kan konstatera att mitt drickande har ställt till ett h-e för under en längre tid och att det ballade ur helt nu under maj. Efter att ha varit instängd i mitt sovrum i fem dygn pga Ågren efter att återigen blivit för full i fel sammanhang (fest på jobbet) och haft en fruktansvärd abstinens under tre dagar är det nu fredag morgon. Står nu inför en helg som normalt innebär en rejäl AW eller oftast två-tre fl vin på fred kväll, däckning i soffan med måttligt nöjd särbo och grinig dotter. Har sedan svårt att ta mig upp på lö morgon, dottern får tjata. Vi åker till hennes ridning. Jag kör........! Handlar mat och ett sexpack 3,5 och två 2,8. Stjälper sedan i mig all denna öl under lördagen. Detta har varit en minskning efter att särbon hotat att göra slut om jag dricker vin både fredag och lördag. Ibland lyckas jag dock få med honom ut på krog på lö så att jag kan få något mera än folköl. Har då tagit ett par GT o tre glas vin. Söndagen har jag fått nöja mig 2,8. Trist. Har dock orkat släpa mig ut på promenad e.d. Planering av veckan på sö kväll eller rättare sagt planering av drickandet. De kvällar sambon inte skulle komma har jag kunnat unna mig ett sexpack 3,5. Under en tid funkade vardagarna omtag tog antabus på må morgon. Tränade må kväll o on kväll. På to kunde jag gå med på AW eller delta i fester på jobbet för då hade antabusen slutat funka. Fre-sö enligt ovan

Men i början av maj blev det lite trist. Bestämde mig för att hoppa över antabusen och dricka ett sexpack 3,5 på kvällarna e-som särbon var upptagen. På jobbet skulle det bli fest redan tidigare under veckan och då kunde det ju iinte funka med antabus. Resultatet framgår av inledningen ovan.

Nu är det fredag morgon. Har sovit i 10'timmar efter att under tre dygn sovit sammanlagt tre. Är spänd i ansiktet men ok. Nu börjar min måttliga liv. Har efter de helvetiska fem dygnen i sovrummet med ett oupphörligt drickande, total nersupning, haft abstinens i tre dygn. Har under dessa tre dygn skaffat mig konto på detta forum och gjort små korta inpass på andras, bla HelenaN, som också är ny. Tack för ditt stöd! Framför allt har jag ägnat all min vakna tid åt att läsa vad andra skrivit. Fantastiskt trösterikt att det finns flera somjag! Vad jag har skrattat! Stigsdotter, alkoholistjavisst, kvaddad och alla er andra!!!! Tack! Tack! Tack! Jag hade inte klarat de senaste tre dygnen utan er! Under dessa tre dygn har jag varit orolig för hur jag ska kunna klara en framtid som måttlig. Tänk vilka problem många har att i sociala sammanhang förklara att man inte dricker! Efter att summerat mitt förhållande till alkohol som pågått sedan tidiga tonår kan jag konstatera att alternativet är att avstå helt, vilket jag haft oerhört svårt att acceptera. Har känt att ett liv utan alkohol inte är värt att leva.

Ska nu gå upp och gå till jobbet. Tanken är en måttlig AW med högst tre glas vin eller tre öl och sedan hem utan fortsätta dricka hemma. Om det inte blir någon AW kan jag köpa hem ett sexpack 3,5 som inte får leda till påfyllning i kvarterets närbutiker, där det känns pinsamt efter ett antal sena inköp på kvällarna......
Nu jävlar ska det bli ordning på tillvaron

HelenaN

Grattis Valeria! Härligt att det blev så lyckat och utan alkoholen. Måste ha varit roligt för dina dättrar också.
Du har all anledning att känna dig stolt!
Och det är klart att det inte är fusk med antabus. Tvärtom, det är strongt att du använder de hjälpmedel du behöver!

Varför vill du dricka på midsommar? Vem ska du roa på midsommar ? Se mitt inlägg på Helenas tråd

Men gud, inte är du en bluff pga antabus! Alla måste ha sin individuella plan. Jag är inte heller helt vit, tar lite vin på helgen fortfarande. Men har alltid vardagar vita o det är ju helt klart en förbättring mot vin varje dag...
Min plan är att ingen alkohol ska följa med in i mitt nya boende, dit jag flyttar i juli. Då är hela mina veckor vita. Jag är så trött på att misslyckas. Så nu gör jag en plan som ger mig förutsättningar att lyckas. Kalla det nedtrappning. Här förresten en app som jag läste om härinne. Man markerar varje dag antal " drinks" . Dagar utan färgas gröna. Övriga mer o mer röda för varje enhet alkohol. Ger mig motivation, blir feedback varje dag!

HelenaN

Din alkoholresa är din. Jag har enorm respekt för alla de steg du tagit under de här veckorna för att komma ifrån ett destruktivt drickande.
Att jag valt att försöka en annan väg beror på att jag inte tror att jag klarar av att hålla balansen. Det känns enklare för mig att ta tjuren vid hornen och klippa allt på en gång så att säga. Men i grunden stångas vi med samma sak och fast du valt ett annat färdsätt är vi inne på samma resa. Och jag är jätteglad att ha dig som reskompis Valeria!

HelenaN

blir en prövning, helt klart.
Vilja, allvarligt talat, det skulle kännas väldigt bra att ha en kompis i cyberrymdem som jag kan tänka på när jag sitter där med mitt alkoholfria, vad det nu blir, medan de andra knäcker den ena nubben efter den andra. Be with me, pleeeeease.....

Vändningen

Vad härligt att du kunde vara på festen helt nykter. De jag tror jublar mest är kanske de du har närmast omkring dig, som din särbo och ditt/dina barn? En partner och en mamma som är i fräscht och kontrollerat skick. De måste vara i chock, i positiv sådan ;)

Bra jobbat! Du har en kamp som kanske är lite annorlunda min egen, men jag tycker inte man ska förringa den alls. Det vi har gemensamt är att vi har insett att bruket som det var innan bara är destruktivt... och än så länge har du faktiskt inte vaknat i ett trapphus nerpissad och dyngbakis under denna tid nu, eller hur? Det måhända låta löjligt, men det är faktiskt värt att hurra för. Vägen framåt gäller!

Just nu mår jag apa för att ha sårat LenaNyman, se inlägg på hennes tråd. Fan fan fan, kan inte skylla på berusning, vilket på ett sätt är en tröst. Man kan tydligen göra bort sig även på nykter kaluv. Snälla alla, stötta Lena !!!

Vändningen

Där ingen känner någon, där alla har en gemensam nämnare, men resten är ovisst. Vi vet inte hur den andre ser ut, vad den andre varit med om eller vem människan är. Samtidigt är vi öppna mot varandra och det blir lätt så när så många personer bär på en eller flera tunga stenar som man kanske inte pratat om på länge (eller någonsin) för andra.

Jag tror det viktiga på sådana här forum är att läsa lite mellan raderna, för här kommer folk att missförstå, misstolka och kanske ge råd/tips som är helt galet fel ute till någon. Det blir lätt så. Det viktiga är att man förstår att folk ändå vill väl och att man förstår att det finns hjärta och värme bakom inläggen. Det tror och hoppas jag att de flesta här ändå känner.

Har druckit måttliga mängder vitt vin, 4,2 öl och 3,5:or men inte varit det minsta berusad. Inte ens dottern har tittat snett och hon är MYCKET kritisk, milt uttryckt. Har vaknat tidigt både lö och sö och haft fullt av energi! Vilket liv jag börjar få! Tänker inte ta någon antabus i morgon eftersom jag ska ta ett par glas med ett par vänner på tisdag. Är faktiskt inte orolig för att inte klara det, jag har varken tid eller lust att bli full, känns det som.

Vändningen

Härligt att det har gått så pass bra som det har gått Valeria! Skönt för din dotters skull också.
Vad hindrar att du tar ett par glas alkoholfritt på tisdag istället för alkohol? Hur pass viktigt är att dricka just på tisdag? Du har ju precis fått i dig om än "rimliga" mängder gift i kroppen, varför inte låta den andas lite? Utmanar dig lite bara i dina tankar ;)

Jag har inte hittat något som är gott, helt enkelt. I onsdags var det fest och drack A-fritt bubbel, som var vidrigt. Men en del A - fria ölsorter är ok, kanske testar!

HelenaN

Jag drack Natureo a-fritt vitt i helgen. Tyckte det var helt ok, bästa alkoholfria vinet jag har testat.
Natureo rött gillar jag däremot inge vidare. Smakar för mycket saft om det.

Har läst nånstans att rädsla o kärlek oftast är de två känslor som ligger bakom våra beteenden. Jag är ju fortfarande inte helt vit, och tror det hos mig handlar om rädsla. För det går ju hur bra som helst att inte ta vin i veckorna. Och här märkt att det blir mycket mindre på helgen. Smaken för det är liksom borta, smakar mest surt. Men, har ett datum för att ta bort alkohol helt, och sedan hålla det året ut. Vågar inte säga livet ut, men det är vad jag eg vill.
Men rädslan finns för att ta steget fullt ut. På riktigt behöva tampas m allt det ni andra beskriver, interaktion m andra, möta sig själv, göra de rätta valen när det är som svårast.
Så tänker jag att om jag ist fokuserar på kärlek, att jag tar steget av kärlek till mina barn, till mig själv. Till sambon. Då blir det nog lättare.

Tack för intressanta inpass! Ja, varför A i alla sociala sammanhang ? Värt att reflektera över. Förr drack damerna kaffe och åt småkakor när de träffades. Förekommer inte på uteserveringarna......! Träffade några vänner på en sådan idag och drack två starköl och ett litet glas rosé. Blev inte påverkad och suget efter mera kom inte igång. Hem i tid och lagade middag. Kändes bra, tycker nog att jag kan unna mig detta. Midsommar blir dock en utmaning eftersom det har blivit ändrade planer. Ska fira den med vänner som dricker rätt friskt, men det SKA gå att hålla måttan! Sedan jag började skriva på forumet har jag vid flera tillfällen uttryckt min oro inför tillställningar med folk som dricker mycket, men jag har insett att de inte är i närheten av den konsumtion som jag har haft utan jag har ALLTID varit fullast av alla. Jag kan inte komma undan med att skylla på en drickande omgivning. Har helt enkelt inget fog för det. Jag ska fixa en måttlig midsommar!

HelenaN

Du klarar det Valeria! Kan du försöka skjuta upp starten på drickandet till så sent spm möjligt? Kanske risken att tappa greppet blir mindre då?

Vändningen

Skulle vilja lägga till "dina" där, för det går utmärkt att faktiskt ses över en kaffe fortfarande ;) ... faktum är att den staden jag bor nära och som är rätt så stor i vårt land, är nästan känd för att alla fikar. Hela tiden. Så visst går det att ses en vardagskväll och inte dricka A :)

Frågan är lite mer varför man väljer att göra det. Du skrev unna dig. Kanske tänker dina väninnor likadant. Att man kan försvara det med att man inte blir full och då är det lugnt och helt ok? Två öl + ett glas vin, om än litet, är ändå fullt tillräckligt för att man ska känna av alkoholeffekten.

Du får inte ta det som att jag kritiserar dig, men jag vill utmana dig lite bara ;) .. i och med att du vill kunna dricka måttligt så måste man nog fundera på vad "måttligt" innebär. Måttligt för någon är att tillåta sig att dricka på högtider. Måttligt för någon annan är att dricka vin varje dag, men inte bli full. Jag har ett par vänner som anser att det är fullt normalt att dricka två glas vin efter jobbet. Varje dag. De blir ju aldrig fulla och de hänvisar ofta till att Fransmännen lever så osv. Vad skulle dina vänner säga om du föreslog en fika istället, skulle det påverka umgänget och på vilket sätt?

Den känns spontant som om du rätt frekvent hamnar i situationer där det ska drickas A, även om intaget är "milt". På bara någon vecka så har du hamnat i fler situationer där A dricks än vad jag utsätts för på ett halvår :P Glöm bara inte att ge kroppen en chans att andas och återhämta sig (betänk att även Antabus är levertoxisk i viss mån). I all välmening =)

Vändningen

Tror du fixar det då det har gått så pass bra vad jag sett och följt dig de senaste veckorna. Se bara till att ha en plan och håll fast vid planen så ordnar det sig!

Tack för utmärkta förslag!!! De ska jag verkligen följa! Du har helt rätt i allt du skriver om mitt sociala liv, Vändningen. Jag trivs dock med detta så länge jag inte blir berusad, men som jag har konstaterat tidigare har jag blivit mera restriktiv och deltar inte i allt. Hoppade över en AW idag, faktiskt, som jag inte kände för. Tidigare hade jag inte missat ett tillfälle till A. Kram, tack för ni finns, mina forumvänner!