kan konstatera att mitt drickande har ställt till ett h-e för under en längre tid och att det ballade ur helt nu under maj. Efter att ha varit instängd i mitt sovrum i fem dygn pga Ågren efter att återigen blivit för full i fel sammanhang (fest på jobbet) och haft en fruktansvärd abstinens under tre dagar är det nu fredag morgon. Står nu inför en helg som normalt innebär en rejäl AW eller oftast två-tre fl vin på fred kväll, däckning i soffan med måttligt nöjd särbo och grinig dotter. Har sedan svårt att ta mig upp på lö morgon, dottern får tjata. Vi åker till hennes ridning. Jag kör........! Handlar mat och ett sexpack 3,5 och två 2,8. Stjälper sedan i mig all denna öl under lördagen. Detta har varit en minskning efter att särbon hotat att göra slut om jag dricker vin både fredag och lördag. Ibland lyckas jag dock få med honom ut på krog på lö så att jag kan få något mera än folköl. Har då tagit ett par GT o tre glas vin. Söndagen har jag fått nöja mig 2,8. Trist. Har dock orkat släpa mig ut på promenad e.d. Planering av veckan på sö kväll eller rättare sagt planering av drickandet. De kvällar sambon inte skulle komma har jag kunnat unna mig ett sexpack 3,5. Under en tid funkade vardagarna omtag tog antabus på må morgon. Tränade må kväll o on kväll. På to kunde jag gå med på AW eller delta i fester på jobbet för då hade antabusen slutat funka. Fre-sö enligt ovan

Men i början av maj blev det lite trist. Bestämde mig för att hoppa över antabusen och dricka ett sexpack 3,5 på kvällarna e-som särbon var upptagen. På jobbet skulle det bli fest redan tidigare under veckan och då kunde det ju iinte funka med antabus. Resultatet framgår av inledningen ovan.

Nu är det fredag morgon. Har sovit i 10'timmar efter att under tre dygn sovit sammanlagt tre. Är spänd i ansiktet men ok. Nu börjar min måttliga liv. Har efter de helvetiska fem dygnen i sovrummet med ett oupphörligt drickande, total nersupning, haft abstinens i tre dygn. Har under dessa tre dygn skaffat mig konto på detta forum och gjort små korta inpass på andras, bla HelenaN, som också är ny. Tack för ditt stöd! Framför allt har jag ägnat all min vakna tid åt att läsa vad andra skrivit. Fantastiskt trösterikt att det finns flera somjag! Vad jag har skrattat! Stigsdotter, alkoholistjavisst, kvaddad och alla er andra!!!! Tack! Tack! Tack! Jag hade inte klarat de senaste tre dygnen utan er! Under dessa tre dygn har jag varit orolig för hur jag ska kunna klara en framtid som måttlig. Tänk vilka problem många har att i sociala sammanhang förklara att man inte dricker! Efter att summerat mitt förhållande till alkohol som pågått sedan tidiga tonår kan jag konstatera att alternativet är att avstå helt, vilket jag haft oerhört svårt att acceptera. Har känt att ett liv utan alkohol inte är värt att leva.

Ska nu gå upp och gå till jobbet. Tanken är en måttlig AW med högst tre glas vin eller tre öl och sedan hem utan fortsätta dricka hemma. Om det inte blir någon AW kan jag köpa hem ett sexpack 3,5 som inte får leda till påfyllning i kvarterets närbutiker, där det känns pinsamt efter ett antal sena inköp på kvällarna......
Nu jävlar ska det bli ordning på tillvaron

min särbo/sambo/partner sedan tio år tillbaka sade vid ett tillfälle för några år sedan att det inte var så konstigt att jag hade alkoholproblem med tanke på hur min mamma är......Jag kunde ha strypt honom, tyckte att det var så j- a orättvist mot henne

Nyckelpigan

Valeria! Jag postar samma svar här som i min tråd - förlåt att jag skrev fel saker, det var inte meningen att såra dig.

Förlåt valeria, jag menade inte att göra dig ledsen. Jag uttryckte mig dumt och du missförstod mig. jag ville hjälpa dig när du hade det jobbigt, utifrån såg det ut som om det var det ständiga dealandet med a som satte käppar i hjulet för dig. Jag ville hjälp dig eftersom du hjälpt mig många gånger. Jag vet att du inte förnekar att du har a problem och vi väljer alla vilken väg vi tar för att komma tillrätta med detta. Jag hoppas du kan förstå och förlåta, jag menade inget illa, jag trodde att jag hjälpte fig, men inser att det blev fel. Förlåt, det var inte alls meningen att såra dig! Kram

Hej där!
Här tänkt på dig o ville bara höra hur det går för dig? Tyckte så synd om dig härom kvällen. Det kändes som att du verkligen inte ville vara i den situationen du var i. Hoppas resten av tiden avlöpt väl!

ligger i sängen med ett rödvinsglas. "Barnen" är nu 19 och 17. Men hur illa jag har gjort dem under tidigare besök hos mamma........ Fy faaaaan

Vändningen

Hallådär, nu är det dags för valerian att parkera bussen en sväng.
Vad hände med måttligt drickande? Varför gick det som det gick?

Ful fet och full är du inte min goa...
Rid ut helgen, sedan ska vi ha ett snack på allvar "du och jag" :)

Stingo

Du vet hur alkoholen får dig att känna dig. Varför fortsätta att göra dig själv illa? Du trivs klart bättre som (snygg, smal och) sober. Valet är ditt.

LenaNyman

... blir vi allihop när vi dricker mer än vi tänkt oss. Det är då självkärleken stryps och självföraktet tar vid.

Det låter som att samvaro med mor är en ordentlig trigger för dig. Men när du kommer hem och kan andas ut i lugn och ro; utvärdera då den här tiden med måttlighetsdrickande, fundera, reflektera och ta nytt beslut, nya tag. Kanske är du redo för en ytterligare förändring. Bara du som avgör det, och bestämmer. Ha den omsorg om dig som visas här av så många i ryggen.

Nyckelpigan

Jag vet att du hängde upp dig på meningen jg skrev om att du hade a-problem, att du aldrig hade förnekat det. Stryk den meningen och läs resten. Det jag ville såga (i all välmening) är precis det som andra nu har skrivit.... Det här med försök till måttlighet gör dig så illa. Vi vill hjälpa dig för att vi bryr oss och eftersom vi vet hur det är, vilken kamp som pågår inom fig och oss. Vi bryr oss och vill dig väl. Sen är det bara du som vet vad sim är bäst för just dig, men i detta läge är det inte längre du som styr utan a. Om du kunde bryta helt ett tag blir det DU som sedan gör valen. Stor kram

FataMorgana

fixar det nu, Valeria:). Kram <3 / FM

stod inte emot. Sur dotter. Antabus i morgon fredag, vilket aldrig hänt. Försöker att se åtminstone detta som ett fall framåt. Suck

Anders 48

Valeria.....sånt händer....det är bara att hoppa upp på hästen igen. Klandra inte dig själv föööör mycket - ny dag i morgon!!!

Börjar summera min semester och kan konstatera att det har gått bra, med undantag för dagarna hos morsan. Har tagit intryck av alla mina kära forumvänner som, med all rätt, har ifrågasatt om jag verkligen klarar av att vara måttlig och lägga ner A helt ett tag. Tankarna har börjat vandra. En som börjar få fäste är om jag ska låta bli att köpa A överhuvudtaget, inte ens öl, ett tag. Skulle vara bra för midjemåttet om inte annat.