kan konstatera att mitt drickande har ställt till ett h-e för under en längre tid och att det ballade ur helt nu under maj. Efter att ha varit instängd i mitt sovrum i fem dygn pga Ågren efter att återigen blivit för full i fel sammanhang (fest på jobbet) och haft en fruktansvärd abstinens under tre dagar är det nu fredag morgon. Står nu inför en helg som normalt innebär en rejäl AW eller oftast två-tre fl vin på fred kväll, däckning i soffan med måttligt nöjd särbo och grinig dotter. Har sedan svårt att ta mig upp på lö morgon, dottern får tjata. Vi åker till hennes ridning. Jag kör........! Handlar mat och ett sexpack 3,5 och två 2,8. Stjälper sedan i mig all denna öl under lördagen. Detta har varit en minskning efter att särbon hotat att göra slut om jag dricker vin både fredag och lördag. Ibland lyckas jag dock få med honom ut på krog på lö så att jag kan få något mera än folköl. Har då tagit ett par GT o tre glas vin. Söndagen har jag fått nöja mig 2,8. Trist. Har dock orkat släpa mig ut på promenad e.d. Planering av veckan på sö kväll eller rättare sagt planering av drickandet. De kvällar sambon inte skulle komma har jag kunnat unna mig ett sexpack 3,5. Under en tid funkade vardagarna omtag tog antabus på må morgon. Tränade må kväll o on kväll. På to kunde jag gå med på AW eller delta i fester på jobbet för då hade antabusen slutat funka. Fre-sö enligt ovan

Men i början av maj blev det lite trist. Bestämde mig för att hoppa över antabusen och dricka ett sexpack 3,5 på kvällarna e-som särbon var upptagen. På jobbet skulle det bli fest redan tidigare under veckan och då kunde det ju iinte funka med antabus. Resultatet framgår av inledningen ovan.

Nu är det fredag morgon. Har sovit i 10'timmar efter att under tre dygn sovit sammanlagt tre. Är spänd i ansiktet men ok. Nu börjar min måttliga liv. Har efter de helvetiska fem dygnen i sovrummet med ett oupphörligt drickande, total nersupning, haft abstinens i tre dygn. Har under dessa tre dygn skaffat mig konto på detta forum och gjort små korta inpass på andras, bla HelenaN, som också är ny. Tack för ditt stöd! Framför allt har jag ägnat all min vakna tid åt att läsa vad andra skrivit. Fantastiskt trösterikt att det finns flera somjag! Vad jag har skrattat! Stigsdotter, alkoholistjavisst, kvaddad och alla er andra!!!! Tack! Tack! Tack! Jag hade inte klarat de senaste tre dygnen utan er! Under dessa tre dygn har jag varit orolig för hur jag ska kunna klara en framtid som måttlig. Tänk vilka problem många har att i sociala sammanhang förklara att man inte dricker! Efter att summerat mitt förhållande till alkohol som pågått sedan tidiga tonår kan jag konstatera att alternativet är att avstå helt, vilket jag haft oerhört svårt att acceptera. Har känt att ett liv utan alkohol inte är värt att leva.

Ska nu gå upp och gå till jobbet. Tanken är en måttlig AW med högst tre glas vin eller tre öl och sedan hem utan fortsätta dricka hemma. Om det inte blir någon AW kan jag köpa hem ett sexpack 3,5 som inte får leda till påfyllning i kvarterets närbutiker, där det känns pinsamt efter ett antal sena inköp på kvällarna......
Nu jävlar ska det bli ordning på tillvaron

Jag vet så lite om dig så.säkert dumma frågor, men var är barnen? Är de med dig? Hur mår de? Vet inte hur gamla de är?
Valeria, hur hände allt det här? Berätta!

älskar din omtanke vi är hos min mamma och sover i varsitt rum under trygga förhållanden. Min mamma springer glädjestrålande emot mig med ett glas vin när jag kommer . Och sen ska vi sitta i trädgården. Och jag blir full och kan inte säga nej utan dricker o dricker o dericker

... Du har själv snuddat vid hur det hände o hur det nu känns. Jag är gglag att du delar detta m oss, du hade lätt kunnat sopa det under mattan

Åh idag önskar jag verkligen att vi kände varandra irl, så många jag hade velat komma förbi o bara vara en medmänniska ihop med! Nästa gång är det jag som är i nöd o ni hade kommit till mig!!

HelenaN

Åh, valeria, blev så orolig när jag läste det första du skrivit. Skönt att barnen är ok.
Det är så lätt att det spårar ur när man tänkt försöka vara måttlig. Döm inte dig själv så hårt. I morgon när du är nykter kan du tänka klarare och hitta en ny väg framåt.
Helgen har inte börjat än. Du kan göra den bra!

Vändningen

Vet hon om att du inte vill dricka dig full utan dricka kontrollerat och mindre mängd? Rid ut denna helg nu och kom tillbaka till oss och andas lite sen.

Nyckelpigan

Jag önskar liksom Vilja att du skulle lägga ner a ivf ett tag då du kan tänka klart. Om man måste stötta med antabus delar av veckan för att stå emot har man problem med a. Jag har följt dig och det slår mig hur mycket av ditt liv som går ut på att planera och tänka runt a. Samtidigt förstår jag dig, jag vill inget hellre än att ha ett "normalt" förhållande med a, men inser undan för undan att jag inte kan. Jag tog ett återfall i förrgår och ångesten på natten och igår var hemsk, bakfylla och migrän... Jag vill inte dit igen, men jag vet att jag kommer att börja förhandla med mig själv igen senare, det är en del av missbruket. Jag tänker hålla denna sista gång i minnet, då alla förutsättningar låg för mig men allt gick pt h*****e ändå. Jag kan inte. Så enkelt och så svårt är det. Ger sig en stor bmsekram.

och ny dag. Solen skiner. Hittade en avslagen lättöl i kylen som inte ens jag drack... Det enda som finns i huset är kranvatten och BIB. Här ska handlas Loka och Ramlösa! Tack alla för stöttning!

Stingo

Minns jag fel, eller skrev du om att det lätt blir problem hos din mamma redan tidigare? Det är verkligen inte en lätt situation om en förälder lockar en att dricka. I min familj har alla redan länge druckit mycket försiktigt då min pappa är på plats, för att han inte skall bli för full.

Hursom, så behöver du nog fundera på hur du skall hantera din mamma och drickandet i framtiden.

HelenaN

Hur skulle det kännas om du tog en antabus idag, så att du inte kan dricka mer i helgen? Det känns som att du verkligen skulle behöva några nyktra dagar för att landa i dig själv och få lite lugn.

Har din mamma också problem med att hon dricker för mycket?

Ta hand om dig idag! Försök bara vila tankarna. Som de andra säger, resten av helgen är fortfarande ett oskrivet, rent blad!

myrkotten

När man umgås med nära familj kan alkoholen tas till för att man liksom ska klara att stå ut med varandra. Gammalt tjafs sopas under mattan med ett glas vin och räliga egenskaper blir mer drägliga när man är lite avtrubbad. Det var bara en tanke tagen från min egen familj. I vilket fall som helst hoppas jag att du tar det lugnt idag, ångesten är inte värt det.
Kramisar Kotten

etanoldrift

Man dricker till slut själv, för att det ska bli lättare att stå ut med tramsighet, gaggande, och fylletjat.. Man bryr sig inte lika mycket om att ens äkta hälft springer runt i kvarteret och tölar så alla begriper att han är på röken..
När man inte bryr sig och försöker hindra alla skämmiga situationer, så blir det också mindre gnissel och tjafs. Det är liksom lättare att dra sig undan med sitt eget vinglas i en vrå och dricka tills man är trött och somnar.. Visserligen vaknar man i regel med baksmälla och ågren men konstaterar att: jag var i alla fall inte ute och yrade runt, och rev ner grejer..
Baksidan med nykterheten är inte att det är svårt för mig, tvärtom.. Däremot ökar konflikterna eftersom jag upplever gubben som allt skämmigare och fullare för varje gång.. Jag ser ju hur grannarna tisslar och tasslar.. Och av erfarenhet vet jag ungefär vad de säger också.. Synd bara att de inte framför budskapet till den det berör.. Men som vanligt här är "svensken" urfeg!
Att jag säger något, räknas liksom inte, Ingen annan har ju sagt nåt, så då är det ju bara jag som är "överkänslig"..

ni har heeeelt rätt när det gäller min mamma, men jag kan ändå inte skylla mitt drickande på henne. Hon drack inget under min uppväxt. Jag har köpt folköl och vatten.

Stingo

Det där med skuld är överhuvudtaget overrated. Men du har en situation i nuet och framtiden, som du behöver ta kontroll över. Tyvärr kan jag inte hjälpa med praktiska råd där.

i min mammas hus och har lämnat ett glas på diskbänken, jag är inte såååååå j-- a dålig men det är klart jag orkar inte mer.... Ska träffa andra släktingar i morgon, sådana som jag VERKLiGEN gillar

i morgon ska jag träffa mina riktiga älsklingar, en halvsjuk farbror som låtsas vara mycket sjukare än han är, en riktig dramaqueen, hans fru som är bitschsernas bitsch, något liknande finns inte på hela jordklotet, älskar henne ! , min far och hans "stencila" sambo..... Ja herre j-r......fortsättning följer