kan konstatera att mitt drickande har ställt till ett h-e för under en längre tid och att det ballade ur helt nu under maj. Efter att ha varit instängd i mitt sovrum i fem dygn pga Ågren efter att återigen blivit för full i fel sammanhang (fest på jobbet) och haft en fruktansvärd abstinens under tre dagar är det nu fredag morgon. Står nu inför en helg som normalt innebär en rejäl AW eller oftast två-tre fl vin på fred kväll, däckning i soffan med måttligt nöjd särbo och grinig dotter. Har sedan svårt att ta mig upp på lö morgon, dottern får tjata. Vi åker till hennes ridning. Jag kör........! Handlar mat och ett sexpack 3,5 och två 2,8. Stjälper sedan i mig all denna öl under lördagen. Detta har varit en minskning efter att särbon hotat att göra slut om jag dricker vin både fredag och lördag. Ibland lyckas jag dock få med honom ut på krog på lö så att jag kan få något mera än folköl. Har då tagit ett par GT o tre glas vin. Söndagen har jag fått nöja mig 2,8. Trist. Har dock orkat släpa mig ut på promenad e.d. Planering av veckan på sö kväll eller rättare sagt planering av drickandet. De kvällar sambon inte skulle komma har jag kunnat unna mig ett sexpack 3,5. Under en tid funkade vardagarna omtag tog antabus på må morgon. Tränade må kväll o on kväll. På to kunde jag gå med på AW eller delta i fester på jobbet för då hade antabusen slutat funka. Fre-sö enligt ovan

Men i början av maj blev det lite trist. Bestämde mig för att hoppa över antabusen och dricka ett sexpack 3,5 på kvällarna e-som särbon var upptagen. På jobbet skulle det bli fest redan tidigare under veckan och då kunde det ju iinte funka med antabus. Resultatet framgår av inledningen ovan.

Nu är det fredag morgon. Har sovit i 10'timmar efter att under tre dygn sovit sammanlagt tre. Är spänd i ansiktet men ok. Nu börjar min måttliga liv. Har efter de helvetiska fem dygnen i sovrummet med ett oupphörligt drickande, total nersupning, haft abstinens i tre dygn. Har under dessa tre dygn skaffat mig konto på detta forum och gjort små korta inpass på andras, bla HelenaN, som också är ny. Tack för ditt stöd! Framför allt har jag ägnat all min vakna tid åt att läsa vad andra skrivit. Fantastiskt trösterikt att det finns flera somjag! Vad jag har skrattat! Stigsdotter, alkoholistjavisst, kvaddad och alla er andra!!!! Tack! Tack! Tack! Jag hade inte klarat de senaste tre dygnen utan er! Under dessa tre dygn har jag varit orolig för hur jag ska kunna klara en framtid som måttlig. Tänk vilka problem många har att i sociala sammanhang förklara att man inte dricker! Efter att summerat mitt förhållande till alkohol som pågått sedan tidiga tonår kan jag konstatera att alternativet är att avstå helt, vilket jag haft oerhört svårt att acceptera. Har känt att ett liv utan alkohol inte är värt att leva.

Ska nu gå upp och gå till jobbet. Tanken är en måttlig AW med högst tre glas vin eller tre öl och sedan hem utan fortsätta dricka hemma. Om det inte blir någon AW kan jag köpa hem ett sexpack 3,5 som inte får leda till påfyllning i kvarterets närbutiker, där det känns pinsamt efter ett antal sena inköp på kvällarna......
Nu jävlar ska det bli ordning på tillvaron

Vi har ett allvarligt problem som vi delar med varandra. Inte klanka, inte anklaga utan stötta varandra. Det är vad vi ska syssla med på forumet, tycker jag. Vi är alla olika och det måste vi acceptera, precis som du säger Sattva. Eftersom vi blottar hela våra själar på forumet tror jag att vi måste acceptera att det blir fel ibland! Kram till er alla !

Platina

.... Och självklart hänger den ihop med A. Och vad som är hönan och vad som är ägget är ingen större idé att fundera över, alkoholen blir ju inte bättre för det.

Vi är alla på rätt väg! Sträva mot att sluta med A, och i nästa steg eventuellt utröna diagnoser man tror eller vet att man har. Men alkoholen är ett gift som förvärrar, hur vi än vrider på saken.

Sen tänker jag att vi är alla olika! Jag är en sån där som kan strosa runt i affären och titta, klämma, fundera. Och jag blir galen när det kommer en stressad Vöndningen som tror att det är någon slags Autobahn han befinner sig på när det bara är en liten affär:-)

#vigillarolika

Kram på Er!

Vändningen

Glimten i ögat och humor är inte lätt att få fram i enbart text i dialog med främmande människor, trots att jag försöker använda smileys för att understryka när det är just med glimten i ögat. Jag är författare och har ett speciellt sätt att skriva på.

Mellan allt så finns det dock en hel del allvar i det jag skriver och jag skriver hur livet känns och upplevs i mina ögon och i mina fotspår. Det är också en bra grej att reflektera över hur man själv agerar och hur man uppfattar livet kontra sin omvärld. Det är inte fel att vara annorlunda eller olik, men det kan vara väldigt nyttigt att förstå att man inte är som alla andra och jag har god insikt i hur och på vad jag är annorlunda mot för "mainstream". Jag skrev också att jag har något skruvat i huvudet, en diagnos som ännu inte är ställd.

Jag har inte kommit hit för att sabba andras sinnesnärvaro, inte minst för folk som redan befinner sig i en kamp av något slag. Får be om ursäkt om du tog illa vid dig Sattva. Önskar er en trevlig sommar och ett stort lycka till i kampen mot alkoholen. Kramar. /V

Besökte ett par pubar igår kväll och hade jättetrevligt ! Måttligt med A, ingen baksmälla och ingen ångest! Det känns som om jag börjar hitta min gräns nu och kan börja leva upp till namnet på min tråd

Ms Smith

Ville bara säga att ni är så otroligt duktiga och inspirerande! Suttit i timmar nu och följt alla inlägg om er kamp och framgång, Valeria, Vändningen, Vilja, Platina och ni andra är verkligen värda allt beröm ni kan få. Det är så roligt att se att det faktiskt går att dra ner eller sluta, att man med rätt stöd faktiskt kan balansera sitt liv och slåss mot suget!

till forumet och min tråd! Är övertygad om att din medverkan kommer att göra stor skillnad för dig och betyda mycket för oss andra !

En riktigt mysig fredag med bubbel och rött vin i måttliga mängder ! Inget rus utan endast för smaklökarna. Men nu till den verkliga triumfen: jag hade inte planerat att dricka A igår utan det var min sambo som sa att han ville till systemet ! Fantastiskt för mig som inte förstått hur jag skulle kunna överleva en fredag utan A! Nu börjar jag skönja den inställning till A som jag vill ha, dvs ett trevligt men inte livsnödvändigt inslag i mitt liv. Sug på den du, Sir Väs, det är jag och inte du som bestämmer! Du är ingen huvudperson utan något jag både kan ha och mista. Jag får ingen ångest inför tanken på att ALDRIG mer få dricka A. På någon tråd skrev jag att jag ville ha samma avspända inställning till A som till chips, nötter, choklad och prinsesstårta som jag uppskattar mycket men inte har några problem att avstå från. Jag har inga problem att ta några nötter och sedan låta skålen stå orörd. Många har ju problem med sådant men det har jag aldrig haft. Ett behagligt lugn börjar infinna sig, men som jag skrev i början, nu gäller det att inte dra iväg och bli för kär i sig själv! Ikväll blir det inget, taxin hämtar tidigt i morgon till flyget för färd till varmare trakter! Hoppas att jag kan komma åt forumet även där annars "försvinner" jag en vecka. Mina tankar kommer att finnas hos er mina kära forumvänner! Sköt er nu när jag är borta, haha, kram till alla!

HelenaN

Ha en härlig resa!
Sköt om dig och må gott!

Halvfull och sugen på att gå ut och köpa ytterligare ett sexpack. A varenda dag under semestern, vilket var helt ok. Inga fyllor eller minnesluckor men nu..... Ska åka till festsrgänget i morgon med barnen, hur f-n ska det här gå....?Suck. Vill klara mig.

Soff

Försök att låta det stanna där, vid halvfull. Suget kommer att gå över och du kommer att vara så nöjd med dej själv imorgon. Låt inte Sir Väs vinna idag, förstår precis hur han lockar och förhandlar, låt honom få kalla handen. Du är värd att må bra!

HelenaN

Tänkte just idag på att du borde vara hemma nu.
Hoppas att du klarat av att stå emot suget från sex-packen. Och i morgon har du barnen med. Du har ju klarat det vid något tidigare tillfälle att stå emot för barnens skull. Vad är skillnaden nu?

Vändningen

Hoppas du kan landa lite. Övertala dig att inte dricka kommer ju inte gå, men tänk bara på att om du nu druckit A varje dag under semestern, så har du ju fått upp en viss tolerans. Så var försiktig bara, håll kvar vid "måttliga Valeria" och jaga inte ruset.

mod60

Jag tror på att du kan, det har du visat tidigare. Ta en minut i taget och låt suget klinga av. Tänk på barnen och roliga saker du tycker om att göra med dem när du är nykter.
skickar styrkekramar
mod

Jag vet inte alls hur du hamnat där du är eller om det är planerat. Jag vill bara att du ska veta att det finns en bas, för du kan landa tillbaka. Här hos oss. I forumet. Vi finns här...