kan konstatera att mitt drickande har ställt till ett h-e för under en längre tid och att det ballade ur helt nu under maj. Efter att ha varit instängd i mitt sovrum i fem dygn pga Ågren efter att återigen blivit för full i fel sammanhang (fest på jobbet) och haft en fruktansvärd abstinens under tre dagar är det nu fredag morgon. Står nu inför en helg som normalt innebär en rejäl AW eller oftast två-tre fl vin på fred kväll, däckning i soffan med måttligt nöjd särbo och grinig dotter. Har sedan svårt att ta mig upp på lö morgon, dottern får tjata. Vi åker till hennes ridning. Jag kör........! Handlar mat och ett sexpack 3,5 och två 2,8. Stjälper sedan i mig all denna öl under lördagen. Detta har varit en minskning efter att särbon hotat att göra slut om jag dricker vin både fredag och lördag. Ibland lyckas jag dock få med honom ut på krog på lö så att jag kan få något mera än folköl. Har då tagit ett par GT o tre glas vin. Söndagen har jag fått nöja mig 2,8. Trist. Har dock orkat släpa mig ut på promenad e.d. Planering av veckan på sö kväll eller rättare sagt planering av drickandet. De kvällar sambon inte skulle komma har jag kunnat unna mig ett sexpack 3,5. Under en tid funkade vardagarna omtag tog antabus på må morgon. Tränade må kväll o on kväll. På to kunde jag gå med på AW eller delta i fester på jobbet för då hade antabusen slutat funka. Fre-sö enligt ovan

Men i början av maj blev det lite trist. Bestämde mig för att hoppa över antabusen och dricka ett sexpack 3,5 på kvällarna e-som särbon var upptagen. På jobbet skulle det bli fest redan tidigare under veckan och då kunde det ju iinte funka med antabus. Resultatet framgår av inledningen ovan.

Nu är det fredag morgon. Har sovit i 10'timmar efter att under tre dygn sovit sammanlagt tre. Är spänd i ansiktet men ok. Nu börjar min måttliga liv. Har efter de helvetiska fem dygnen i sovrummet med ett oupphörligt drickande, total nersupning, haft abstinens i tre dygn. Har under dessa tre dygn skaffat mig konto på detta forum och gjort små korta inpass på andras, bla HelenaN, som också är ny. Tack för ditt stöd! Framför allt har jag ägnat all min vakna tid åt att läsa vad andra skrivit. Fantastiskt trösterikt att det finns flera somjag! Vad jag har skrattat! Stigsdotter, alkoholistjavisst, kvaddad och alla er andra!!!! Tack! Tack! Tack! Jag hade inte klarat de senaste tre dygnen utan er! Under dessa tre dygn har jag varit orolig för hur jag ska kunna klara en framtid som måttlig. Tänk vilka problem många har att i sociala sammanhang förklara att man inte dricker! Efter att summerat mitt förhållande till alkohol som pågått sedan tidiga tonår kan jag konstatera att alternativet är att avstå helt, vilket jag haft oerhört svårt att acceptera. Har känt att ett liv utan alkohol inte är värt att leva.

Ska nu gå upp och gå till jobbet. Tanken är en måttlig AW med högst tre glas vin eller tre öl och sedan hem utan fortsätta dricka hemma. Om det inte blir någon AW kan jag köpa hem ett sexpack 3,5 som inte får leda till påfyllning i kvarterets närbutiker, där det känns pinsamt efter ett antal sena inköp på kvällarna......
Nu jävlar ska det bli ordning på tillvaron

Vändningen

Är så olika när suget kommer, men jag kör med allt från att sysselsätta mig aktivt med något som gör att jag inte har tid/kan dricka eller ens tänka på A, eller så äter jag/dricker jag något gott. Äter mig mätt. Tränar. Det är så jag försöker iaf. Går inte det så får jag ta till medicinsk hjälp åtminstone i en övergångsperiod för att avvänja och få bort suget helt.

Helt otroligt!! Jag ska köpa 2 fl vin till mig och särbon till ikväll, men hade lika gärna varit utan. Känns fantastiskt! Jag som brukar se fram emot en fredagsbläcka. Tror att det är tack vare er andra på forumet, ni är mina nästa vänner!

HelenaN

Men vad häftigt att du inte kände fredagssuget! Rätt vad det är kanske du bestämmer dig för att inte köpa någor vin alls fast det är fredag :)
Själv köpte jag en flaska alkoholfritt rött i mataffären. Ville ha lite festkänsla till köttet vi ska äta ikväll och kom inte på något bättre. Det smakar snarare druvjuice än vin, men helt ok som variation till bubbelvattnet jag dricker till vardags.
Ha en bra fredagkväll!

Efter en fl vin bestämde jag mig för att köpa ett sexpack. Sa till särbon att jag skulle gå ut med hunden och att han inte behövde följa med, men han insisterade. Så det blev inget sexpack. När jag reste mig ur soffan för att gå ut insåg jag att jag var berusad och verkligen inte skulle ha mera men hade jag gått ut ensam hade jag köpt öl och druckit tills de var slut. Eftersom klockan nu är drygt 23 hade det blivit en lång natt av drickande med ångest och trötthet i morgon. Hur f-n tänker jag?

veronica

Jag är nog inte rätt person att råda men vet du min vän..en flaska vin är inte ett måttligt drickande och det tror jag du vet. Du undrar hur du tänkte, vet du jag tror inte vi tänker, vår hjärna är kidnappad, kämpar själv som en tok för att begränsa mitt vindrickande, vet innerst inne att jag passerat gränsen för länge sedan. Kan nog aldrig återgå till att dricka måttligt igen, det tror jag ingen av oss här på forumet kan. Var rädd om dig

är för mycket. Ni har rätt, Vilja och Veronica. Ska på fest ikväll och se till att det går lika bra som förra lördagen. Sedan ingen A sö - to. En HALV fl vin nästa fredag. Det börjar ta emot nu, inget kul.

i avvaktan på kvällens fest, som ska bli måttlig. På onsdag är det en familjetillställning med en hel del A, dock inte för mig som ska ta antabus på må morgon. Jag kan helt enkelt inte riskera något på onsdag. Men nu känns allt ok.

Har en kul kväll och känner inte att jag behöver vara medelpunkten och hålla igång alla. Minsta lilla det tar emot går jag till mitt hotellrum och behöver inte ursäkta mig för en enda j-l!!!! En bagatell för många men en stor känsla för mig!!! Kram alla forumvänner ! Ni är min eget spännande liv!

HelenaN

Hoppas du vaknat till en ångestfri söndagsmorgon Valeria! Det är en tuff väg du valt - balansgången - men din beslutsamhet känns ända hit. Glad att få vara med dig i detta.
Kram!

LenaNyman

Härligt att höra att gårdagen gick din väg. Det är skönt när det lyckas, det man föresatt sig.

Har lite dåligt samvete för att jag aldrig svarade på ditt inlägg i min tråd. Jag visste i ärlighetens namn inte vad jag skulle svara dig. Själv har jag lämnat tanken på måttlighetsdrickande i nuläget - blir man nekad att köpa ut från bolaget en lördag innan dom hunnit stänga känns avhållsamhet som den bästa vägen att vandra för min del. Men däremot kunde jag ha hälsat dig välkommen hit till forumet. Alltså, ursäkta mitt ickesvar till dig och varmt välkommen hit, Valeria!

/L

Helt, helt osannolikt och fullständigt unikt!!! Ingen ångest, ingen trötthet,inga minnesluckor, ingen besk särbo ! Detta känns underbart. Men jag tar min antabus i morgon bitti. Ska på en familje- och släkttillställning med rejält med A på onsdag och vill inte bli frestad. Det räcker inte med min "måttlighet" då eftersom barnen är med. LenaNyman, dåligt samvete har vi mer än tillräckligt av på forumet och själv forumet ska inte lägga sten på bördan. Ibland svarar vi och ibland inte, det spelar ingen roll. Vi stöttar oss själva och varandra genom att skriva. Men snälla du, byt namn på din tråd!!!! Det är hemskt att läsa och du har kommit så långt ifrån den känslan !!

Vändningen

Ja även jag är imponerad men också livrädd över den balansgång du har. Det känns som om du verkligen kommer att lyckas, samtidigt som det är liksom lite som att se den där clownen på enhjulig cykel vingla lite uppe på linan 15 meter ovanför en spikmatta :P ... det är väl kanske också det du känner själv. Hade du köpt sexpacket i fredags, vilket du bevisligen var nära att göra, så hade det inneburit ett fall för cirkusartisten rätt ner på spikmattan. Jag tror och hoppas att om du får ett sådant fall, om det mot förmodan skulle inträffa, att du då också svarar upp för löftet att sluta dricka helt.

Det kan ju rentav vara ett hjälpmedel när du står där och funderar på att gå ut och köpa det där sexpacket. Att om du gör det så är det sista gången du ser röken av A för en bra tid framöver....

Ska jag översätta det till mig själv så resonerar jag inte klokt någonstans efter en flaska vin dock. Jag skulle behöva alkolås på både kylskåp, plånbok, bil och sociala medier då....

ett tag till i alla fall, sedan får jag se hur jag gör. Faktum är att A inte känns lika viktigt längre när jag inte tillåter mig att bli full. Det är möjligt att jag lägger ner det helt ett tag. Tog min vanliga antabus på morgonen eftersom jag inte vill dricka något på onsdagens familje - och släkttillställning. Ska bli spännande att se hur det känns!

HelenaN

Tror du börjar känna ungefär som jag Valeria, att dricka måttligt är liksom meningslöst.
Vi har kanske olika tolerans för hur mycket vi behöver för att känna oss nöjda, men principen är densamma. Jag dricker för att bli full, får jag inte det är det faktiskt lättare att vara nykter.
Spännnade med festen på onsdag. Hoppas det blir roligt utan A i glaset!

Fick ett trist besked igår och köpte mängder med A inför festligheter där det ska bjudas friskt. Jag bestämde mig redan i förra veckan för att inte själv dricka något, men det hade jag aldrig, aldrig klarat utan antabus med all denna A hemma i och med att jag drabbats av motgång. Ja, ja, kan man tycka, tar man antabus har man ju "fuskat" och testar inte sin karaktär, men jag kan erkänna att jag inte hade tagit antabus utan detta forum. Tidigare hade jag lurat mig själv och trott att jag skulle klara att dricka måttligt i morgon, men inser nu att jag inte klarar att vara tillräckligt måttlig ur barnens synvinkel. Känns bra! Ser fram emot en morgondag utan oro för att jag ska dricka för mycket.

Hade vansinnigt kul och trevligt igår! Var helt nykter tillsammans med människor vars A - intag varierade. En del var nyktra som jag, andra salongsberusade och några lite mera påstrukna. I vanliga fall hade jag varit fullast av alla och haft världens ångest idag. Igår talade jag i tfn m särbon innan jag gick och lade mig, vilket aldrig hade inträffat tidigare. Mitt liv är mycket bättre utan A !!!!

Blir glad höra!!!
Jag vaknar också med tacksamhet varje morgon, tänker att jag hade varit ÄNNU tröttare om jag hade druckit vin kvällen innan. Känns så skönt veta att det "bara" är sömnbrist!

Att ta antabus är verkligen inte att fuska, det är smart att ta till alla medel som finns för att klara nykterheten. Bra jobbat!