter de helvetiska fem dygnen i sovrummet med ett oupphörligt drickande, total nersupning, haft abstinens i tre dygn. Har under dessa tre dygn skaffat mig konto på detta forum och gjort små korta inpass på andras, bla HelenaN, som också är ny. Tack för ditt stöd! Framför allt har jag ägnat all min vakna tid åt att läsa vad andra skrivit. Fantastiskt trösterikt att det finns flera somjag! Vad jag har skrattat! Stigsdotter, alkoholistjavisst, kvaddad och alla er andra!!!! Tack! Tack! Tack! Jag hade inte klarat de senaste tre dygnen utan er! Under dessa tre dygn har jag varit orolig för hur jag ska kunna klara en framtid som måttlig. Tänk vilka problem många har att i sociala sammanhang förklara att man inte dricker! Efter att summerat mitt förhållande till alkohol som pågått sedan tidiga tonår kan jag konstatera att alternativet är att avstå helt, vilket jag haft oerhört svårt att acceptera. Har känt att ett liv utan alkohol inte är värt att leva.

Ska nu gå upp och gå till jobbet. Tanken är en måttlig AW med högst tre glas vin eller tre öl och sedan hem utan fortsätta dricka hemma. Om det inte blir någon AW kan jag köpa hem ett sexpack 3,5 som inte får leda till påfyllning i kvarterets närbutiker, där det känns pinsamt efter ett antal sena inköp på kvällarna......
Nu jävlar ska det bli ordning på tillvaron

Blir också orolig. Det är inte omöjligt. Läs Lenanymans tråd. Jag skrev aldrig när det var som värst men hon gjorde det. Du är här nu, du är modig. Vi finns här som stöd.

Sommarkatt15

Varför har vi så in i bomben ansvarslösa arbetsgivare som tillåter sin personal att vara onykter på arbetet??? Jag blir arg! Resor, hotellvistelser, konferensmiddagar etc. kostar massor och man tycker det är ok att människor är fulla under tiden?! Jag har inte sett på det så här tidigare, men det är ju sant? Alla de som kämpar som du Valeria, har knappast någon chans att värja sig. Detta är kanske en viktig sak att försöka påverka i vårt alkoholfixerade samhälle. Idag är det lördag och jag önskar du har det bra!
Sommarkatt15

Nyckelpigan

Vi finns här, valeria! Vi har också varit där du är och det GÅR att ta sig ut därifrån även om det inte känns så. Jag hade en jättekrasch innan jag till slut (efter av år av att försöka dricka måttligt, jag känner igen dina känslor och tankar, t ex omyndigförklarandet när någon annan försökte begränsa mitt drickande... Men det var i förtvivlan de gjorde det) tog till mig att jag inte kunde fortsätta så här, att allt stod på spel. Börja med att vara utan a en tid, försök dock inte bara stå ut tills du får dricka igen (det har jag testat och det är en enorm skillnad mot det jag gör nu). Ta en dag i taget och försök hitta andra sätt att leva på. Vi är många här som kan vittna om att trots att vi inte trodde det så finns det ett liv utan a som är värt att leva. Det är svårt att veta vad man ska säga när man står sidan om, vill bara skicka styrkekramar och säga att du är värd att må bra. Det är inte hopplöst!

Anders 48

Hoppas att det går bra för dig! Om du är ute i buskarna så hoppas jag att du snart finner stigen igen......

har överlevt trots fylla och ångest. Har inte gjort bort mig utan klarat mig med en hårsmån, suck.... Sitter med mina 3,5:or. I morgon blir det antabus. Ska till min husläkare på måndag och be om naltrexon. Tack alla underbara, jag hade inte överlevt utan er!

Sommarkatt15

Att du klarade det ganska ok!
Sommarkatt15

Bra att du kom ut hel på andra sidan. Läste om din yrkeskår och att det könns outhärdligt att ha a-problem bland dem för att det inte förväntas och man nog är ensam. Tänker att det nog är många här inne på forumet som känner likadant. Och att vi kanske dessutom träffar varandra i jobbet utan att veta om det. Problem med a är nog vanligare än vi tror även bland folk som inte "förväntas" ha problem. Så det är dags att sluta skämmas och förstå att det är ett stort problem bland alla sorters människor.

Sommarkatt15

Vi är nog fler än vi tror. Här på forumet hjälper och stöttar vi varandra då vi är svaga, för att åter bli hela och närvarande människor som kan ta itu med vår vardag utan bedövning. Om vi hade fått lov att stötta varandra i våra liv utanför forumet som något naturligt, hade vi alla vunnit.

Nyckelpigan

Vad skönt att höra ifrån dig och att du efter omständigheterna mår bra! Håller med övriga skribenter att det borde vara självklart att få stöd och inte känna skam. Vad bra att du tar kontakt med läkare för hjälp. Ta det bara lugnt även om du får Naltrexone, det funkar inte på alla. Testa men var försiktig med a ändå, så du inte får en falsk trygghet. Kommer inte ihåg om du testat campral, det hjälper mot suget. Styrkekram

Maria68

Har följt dina inlägg, är själv ny här. Det är så befriande att du skriver hur det verkligen är! Fortsätt med det! Det är så många här som tänker på dig och stöttar dig! Kram!

Jag ska klara det här! Var hos läkaren och fick både natrexon och antabus. Tog antabus på måndag, som vanligt, och tänker fortsätta med det. Inför torsdagens AW ska jag testa natrexon.

Sommarkatt15

och att detta funkar för dig Valeria! Bra att du kom iväg till läkaren och fick denna hjälp. Styrkekram!
Sommarkatt15

dig Valeria, jag har tack och lov kommit så långt nu att jag tackat jag till firmafesten, jag vet att jag ska vara nykter och att det är helt ok, jag ser fram emot det. Lite god mat och socialt, sedan drar jag nog när alla börjar sluddra och lägga armen om axeln. Kör på, jag går också på antabus och det är min trygghet.

Bra Valeria! Det är roligt med dig, Valeria, för du gör inte alls som i regelboken. Men du verkar ha hittat en fungerande väg för dig. Bevisar på nåt sätt att vi är olika, vårt beroende ser olika ut, våra anledningar att dricka skiljer sig åt och då finns det också olika vägar för oss när vi ska komma ur beroendet. Så kämpa på, på ditt sätt. Du är en inspiration.

Sommarkatt15

Du har en insikt och medvetenhet som hjälper dig få balans på alkoholintaget och det ger hopp om att man faktiskt kan förändra och förbättra sitt liv. Du är så in i Norden stark!
Sommarkatt15