kan konstatera att mitt drickande har ställt till ett h-e för under en längre tid och att det ballade ur helt nu under maj. Efter att ha varit instängd i mitt sovrum i fem dygn pga Ågren efter att återigen blivit för full i fel sammanhang (fest på jobbet) och haft en fruktansvärd abstinens under tre dagar är det nu fredag morgon. Står nu inför en helg som normalt innebär en rejäl AW eller oftast två-tre fl vin på fred kväll, däckning i soffan med måttligt nöjd särbo och grinig dotter. Har sedan svårt att ta mig upp på lö morgon, dottern får tjata. Vi åker till hennes ridning. Jag kör........! Handlar mat och ett sexpack 3,5 och två 2,8. Stjälper sedan i mig all denna öl under lördagen. Detta har varit en minskning efter att särbon hotat att göra slut om jag dricker vin både fredag och lördag. Ibland lyckas jag dock få med honom ut på krog på lö så att jag kan få något mera än folköl. Har då tagit ett par GT o tre glas vin. Söndagen har jag fått nöja mig 2,8. Trist. Har dock orkat släpa mig ut på promenad e.d. Planering av veckan på sö kväll eller rättare sagt planering av drickandet. De kvällar sambon inte skulle komma har jag kunnat unna mig ett sexpack 3,5. Under en tid funkade vardagarna omtag tog antabus på må morgon. Tränade må kväll o on kväll. På to kunde jag gå med på AW eller delta i fester på jobbet för då hade antabusen slutat funka. Fre-sö enligt ovan

Men i början av maj blev det lite trist. Bestämde mig för att hoppa över antabusen och dricka ett sexpack 3,5 på kvällarna e-som särbon var upptagen. På jobbet skulle det bli fest redan tidigare under veckan och då kunde det ju iinte funka med antabus. Resultatet framgår av inledningen ovan.

Nu är det fredag morgon. Har sovit i 10'timmar efter att under tre dygn sovit sammanlagt tre. Är spänd i ansiktet men ok. Nu börjar min måttliga liv. Har efter de helvetiska fem dygnen i sovrummet med ett oupphörligt drickande, total nersupning, haft abstinens i tre dygn. Har under dessa tre dygn skaffat mig konto på detta forum och gjort små korta inpass på andras, bla HelenaN, som också är ny. Tack för ditt stöd! Framför allt har jag ägnat all min vakna tid åt att läsa vad andra skrivit. Fantastiskt trösterikt att det finns flera somjag! Vad jag har skrattat! Stigsdotter, alkoholistjavisst, kvaddad och alla er andra!!!! Tack! Tack! Tack! Jag hade inte klarat de senaste tre dygnen utan er! Under dessa tre dygn har jag varit orolig för hur jag ska kunna klara en framtid som måttlig. Tänk vilka problem många har att i sociala sammanhang förklara att man inte dricker! Efter att summerat mitt förhållande till alkohol som pågått sedan tidiga tonår kan jag konstatera att alternativet är att avstå helt, vilket jag haft oerhört svårt att acceptera. Har känt att ett liv utan alkohol inte är värt att leva.

Ska nu gå upp och gå till jobbet. Tanken är en måttlig AW med högst tre glas vin eller tre öl och sedan hem utan fortsätta dricka hemma. Om det inte blir någon AW kan jag köpa hem ett sexpack 3,5 som inte får leda till påfyllning i kvarterets närbutiker, där det känns pinsamt efter ett antal sena inköp på kvällarna......
Nu jävlar ska det bli ordning på tillvaron

HelenaN

Ser att du skapat en egen tråd, det ser jag som ett steg till för att komma från alkoholhelvetet.
Ja, jag vet att du inte vill komma ifrån det helt, inte än i alla fall. Men hoppas det går bra för dig ikväll med AW eller hemma i soffan, så att du slipper vakna med ännu mer ångest i morgon.
Själv har jag en ensam fredagkväll hemma. Suget känns mer än det gjort tidigare i veckan och jag känner mig rastlös. Vad gör man på fredagkvällar när man inte dricker?
Tror att jag ska ta ett skumbad. Fast fan, det har ju också blivit förknippat med alkohol! Ett glas bubbel på badkarskanten...
Det är många saker som måste avprogrammeras från alkoholen, suck.

En öl o ett glas vin m kollegan som drack 3 och ville fortsätta! Jag avböjde o sa att jag skulle hem t dottern o äta middag. Köpte, utöver mat, 2 3.5-öl o gick hem till dottern. Helt unikt för att vara mig, även om jag är väl medveten om att denna konsumtion kan ifrågasättas. Men jag är i alla fall nöjd med mitt framsteg. Nu ska jag hålla i! Helena, du kommer att klara det här. Undrar om du inte är väl sträng mot dig själv. Dina barn verkade oförstående när du sa att du skulle sluta dricka vilket jag tolkar som att du inte har varit så illa ute. Skulle jag säga något sådant till mina hade jag mötts av ett bitande förakt......! "Jaha det säger du......" När min son fyllde 18 sa han "tänk att du tom är full på min 18-årsdag" . Sådana minnen har jag konfronterats med under abstinensveckan.

HelenaN

Grattis till framsteget!
Nej mitt beslut känns inte hårt mot mig. Även om mitt drickande inte fått så stora konsekvenser än, har det definitivt varit på väg åt fel håll - i allt snabbare fart på slutet - och det har känts som en tidsfråga innan det tippar över kanten. Jag vill stoppa innan det gör det. Är helt övertygad om att jag blir en lyckligare människa om jag inte dricker. Nu har kvällens sug också gått över och då känner jag mig fri och glad!
Barnen har inte drabbats på det sättet att jag varit elak mot dem eller gjort dumma saker i fyllan, men det är klart att de inte kan ha fullt förtroende för en mamma som är påverkad de flesta kvällar i veckan. Jag skulle då själv aldrig vända mig till en berusad människa med mina funderingar och problem. Inte om jag var nykter i alla fall. Det är sådana insikter som sakta men säkert fått mig att bestämma mig för att jag inte vill fortsätta. Jag har gjort flera försök att dra ner, inte dricka på vardagar, inte dricka när barnen är hos mig mm Men tyvärr har jag överbevisat mig själv om att det inte går. Så då är det inte så mycket att välja på.

Det var inte det jag menade men du behöver kanske inte vara så ledsen. Även jag har en god relation med barnen, som tur är. När jag drack och var ledsen frågade min dotter faktiskt varför jag trodde att jag hade varit dålig som mamma, för det tyckte inte hon. Vad jag menar är att så länge man trots allt finns för barnen så är det ingen katastrof för dem att man inte klarar alkoholen. Men det är man själv som känner sig så j-a kass och det är därför man måste göra något åt det. Jag försvarar inte drickande föräldrar men framför allt morsor har nog en förmåga att känna sig totalt värdelösa, vilket gör att de mår så dåligt att de ger upp och dekar ner sig totalt. Hoppas att du förstår hur jag menar.

HelenaN

Det är väl just därför dina barn inte vill att du ska dricka - för att de älskar dig och tycker att du är en bra mamma! De vill dig allt väl och vill att du ska må bra. När de ser att alkoholen gör att du inte alltid mår så bra, är det självklart att de vill ha bort den. De vill ha den glada goa mamma som de vet att du är egentligen :)

Jag tror att jag förstår hur du menar med mammor som dekar ner sig. Har faktiskt sett det på nära håll, en kvinna som var en underbar mamma tills alkoholen - och så småningom även andra droger - tog över. Det gick käpprätt åt helsicke. Hon lever inte längre. Helt fruktansvärt tragiskt alltihop.

Tack för dina snälla ord! Det finns hopp om livet. Men nu när det har gått bra EN fredagkväll är det viktigt att inte tappa taget och bli nonchalant. Tror att det är bra att man skriver om det som är så djävulskt med all ångest och annat h-e med drickat så att man inte glömmer av sig och trillar dit. Läste någon som skrev om just detta, att man förskönar och förtränger efter ett tag. Får man för sig att "unna" sig en rejäl fylla kan ju gå tillbaka i sin tråd och läsa.......! Fy f-n !

HelenaN

Hoppas dagen börjat bra för er! Själv är jag lite besviken på att jag inte vaknar med spritt i bena som jag hade hoppats när jag inte dricker. När jag slog upp mina blå i morse trodde jag ett ögonblick att jag var bakfull och ångesten hann nästan slå till innan jag kom på att det är jag ju inte alls. Firade med att ta bilen till affären det första jag gjorde :)

Ha en bra dag och hoppas den blir som vit som ni vill att den ska bli! Och tack för att ni finns :)

Nu klarade jag fredagen och ska till särbon idag där jag vet att det blir måttligt tack vare hans sunda vanor. När jag kommer hem i morgon em ska vi handla och jag ska inte köpa 3,5. Möjligen några 2,8, dock ej ett sexpack. Öl är ju gott!!!! Jag vill verkligen kunna dricka detta utan att det ska innebära berusning. Nu sitter det en elak j-l på axeln o undrar varför jag inte väljer alkoholfri öl. Men jag har testat och de smakar inte lika gott. Jag minns hur jag reagerade på den märkliga lite kemiska smaken av alkoholfri Norrlands.

Stingo

I så fall har du tur, Veteölen passar nämligen extra bra som a-fri. Hursom, pröva olika utländska sorter. Bl.a. tyskarna gör bra a-fria öl. Man vänjer sig också rätt fort vid smaken.

Nej, gillar inte veteöl, men tack för tipset m utländska sorter. Ska testa. Har gjort några försök under årens lopp att hitta alkoholfria viner o d men inte hittat något. Har du förslag på alkoholfritt vin o bubbel ? Gillar inte söta drycker

Har nu druckit ETT glas vin till maten!!! Nu gäller det att hålla måttan. Blir det mer än ytterligare HÖGST TRE är slutdrucket, oavsett hur mycket jag än gillar vin. Tänker jag tillbaka på 13-21 maj finns det inget annat alternativ. Har nu berättat för särbon om mina planer att minska drickandet och vad alternativet är om det inte går. Nu kommer jag inte undan. Ser fram emot att slippa alla lögner o allt smusslande som mitt drickande fört med sig. Magsjuka o alla möjliga orsaker för att komma sent. Panta burkar innan särbon kommer. En annan sak som varit helt stollig är att jag har talat med folk om att jag dricker för mycket när jag varit berusad, dvs sådana jag inte kunnat tänka mig att berätta om detta för om jag varit nykter. Helvete.........! Gäller att inte glömma sådant

Stingo

Nej, tyvärr har jag aldrig smakat på ett alkoholfritt vin som jag skulle ha gillat, så där på riktigt. Däremot bälgar jag i mig a-fritt öl och nu när jag är van vid det, så tycker jag faktiskt att det smakar betydligt bättre än många vanliga öl. Gillar inte heller söta drycker.

Andra tips:

Tonic smakar likadant oberoende om det är gin i det, eller inte. Vill man ha en lättare och mindre söt variant, så kan man blanda hälften bubbelvatten. Glöm inte citron/limeskivan och iskuberna! Tonic kan också blandas med olika fruktjuicer, eller med alkohofritt öl.

San-bitter och Crodino är två a-fria bitters, förvisso har de också mycket socker, men funkar rätt bra åtminstone för mig. Om jag förstått rätt så får man dem på systemet.

Brunneby fläderblomssaft är härlig, blandat till svag styrka med bubbelvatten. Kan rekommenderas som a-fri bål på fester, med t.ex. röda vinbär.

Citonvatten, apelsinvatten eller vatten som stått med fruktbitar - läskande och gott på sommaren. Håll en kanna i kylen.

Te av olika slag, när det svalnar mot kvällen. Eller iste. Om man gör sitt iste själv, så behöver det inte bli sött. De som man köper färdiga brukar vara förfärliga.

Hoppas du hittar något härifrån, eller får idéer. Det är bara att använda fantasin.

2 glas vin o en 2,8! Nykter och nöjd!!! Nu gäller det att inte bli för nöjd. Ska gardera med en antabus på måndag morgon. På to blir det en ny prövning. Fest på jobbet. Ska bestämma innan hur mycket jag får dricka o hålla mig till det. Klarar jag inte det får jag lägga ner A helt. Underbart att vara nykter en lördag kväll !!!!

HelenaN

Härligt att det blev en lagom lördagskväll!
Ha en bra söndag!

FataMorgana

Tack för att du tittade in hos mig:) . Har svarat dig där. / FM

Vaknade visserligen lika sent som vanligt trots att jag endast drack 2 glas igår istället för 2 fl. Vet att Måns vann igår vilket jag normalt sett inte haft en j-a aning om utan att läsa tidningen. Sömnen är som vanligt, på ett sätt skönt att inte alla problem beror på A. Präktig har jag f ö inga planer på att bli. Då leds jag ihjäl. Har insett att jag inte tyckt att aktiviteter utan A varit värda att göra, inget kul.

veronica

Hej Valeria! Du rekommenderade mig "En oväntad Semester", läste den för flera år sedan när A inte var ett problem för mig, riktigt bra bok! Vill tipsa dig om en bok jag nyligen läst, "ansvarsFULL" Camilla Kuylenstierna, läs den! Kram