kan konstatera att mitt drickande har ställt till ett h-e för under en längre tid och att det ballade ur helt nu under maj. Efter att ha varit instängd i mitt sovrum i fem dygn pga Ågren efter att återigen blivit för full i fel sammanhang (fest på jobbet) och haft en fruktansvärd abstinens under tre dagar är det nu fredag morgon. Står nu inför en helg som normalt innebär en rejäl AW eller oftast två-tre fl vin på fred kväll, däckning i soffan med måttligt nöjd särbo och grinig dotter. Har sedan svårt att ta mig upp på lö morgon, dottern får tjata. Vi åker till hennes ridning. Jag kör........! Handlar mat och ett sexpack 3,5 och två 2,8. Stjälper sedan i mig all denna öl under lördagen. Detta har varit en minskning efter att särbon hotat att göra slut om jag dricker vin både fredag och lördag. Ibland lyckas jag dock få med honom ut på krog på lö så att jag kan få något mera än folköl. Har då tagit ett par GT o tre glas vin. Söndagen har jag fått nöja mig 2,8. Trist. Har dock orkat släpa mig ut på promenad e.d. Planering av veckan på sö kväll eller rättare sagt planering av drickandet. De kvällar sambon inte skulle komma har jag kunnat unna mig ett sexpack 3,5. Under en tid funkade vardagarna omtag tog antabus på må morgon. Tränade må kväll o on kväll. På to kunde jag gå med på AW eller delta i fester på jobbet för då hade antabusen slutat funka. Fre-sö enligt ovan

Men i början av maj blev det lite trist. Bestämde mig för att hoppa över antabusen och dricka ett sexpack 3,5 på kvällarna e-som särbon var upptagen. På jobbet skulle det bli fest redan tidigare under veckan och då kunde det ju iinte funka med antabus. Resultatet framgår av inledningen ovan.

Nu är det fredag morgon. Har sovit i 10'timmar efter att under tre dygn sovit sammanlagt tre. Är spänd i ansiktet men ok. Nu börjar min måttliga liv. Har efter de helvetiska fem dygnen i sovrummet med ett oupphörligt drickande, total nersupning, haft abstinens i tre dygn. Har under dessa tre dygn skaffat mig konto på detta forum och gjort små korta inpass på andras, bla HelenaN, som också är ny. Tack för ditt stöd! Framför allt har jag ägnat all min vakna tid åt att läsa vad andra skrivit. Fantastiskt trösterikt att det finns flera somjag! Vad jag har skrattat! Stigsdotter, alkoholistjavisst, kvaddad och alla er andra!!!! Tack! Tack! Tack! Jag hade inte klarat de senaste tre dygnen utan er! Under dessa tre dygn har jag varit orolig för hur jag ska kunna klara en framtid som måttlig. Tänk vilka problem många har att i sociala sammanhang förklara att man inte dricker! Efter att summerat mitt förhållande till alkohol som pågått sedan tidiga tonår kan jag konstatera att alternativet är att avstå helt, vilket jag haft oerhört svårt att acceptera. Har känt att ett liv utan alkohol inte är värt att leva.

Ska nu gå upp och gå till jobbet. Tanken är en måttlig AW med högst tre glas vin eller tre öl och sedan hem utan fortsätta dricka hemma. Om det inte blir någon AW kan jag köpa hem ett sexpack 3,5 som inte får leda till påfyllning i kvarterets närbutiker, där det känns pinsamt efter ett antal sena inköp på kvällarna......
Nu jävlar ska det bli ordning på tillvaron

Har bestämt mig för att hoppa över jobbeventet på torsdag. Känner inte för det, helt enkelt. Hade nog inte avstått ett tillfälle till fest med A tidigare. Kanske inte A är lika viktigt längre?

HelenaN

Men vad skönt om det liksom slutar att vara lockande av sig självt! Då blir det ju naturligt att dra ner.
Har ni AW varje vecka? Kan tänka mig att det är fler än du som får problem av att alltid förlänga helgdrickandet med AW.

Ja, det är väl mycket A i jobbsammanhang. Värt att fundera över....

Vändningen

Jag tänkte samma tanke förut, att det var mig väldans vad AW du är på. Eller så är du med en sådan grupp som kör AW ofta, för att just komma åt A. Det brukar finnas sådana grupper på de flesta arbetsplatser, som alltid vill köra AW och försvarar det med att det är socialt och trevligt. En i veckan är dock väldans frekvent ;) .. känns som om det kan finnas fler i den gruppen som reflekterar över samma sak.

Tycker du är asduktig som lyckats så pass bra sista veckan. Hoppas du kan hålla i detta, följer din resa med spänning!

Visst är det så at jag ogärna har missat tillfällen, även om det inte är jag som tar initiativen. Ska faktiskt bli lite mera smarsmakad och inte hänga med på allt. En annan sak jag har tänkt på när jag varit stressad och nervös inför tillställningar sedan jag bestämde mig för att dra ner på A är att jag inte behöver vara så j-a trevlig och hålla igång. Jag kan faktiskt stå eller sitta tyst och stilla och låta andra sköta snacket. Jag känner mig mera avspänd nu och behöver inte roa alla. Era infallsvinklar betyder mycket. Forumet känns som en helt ny vänkrets där man kan skriva av sig. Bara det att läsa vad andra skriver utan att man själv har någon kommentar i alla lägen betyder mycket!

HelenaN

Vad glad jag blir när jag läser det du skriver Valeria! Det känns tydligt mellan raderna i det du skriver att du blivit mer harmonisk under de här två veckorna. Underbart!
Jag är också jätteglad över den här nya vänkretsen som forumet gett. Tror aldrig jag hade klarat att vara nykter i 16 dgar utan stödet från dig och andra här. Ett varmt och Innerligt tack för att ni finns!

trulsa

Som sagt är nykomling här. Nu är det nog, kan inte längre kontrollera eller bestämma över mig själv. Alkoholen har ett övertag som jag absolut inte vill att den ska ha. Har som många andra här försökt sluta/dra ner på intaget men det har inte alls gått som jag tänkt mig. Även om jag bestämt mig för att vara utan A under veckan så har jag ex på onsdagsem skitigt fullständigt i det och bara mättat suget, och fått den där lugna glada stämningen i kroppen som jag älskar.. Ibland tar jag 1-2 st 3,5, ibland blir det ett 6pack eller två under veckodagarna och till helgen vill jag oftast ha starköl. Har även problem med att jag försökt begränsa mig till ex 3 öl men oftast blir det fler. Nu känner jag att det måste få ett slut, mår dåligt har ångest och vill verkligen bli av med detta beroende / ohållbara beteende. Nu är de NU och inte sen jag ska göra detta. Har även människor runt omkring mej som är i ungefär samma sits, det blir ofta att vi triggar varandra och när vi umgås (som är väldigt ofta) är det nästan alltid med alkohol i bilden, om än inte så mycket alla gånger så vill jag inte ha det såhär. Vet inte om jag måste ta lite avstånd nu från början och berätta för dem att jag bestämt mig för att sluta upp med detta. Min sambo är förstående och vill verkligen hjälpa/stötta mig att dra ner på drickandet. Hoppas det finns några här som jag kan pusha och bli pushad av, känns skönt att skriva detta inlägg eftersom det hela blir mer "verkligt" om ni förstår hur jag menar..

Vändningen

Tycker du har kommit till en bra insikt! Du avgör själv hur du vill hantera det hela, men för mig var det en enorm lättnad att faktiskt berätta för en utvald krets om att jag har ett missbruk och behöver hjälp. Det på ett sätt gör att jag också har personer jag måste stå till svars inför om jag inte klarar av att hålla mig nykter nu. Det var också skönt att kunna erkänna "hej, jag är bara människa, jag begår också misstag och dumheter och har nu dukat under för ett gift". Hoppas du också kommer att se och känna detta forum som en draghjälp Trulsa. Kämpa på!

Just nu, utan förvarning blev jag sugen på att supa mig full. Utan anledning, fullt sysselsatt på jobbet! Skönt att gå in på forumet vid ett sådant tillfälle.

Vändningen

Det kan slå en i nacken när som helst. Å visst är forumet bra, så man får lite distans till vad som faktiskt skulle hända om man dukade under för den frestelsen igen. Bort med A, fokus på allt det andra i ditt liv nu! Kanske äta något riktigt gott med karln din i eftermiddag? Överraska barnet med något bus? Gör något oväntat och skoj som får denna onsdag att bara bli världens bästa dag - utan A.

för dina kloka ord! Visst skulle jag kunna hitta på något trevligt, men jag ids inte. Jag måste inse att vardagen är grå ibland och det måste jag stå ut med. Ett annat bekymmer är att allt roligt hänger ihop med alkohol för mig. Har under många år inte ens gått på bio utan några glas i baren vid bion.

Vändningen

Ja, du har en poäng där med att våga låta vardagen vara grå också. Livet är och ska inte vara euforiskt hela tiden.
En "oj"-reflektion där på att du har fått ett sådant starkt band till A, att den molekylen har hängt med på bio rentav.

Blomman

Är euforiskt :-) testa. En helt annan upplevelse. Du är närvarande hela filmen och får in alla detaljer.

En trist dag. Hade jag inte tagit antabus hade jag garanterat köpt ett sexpack idag.

Vändningen

Skönt att du inte gjorde det iaf och vetdu, nu närmar det sig helg.. OCH det ska bli varmare OCH det ska komma bättre väder. Yay!!! =)

Helgen ska bli lyckad. Måttligt med A i morgon och fest på lördag. Känner mig lugn och avspänd och är inte orolig för att jag ska tappa greppet. Är förstås medveten om att jag måste behålla kontrollen men det stressar mig inte så som det har gjort tidigare. Känns skönt att ha tackat nej till tillställningen ikväll. Förut hade jag ALDRIG missat ett tillfälle att dricka. Det går framåt och jag måste acceptera att vardagen är grå ibland.

Flärpen

Bra! hoppas att helgen blir lyckad och jag har samma plan som du. Lugnt, vuxet, kontrollerat och moget. Tackade också nej till AW idag, är faktiskt inte intresserad men det hör till ovanligheterna att jag går ut. Familj och jobb gör mig sjukt trött på vardagar. A på vardagar går tokbort. Det är inte värt det, sover bra och jobbar bra utan A. Superstressig dag på kontoret idag och likadant imorgon.

Vändningen

Imorgon kommer du ha en ännu bättre fredagmorgon än förra veckan, för du vaknar med insikten att du faktiskt hoppade en AW. Att du inte MÅSTE vara med på allihopa, utan kan närma dig ett stadie där du kan välja vilka du vill vara med på. Gott kämpat!

trulsa

Kul med ett svar Vändningen! :) Nu sitter jag här, 2 dagar efter jag bestämt mej för att inte låta alkoholen ta över mitt liv. Känns väldigt bra, är en riktig lättnad måste jag säga nu när jag verkligen har tagit klivet mot ett "riktigt" liv. Har under min uppväxt levt nära inpå en missbrukare(hen), och kan inte förstå hur jag kunnat dra på mej detta osunda drickande. Inser mer och mer att det är nu det är dags att sluta, inte sen.. Hen har inte bara en gång sagt snart, sen, inte just nu osv. och för hen går det bara sämre och sämre. Vet hur jävlig jag tyckte hen var, är väldigt påverkad av uppväxten måste jag säga, är inget jag önskar något barn i hela världen.

Jag ska fixa detta, är fortfarande ung och har insett att såhär vill jag ju inte hålla på resten av livet. Livet är ju så mycket mer! Känner mig faktiskt stark och väldigt bestämd med mitt beslut.. får väl se om den känslan är kvar under helgen haha, men ATT jag ska klara de!

Ville bara skriva att det känns riktigt bra och att jag hoppas ni andra också ser möjligheterna som ligger framför er! Tänkte bara höra om ni har några råd om hur man bäst kan låta bli när suget infinner sig? Hur motiverar ni er när det känns som värst, som att ni bara vill ta er dendär ölen, vinglaset mm.?? Antar att man behöver använda dendär riktiga tjurskallen

Känner att mina inlägg blir röriga, har egentligen rätt mycket att skriva om. Uppväxt, alkoholvana, hur jag vill att det ska bli osv. men det får nog bara komma som det kommer antar jag..:)

HelenaN

Nice Valeria, att du valde bort AW:n, och att du känner dig lugn och avspänd ikväll. Det går framåt!